Gå till innehåll

Aftonbladet TV. Här trivs fina fisken..


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Gå in på www.aftonbladet.se Se TV klippet "Här trivs fina fisken"..

Indonesiska forskare har hittat 52 nya arter i Stilla havet vid Birds head.

24 fiskar

20 koraller

8 räk typer

Bla. en haj och flera typer av flasher fiskar.

"Indonesiska forskare är dock oroade över att djurlivet ska skadas av gruvdrift i området, fiske med dynamit och att fiskar ska fångas till akvarier"

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det nämns i inslaget att dom är oroliga att djurlivet drabbas av gruvdrift, dynamitfiske och att fiskarna fångas till akvarier??? Har vi skygglappar eller är det nått som helst omfattande det som hamnar hos oss???

Banggaikardinalen är ett dåligt exempel på hur hobbyn eventuellt kan hota en arts existens. Annars tror jag sådana exempel är ovanliga som tur är och ytterst marginell i jämförelse med t.e.x. naturfenomen som el nino, föroreningar som gruvdrift/räkodlingar/oljeutsläpp, djur som fångas för att chineser och japaner har svårt att få upp den (bl.a. sjöhästar och jättemusslor är exempel där miljontals fångas för detta ändamål samt som turistsouvenirer) eller lokalbefolkningar som äter vissa djur som t.ex. musslor trots att det är förbjudet i dessa länder.

Jag tror att hobbyn som helhet har en ganska liten inverkan på reven men det finns som sagt undantag både när det gäller koraller och fisk. Anemoner är ett annat exempel på ett djur som påverkats hårt av hobbyn (bl.a. Bubble Tip Anemone är dock inte ett sådant exempel). Så ta reda på hur det står till med arten i det vilda innan ni väljer fisk/korall (kan rekommendera Bornemanns bok Aquarium Corals där det framgår hur det även står till med korallen i det vilda). Att köpa vilda Banggaikardinaler är som sagt förkastligt, i synnerhet då dödligheten är ytterst hög på senare år tack vare en, så vitt jag vet, okänd sjukdom.

Det mest posivita med hobbyn tycker jag är att det skapar debatt angående en biotop som de flesta människor inte har möjlighet att besöka och därigenom ökar folks medvetande och handlingsvilja för det som pågår på reven. I takt med att fler arter odlas som fiskar, sjöhästar, musslor, räkor etc minskar hobbyns inverkan ytterligare.

Ge odling en chans, det är det roligaste och mest givande inom hobbyn och det kräver inte så mycket extra utrustning och kunskap. Och köp odlade exemplar så långt det är möjligt, de är ofta i min mening betydligt tåligare/mindre sjukdomsbenägna/lättare att odla än sina vilda släktingar. Jag betalar gärna ett högre pris för ovanstående anledningar samt att jag vet att jag inte belastar reven.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på stort att köpa odlade koraller och (i den mån det går) fisk och helt enkelt bojkotta köp av fångade exemplar, om det finns odlade alternativ. På detta sätt tror jag även att lokalbefolkningen får mer förståelse för, och kanske till viss del inser affärsnyttan av att bedriva odling på export?

Eller är jag för radikal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...