Gå till innehåll

Identifiering: Glasrosor? [bild]

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag tror att det är något knappsläkte liknande Parazoanthus eller Erythropodium men att den förlorat färgen. Glasrosor sitter inte så tätt. De sprider sig tyvärr. Färgen kommer antagligen tillbaka på någon månad om de får ljus.

Postat

Tja, jag har ju "knappar", men de är inte alls lika dessa tycker jag... det är såna man ser en i bakgrunden på sista bilden... knapparna är 10ggr större och kraftigare samt kortare spröt och verkar växa mer en och en (visserligen i flak). (??)

Postat

Jag var och petade lite på dom nu med ett kreditkort, resultatet:

Petar man på dom rätt märkbart så drar de ihop sig, men stammen är kvar och blir ganska hård och röd-brun (3-5mm hög).

Hmm....

Postat
Jag tror att det är något knappsläkte liknande Parazoanthus eller Erythropodium men att den förlorat färgen. Glasrosor sitter inte så tätt. De sprider sig tyvärr. Färgen kommer antagligen tillbaka på någon månad om de får ljus.

Du har rätt absolut inga glasrosor, men Stig det finns dom som har denna färg naturligt. Jag har haft sådana. De gör ingen större skada. Jag tror att de är någon sorts hydroid.

Postat

jag har också kolonier av de där sakerna.. de drar sig som sagt ihop lite men själva stammen blir kvar. Inte som glasrosor som förvinner in helt i stenen.

Postat

Ja, har nu med er hjälp dragit slutsatsen att det inte är glasrosor... däremot vet jag inte om de är av godo i alla fall... men de får leva ett tag till för att se hur de utvecklar sig.

Postat

jag trodde det var glasrosor först så jag gav en koloni en dos av "joes juice" men det fungerade inte särskilt bra (de är kvar) ... däremot fungerar det riktigt bra mot riktiga glasrosor!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...