Gå till innehåll

Ge mig råd om fosfat


linkano

Rekommenderade inlägg

Själv ska jag LÄSA vidare här på forumet för tips och råd men denna typ av frågeställning för tips tar mer kraft än den tillför.

Tack!

//Thomas

Det är synd att du tar det så - det var inte meningen. Problemet är bara att som vanligt är inte verkligheten någon entydig sanning. Stig är en av de mest erfarna akvaristerna som finns i detta land - både vad gäller söt och salt. Han har en erfarenhet av hur han startar sina akvarier på ett sätt som fungerar för honom. Capote är också en av de ledande i sitt fack som handlar om att lyckas med svåra koraller genom en hel del nytänkande - han har sin erfarenhet av problematiken vilket han försöker säga. Om mig själv ger jag inget omdöme men jag söker gärna andra vägar än de konventionella och har en del erfarenhet av komplicerade biologiska och tekniska system i mitt tidigare yrkesliv. Jag har ett sätt att starta akvarier som passar mig och min syn på biologin. Den ville jag förmedla.

Det hör till saken att vi har trätt lite om de här sakerna förut och frågeställningen du ställde har också varit uppe förut och det blir tröttsamt att alltid vara gravallvarlig, det var aldrig meningen att du skulle ta illa upp.

Om jag skall säga vad jag verkligen tror så är det nog att du inte skall lita på testen - det kan vara något som stör. Jag använder själv samma salt och jag har iosf aldrig mätt men har aldrig fått några problem som jag kan koppla till fosfat och saltet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall passa på att låna tråden till en snabbfråga..

Har mätt fosfat både första dagen och idag efter nästan en vecka och den ligger konstant på 0,50

Kan den lilla mängen beggad sten vara boven i dramat?

Filtrerar också på rowaphos i en strumpa i sumpen, har tagit dubbel dos, men händer inget med fosfaten.. det kan altså ta flera månader, som capote nyss sa?

Nivåerna brukar gå mycket fort ned i början så det låter konstigt att inget händer. Det jag menar tar lång tid är att nå från nivån 0,015 ppm ner mot 0 om man har mycket gammal sten vilket jag t.ex. har. En stor andel har varit med väldigt länge. i ditt fall låter det som något är skumt med applicering eller mätning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Capote: Du visar med ditt sista svar att det går att hjälpa oss nybörjare och frågvisa här på forumet om ni bara vill och sansar er med expertsnacket.Tack!

//Thomas

Man gör så gott man kan. Anledningen till att jag svarade från början var att jag tyckte du fick ett råd som jag inte höll med om och ville ge dig ytterligare en infallsvinkel. Sen hamnade vi i polemik om det och förstörde din tråd. Beklagligt men det får du sila bort och ta till det dig du har nytta av. Det är ju både tjusningen och nackdelen med öppna forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nivåerna brukar gå mycket fort ned i början så det låter konstigt att inget händer. Det jag menar tar lång tid är att nå från nivån 0,015 ppm ner mot 0 om man har mycket gammal sten vilket jag t.ex. har. En stor andel har varit med väldigt länge. i ditt fall låter det som något är skumt med applicering eller mätning.

hmm.. mätintrumentet är saliferts och är nyköpta och nysprättad förpackning..

märklit om den skulle vara nått vajsing på det...

tycker också det är märkligt atrt rowan inte tagit ner det nånting på en vecka, och att stenen var ju ny..

tips på vad göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts test funkar säkert.

Din burk har ju inte varit igång så länge eller hur? Kollade din tråd och det är 5 dagar sedan du la i stenen. Alla din värden kommer att svaja ett tag. Ph, Nitrit, nitrit, fosfat o.s.v. Ta det lungt och var försiktig med ljuset oavsett vad min trätobroder Lasse säger :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att fosfatremover fungerar. Är det fosfat kvar i vattnet kommer den från stenen och då tar man en omgång till. Vad jag menade var att jag inte förstår varför du bara tar en omgång till.

Salifert fosfattest fungerar också fast med mycket dålig precision. Jag har läst en test av ett antal olika fosfattester och de flesta är verkligen dåliga.

Se www.korallenriff.de Sedan tar man "Berichte allgemein" Phosphatmessungen och där Mai 2004. Och Salifert var ungefär i mitten av testet. Men beprövat av en mängd akvarister.

Lasses metod fungerar det har han visat. Ett problem i sammanhanget är att eftersom han tycker fosfattesterna är för dåliga vet han inte vad hans fosfatvärde är i närheten av. Men hans kar fungerar och det är det viktigaste.

"Min" metod är prövad av tusentals akvarister och rekommenderad mer eller mindre på samma sätt av alla moderna författare av saltvattenakvarieböcker.

Jag har läst ett antal.

Jag är ledsen om jag utryckte mig för grovt och att du kom i kläm för även andra som gör det svårt för sig.

Jag rekommenderar dig att använda Lasses metod eller min annars kan det bli som att hamna i Mjölby när du har svårt att välja mellan Göteborg eller Stockholm på SJ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar dig att använda Lasses metod eller min annars kan det bli som att hamna i Mjölby när du har svårt att välja mellan Göteborg eller Stockholm på SJ

Detta är viktigt - oerhört viktigt. Det rör sig om helheter och olika grundvalar men som leder till samma resultat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ansluter mig till Stig

Jonas:

Om vi börjar med Calciumkarbonat så kanske du har rätt om man använder krossad kalk. De granulat som säljs för akvariebruk brukar innehålla 98, % eller mer calciumkarbonat ofta med en liten tillsats av magnesiumkarbonat som summerar upp till 99,5 %. Så den fosfatkällan torde vara liten i förhållande till annat som hamnar i burken tycker jag. Jag skulle inte vara orolig över att en kalkreaktor skulle vara en fosfatkälla av någon dignitet i sammanhanget. Det där med aktivt kol får du också gärna utveckla.

Lasse (jag vet inte om Jonas menar att man ska dra igång så drastiskt som Lasse brukar förorda)

Vad gäller ljus så menar jag att kanske det vanligaste felet som görs vid uppstarter är att man har för mycket ljus innan man sänkt näringshalterna i vattnet så pass mycket att man inte riskerar oönskad algtillväxt. Det ljus man ska ha i början är bara så pass mycket att man håller igång och utvecklar livet på LS, denitrifiaktionsprocesserna i LS gynnas inte av ljuset i första hand. Minns de mörkerfilter som vi använde för 10 år sedan. De funkade även om de kunde vara instabila. Med ljus menar jag inte generellt, olika spektrum kan ha olika tider.

Lasse pratar ofta om att dra igång låta det bli alger och sedan ha betare som äter av algerna. De burkar Lasse implementerar detta i har volymer på 25-80 liter. Hur många turbosniglar, Salaris och blåbenade eremiter behöver man för att hålla efter en burk på 500-1000 liter? Inte någon lågbudgetlösning precis. Det blir rätt mycket LS att skrubba eller mörkerförvara om man får kraftig trådalgstillväxt. Dessutom precis som Stig skriver passerar mycket genom djuren.

Billigare och enklare är att ta hjälp av teknologin som finns och försöka få ned näringshalterna i vattnet och i harmoni med detta öka ljusmängden succesivt för att ge de goda kalkalgerna och bakteriekulturer goda tillväxtförhållande utan konkurrens.

Rowaphos eller motsvarande på enklaste sätt i en strumpa sänker fosfathalten och dessutom tas en hel del kisel bort. Skummare rensar bort mycket näring så att denitrifikationen kan byggas upp utan att bli överbelastad. Den är ju ganska skral i nystartade akvarium. Tillsätt magnesium, calciumoch gärna bakteriekulturer för att hjälpa till speciellt i början. Jag tycker man ska ha rejält med LS för denitrifiaktion, bakterier och för att d et är ett snyggt inredningsmaterial.

Ja du Lasse detta har vi ju tjötat om förr som ni säger på framsidan. Gammaldags javisst, men sista burken jag startade har inte haft en trådalg eller kiselalg sedan starten och jag har bara Scutus som kom med LS som betare. De har förökat sig till en population som tycks vara anpassad till mängden alger i burken.

Hej capote

Du har nog rätt att kalkreaktorer inte tillför så mkt fosfat om man väljer de bästa av medium. aktivt kol gäller samma sak, de finns ju fosfatfritt sådant, så de gäller att välja rätt. med ljus är jag av absolut samma uppfattning att man skall starta försiktigt, men alltså inte ha helt mörkt. Jag har startat upp nya kar kanske 4-5 ggr, o sen haft varje kar 3-4 år, varje gång har de funkat utmärkt med att börja med 3-4 timmar om dan på metallhalogenen o kanske 5-6 timmar med blåljus o sen gradvis öka. Ett annat sätt att få ner fosfat förresten är ju vodkametoden. har ingen egen erfarenhet av detta, men tilltalas av teorin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det där med aktivt kol är intressant. Jag använder det inte regelbundet, bara vid vattenproblem. Det rekommenderas ibland att användas som giftbortagare för att minska den kemiska krigföringens effekter i tätt populerade burkar. Men det kanske har en baksida. Tror/vet du eller Jonas om det läcker några substanitella mängder fosfat?

Lägg Rowan i en fluidised bed reaktor så blir den lite roligare att se på...;)

Man gör så här: Ta osmosvatten, mät fofaten på detta (förhoppningsvis ska de inte bli blått, annats får du ta dest.vatten). lägg i ngr korn av de aktiva kolet, om de blir blått runt korna fäller kolet ut fosfat, annars inte. de finns alltså både fosfatfrott o inte fosfatfritt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helt mörkt ska man inte ha. Jag är försiktigare än du med tiderna och brukar initialt bara ha blålljus.

Vad gäller vodka så använder jag inte det längre. Körde med det för ett antal år sedan med hyggliga resutat. Jag är dock inte villig att ta de risker som jag tycker vodka och även zeolit innebär. Jag har OK vatten ändå. För de akvarister som är kunninga, har tillräcklig övervakning av burken och kan läsa av signalerna fungerar vodka säkert utmärkt.

Jag tycker inte vodkametoden är något för nybörjare.

I nystartade burkar: Bakterierna gynnas ju av kolföreningen och det enda jag tänker på i en nystartad burk hur etablerad bakteriekulturen ska vara för att dra nytta av alkoholen men det vet säkert vodka-folket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helt mörkt ska man inte ha. Jag är försiktigare än du med tiderna och brukar initialt bara ha blålljus.

Vad gäller vodka så använder jag inte det längre. Körde med det för ett antal år sedan med hyggliga resutat. Jag är dock inte villig att ta de risker som jag tycker vodka och även zeolit innebär. Jag har OK vatten ändå. För de akvarister som är kunninga, har tillräcklig övervakning av burken och kan läsa av signalerna fungerar vodka säkert utmärkt.

Jag tycker inte vodkametoden är något för nybörjare.

I nystartade burkar: Bakterierna gynnas ju av kolföreningen och det enda jag tänker på i en nystartad burk hur etablerad bakteriekulturen ska vara för att dra nytta av alkoholen men det vet säkert vodka-folket.

De skulle jag också tro..att vodkametoden är vansklig i början då bakteriekulturen inte är så stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts test funkar säkert.

Din burk har ju inte varit igång så länge eller hur? Kollade din tråd och det är 5 dagar sedan du la i stenen. Alla din värden kommer att svaja ett tag. Ph, Nitrit, nitrit, fosfat o.s.v. Ta det lungt och var försiktig med ljuset oavsett vad min trätobroder Lasse säger :smiley24:

Idag är det en vecka sedan stenen stoppades i.. mätte för första gången dom flesta av mina vattenvärden och det blev som följer:

Ph: 8.3

KH: 9,5

Nitrit: mindre än 0.1 (knappt synligt rosa)

Nitrat: ca 15

Fosfat 0.50 (helt orubligt sen dag 1)

Jag filtrerar på Zeosand nollnitrat, rowaphos (dubbel dos) & aktivt kol.

Tillsatte dag 1 en sån ampull med bakterier i akvariet.

Har satt på blårören 1 timme per kväll i 2 kvällar för att ge lite försiktigt med ljus.

Hur kan det komma sig att fosfaten inte minskar ett dugg?

Och hur kan det vara så höga värden när 99% av min sten är helt färsk sten?

Kan det var aktiva kolen? skall jag prova att ta bort den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har helt fel, så är vissa fabrikat av aktivtkol KÄNDA för att fälla ut just fosfat! Ta bort den ett tag och se vad som händer. Har du tillgång till ett gammalt ytterfilter eller liknande med en pump på ca 500l/h dra in rowaphos:n där, och mät sedan på utloppsvattnet. Justera flödet/mängden tills du mäter 0. Alt. köp en FR509 eller bygg din egen, kostar ca 200:- att bygga med alla PVC/Plexi delar.

Vad jag förstår har du inget levande i karet, så en snabb ändring av fosfater kommer inte att skada allt för mycket...

Alternativt ta bort kolen och kör några stycken STORA vattenbyten (typ 80%) med några dagars mellanrum. Kostsamt med tanke på saltet samt inte alls bra under inkörningen... Har du något i karet som kan skräpa för att få din nitrittop? Typ någon räka/några stycken artemia etc??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har helt fel, så är vissa fabrikat av aktivtkol KÄNDA för att fälla ut just fosfat! Ta bort den ett tag och se vad som händer. Har du tillgång till ett gammalt ytterfilter eller liknande med en pump på ca 500l/h dra in rowaphos:n där, och mät sedan på utloppsvattnet. Justera flödet/mängden tills du mäter 0. Alt. köp en FR509 eller bygg din egen, kostar ca 200:- att bygga med alla PVC/Plexi delar.

Vad jag förstår har du inget levande i karet, så en snabb ändring av fosfater kommer inte att skada allt för mycket...

Alternativt ta bort kolen och kör några stycken STORA vattenbyten (typ 80%) med några dagars mellanrum. Kostsamt med tanke på saltet samt inte alls bra under inkörningen... Har du något i karet som kan skräpa för att få din nitrittop? Typ någon räka/några stycken artemia etc??

Fabrikatet på mitt kol är: hobby. det är en blåaktig pappförpackning med kol.

Jag funderar på att bygga min egen fosfatreaktor faktiskt, måste dock bara få tag på alla rördelar osv. annars har jag ett ytterfilter som keramikaxen har gått av på som jag kan laga upp och köra rowan i.

Stora vattenbyten känns inte aktuellt..

Men jag skall prova att ta bort kolet och se om det blir någon skilnad på värdena.

Behöver ju inte köra kol nu igentligen.

Jag har ingenting alls i vattnet.. fått tips förut att mata i vattnet för att spaka igång det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki tack för det tipset :D det är troligt kolen som har släpt ut fosfat då? :/

Är Aquatic nature för konstant filtrering, eller bara för "akut" filtrering vid tex anemondöd?

Tänker nämligen filtrera 24/7 på kol eftersom jag skall blanda sten och mjukkoraller.

Iaf så har jag plockat bort kolet nu, så får jag se om en vecka hur fosfatet ser ut.

Och isf då börja slå på belysningen..

*tar en cola*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det Jurgonh?

Får du ner fosfaten?

//Thomas

Nej den är helt orubblig, men jag skulle tro att det är som Svärd sa nyss att det dör massa saker på stenarena som skapar fosfat och därför håller värdena i sig.. har nu hält i en hel burk rowafos som skall räcka till 1000-2000 liter saltvatten..

förhoppningsvis skall det ta ner värdena.. skall avakta en vecka eller 2 och se vad som händer nu... =)

Själv då? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fosfaten har sjunkit. Det är ju jävligt svårt att avläsa testet och jämföra färger! Men nu har jag bara väldigt svag blå färg och förut väldigt kraftig blå färg så jag borde ha ett bättre värde nu. Nitraten håller sig stilla i värde, svagt rosafärgat. Men även det bättre än tidigare.

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...