Gå till innehåll

alg filter


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Det behövs definitivt inte 250w och du klarar dig med betydligt mindre, kanske även att lysrör ger en bättre spridning av ljuset (vet inte om värmen riskerar att bli hög med 150w, antagligen inte).

Som parentes rekommenderar jag att man tillsätter järn vid odling av makroalger för att minska risken att de kraschar samt för tillväxten. Tester med co2 har även gett betydligt högre tillväxt, men detta har jag inte själv haft möjlighet att testa ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som parentes rekommenderar jag att man tillsätter järn vid odling av makroalger för att minska risken att de kraschar samt för tillväxten. Tester med co2 har även gett betydligt högre tillväxt, men detta har jag inte själv haft möjlighet att testa ännu.

Det kommer även främja algerna i huvudkaret, så jag skulle inte rekomendera det.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs definitivt inte 250w och du klarar dig med betydligt mindre, kanske även att lysrör ger en bättre spridning av ljuset (vet inte om värmen riskerar att bli hög med 150w, antagligen inte

Som parentes rekommenderar jag att man tillsätter järn vid odling av makroalger för att minska risken att de kraschar samt för tillväxten. Tester med co2 har även gett betydligt högre tillväxt, men detta har jag inte själv haft möjlighet att testa ännu.).

jag förstår hur du tänker peter,men det viktigaste tror jag är att man inte får för låga

nitratvärden,algen behöver ju näring,har funderat en del på detta att caulerpan dör över natten,och jag tror det måste vara någon form av näringsbrist,nu menar jag inte att man ska ha tokhöga värden givetvis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,tanken är lite oxså att yngel ska stanna i sumpen,har provat lite olika fällor med filter mattor men yngel har bara paserat,nu kanske dom stannar i sumpen när det blir lugnare ytor som samlar upp dom.Det här att calerpa kan dö över en natt,det är säkert någon brist av näring ,men det åter står att se om det kommer att funka som jag tänkt.Mvh stefan

post-1262-14468912984288_thumb.jpg

post-1262-14468912984444_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...