Gå till innehåll

Mjölkigt vatten


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag såg ingen "hinna" iaf då vi var där eller märkte något konstigt i akvariet. :/

Ang dunkarna så var det mina 4 dunkar som jag hade hemma hos mig. Dessa har tidigare använts till saltvatten och osmosvatten hemma hos Erik (Saltaren) och där har inte detta fenomen påvisats.

De dunkar är dock nya och bara använts vid två tillfällen..

Den 5e dunken var Jörgen (Jorgas) dunk som han har kört osmosvatten med många många gånger.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju inte mjölkigt, du kan ju se genom karet. Det kommer att bli ännu klarare ganska snart. Lite genom luftning och cirkulation underlättar, och en smula tålamod.

Jag har ingen aning om vad din tunna film igentligen är men det är något man får i alla sötvattenskar och behållare, jag misstänker att det är någon form av alg, men det kan säkert någon bologi kunnig svara på. Det är ialla fall helt normal och inget att oroa sig för.

Mitt råd blir:

Ta en pilsner och se när ditt kar bli bättre, och du kan ha i salt så fort temperaturen är någorlunda rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja jag hoppas du har rätt klubbsson =)

Dock tar jag ingen pilsner då jag inte dricker, men tar mig en Cola istället =)

det märkliga är att såhär såg det ut direkt det var uppfyllt:

http://static.apberget.se/images/p/g/41f/41feb2e11466bbe8123a1f0b9fe72dd9_640_480.jpg

Så det är ju mer mjölkigt idag än dirket vid påfyllningen?... :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderarde lite över en infusorieblommning men du har ju osmosvatten så kanske det kan uteslutas.

Ta en pilsner och se när ditt kar bli bättre

Det tror jag också är det effektivaste just nu!

MVH Lasse

Edit

Såg inte din kommentar Jörgen - men med tanke på första bilden så vete f-n om du inte fått in en infusorieblomning ändå. Så njut av din Cola i stright edge:s förlovade stad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halkigheten på pumparna tror jag är rester av en bakteriefilm som blivit kvar från att pumparna använts tidigare. Resten av grumlingen kan vara kalkfällning i vattnet (föga troligt) som sjunker när man vänder ryggen till efter två - tre dagar.

Eller det kan vara infusorier. De kan man känna igen på det att om man stänger av alla pumpar och har ljuset på ökar grumlingen vid vattenytan.

Bakterier, Levande eller döda har jag inget tips på hur man känner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och en följdfråga på det hela.. det lät på dig lasse som att man inte kunde få detta då man körde med Osmos.. om jag då fått denna blommning, är det ett tecken på att jag fått dpligt osmosvatten från lagunen? och kanske ändå måste byta allt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små encelliga djur, typ toffeldjur eller hödjur. Lägg lite hö i vatten några dagar och titta med mikroskåp så får du se på infusorier. Användes mycket förr inom sötvattensakvaristiken för att mata nyckläckta yngel

Nej du har nog absolut inte fått dåligt vatten från lagunen och behöver inte byta tror jag - ta en cola till!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men vi vet ju inte om det är det eller hur! Det var bara ett alternativ. Om det fanns ngn "startkultur" på dina prylar och bara ngt nanogram näring i vattnet så kan det hända. Jag har personligen sett destillerat vatten få alg beväxning under belysning och då är destillerat ofta renare än RO. I de här fallen räcker det med att du stoppar nävarna i vattnet för att få ner pyttesmå mängder av näring.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak hände för mig i ett växtkar en gång. Det såg ut som om någon rökte pipa under vattnet ;) Då använde jag mig av bakterier som gjorde att det försvann på ett par dagar. Preparatet jag använde heter ClearFlo och fungerar till både söt och salt. (50 ml skulle räcka till 50 000 liter). Finns säkert andra preparat med.

PS Jag tillämpade även en total mörkläggning för karet i flera dygn men jag tror nog det var bakterierna i sig som räckte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick medelande från greger som säger att det troliga är att det är calsium som fällt ut pga av att det är fraktat saltvatten i lagunens dunkar förut och det är kalkrester i dessa dunkar.

hursomhaver, alla kvalificerade gissningar här tyder alla på att jag skall chilla och vänta några dagar, så jag konstaterar glatt detta, och slutar ora mig över det. :D

så länge ingen tror att det är typ en härdsmälta, nergifter, ruttet lik eller annat som ligger i karet :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsätt om det är infusorier, eller calsium eller vad det är så är det forttfarande lika mjölkigt.

Min plan är att vänta till torsdag, och är det inte klart då så får jag byta allt vatten så jag hinner fylla upp akvariet innan tisdag då jag hämtar all sten och skumamren. vill gärna ha ellt klart när jag stoppar ner stenen.

Om ni intre tror att jag kan stoppa i saltet och allting trots att det är mjölkigt och hoppas att det skall klaran när jag stoppar i sten?

*tar ytterligare en cola* :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, nu har det gått en vecka, och det ser fortfarande mjölkigt ut.. även om jag upplever att det blivit lite bättre.

Jag har druckit mina colas och känt lugnet, men nu har det som sagt gått en vecka, så jag måste fråga igen.

Om det nu är infusorier eller kalk eller vad det än ma vad, kan det hålla i sig längre än en vecka? är det befogat att känna sig nervös nu eller är det fortfarande bara att känna lugnet? =)

Av dessa 3 val, vad bör jag göra

1. Känna panik, tömma akvariet, och panikfylla upp igen med ny osmos innan tisdag.

2. Ahh det där klarnar, häll i salt imorn och låt saltet lösa sig innan tisdag då sten kommer.

3. Avakta till söndagkväll med att blanda i salt och se om det klarnar innan du blandar i salt. är det då inte klart, vad göra?

4. annat? :P

Skickar med 1 bild hur det såg i i torsdag, och en bild från idag.. upplvever att det är mindre mjölkigt som sagt, men det är långt ifrån kristallklart.

post-2407-14468912985482_thumb.jpg

post-2407-14468912985706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen?

Risk är att Umeå går torrt på cola:ler: !

Jag vet inte - det är alltid svårt att råda på distans när man inte kan använda de bästa analysinstrumenten - lukt, smak och känsel. Jag skulle nog ettdera avvakta tills söndag eller lasta i salt nu om det var jag, baserat på den information som kommit i tråden. Men det är jag det! Gör det du känner verkar bäst - är du orolig så byt allt så slipper du i alla fall den där magsårsframkallande smärtan i magen. Avvaktar du till söndag kan du se om tendensen är positiv. Om du beslutar lägga i salt så kan du ju prova med att lägga i en tredjedel nu (så blir det inte så dyrt om du skulle besluta byta allt) och se vad som händer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risk är att Umeå går torrt på cola:ler: !

Jag vet inte - det är alltid svårt att råda på distans när man inte kan använda de bästa analysinstrumenten - lukt, smak och känsel. Jag skulle nog ettdera avvakta tills söndag eller lasta i salt nu om det var jag, baserat på den information som kommit i tråden. Men det är jag det! Gör det du känner verkar bäst - är du orolig så byt allt så slipper du i alla fall den där magsårsframkallande smärtan i magen. Avvaktar du till söndag kan du se om tendensen är positiv. Om du beslutar lägga i salt så kan du ju prova med att lägga i en tredjedel nu (så blir det inte så dyrt om du skulle besluta byta allt) och se vad som händer.

MVH Lasse

Hehe ja det börjar bli svårt att få tag på burkar nu :P

Ja altså min magkänsla säger att jag antingen skall avakta eller lägga i salt nu.. att börja om känns som ett jävla onödigt och omstädnigt projekt.

Känns som att troligheten att det grumliga är skadligt för akvariet och kommer dräpa all min levande sten och göra det omöjligt att nånsin kunna komm att ha fisk och korall känns som försvinnande liten. tror nog det klarnar till sig med LS & skummare.. men min magkänsla har haft fel förr :P

Ne jag avaktar till lörd/sön sen slänger jag i saltet tror jag, iaf om det blivit klarare då =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...