Gå till innehåll

Pump med bra tryckhöjd?


Capote

Rekommenderade inlägg

Min kompis har en Eheim Compact 1000

2004-10-10_16.45.56_Eheimcompact.jpg

till sitt sötvattens akvarie odling och trycker upp vattnet till det övre och det är ca 2meter upp

Jag har denna pump, exakt samma fast det är ett annat märke konstigt nog(måste prduceras och köpas in av många olika företag som bara skriver på deras namn) och den är mycket bra, har en 1000 l/h och denna pumpar först i vatten i mitt uv-c som sedan är seriekopplat med min kylare och detta funkar kanon. Helt klart en bra pump till ett bra pris :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st av den gamla sortens Eheim som nu ändast säljs för industribruk

(tvärr de var väl för bra gick aldrig sönder som nyare och billigare konstuktioner gör så de fick väl inte sälja så många som de ville).

De är 100% och bland det bästa som någonsin tillverkats. 1st är på 20l/min och tryckhöjd 12m. 1 st är på 40l/min med tryckhöjd 8 m. Kapasitäten avtar naturligtvis med tryckhöjden och är angiven vid 1m tyckhöjd.

Pumparna är gamla men perfekta. 500 resp 700kr+porto. De kan dock ej dränkas utan man behöver göra en loop och fylla med vatten sen går de själv och startar själv bara rotorn är vattenfyld

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Capote

På jobbet har vi en Ocean Runner 6500 (Aqua Medic) som trycker upp en fjällbäck på ca 3,3 m. Vad det exakt är i timmen vet jag inte men tryckkurvan säger 3800 liter vid 2 m. Enligt tryckkurvorna (http://www.customaquatic.com/customaquatic/manuels/oceanrunner.pdf#search=%22Ocean%20Runner%22) så klarar samtliga deras pumpar ditt krav. 1200 ligger farligt nära så jag kanske skulle utesluta den. Jag har användt deras pumpar sedan de kom ut i några tekniska konstruktioner och för mig har de hållit. Annars så är de pumpar som Ingvar har väldigt pålitliga och man kan reparera dem själv. Eheim compact 1000 har en Hmax på 2 meter enligt Eheim själva så jag skulle vara tveksam till den pumpen även om jag använder den serien i mina nano. Av de moderna pumparna så klarar 1260 och 1262 dina krav och Eheim brukar vara att lita på. Använder du inte hela flödet kan du ju göra en bypass och förstärka din cirkulation.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...