Stefan molin Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 Hej, är det någon som vet hur mycket ljus det behövs över ett calerpa filter,satte upp en 150w,men det kanske behövs 250W,någon som vet,är det någon som har lite calerpa som kan dela med sig.Mvh stefan Citera
Niclas Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 Det behövs nästan ingenting, i mitt refugium (50L) så körde jag med 36W och det växte helt ohejdat. Spara på pengarna och byt till en enkel lysrörsvariant. Citera
wrang Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 hehe lyxigt värre med en Mh lampa över sumpen. Tycker att det borde räcka med 20-40watt som niclas skriver Citera
Stefan molin Postat 6 september 2006 Författare Postat 6 september 2006 Hej,det var det enda som jag hade hemma,Mvh Stefan Citera
crille Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 jag ha 2x36w till mitt,jag har caulerpa,går kanske att skicka på nåt vis. Citera
Klubbsson Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 En gammal hederlig glödlampa brukar kunna vara ett bra sätt att odla alger. Funkar på sötvatten ialla fall. Citera
stigigemla Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 I ett hundra liters växer det mycket bättre med 2x24w T5 med bra reflektorer än med halva ljuset. Mer tillväxt per watt. Citera
Stefan molin Postat 6 september 2006 Författare Postat 6 september 2006 Crille ,du har PM Stefan Citera
Ingvar Hellmalm Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 Behåll lampan! Det är precis vad jag använt över min algodling. Det finns ingen anledning att byta. Citera
Stefan molin Postat 7 september 2006 Författare Postat 7 september 2006 Hej,innan jag hällde i sand igen låg redoxen mellan 250-280 och jag fick inte upp den,med sand så är den uppe på 420-430,lampan får sitta kvar så kan jag nytja den till fragg oxså,Mvh stefan Citera
Clownen Postat 7 september 2006 Postat 7 september 2006 Det behövs definitivt inte 250w och du klarar dig med betydligt mindre, kanske även att lysrör ger en bättre spridning av ljuset (vet inte om värmen riskerar att bli hög med 150w, antagligen inte). Som parentes rekommenderar jag att man tillsätter järn vid odling av makroalger för att minska risken att de kraschar samt för tillväxten. Tester med co2 har även gett betydligt högre tillväxt, men detta har jag inte själv haft möjlighet att testa ännu. Citera
Janne Postat 7 september 2006 Postat 7 september 2006 Som parentes rekommenderar jag att man tillsätter järn vid odling av makroalger för att minska risken att de kraschar samt för tillväxten. Tester med co2 har även gett betydligt högre tillväxt, men detta har jag inte själv haft möjlighet att testa ännu.Det kommer även främja algerna i huvudkaret, så jag skulle inte rekomendera det./Janne Citera
crille Postat 7 september 2006 Postat 7 september 2006 Det behövs definitivt inte 250w och du klarar dig med betydligt mindre, kanske även att lysrör ger en bättre spridning av ljuset (vet inte om värmen riskerar att bli hög med 150w, antagligen inteSom parentes rekommenderar jag att man tillsätter järn vid odling av makroalger för att minska risken att de kraschar samt för tillväxten. Tester med co2 har även gett betydligt högre tillväxt, men detta har jag inte själv haft möjlighet att testa ännu.).jag förstår hur du tänker peter,men det viktigaste tror jag är att man inte får för låganitratvärden,algen behöver ju näring,har funderat en del på detta att caulerpan dör över natten,och jag tror det måste vara någon form av näringsbrist,nu menar jag inte att man ska ha tokhöga värden givetvis Citera
Stefan molin Postat 7 september 2006 Författare Postat 7 september 2006 Hej,tanken är lite oxså att yngel ska stanna i sumpen,har provat lite olika fällor med filter mattor men yngel har bara paserat,nu kanske dom stannar i sumpen när det blir lugnare ytor som samlar upp dom.Det här att calerpa kan dö över en natt,det är säkert någon brist av näring ,men det åter står att se om det kommer att funka som jag tänkt.Mvh stefan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.