Gå till innehåll

Fisk till 540


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Sitter också här och planerar fisk till mitt kar.

Vill ha massa tips och ideer och feedback på vad ni tror om detta =)

Det är ett 540 liters akvarium med en AC1000V.

2 st Gula kirurger

2 st Palettkirurger

1 st Vitbröstad kirurg

(skulle va kul med en eller ett par kirurger till, va tror du?)

1 st Bicolor Dvärgkejsare

1 st Eldröd dvärgkejsare

2 st oranga Ocellaris

2 st svarta Ocellaris

2 st Mandarinfiskar

5 st Anthias (sort?)

1 st Gramma loretto

(sen kanske nån algätande blenid?)

(kanske nån goby)

Ja som sagt vad tror ni om denna kombination?

Nån fisk som ni kan rekomendera för att komplettera detta?

Nån som inte går ihop med dom andra?

Ja nu vill jag ha ett utlåtande :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja många av dom är mycket fina..menblir det inte för många i karet? Mandarin är mycket snygg men de svälter oftast till döds om de inte börjar äta artemia. hade en för ett år sedan, kanske hade jag för lite levande sten(inga små djur ). Vit bröstad kirurg har jag hört ska vara himla klen ( vita prick ) men det är väll bara att prova sig fram. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja många av dom är mycket fina..menblir det inte för många i karet? Mandarin är mycket snygg men de svälter oftast till döds om de inte börjar äta artemia. hade en för ett år sedan, kanske hade jag för lite levande sten(inga små djur ). Vit bröstad kirurg har jag hört ska vara himla klen ( vita prick ) men det är väll bara att prova sig fram. :)

Tänkte du för många så att det SER mycket ut elelr att det blir för hög belastning för systemet, eller för att dom får för lite simutrymme?

Ang belastningen så har jag rätt bra skumamre, och kommer förmodligen komplettera med ozon sen.

Och så kommer jag köra ultralith för att få bort näringsämnen, så jag tror det skall klara belastnignen.

Men det kanske blir för lite simutrymme? vad säger folk?

Ang mandariner så har jag 120 kg levande sten i avkariet, så nån föda borde dom hitta får jag hoppas :D

Och så kör jag UV. så får hoppas man klarar av vitbröstad, men jag vet att dom är jättesvåra, i princip omöjliga att hålla :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är klart.. du har säkert ett mera ultimat system än vad jag hade.. men man måste mata rikligt till kirurger och framför allt kejsare annars äter dom nästan varje polyp dom hittar.Man vill ju inte att de små liven magrar.Har sett andra som har mycket fisk och bra grejer här på s. guiden som fajtas med alger och annat skit. Stress hos kirurger leder ofta till pricken och ibland hjälper inte uv-c. Du kanske inte hade tänkt införskaffa alla fiskar på en gång??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är klart.. du har säkert ett mera ultimat system än vad jag hade.. men man måste mata rikligt till kirurger och framför allt kejsare annars äter dom nästan varje polyp dom hittar.Man vill ju inte att de små liven magrar.Har sett andra som har mycket fisk och bra grejer här på s. guiden som fajtas med alger och annat skit. Stress hos kirurger leder ofta till pricken och ibland hjälper inte uv-c. Du kanske inte hade tänkt införskaffa alla fiskar på en gång??

Nej självklart skall dom inte införskaffas på en gång utan kommer ta det pö om pö =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade varit du så hade jag nog bara tagit 1 mandarin. Jag kommer köra max 2 st på mina 300-350 kg LS. Vi får se hur mkt jag kan lyckas knöka ned i akvariet först :)

Tror nog att jag hade gått ned på 1 palettkirurg också och en gul kirurg.

Tänker att detta akvarie är ungefär lika stort som Jörgens akvarie nästan och där verkar det "trångt" på nåt sätt. då han har 3 st kirurger.

Ska du dessutom ha 2 kejsare och 2 till kirurger så börjar det vara mkt där :)

Plus då Anthias och 4 st clowner (Jörgen har 2 st tror jag?).

Personligen har jag inte alls fastnat för kejsare. Tycker dem inte verkar vara min typ av fisk så jag hade skippat dem och ev bytt ut dem mot lite fler olika typer av kirurger (om det går ha?)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att man bara ska ha en Mandarin per kar. Om det inte är hane+hona, tror de tar kål på varandra annars. Många fiskaffärer som jag har besökt har minskat handel med dom för det är nästan bara en tidsfråga innan den dukar under, Men vad vet jag :) är en vanlig hemamatör., som inte vill kasta pengar i sjön, men gör det ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade varit du så hade jag nog bara tagit 1 mandarin. Jag kommer köra max 2 st på mina 300-350 kg LS. Vi får se hur mkt jag kan lyckas knöka ned i akvariet först :)

Tror nog att jag hade gått ned på 1 palettkirurg också och en gul kirurg.

Tänker att detta akvarie är ungefär lika stort som Jörgens akvarie nästan och där verkar det "trångt" på nåt sätt. då han har 3 st kirurger.

Ska du dessutom ha 2 kejsare och 2 till kirurger så börjar det vara mkt där :)

Plus då Anthias och 4 st clowner (Jörgen har 2 st tror jag?).

Personligen har jag inte alls fastnat för kejsare. Tycker dem inte verkar vara min typ av fisk så jag hade skippat dem och ev bytt ut dem mot lite fler olika typer av kirurger (om det går ha?)

Mvh Fredrik

Tycker mitt akvarium känns väldigt mycket större än Jörgens trots dom ringa 140 literna extra.

Ja mandarinerna är jag också lite tveksam till.. men det finns ju folk som haft 1 mandarin på 30-50 kg ls.. så borde nästan kunna ha ett par på 120 kg.. får se hur jag gör med det.

Sen tycker jag det är snyggt när det är ganska mycket fisk i karet, och belastningen tror jag nog att jag utan problem skall klara av.

Eller är det rent djurplågeri att ha denna mängd fisk i detta kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att man bara ska ha en Mandarin per kar. Om det inte är hane+hona, tror de tar kål på varandra annars. Många fiskaffärer som jag har besökt har minskat handel med dom för det är nästan bara en tidsfråga innan den dukar under, Men vad vet jag :) är en vanlig hemamatör., som inte vill kasta pengar i sjön, men gör det ändå. :)

det är ett par jag planerat, såklart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du otur kan det bli lite krig mellan dvärg kejsarna om du stoppar i dom samtidigt, men det gör du kanske? en salarias är en häftig fisk annars om du vill ha nån goby/blennid. tycker det är svårt att säga hur pass fullt i karet det blir när man inte sett det live men jag tycker listan ser bra ut annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du otur kan det bli lite krig mellan dvärg kejsarna om du stoppar i dom samtidigt, men det gör du kanske? en salarias är en häftig fisk annars om du vill ha nån goby/blennid. tycker det är svårt att säga hur pass fullt i karet det blir när man inte sett det live men jag tycker listan ser bra ut annars.

menar du att det blir krig om man stoppar i dom samtidigt? eller menar du att det blir krik om man inte stoppar i dom samtidigt?

Med kirurger är det ju sagt att man bör stoppa i dom samtidigt, så tanken var att jag skulle göra likadant med dvärgkejsarna... =)

Ja jag har sett akvarium i liknande storlek med ungefär samma belastning och jag har tyckt att det ser mäktigt ut, har inte sett för överknökat ut.

men man får ju se eftersom om det börjar se fullt ut... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja va fan man kan ju inte veta för än man har provat:) .

När det handlar om levande ting så ska man givetvis göra det yttersta för att skaffa den information som gör att man med god säkerhetsmarginal i teorin ska klara av att ge fiskarna ett drägligt liv. Så prova och se skulle inte jag råda till utan invänta flera svar.

Åt h....te går det ibland ändå, men man ska ALLTID göra risken så liten som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar du att det blir krig om man stoppar i dom samtidigt? eller menar du att det blir krik om man inte stoppar i dom samtidigt?

Men kirurger är det ju sagt att man bör göra det, så tanken var att jag skulle göra likadant med dvärgkejsarna... =)

Ja jag har sett akvarium i liknande storlek med ungefär samma belastning och jag har tyckt att det ser mäktigt ut, har inte sett för överknökat ut.

men man får ju se eftersom om det börjar se fullt ut... =)

om man INTE kastar i dom samtidigt, jag har sett exempel där dvärgkejsaren varit mycket hårdare och tuffare mot nya än vad kirurgen varit. men det är säkert från kar till kar och från fisk till fisk.

i det fallet var det inkörd kejsare mot ny kejsare och gammal inkörd kirurg mot ny kirurg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man INTE kastar i dom samtidigt, jag har sett exempel där dvärgkejsaren varit mycket hårdare och tuffare mot nya än vad kirurgen varit. men det är säkert från kar till kar och från fisk till fisk.

i det fallet var det inkörd kejsare mot ny kejsare och gammal inkörd kirurg mot ny kirurg.

oki, men då skall det nog lösa sig, då jag planerar att introducera dom samtidigt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag nu skulle vilja köra på en kirurg till så är frågan om det går att ha en naso lituratus i ett 540 liters? eller om det blir på tok för trång? självklart kommer jag ändå inte kunna ha den till fullvuxen storlek på 50 cm, men ett par år kanske den kan va där innan den växer ut eller vad säger folk?

Annars funderar jag på en hawaiensis, men dom är ju bara vackra när dom är små.. :/

Sen läste jag i en annan tråd en rekomendation att man antingen skulle ha 1 eller 3+ av varje kirurg. kan detta stämma? isf måste jag revidera om listan :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du kan tänka dig några andra dvärgkejsare så är Centropyge aurantonotus och Centropyge acanthops två snällare varianter, hade själv en aurantonotus som inte rörde några acro/montiporor eller mjukisar.

Hade nog också gått ner till 1st mandarin det är vackert med ett par, men får du dem inte till att äta frystmat så blir de nog kortlivade, de letar ständigt efter mat på stenen och tuggar nog i sig smådjuren på stenen rätt fort.

Man brukar säga si och så många kg sten per mandarin, men då gäller det att stenen är i bra skick, om inte stenen får mat så har man snart inga småkryp i stenen kvar utan bara sten med bakterier och kalkalger kvar, och då har man två stycken olyckliga små mandariner.

här är annars en smart lösning för att se till att de får tillräckligt med mat

www.melevsreef.com/mandarin_diner.html

Mvh Henrik

Här är lite mer info http://joshday.com/mandaringoby.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt kat blev jag rekomenderad att ta med en Z Scops. Detta ska vara en rätt snäll kirurg som är toppen bra på alger. Jag kan bara konstatera att när jag köpte min så var det inte för att den var så snygg utan för att den är bra på alger vilket den är. Men nu gillar jag den mer och mer och den är bra kompis med min gula kirurg.

Anledningen till rekomendationen var att den är bra att ha i första karet vid uppstart för de är få som inte får alger då.

Personligen skulle jag även titta på någon mer lite fisk till karet ex Decora eller en Magnifica.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skippar dvärgkejsarena, eftersom dom kan vara och jävlas med korallerna :/

Dom får gå i ett kommande FO kar som jag planerar att starta upp på ett par månader :D

Nån annan fisk jag kan ha istället för dom som är revvänliga? =) altså inte dvärgkejsare? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...