Gå till innehåll

Ge mig råd om fosfat


linkano

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett 120 liters akvarium startat 0608. Innehåller ca:20 kg LS som bara har flyttats/köpts från ett annat akvarium till mitt. Alltså ej ny/färsk LS. Har ingenting på botten än. Allt vatten från osmos, använder TM Pro Reefsalt. Akvariet står och går utan belysning med mycket bra cirkulation. Har hela tiden haft fosfat i vattnet, från början värde: 3mg/l och nu efter 1,5 vecka med Coralife fosfatremover (2dl) är jag nere i 0,5-1 mg/l. Hittar inget fosfat i osmosvattnet men i 30 liter osmosvatten/saltblandning mäter jag ett fosfatvärde på ca: 0,03-0,1 mg/l. Upptäckte detta idag. Har hunnit använda 10-15 liter av detta för att öka salthalten i akvariet tidigare, men jag hade som sagt fosfat redan innan i akvariet.

Varför har jag fosfat i nya vattnet?

Fäller min LS ut fosfat i akvariet?

Nitrit är nu = 0

Nitrat har gått från 5mg/l till idag: ca 2,5 mg/l, tycker det står stilla på det värdet.

Salthalt nu: 1,024

PH nu: ca 8,3

Tacksam för hjälp och goda råd!

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten bildas under nedbrytnings processen och jag tror det kommer ordna sig när ditt kar är inkört. Coralife fosfatremover ska bytas kontinuerligt då det kan läcka tillbaka fosfat i karet.

Kör du med skummare?

Varför du har fosfat i det nya vattnet har jag ingen aning om, du kan ju testa kranvattnet och se vad du får där, så får du en uppfattning om konditionen på din osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar så här långt!

Kan svara att jag kör skummare sedan starten, en Deltec MC500. Den har dock ingenting att ta bort ur karet. Kan även tillägga att trots noggrann sköljning av fosfatremovern fick jag dimma i akvariet som inte ville lägga sig utan togs bort med filtrering. Det låter som att ni tror det blir bättre med tiden och att det är bara att avvakta alltså. Har flera av er där ute erfarenhet av att kunna mäta fosfat i nyblandat saltvatten? Jag kan tillägga att jag använder Saliferttester. När det gäller Coralife fosfatremovern, så borde den väl inte redan börja läcka tillbaka fosfat?

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänd belysningen till o börja med. Algerna o även zoozanthellerna kommer då börja konsumera fosfat. i bästa fall kan du sen skörda lite alger, o på så sätt få bort fosfaten. När bakteriekulturen växer till kommer den också förbruka fosfat, o vill man påskynda detta kan man tillsätta vodka i vattnet. detta kräver att du har en rejäl skummare som kan transportera bort den ökade biomassan som bildas vid vodkatillförsel. Om du har aktivt kol och/eller kalkreaktor kan detta vara källor till fosfat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänd belysningen till o börja med. Algerna o även zoozanthellerna kommer då börja konsumera fosfat. i bästa fall kan du sen skörda lite alger, o på så sätt få bort fosfaten. När bakteriekulturen växer till kommer den också förbruka fosfat, o vill man påskynda detta kan man tillsätta vodka i vattnet. detta kräver att du har en rejäl skummare som kan transportera bort den ökade biomassan som bildas vid vodkatillförsel. Om du har aktivt kol och/eller kalkreaktor kan detta vara källor till fosfat också.

Jag tycker man istället undvika algtillväxt i nystartade akvarium. Brukar vara svårt att bli av med sen.

Kan du utveckla hur en kalkreaktor blir en fosfatkälla för att stilla min nyfikenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man istället undvika algtillväxt i nystartade akvarium. Brukar vara svårt att bli av med sen.

Kan du utveckla hur en kalkreaktor blir en fosfatkälla för att stilla min nyfikenhet.

Ja, visst kan jag de: Calciumbarbonaten är helt enkelt inte 100% ren, den innehåller ofta lite fosfat. de finns såklart olika renhetsgrader, men inget är helt fritt från fosfat. Både sprung o fosså beskriver detta som ett känt fenomen o problem vid bruk av kalkreaktorer. Din andra fråga: Givetvis ska man inte "odla" alger, men vad jag menar är att han ska absolut inte ha helt släckt som han nu har, då finns ju ingen fotosyntes igång alls. Jag vet att de finns akvarister som ibland släcker ner helt för att råda bot på alger etc. Jag tror aldrig detta är en bra lösning, minska på belysning ok, men aldrig släcka helt. De allra bästa är ju att installera ett algfilter om man har fosfatproblem./Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med jonasroman i allt väsentligt, jag har alltid arbetat för att sätta igång det biologiska systemet så snabbt som möjligt och en del i detta är att introducera betare (eg sniglar och snäckor) så fort som möjligt. Det är betydligt bättre att försöka binda fosfaten i levande material istället för att begränsa bort den. Idag finns också möjligheten att använda olika bakteriekulturer i samband med uppstarten och på det sätt undvika en synlig nitrittopp. Knepet med att använda vodka har jag funderat på i samband med uppstart för att få en bra poppulation av heterotrofa bakterier. Dock vill jag undvika skummare och använder istället filter å la sötvatten för "bakterieodlingen). Denna (bakterierna alltså) får sedan då och då gå tillbaks till akvariet som föda för koraller och filtrerare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två metoder: Antingen kan man göra som Lasse eller så kan man göra som (nästan) alla erfarna saltisar.

Alger och Zooxanteller minskar inte mängden fosfat i karet. Sätter du in algätande djur så skiter de ut fosfaten igen. Frågan är: Vill du lyfta ut din fosfat i fosfatremovern du redan köpt eller vill du skrapa alger och suga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen alla nya akvarievänner som gärna vill hjälpa till! Efter råden att döma så verkar det behöva bli fart på konstruktionen och bygget av överdelen med MH belysningen. Som jag förstår bör jag så smått smyga igång med belysningen för att förbättra saken. Och inom kort tid vara beredd på att handla upp mig på algätande invånare. Några förslag på belysningstider om jag börjar?

Fråga till Lasse:

Menar du att du kör lite större ytterfilter då istället för skummare? Och i så fall, hur och med vad från filtret matar du med? Häller du tillbaka/kramar ur filtret?

Fler råd?

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två metoder: Antingen kan man göra som Lasse eller så kan man göra som (nästan) alla erfarna saltisar.

Alger och Zooxanteller minskar inte mängden fosfat i karet. Sätter du in algätande djur så skiter de ut fosfaten igen. Frågan är: Vill du lyfta ut din fosfat i fosfatremovern du redan köpt eller vill du skrapa alger och suga ut.

Ansluter mig till Stig

Jonas:

Om vi börjar med Calciumkarbonat så kanske du har rätt om man använder krossad kalk. De granulat som säljs för akvariebruk brukar innehålla 98, % eller mer calciumkarbonat ofta med en liten tillsats av magnesiumkarbonat som summerar upp till 99,5 %. Så den fosfatkällan torde vara liten i förhållande till annat som hamnar i burken tycker jag. Jag skulle inte vara orolig över att en kalkreaktor skulle vara en fosfatkälla av någon dignitet i sammanhanget. Det där med aktivt kol får du också gärna utveckla.

Lasse (jag vet inte om Jonas menar att man ska dra igång så drastiskt som Lasse brukar förorda)

Vad gäller ljus så menar jag att kanske det vanligaste felet som görs vid uppstarter är att man har för mycket ljus innan man sänkt näringshalterna i vattnet så pass mycket att man inte riskerar oönskad algtillväxt. Det ljus man ska ha i början är bara så pass mycket att man håller igång och utvecklar livet på LS, denitrifiaktionsprocesserna i LS gynnas inte av ljuset i första hand. Minns de mörkerfilter som vi använde för 10 år sedan. De funkade även om de kunde vara instabila. Med ljus menar jag inte generellt, olika spektrum kan ha olika tider.

Lasse pratar ofta om att dra igång låta det bli alger och sedan ha betare som äter av algerna. De burkar Lasse implementerar detta i har volymer på 25-80 liter. Hur många turbosniglar, Salaris och blåbenade eremiter behöver man för att hålla efter en burk på 500-1000 liter? Inte någon lågbudgetlösning precis. Det blir rätt mycket LS att skrubba eller mörkerförvara om man får kraftig trådalgstillväxt. Dessutom precis som Stig skriver passerar mycket genom djuren.

Billigare och enklare är att ta hjälp av teknologin som finns och försöka få ned näringshalterna i vattnet och i harmoni med detta öka ljusmängden succesivt för att ge de goda kalkalgerna och bakteriekulturer goda tillväxtförhållande utan konkurrens.

Rowaphos eller motsvarande på enklaste sätt i en strumpa sänker fosfathalten och dessutom tas en hel del kisel bort. Skummare rensar bort mycket näring så att denitrifikationen kan byggas upp utan att bli överbelastad. Den är ju ganska skral i nystartade akvarium. Tillsätt magnesium, calciumoch gärna bakteriekulturer för att hjälpa till speciellt i början. Jag tycker man ska ha rejält med LS för denitrifiaktion, bakterier och för att d et är ett snyggt inredningsmaterial.

Ja du Lasse detta har vi ju tjötat om förr som ni säger på framsidan. Gammaldags javisst, men sista burken jag startade har inte haft en trådalg eller kiselalg sedan starten och jag har bara Scutus som kom med LS som betare. De har förökat sig till en population som tycks vara anpassad till mängden alger i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två metoder: Antingen kan man göra som Lasse eller så kan man göra som (nästan) alla erfarna saltisar.

Alger och Zooxanteller minskar inte mängden fosfat i karet. Sätter du in algätande djur så skiter de ut fosfaten igen. Frågan är: Vill du lyfta ut din fosfat i fosfatremovern du redan köpt eller vill du skrapa alger och suga ut.

Det gör dom visst det Stig - om deras biomassa ökar. De algätande djuren ökar sin biomassa också (binder fosfor) lite grand går som skit och då kommer pyttesmå djur som man inte kan se (som kallas bakterier, toffeldjur och annat) och äter detta och slutresultatet blir koldioxid och vatten (samt lite mineraler). Ekosystem tror jag att det kallas..... Längst bak i huvudet dyker något från gymnasiet upp också - näringskedja, men jag läste ju inte biologi i gymnasiet.... hm - vet inte vart jag snappat upp det ordet.

När jag går ut i mitt vardagsrum och tittar på mitt Molly som är uppyggt som "Lasse gör" så kommer jag att tänka på det som Galileo Galilei påstås ha sagt när inkvisitionens varma vindar (eller var de snåla?) svepte över honom som värst nämligen "Och ändå rör hon sig". Men å andra sidan är det omtvistat om han verkligen sa det också....

Så som jag gör innebär givetvis att man har en väl avpassad fodergiva som är i förhållande till alla innevånarna i akvariet.

Jag har för närvarande små akvarium typ Molly som har en intigrerad sump med filterfack. I sista facket innan returpumpen har jag skummgummifilter som jag vrider ut lite försiktig då och då och skapar en dimma av organiskt material och bakterier i akvariet. Jag har på detta sätt lyckas få tillväxt på en korall som normalt brukar anses behövas att "target-matas".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote

Det om aktivt kol bygger på att detta är träkol och träkol och aska innehåller normalt fosfater. Det är faktiskt så att metoden att ha fosfat i moderna tvättmedel bygger på vetskapen att man förr tvättade kläder i aska.

Appropå mätresultaten så har jag inte dratt mitt vanliga mässande om mätosäkerhet med akvarieprepparat.

Du har också rätt i att det inte är billigt med snäckor - jag la nog intialt över 1000 spänn på snäckor till ett 80 liters men å andra sidan är det delvis för att titta på dem och inte på en strumpa rowphos som jag har akvarium. Sen matar jag ju mycket försiktigt i början - det är inte primärt ljuset som ger algtillväxten det är den öveskottsnäring som inget annat tar vara på som är grunden för oönskad algtillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det där med aktivt kol är intressant. Jag använder det inte regelbundet, bara vid vattenproblem. Det rekommenderas ibland att användas som giftbortagare för att minska den kemiska krigföringens effekter i tätt populerade burkar. Men det kanske har en baksida. Tror/vet du eller Jonas om det läcker några substanitella mängder fosfat?

Lägg Rowan i en fluidised bed reaktor så blir den lite roligare att se på...;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger samma som jag sagt förut att bli motsagd är inte det samma som inkvisition...

Nä men man kan väl få visa att man har historiska rötter också :ler: och får man inte ta ut svängarna så blir det ju inget roligt i tjötet....

Edit: Träkolen - det saluförs en del som saltvattenskol och skall vara fosfatfria men som vanligt (gäller även kalksten till kalkreaktorer) finns (som jag sett) ingen innehållsdeklaration eller testresultat som stöder påståendena.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men man kan väl få visa att man har historiska rötter också :ler: och får man inte ta ut svängarna så blir det ju inget roligt i tjötet....

Edit: Träkolen - det saluförs en del som saltvattenskol och skall vara fosfatfria men som vanligt (gäller även kalksten till kalkreaktorer) finns (som jag sett) ingen innehållsdeklaration eller testresultat som stöder påståendena.

MVH Lasse

Den granulat jag använder har en innehållsförteckning som jag återgav ifrån när jag svarade Jonas.

calcium carbonate 97,9 %

magnesium carbonate 2,1 %

in HCl unsoluble matter as SiO2 0,4 %

size 3-5 mm

density approximal 1250 g/l

shape mostly round

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, även om ni säkert vill väl blir jag inte direkt klokare. Jag undrade från början: Varför rår inte min fosfatremover på fosfathalten? Varför har jag mätbart fosfat i nyblandat saltvatten? När det då och då klagas på noggranheten och tillförlitligheten hos t.ex "hobbytester" typ Salifert så undrar jag vad jag ska mäta med? Alla har inte ett kemilab hemma. Jag kanske inte har något fosfat när allt kommer till sans för jag har inte rätt mätutrustning?!

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, även om ni säkert vill väl blir jag inte direkt klokare. Jag undrade från början: Varför rår inte min fosfatremover på fosfathalten? Varför har jag mätbart fosfat i nyblandat saltvatten? När det då och då klagas på noggranheten och tillförlitligheten hos t.ex "hobbytester" typ Salifert så undrar jag vad jag ska mäta med? Alla har inte ett kemilab hemma. Jag kanske inte har något fosfat när allt kommer till sans för jag har inte rätt mätutrustning?!

//Thomas

Ursäkta att vi förstörde din tråd. Det bar iväg med inläggen snett åt sidan.

Detta är vad jag tror. Du har cirka 20 kg "gammal sten" som kanske gått länge i en burk med höga fosfathalter. Fosfat anrikas i LS och t.ex. korallskelett. ( Någon kanske hävdar att det inte är så men folket bakom Rowaphos m.fl. säger detta.) Det läcker ut till vattnet och det tar lång tid innan du har fått bort allt det. Så är det t.ex. i min burk där jag kört Rowaphos i 9 månader men är inte nere i 0 ännu. Jag vill heller inte ha det dit. Du ligger nere kring 0,03. Färgtesterna är ju skitsvåra att läsa av så det finns viss felmarginal där. Det tycker jag är ett OK värde för en nystartad burk med gammal sten. Fortsätt att behandla. Beroende på vad du ska ha i din burk så är det ingen fara att börja lite försiktigt ur fosfatsynpunkt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall passa på att låna tråden till en snabbfråga..

Jag köpte 110 kg splittny sten på JR som just var hemkommen från Fiji.

Sen la jag i 10 kg beggad levande sten som jag fick till ett mkt bra pris, osm jag la i sumpen.

Har mätt fosfat både första dagen och idag efter nästan en vecka och den ligger konstant på 0,50

Kan den lilla mängen beggad sten vara boven i dramat?

Filtrerar också på rowaphos i en strumpa i sumpen, har tagit dubbel dos, men händer inget med fosfaten.. det kan altså ta flera månader, som capote nyss sa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med anledning av ovan, vad finns det för bakteriekulturer vid uppstart att köpa.

Undrar en som precis lagt i sten och mer kommer nästa helg...

Det finns många, jag har användt nitrivec från Sera, Aquavital nitrigon 1 från Aquarium Munster och ett från Dupla. I min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020 finns ett inlägg som namnger ett annat med bra resultat. Det viktiga som jag gjort är att jag gett en dos varje dag (oavsett vad som har rekomenderats, med undantag av nitrogon där jag la i var annan dag)

Det med mätningen. Det är nästan omöjligt att få ett värde som man kan lita på (undantaget kanske Hannas instrumen å ett par tusen kronor) vad gäller fosfat. Vad man skall ha i minnet är att fosfat är inte giftigt. Fosfat kan enligt en av förklaringsmodellerna försvåra och förhindra kalkbildningen på de koraller som har ett kalkskellet. Fosfat kan gynna blågröna (slemalger som kan vara ilsket röda!) om kväve/fosforkvoten är för låg. En biologisk balans inbegripen alger, bakterier, koraller, lägre djur och fiskar kan ta ett tag att bygga upp. Man kan fälla ner fosfat på flera sätt varav rowaphos och andra "strumpmetoder" är en metodik. Jag tycker inte du skall ta dina värden för allvarligt. Om det käns bra behåll rowaphosstrumpan och börja med ljuset. Det finns ett litet problem inbyggt i "försiktighetsgeneralernas" sätt och det är att kommer det inte in nån energi utifrån (ljus eller mat) så dör det lilla liv som finns och skapar ny fosfat....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Du hade mer fosfat i karet än vad fosfattesten kunde klara av.

2. Det är litet fosfat i ditt vatten eller i ditt salt.

3. Plus minus 70% spelar ingen roll här. Du har fosfat = Ta bort det. Du har mindre fosfat. Ta bort det ändå. Du har mer fosfat = Ta bort det.

Jag förstår inte vad problemet är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, till Stig kan jag säga direkt: Om du inte förstår att jag försöker få ner en trolig fosfathalt med fosfatremover, som dock inte har samma självklara effekt som många därute påstår sig ha, det kan jag ha förståelse för.

Till Capote: Du visar med ditt sista svar att det går att hjälpa oss nybörjare och frågvisa här på forumet om ni bara vill och sansar er med expertsnacket.Tack!

Till Lasse: Tack även till dig för dina svar, vill bara tillägga att jag har tillfört/matat i akvariet under starten, så lite energi har tillförts.

Till Jurgonh: Jag hoppas du får något svar. Själv ska jag LÄSA vidare här på forumet för tips och råd men denna typ av frågeställning för tips tar mer kraft än den tillför.

Tack!

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...