Centurion Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 HejBehöver hjälp av expert-panelen! Är detta glasrosor som jag börjat få?Ursäkta den dåliga bildkvaliten... hoppas ni ser ändå...//Christoffer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Lite bättre skärpa hade nog hjälpt, men jag ser inga glasrosor...PS/ Förstorade upp din bild lite och då såg det i och för sig ut som glasrosor! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Centurion Postat 15 september 2006 Författare Dela Postat 15 september 2006 De är cirka 5mm höga...Om de inte är glasrosor, vad är det då?Tacksam för all hjälp! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Här har du en länk på hur en glasros ser ut:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10639&highlight=Glasros Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Liknar glasrosor, men brukar dom växa så tätt? I och med att dom växer som dom gör känns det som någon sort av kolonianemon, palythoa kanske? sökte på goggle, här är lite bilder på glasrosor http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=aiptasiamvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Försvinner dom helt och håller om du petar på den eller drar dom bara ihopp sig lite? Glasrosor brukar kunna gömma sig väl när man försöker ta dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Ser ut som sådana jag själv har; små brunaktiga som växer tätt. Tror inte det är glasrosor, de växer oftast inte så tätt som sagt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Centurion Postat 15 september 2006 Författare Dela Postat 15 september 2006 Tack för åsikterna jag fått hittills!Lyckades få några bättre bilder: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Det ser inte ut att vara glasrosor.. mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Centurion Postat 15 september 2006 Författare Dela Postat 15 september 2006 http://fins.actwin.com/species/index.php?t=9&i=310Andra bilden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke_Tj Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 skulle tippa på att det är glasrosor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Jag tror att det är något knappsläkte liknande Parazoanthus eller Erythropodium men att den förlorat färgen. Glasrosor sitter inte så tätt. De sprider sig tyvärr. Färgen kommer antagligen tillbaka på någon månad om de får ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Centurion Postat 15 september 2006 Författare Dela Postat 15 september 2006 Tja, jag har ju "knappar", men de är inte alls lika dessa tycker jag... det är såna man ser en i bakgrunden på sista bilden... knapparna är 10ggr större och kraftigare samt kortare spröt och verkar växa mer en och en (visserligen i flak). (??) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jerkerw Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 det ser ut att vara hydroider.De kan föröka sig och bli för många enligt vissa akvarister ,men jag har alltid haft små kolonier i mina burkar utan problemhttp://images.google.com/images?q=hydroid&hl=sv&lr=lang_sv&rls=PCTA,PCTA:2006-16,PCTA:en&sa=N&tab=wi Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jerkerw Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 första bilden i länken?jerker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Det är inte små rörmaskar? Om du stör dem försvinner de helt in i stenen eller försvinner de ner i "röret"? Glasros kan du nog utesluta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Centurion Postat 15 september 2006 Författare Dela Postat 15 september 2006 Jag var och petade lite på dom nu med ett kreditkort, resultatet:Petar man på dom rätt märkbart så drar de ihop sig, men stammen är kvar och blir ganska hård och röd-brun (3-5mm hög).Hmm.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Det kan egentligen vara Palythoa också. I så fall växer de enskilda polyperna till ungefär en cm diameter på munskivan. Hydroider kan jag inte få dem till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Jag tror att det är något knappsläkte liknande Parazoanthus eller Erythropodium men att den förlorat färgen. Glasrosor sitter inte så tätt. De sprider sig tyvärr. Färgen kommer antagligen tillbaka på någon månad om de får ljus.Du har rätt absolut inga glasrosor, men Stig det finns dom som har denna färg naturligt. Jag har haft sådana. De gör ingen större skada. Jag tror att de är någon sorts hydroid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per.w Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 är glasrosor farliga att ha i burken?????? Eller vad är problemet med att ha dem i burken?????//Per Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 dom sprider sig runt karet och bränner korallerna..har du inga koraller så gör dom väl ingen skada, men har du koraller så är dom inte direkt önskvärda i en burk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 jag har också kolonier av de där sakerna.. de drar sig som sagt ihop lite men själva stammen blir kvar. Inte som glasrosor som förvinner in helt i stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 18 september 2006 Dela Postat 18 september 2006 Det ser ut att vara en Hydroid ("Hydrozoa") enligt denna sida:http://www.reefs.org/hhfaq/pages/main_pages/faq_rock1.htmMina ser ut så iaf... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Centurion Postat 18 september 2006 Författare Dela Postat 18 september 2006 Ja, har nu med er hjälp dragit slutsatsen att det inte är glasrosor... däremot vet jag inte om de är av godo i alla fall... men de får leva ett tag till för att se hur de utvecklar sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 18 september 2006 Dela Postat 18 september 2006 jag trodde det var glasrosor först så jag gav en koloni en dos av "joes juice" men det fungerade inte särskilt bra (de är kvar) ... däremot fungerar det riktigt bra mot riktiga glasrosor! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.