Gå till innehåll

Osmosfilter - orkar det?


fiend

Rekommenderade inlägg

jag hade absolut satsat på en PLC (ex. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5125.htm) för att styra en osmos automatiskt. Jag var tidigare själv inne på det men löste påfyllningen på annat vis. Möjligt att jag kopplar osmos automatiskt i samband när jag flyttar karet nästa höst.

Min tanke var att koppla på magnetventiler på samtliga slangar och dubbelt slangsystem med renat vatten. Det för att kunna köra i genom systemet och tömma ut första litern innan man börjar fylla skarpt.

Tanken var med plc styrning.

Givare indikerar lågnivå.

Tre magnetvetiler öppnar. 1. Till osmos 2. slaskvatten. 3 renat vatten till avlopp.

Efter par minuter stängs magnetventilen till renat vatten till avlopp och magnetventil till påfyllningsslang öppnas.

När givaren för låg nivå slutar indikera så stängs ventilerna. Eventuellt så låter man det vara liten fördröjning på ventilerna till vatten ut från osmosen så trycket får gå ner.

Backup hade jag satt en givare som indikerar högnivå. Indikerar givaren så stängs samtiga ventiler samt systemet larmar med lampa och eventuellt summer.

Hade oxå låtit hela påfyllningen ha en maxtid. Överskrids den så stängsventiler samt larmar.

Går ju även att programmera så att med knapptryckning så aktiveras påfyllnad manuellt. tex om man vill fylla på en vattendunk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet som sagt inte om häverteffekt kan påverka prestandan hos osmosen. Någon annan som har en åsikt?

Tanken var bara att om du sätter osmosen lägre än utloppet borde inte hävert kunna uppstå, om jag inte tänker helt galet.

Med tanke på att du har mellan 3 och 6 kg i tryck via vattenledningsvattnet genom osmosen så tror jag att ev häverteffekt är försumbar för flödet.

Hur högt du kan trycka upp efter osmosen beror på 1) ingångstrycket 2) tryckförlusten i osmosen (inklusive för och efterfilter).

1 kg trycker 10 meter

(jag vet att jag använder en "trycksort" som är pensionerad men det är inte så långt kvar tills jag är det också)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex: Din lösning blir nog lite för dyr och krånglig för mig nu här så jag kommer nog nöja mig med en smidigare och enklare från början iaf =) Tanken är dock god!

Lasse: Vilket betyder att jag inte kommer ha några problem trycka vattnet upp 2.6 som det är i takhöjd och sedan på taket där och så ned i karet?

I vilket fall som helst så måste jag dra en elkabel denna väg också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, vissa vattenledningsfrostskydds typer kör en värmekabel inne i vattenledningen se: (http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=99BDD21FC09B4D70B1A48722BCADE07E500652&CatPath=0q535q536&VMAction=0&CampPath=&SelectedWAG=25693&IsCampaign=N&NoCache=5071502#N0q535q536 längst ner på sidan) kan man inte göra något sådant? (Via jordfelsbrytare såklart...)

Antar att en gummikabel typ: H07RN-F (EPDM gummi) skulle passa inne i den, alt. att man kör en 12-24V magnetventil och kör en SELV transformator innan man drar in kabeln i vattenröret; vad sägs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Vilket betyder att jag inte kommer ha några problem trycka vattnet upp 2.6 som det är i takhöjd och sedan på taket där och så ned i karet?

jag heter inte lasse men svara i a f.

Efter att vattenröret är fyllt och ändarna ligger i samma nivå så har du ingen vattenpelarhöjd.

Tex så på sommaren när jag fyller en sådan där familjepool på 3 m i diametar så lägger jag 60 m trädgårdslang på garaget asfaltstak. Står solen på så blir det skitvarmt och sedan pumpar jag runt med reningsverket.

Om jag lägger slangen tom så orkar inte reningsverket pressa upp vattnet då vattenpelaren blir drygt 2,5 m.

Fyller jag slangen och sedan kopplar på den på pumpen vattenfylld så finns det ingen pelarhöjd och så har jag gjort mig en enkel liten värmesliga.

I ditt fall så tror jag osmosen orkar trycka upp 2,6 m. Skulle den inte göra det så beror tryckfallet på utgående renat vatten av flödet av slaskvattnet. Då behöver du bara strypa slaskvattnet så att trycket ökas i slangen med renat vatten. När sedan slangen är fylld så har du ju ingen vattenpelarhöjd att tala om och du kan ta bort strypningen

Men när systemet är avstängt och om du då harhöjdskillnad på utmyning slaskvatten och renat vatten kommer du få en hävert om du inte monterar backventiler eller kran/magnetventil. Räcker med mm skillnad. Lägsta höjden kommer dra till sig vattnet från det andra systemet och slangen kommer bli torrlagd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För klenspänning, mindre än 24 volt är det i stort sett fritt att installera. Spänningen som sådan är ofarlig. Men det förutsätter givetvis att spänningen är galvaniskt skild från elnätet t.ex med en batterieliminator.

Osmosens slaskvatten är flödesbegränsat med en ventil. Lossar man den så spolar man osmosen med ungefär tio gånger större flöde. Det är tryckskillnaden mellan inkommande vatten och utgående osmosvatten som driver vattnet genom membranet.

Det är rätt som Linnex skriver om hävertverkan. Alla slangar som är kopplade till osmosen bör sluta högre upp än osmosen. Men om den går varje dag för att fylla på vatten i karet är det ingen risk för att baksuget ställer till med något om slangarna är kopplade hela tiden så att det inte kan komma in luft i dem.

Jag kan mycket väl tänka att göra som Dule säger fast med två rör. Och då går det ju bra med vanlig FK för elen till magnetventilen. Jag har för mig att rör för klenspänning skall märkas på ett speciellt sätt som jag inte kan men vi har väl elektriker här på guiden...

Och rören skall givetvis ligga på varma sidan om isoleringen som alla andra rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattade för att Jakens fråga var om hävertverkan kunde göra att för mycket vatten gick igenom osmosen och man på så sätt får ettt mer "orent" vatten och det tror jag fortfarande inte är fallet. Den hävertverkan man får påverkar inte genomflödet - det ställer man med kranen på slaskvattnet.

Fiend jag tror inte du har så stort tryckfall att det påverkar flödet på 2,6 meter även om slangen skulle sluta på den höjden. Har du det så ställer du bara in flödet med slaskkranen så ökar du trycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...