Gå till innehåll

Tryckarfisk - Xanthicthys auromarginatus


wrang

Rekommenderade inlägg

Hur ser era ut hittade bara dessa bilder

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=650 align=center border=0><TBODY><TR><TD id=topnav vAlign=top width=400><!-- Begin Primary Menu --><TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=400 border=0><TBODY><TR><TD colSpan=4></TD></TR><TR><TD></TD><TD></TD><TD></TD><TD></TD></TR></TBODY></TABLE><!-- End Primary Menu --></TD><TD id=deadsea width=50 rowSpan=2> </TD><TD id=shopfind vAlign=top width=200><!-- Begin fast find --><FORM id=fastfinddropdown></FORM><!-- End fast find -->

</TD></TR><TR><TD id=primecontent vAlign=top width=400>

<TABLE id=fishlistings cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD vAlign=top width=200>D4E61E09917C496C806E6E7C6BA8D42BE.jpg 1. Bluejaw Trigger HAWAIIAN FEMALE

Reef Safe Trigger

</TD><TD vAlign=top width=25> </TD><TD vAlign=top width=200>2A85A1D24C6E4FBBA54B77BE8905B579E.jpg 2. Bluejaw Trigger HAWAIIAN MALE

Reef Safe Trigger

</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vänstra av dina bilder Wrang är inte en Blue Jaw Trigger utan en X. ringens (Sargassum trigger).

Jag har en Blue jaw trigger, underbar fisk, snäll, rör inga räkor eller dekoration/koraller. Kan bara rekomendera den, dock är de jag sett i fångenskap inte speciellt färgstarka antingen för att de är honor (sålda som hanar) eller att de inte färgat ut. Den jag har är relativt liten och jg vet inte om man redan kan avgöra könet. Denna tryckare (liksom X. ringens och X. mento kan man ha i par eller flera).

Stark cirkulation anser jag är grundläggande då de är hyfsat pelagiska fiskar. Min hålle mykcet till i utblåset från mina tunze pumpar.

Jag har länge försökt få tag på X. ringens (som jag tycker är vackrare) men den imoprteras inte så mkt då dess utbredningsområde är södra atlanten (bla. Brasilien).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vänstra av dina bilder Wrang är inte en Blue Jaw Trigger utan en X. ringens (Sargassum trigger).

Jag har en Blue jaw trigger, underbar fisk, snäll, rör inga räkor eller dekoration/koraller. Kan bara rekomendera den, dock är de jag sett i fångenskap inte speciellt färgstarka antingen för att de är honor (sålda som hanar) eller att de inte färgat ut. Den jag har är relativt liten och jg vet inte om man redan kan avgöra könet. Denna tryckare (liksom X. ringens och X. mento kan man ha i par eller flera).

Stark cirkulation anser jag är grundläggande då de är hyfsat pelagiska fiskar. Min hålle mykcet till i utblåset från mina tunze pumpar.

Jag har länge försökt få tag på X. ringens (som jag tycker är vackrare) men den imoprteras inte så mkt då dess utbredningsområde är södra atlanten (bla. Brasilien).

Tack för infon.

Bilderna är tagna från samma sida

http://www.marinecenter.com/fish/triggers/bluejawtriggerhawaiianmale/

http://www.marinecenter.com/fish/triggers/bluejawtriggerhawaiianfemale/

så tänkte att det var det man kunde utgå ifrån...

Är lite fundersam då jag hittat 1+2 så en hane till 2 honor i samma affär men mitt kar är kanske för litet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vänstra av dina bilder Wrang är inte en Blue Jaw Trigger utan en X. ringens (Sargassum trigger).

Faktum är att det är en hona på den bild som Wrang postat. X. Ringens är nästan lika dan, fast Bluejaw är mörk med ljusa fläckar, medans Ringens är ljus med mörka fläckar.

Christian, du kan inte skicka ner en hona till mig? =) Har själv ganska nyligen införskaffat mig en hane, och den är utfärgad, vet inte om den blir mer än vad den är, men den har sin blåa fläck och de gula kanterna på fenorna. Den är ca 6-7 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Jag är inte säker man jag tror ff att fisken på bilden till vänster är en X. ringens med tanke på den röda stjärten. Men jag kan ha fel.

Vad gäller storlek på karet så tycker jag man skall ha ett stort kar då det är en rörlig fisk som inte är direkt revbunden utan som sagt mer pelagisk. Dock lever jag inte som jag lär utan har min i ett 450 liters... Stark cirkulation kanske uppväger bristen på storlek lite... (?).

Min erfarenheter är vidare att som de flesta (alla?) andra tryckare är det en glupsk fisk, som skitar ner (bajsar) mycket. Den jag har är rolig, när den äter ex mysis så "leker" den med maten, spottar ut det fångar den igen, "bollar" med den osv. Äter dessutom ur handen...

Vill man ha en riktigt vacker "X-tryckare" (och har stålar) kolla in X. mento... (Crosshatch trigger).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där med rekomenationer,är lite lurigt tycker jag,går man till en handlar-sajt är det ofta lägre,går man till mer avancerade hobbysidor är det alltid större kar som gäller.själv tycker jag denna fisk kräver stort kar,med stora simytor,den är väldigt aktiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca 30 cm enl fishbase och meerwasser, däremot 22 cm i "Collins Pocket guide to reef fishes" så vi kan väl enas om att maxlängden bör ligga ngnstans mellan 20-30 cm, för att nå denna längd tror dock jag att det krävs ett stort akvarium.

http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/SpeciesSummary.php?id=6030

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/6/506/Xanthichthys/auromarginatus.htm (ca 800 liter rekommenderar de).

Jag har full respekt för Scott. W. Michael's kunnande (har alla hans Reef Fishes böcker) men jag tror inte han rekommenderar 70 gallon per se utan att det snarare är ett minimum han menar. Sen har jag inte den boken du har (som jag antar är "Reef Aquarium Fishes 500+ Essential-to-know species") så säker kan jag ju inte vara.

Men som sagt jag lever inte som jag lär utan har min baby i ett 450 liters akvarium... när de vuxit några centimeter till är det upp till mitt samvete hur jag skall gå vidare med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Crille här, det är alltid väldigt små volymer som rekommendation tycker jag - speciellt från amerikanskt håll - jag vet inte om det är en strävan att berätta det folk (kunden) vill höra, eftersom jag får för mej att amrisarna generellt har lite mindre kar än oss i Europa.

Jag kollade för ett tag sen på Selene vomer -felaktigt benämd "taggmakrill" här på guiden och där rekommenderar Live aquaria 400L !? och Dr Burgess atlas 300!!??.

Och då pratar vi om en pelargisk stimfisk från karibien som blir minst 30cm i diameter!

Så det skulle vara intressant att veta hur bedömningarna görs?

Svenska djurskyddsmyndigheter har betydligt tuffare krav på offentliga akvarier tror jag. ............ Lasse??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säg inte det jag hittade två st platax i ett pyttelitet krypin på aquaria i stockholm.

Jodå det finns en del krav men det är omöjligt att ange min för alla arter utan det avgörs nog från fall till fall tror jag. Jag vet dock att för paronhaj (en sötvattensmal från sydostasien) fanns ett krav på min 50 kubik - och den säljs till hemakvarium.

Jag tycker det är ganska omöjligt att avgöra hur stort akvarium en viss art behöver - det beror på mer än literstorlek. Simutrymme. vattenkvalité, genomströmning, matning osv. Så fort vi sätter vår fisk i en glasburk så har vi begränsta deras levnadsmöjligheter och gjort inskränkningar. En pelagisk fisk som den som tråden rör behöver kunna "sträcka ut" därför är nog ett avlångt akvarium att föredra och att för dessa arter ange en min längd istället för min storlek (liter) tror jag är ett bättre sätt att ge en bra miljö för denna fisk. Om man skall hårddra så tror jag att ett 375 liters kar av tradionellt utseende (150x50x50) är bättre än en kub på 1 kubik (1000x1000x1000) för denna art. Dessutom skall man komma ihåg att dessa fiskar rör sig över stora områden i naturen eftersom födan finns ganska sporadiskt. Att sätta dem i en liten glasburk och förse dem med föda ändrar behovet lite grand.

För er i GBG-trakten som tycker att era skydslingar blir för stora vänd er till mig så kan jag nog skaffa ett rymligt pensionärsboende för dem:ler: (och då avseer jag inte mina nano!)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...