Capote Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Vilken pump ska man välja om man vill ha så bra tryckhöjd som möjligt?I mitt fall duger det med begränsad mängd (5 l/min) vatten men jag vill lyfta det 2 meter upp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Skall du köra den då å då eller kontinuerligt?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 eheim 1250 om man jämför lite med andra pumpar...jag har nästan precis 2m upp till tankens kant o har en sån.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Min kompis har en Eheim Compact 1000 till sitt sötvattens akvarie odling och trycker upp vattnet till det övre och det är ca 2meter upp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Tror Ingvar sålde ordentliga pumpar här på sg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Min kompis har en Eheim Compact 1000 till sitt sötvattens akvarie odling och trycker upp vattnet till det övre och det är ca 2meter uppJag har denna pump, exakt samma fast det är ett annat märke konstigt nog(måste prduceras och köpas in av många olika företag som bara skriver på deras namn) och den är mycket bra, har en 1000 l/h och denna pumpar först i vatten i mitt uv-c som sedan är seriekopplat med min kylare och detta funkar kanon. Helt klart en bra pump till ett bra pris mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Jag har 2st av den gamla sortens Eheim som nu ändast säljs för industribruk (tvärr de var väl för bra gick aldrig sönder som nyare och billigare konstuktioner gör så de fick väl inte sälja så många som de ville). De är 100% och bland det bästa som någonsin tillverkats. 1st är på 20l/min och tryckhöjd 12m. 1 st är på 40l/min med tryckhöjd 8 m. Kapasitäten avtar naturligtvis med tryckhöjden och är angiven vid 1m tyckhöjd. Pumparna är gamla men perfekta. 500 resp 700kr+porto. De kan dock ej dränkas utan man behöver göra en loop och fylla med vatten sen går de själv och startar själv bara rotorn är vattenfyld Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 Ingvar vad är betäckningen på dessa pumpar ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 det går ju att seriekoppla en pump om det tryter med tryckhöjden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 Hej CapotePå jobbet har vi en Ocean Runner 6500 (Aqua Medic) som trycker upp en fjällbäck på ca 3,3 m. Vad det exakt är i timmen vet jag inte men tryckkurvan säger 3800 liter vid 2 m. Enligt tryckkurvorna (http://www.customaquatic.com/customaquatic/manuels/oceanrunner.pdf#search=%22Ocean%20Runner%22) så klarar samtliga deras pumpar ditt krav. 1200 ligger farligt nära så jag kanske skulle utesluta den. Jag har användt deras pumpar sedan de kom ut i några tekniska konstruktioner och för mig har de hållit. Annars så är de pumpar som Ingvar har väldigt pålitliga och man kan reparera dem själv. Eheim compact 1000 har en Hmax på 2 meter enligt Eheim själva så jag skulle vara tveksam till den pumpen även om jag använder den serien i mina nano. Av de moderna pumparna så klarar 1260 och 1262 dina krav och Eheim brukar vara att lita på. Använder du inte hela flödet kan du ju göra en bypass och förstärka din cirkulation.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 jag skulle satsa på nån liten Iwaki-pump om den inte måste vara dränkbar, kolla med Bengan på marinakvariet - han har en bunt till schysst peng. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 16 september 2006 Författare Dela Postat 16 september 2006 Tack för alla tips. Ska läsa på lite och välja en av de ni föreslår. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dallert Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Kanske lite sent att svara, men om du klickar in här: http://www.project-pumps.it/blue/pjp.htmSå trycker 2001:an ganska bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 28 september 2006 Dela Postat 28 september 2006 Jag har en 2001 och en 3001 och den senare är en riktigt grotesk best på att förflytta vatten, däremot är den skitkass på tryckhöjden av någon anledning. Knappast världens tystaste, men kapacitet har dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 28 september 2006 Dela Postat 28 september 2006 AquaBee 2000/1 trycker 3m http://www.pwss.se/home.php?cat=283 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.