Gå till innehåll

Acropora Ätande Plattmaskar (AEFW)


Norberg

Rekommenderade inlägg

Eller jag har hört talas om att andra haft problem med sina koraller, men jag har klarat mig hittills peppar peppar……..

Nu ska jag göra något som är ganska ovanligt i Sverige, nämligen att berätta om när det gick åt h*****e. Ja ni hörde rätt jag tänkte berätta om vad parasiter, i detta fall AEFW (Acropora Ätande Plattmaskar) kan ställa till med i ett väl fyllt SPS (Små Polypiga Koraller) akvarium.

När ett fungerande akvarium kraschar är det lätt att skylla på nån teknisk grej, strömavbrott eller att det bara hände! Kanske ännu oftare försvinner bara akvaristen ut i periferin för att aldrig höras av igen. Vi behöver lära oss att ta vara på information som kommer ur haverier på ett bra sätt. Här ska jag försöka bidra med min pusselbit.

Själv slarvade jag med KARANTÄN och föebyggande behandling mot parasiter.

Resultatet av deras framfart kan ni se här!

Före

blacroporafz6.jpg

Efter

ddbldz2.jpg

AEFW vad är det?

Det är en plattmask som är släkt med innälvsmaskar. De livnär sig på att suga näring ur Acropora koraller och kan inte leva på andra värdar. Till exempel kan de inte leva på Montioporer, Styloporer och andras SPS. De har en ganska långsam förökning, normalt tar det 4-6 månader innan man upptäcker att de finns i akvariet. Livscykel för dem är ungefär 8-10 dagar som ägg, 8-10 dagar innan de blir könsmogna. De kan inte leva utan Acropra värden mer än 10-12 dagar har jag för mig. Så för att bryta livscykeln rekommenderas mer än 5 veckors karantän/behandling.

Hur får man dem?

De är mycket enkla att få in då de helt enkelt följer med korallen när du stoppar ner den i karet utan karantän eller medicinering. Vips så har man dem i karet utan att man märkt nått.

De kommer sällan med på vilda kolonier utan det vanliga är att de kommer med på odlade koraller. Tyvärr så trivs de bra i hemmaakvarier och hos odlare. Så de flesta får dem med fraggar, just det, det vanligaste sättet att få dem är att man delar med sig utav dem. Jag själv fick mina från en Tysk har jag lyckats lista ut.

Så mitt råd är att betrakta ALLA Acroporer som smittade med AEFW innan man behandlat dem med medicin eller karantän.

Hur ser dom ut?

Hur ser då plattmaskarna ut, här är några bilder på dem. Den första bilden är taget i mitt akvarium på en frag med 2 plattmaskar på. Ser du dem?

Bild på 2 små AEFW i en av mina koraller.

2aefwpkorallxo7.jpg

Närbild på korall

aefws1lv5.jpg

Närbild på hinkbotten

aefwphinkbottenkn0.jpg

Ägg på en kraftigt angripen korall.

aefwggxt2.jpg

Hur ser skadorna ut som de orsakar?

Skadorna syns relativt väl när de har etablerat sig väl på korallen. De lämnar små runda sugmärken efter sig. Är det en korall som har få maskar på sig kan det vara mycket svårt att se då korallen ibland hinner läka ut skadorna i den takt som de orsakas. Men det är viktigt att upptäcka dem så tidigt som möjligt. Lämnar man dem åt sitt öde så kommer korallen utan undantag att dö. Dödsförloppet kommer att se ut som STN.

Bitmärken

aefwbitmrkennr9.jpg

Bitmärken på korall i karet

aefwbitmrkenpkoralliw7.jpg

Bekämpning

• Mekanisk

• Biologisk

• Kemisk

De två första alternativen måste jag tyvärr komma med ett negativt besked om. Det finns idag inga kända predatorer på dessa gynnare. Man tror att vissa gyltor äter dem men det verkar inte ha någon hämmande effekt på deras spridning i karet. Det fungerar inte heller med mekanisk hantering. Att skrapa bort äggen, blåsa bort maskarna från korallen med en vattenström eller liknande åtgärder leder troligast bara till att de sprids snabbare i karet.

Kvar blir kemisk bekämpning och i dagsläget finns det bara 2 bra medel mot dem. Det är Tropic Marine Pro Coral Cure och Levasole. Tropic Marines preparat finns att få tag i i välsorterade akvarieaffärer eller via nätet. Levasole däremot är ett avmaskningsmedel för svin. Jag har provat båda och rekommenderar inte Levasole. Man behöver vara mycket noggrann med doseringen annars dör korallen. TM:s preparat skall även innehålla samma preparat som Levasol om fast i svagare form.

Tropic Marine Pro Coral Cure

tmprocoralcurevu0.jpg

Levasole

levasoleud2.jpg

Profylaktisk bekämpning av dessa är att rekommendera då du får hem nya koraller. Gör helt enkelt så att du kör korallen i ett bad med TM Pro Coral Cure enligt de doserings anvisningar som finns i förpackningen innan du stoppar den i akvariet. Eller ännu hellre i ditt karantänsakvarium.

Om du redan har AEFW i ditt kar har du två alternativ.

1. Kasta alla Acroporer och låt akvariet gå tomt på Acroporer i ca 2 månader. Då blir karet garanterat fritt från dem och du kan säkert sätta i nya koraller. Det kostar en slant att slänga och köpa nya men det sparar ofantligt mycket tid och är säkert.

2. Biter ihop och sätter upp ett karantänskar för dina älsklingar. Flyttar över ALLA Acroporer till karantänskaret, utan undantag, så snabbt som möjligt.

När du skall köra behandlingen av Acroporerna är det viktigt att du kör den flera gånger så att deras livscykel bryts. Du får räkna med 6 veckors behandlingstid med dopp i TM Pro Coral Cure med 6-8 dagars mellanrum. Vid varje dopp är det också viktigt att tömma karantänskaret och rengöra det så att det inte blir kvar maskar där som kryper tillbaka till korallerna. Därför är det att rekommendera att använda ett så litet karantänskar som möjligt. Tänk på att för att korallerna skall klara sig i karantänen så behöver de även ljus, cirkulation och filtrering. Korallerna reagerar negativt på allt detta hanterande och får lätt RTN och då behövs bra skumning.

Vid varje dopp är det bra om man kan ruska av eller blåsa av maskarna från korallen i så stor utsträckning som möjligt. De faller inte av av sig själva trots att de varit i medicineringen. Det är bara de små maskarna som dör av behandlingen, äggen och de stora maskarna klarar sig men blir kraftigt påverkade. Jag har använt Schurans vatten spruta med gummituta. Den gillar jag för man kommer åt på trånga ställen att blåsa ren korallen.

Du får räkna med att korallerna kommer att tappa all färg under behandlingen då de stressas rätt så mycket av den och av parasiterna.

Karantän med all utrustning för bad av koraller.

dopparedagct8.jpg

Korall i TM Pro Coral Cure bad

korallibadeo1.jpg

Schuran spruta

schuransprutanh2.jpg

Lycka till med dina koraller.

Tommy

(P.S Wrang vill du göra en artikel av detta istället så hör av dig.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt haft framgång med biologisk bekämpning. Jag upptäckte att en av mina Acro såg stressad ut och tittade lite närmare och hittade då ett gäng plattmaskar på den. Jag provade med en Macropharyngodon bipartitus och har faktiskt inte kunnat se några plattmaskar efter detta.

Nu tror jag väl knappast att det här är en 100% lösning utan tycker absolut att man ska vara väldigt försiktig när man skaffar nya koraller. Karantän är alltid en bra idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Dykarn det är den erfarenheten många har av gyltor. De tar en del plattmaskar.

Men händer det något i akvariet så korallerna blir stressade så kan det gå ganska snabbt att tappa greppet över plattmaskarna då de inte är borta från burken.

Sen kan man om man har otur sprida dem till nån som inte har just den gyltan som tycker om maskarna och den personen kan få det besvärligt om den inte sköter sina nya koraller på rätt sätt.

Plattmaskarna förflyttar sig väldigt fritt i vattenmassan så man måste räkna med att de finns överallt i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart artikel material för SG! Tack för din presentation av AEFW och för att du tog dig tid att dokumentera dina erfarenheter! Mycket uppskattat men med handen på hjärtat också omskakande då jag är en av dem som inte tillämpar karrantän för nyinskaffande koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Janne jag har funderat på all tid och pengar man lägger ner på denna hobby och hur enkelt den kan bli en riktigt kvarnsten. De där veckorna med karantän slet mycket på det roliga med denna hobby, det är helt enkelt inte roligt. I mitt fall VALDE jag att tycka om att hålla på med det jag gjorde och det var ett rent viljebeslut. Hade det varit ett äktenskap så vete sjutton hur det hade gått.

Det kanske låter som en klyscha nu men jag har lärt mig att mer uppskatta det lilla i hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

> Vid varje dopp är det också viktigt att tömma karantänskaret och rengöra det så att det inte blir kvar maskar där som kryper tillbaka till korallerna. Därför är det att rekommendera att använda ett så litet karantänskar som möjligt.

Kanske mer praktiskt att använda två karantänskar istället? Detta för att kunna flytta korallerna direkt till ett nytt rent akvarium efter varje behandling. Dvs man alternerar de två karantänskaren och har en vecka på sig att se till att det första karet blir 100% rent innan det är dags för nästa behandling.

Själv har jag inga acroporor och har aldrig haft det heller, utan bara andra koraller. Eftersom jag inte gillar andra arter av plattmaskar (inte p.g.a. korallätande utan p.g.a. att jag tycker de är snuskiga och visuellt irriterande) har jag börjat att behandla alla nya mjukkoraller, skivanemoner, knappanemoner etc med 10-20 ggr rekommenderad dosering jämfört med instruktionen på Salifert flatworm exit. (Detta tar död på de flesta djur, inte bara plattmaskar). Jag kör behandlingen en gång per dygn i minst två dygn (eller längre om jag vet att det fanns plattmaskar på dem från början) i någon liten behållare innan jag flyttar över korallerna till mitt korallkarantänskar. I karantänskaret får korallerna gå tills jag är säker på att inget otrevligt följt med, dvs ett par månader, innan jag överväger om jag ska ha flytta över korallerna till något av mina större akvarier där jag inte vill få in någon ohyra.

Vet inte om min metod med överdosering av flatworm exit tar död på AEFW utan att skada acropororna, men kanske skulle vara värt att testa? Enda korallerna som reagerat på behandlingen hos mig är xenia som dragit ihop sig under behandlingstiden plus en tid efteråt, alla övriga koraller, alger, anemoner etc som jag testat hittils har inte visat några tecken alls under behandlingen. Däremot de flesta smådjur, både nyttodjur och ohyra har antingen dött eller blivit som drogade under behandlingen. När smådjuren uppför sig som drogade så ligger de ofta och kvider på behållarens botten och kan då lätt avlägsnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Janne jag har funderat på all tid och pengar man lägger ner på denna hobby och hur enkelt den kan bli en riktigt kvarnsten. De där veckorna med karantän slet mycket på det roliga med denna hobby, det är helt enkelt inte roligt. I mitt fall VALDE jag att tycka om att hålla på med det jag gjorde och det var ett rent viljebeslut. Hade det varit ett äktenskap så vete sjutton hur det hade gått.

Det kanske låter som en klyscha nu men jag har lärt mig att mer uppskatta det lilla i hobbyn.

Jag förstår precis, efter mitt lilla debackel så har jag också funderat mycket. Det är därför jag "downsize:ar", jag tar bort fisk och kommer ha få men väl valda acroporor. Karet skall skall ej vara hårt lastat varse det gäller näringsämnen eller spårelement, det ska helt enkelt vara lättare att sköta och inte köras så hårt. Det enda jag inte rubbar på är att jag forsätter med ZeoVit, som det iochförsig är mycket jobb med, men jag ser ingen annan lösning just nu, det får tiden utvisa. Jag kommer ta ner själva revet, kanske tar jag bort lite LS bara för att de få korallerna skall få en mer framträdande roll.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flatworm Exit fungerar inte på AEFW det har flera provat utan resultat.

Några av bilderna har jag snappat upp på nätet så de finns på fler ställen. Det är svårt att fota så små saker utan rätt utrustning och kompetens. Man lirar ju inte i Max division presist!

Ja Janne det låter vettigt att göra så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

> Flatworm Exit fungerar inte på AEFW det har flera provat utan resultat.

Jag undrade inte om man provat med rekommenderade doseringen, utan med kraftig överdosering (t.ex. 20 ggr rekommenderad dos). Vet du om någon testat det på Acropora? Givetvis ska man inte köra den dosen i ett helt akvarium eftersom det slår ut hela akvariets balans, utan bara i en separat behållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en korall utav Stefan Mohlin och satte ner denna korall i TMC preparat. När jag tog upp korallen efter en stund så låg det en död krabba på botten som jag inte sett innan. Skönt att slippa denna så krabbor eller parasiter går ner i graven med detta medel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för det Wrang!

Det har provats att köra Flatworm Exit i mycket höga doser också. Det påverkar inte AEFW alls.

Det finns de som tror sig ha sett Acropora krabbor ta dessa AEFW men inte i någon större utsträckning. Det är diverse gyltor som verkar var de bästa änn så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...