Gå till innehåll

Biltema PVC-Sugslangar?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Hittade denna trevliga slang på biltema. Den va "snygg", billig och i rätt diameter och ska vara gjord i armerad PVC. Som jag förstått så ska sugslangar i PVC inte vara några problem i ett saltkar, men till det priset börjar man ju undra. Är det någon som använder liknande slangar eller är det helt uteslutet att använda PVC sugslangar?

Hittade även en genomföring i vinyl som bland båttillbehören. Tror den kostade kring 20:- Fungerar en sådan med en extra tätning att använda som genomföring tro?

post-2577-14468913112969_thumb.jpg

post-2577-14468913113068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på den genomföringen en gång jag också och funderade på ifall den inte skulle funka ifall man modifierar den lite.

Men jag skulle nog aldrig våga snåla på en genomföring, lägg till 80 spänn istället och känn dig säker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att genomföringen är i vinyl, skrev det i mitt första inlägg. Frågan är hur vinyl påverkas av saltvatten och går det att använda en sådan genomföring? Kommer nog att köra med en "garanterat fungerande genomföring" dock vore det intressant att få veta om man verkligen måste slänga ut ca600:- för 4st genopmföringar eller om man kan gå "the biltema/budget way" och bara betala 80:-. Blir en ganska stor prisskilnad, och frågan är hur stor kvalitetsmässig skillnad det blir. Deras genomföringar är nog i första hand tänkta till båtar så jag tänker att man inte vill att en sådan genomföring ej ska läcka. Vem vill att båten ska ligga på botten eller bli fylld med vatten.

PVC=säkert=sant kan man alltså ha som riktlinje när det gäller saltvatten, men hur är det med vinyl? Hur fungerar vinyl? Kan man använda vinylslangar, rör, kopplingar eller är det = döda firrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur vinyl påverkar vattenkvaliteten rent kemiskt, men jag använde dessa båtgenomföringar till två st remote dsb, hade mängder med silikon runt.

Det var ingen tryckbelastning på genomföringen jag använde men för mig så funkade dessa bra, använde de dock bara ca 6månader så jag vet inte hur vinylen påverkas av saltvattnet under en längre tid, men ingen fiskdöd eller några problem alls i de två karen jag hade de till.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, vet inte hur vinyl påverkar eller inte, men PVC använder vi ju alla så det borde ju inte vara några problem. ... men som en slang i PVC så har dom ju använt mjukmedel för att få den "mjuk / följsam" men generelt tror jag inte att det är några problem med den typen av slag, jag kör själv med liknade slang och har inte sett något (än) problem.

Angående genomföringen i vinyl så vet jag inte hur den påverkas i längden av att vara i ett saltvatten som har en temp av cA 26gC blir den skör? Kan den spricka? Läcker tätningen? Nej jag skulle känna mig tryggare med en PVC genomföring även om priset är löjligt högt, vi har ju använt PVC tankgenomföringar under många år så det är en beprövad teknik.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

båtgenomföringar används som namnet säger till båtar,de flesta båtar ligger i saltvatten,min har liggat i året om i tretton år.Så vad använder jag till akvariet,båtgenomföring så klart.De flesta är gjorda i nylon inte vinyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det satt sådana genomföringar i mitt 540 när jag köpte det.. Har säkerligen suttit där sen innan man uppfann PVC känndes det som.. Tätt var det iaf.. Jag bytte för att jag ville ha andra dimensioner och sedan var det lite knävligt att få i en standpipe och ett returrör.. De är inte direkt anpassade för att gå över till rör de där pluggarna. Men de duger säkerligen till en utavrinning i sidan med en slang som går ner till sumpen och jag kan inte tänka mig att de släpper nån direkt skit i vattnet med tanke på hur teds burk ser ut.. :)

Slangen funkar prima den med hoppas jag.. Jag har kört med den i ett halvår.. Den blir inte så stel och tråkig som de gröna "eheim" slangarna har en tendens till att bli..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det går alldeles utmärkt att använda den här typen av genomföringar så länge man använder dem till överrinningsbox från akvarium till sumpen. Det går alltså att komma undar extremt billigt med om man vill göra det och ta små risker. Det verkar ju faktiskt som dom riskerna är minimala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det går alldeles utmärkt att använda den här typen av genomföringar så länge man använder dem till överrinningsbox från akvarium till sumpen. Det går alltså att komma undar extremt billigt med om man vill göra det och ta små risker. Det verkar ju faktiskt som dom riskerna är minimala.

Ska du bygga en egen överriningsbox?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först kretsade mina tankar kringa att köpa en färdig överrinningsbox men med så här billigt material så tror jag faktiskt att jag kommer göra ett försök. Har skissat på en box och ett system ett tag och jag tror det blir lysande. Att skippa rör och istället använda slang till både sump och akvarium har enorma fördelar anser jag. Med slangar slipper man tvära 90gradersvinklar och vattenströmmningen måste därför bli mer effektiv.

Jag kan skaffa plexi till inköpspris så jag kommer nog göra ett eget överriningssystem till mitt nya akvarium. Först ska jag bara bygga sumpen, fick glasskivor idag :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde som bekant en egen överrinningsbox i ett annat projekt, så jag får väl delge dom erfarenheter jag drog av det.

Såhär i efterhand hade vi klarat oss utan att plocka genomföringarna från "donatorboxen" (AM 5000l/h) och kommit undan lite i pris på det sättet. Lätt att vara efterklok, kan tyckas.

EDIT: La dit länken till tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå jag har kollat in ditt bygge tidigare och det har varit till inspiration till mina planer. Så här ungefär hade jag tänkt mig, allt är inte klart och det ska ändras lite, detta är bara skisser till mitt 300L hörnakvarium.

Fin skiss du lagt ner tid på men den kommer inte fungera optimalt.

1. Vad händer när strömmen går?

-> Eftersom att vattennivån i boxen på insidan är högre än utsidan så kommer allt vatten att sugas över till ytterboxen och vidare ner i sumpen. Detta medför att luft kommer in i häverten så när strömmen går på så kommer du inte boxen fungera.

Jag föreslår följande förändringar:

1. Ett PVC rör som sticker upp ur genomföringen på ytterboxen. Detta gör att även när inte vatten flödar genom boxen (strömavbrott) så kommer hävertröret vara under vattenytan. Dvs inge luft kommer in och bryter häverten.

2. Vattennivån i ytterboxen och inneboxen ska vara nästan på samma nivå. Annars om strömmen går så kommer innerfacket tömmas på vatten och luft kommer komma in i häverten --> plask plask

Jag kör själv med ytavrinningsbox så jag delar bara med mig av erfarenheterna jag dragit av konstruktionen i den.

jag försökte ändra lite i bilden du bifogade så att du kanske förstår mina luddiga förklaringar.

edit

här är en färdig skiss om förklarar lite vad jag menar.

oflowdiagram.JPG&Height=600&Width=800

post-839-14468913124335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh! Titta noga på bilden, jag har satt in en liten avskiljare mellan genomförarna och där vattnet från akvariumet kommer ut. Med den lilla glasbiten/avskiljaren kan aldrig vattnet bli så lågt i den delen av boxen där "häverten" finns att det blir plask i vardagsrummet dvs häverten kan aldrig få baksug eller tömma akvariumet. Ja inser att det är svårt att se på skissen, jag har tänkt på din lösning förut och resultatet blev en ny lite enklare lösning (mitt tycke).

Det är jäkligt krångligt det här med saltvatten och det är mycket att tänka på. Vore kul att få se en "riktig" setup av ett saltvattensakvarium, jag är ensam i min kompiskrets om akvarieintresse så jag har inte direkt någon att disskutera med.

PS:Idag fick jag glas till sumpen/refugen så det har börjat limmas =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jäkligt krångligt det här med saltvatten och det är mycket att tänka på. Vore kul att få se en "riktig" setup av ett saltvattensakvarium, jag är ensam i min kompiskrets om akvarieintresse så jag har inte direkt någon att disskutera med.

Har du vägarna förbi Sundbyberg så är du självklart välkommen in på kaffe och skitsnack. Men en "riktig" setup och en minutiöst välskött akvarium ska du inte förvänta dig. Endast ett enkelt mjukkorallakvarium utan tekniskt lull-lull.

Bara slå en signal. 076-2502918

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Danke! Ja får se till att ta en tripp till sundbyberg någon gång inom en snar framtid =-)

Ritade lite till för att förtydliga hur jag tänkt mig och fixade slarvandet. Det blir nog lite tydligare så här. I framtiden kan man sätta in en eller fler skiljeväggar i boexen för att sedan koppla in olika pumpar till de olika facken och på det sättet ändra strömmarna. Ska inte gå in på detta nu utan ni får nöja er med denna smygtitten av mina planer.

post-2577-14468913124476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm! Jag har tittat vidare på alternativet vinyl, och hittat bra, bättre och riktigt intressanta saker. Många Amerikaner & engelskmän verkar använda vinylslang.

VINYLSLANGAR verkar nästan vara lika vanligt som rör om jag uppfattar det hela rätt. Många schematiska bilder (dvs ritningar) bygger på vinylslang och om vinylslang=pvc som i sin tur=OK så kan ju varken vinylslangar eller PVCslangar vara skadliga. Det enda som borde vara en "risk" skulle vara om mjukningsmedel av "farliga" varianter finns i slangar & kopplingar.

Min slutsats har blivit att kopplingar och slangar i vinyl & PVC borde vara OK till akvariumet. Med den slutsatsen i ryggen går det alltså bra att köpa 10m 25mm armerad slang på för ca100:- eller inhandla 25mm genomskinlig vinylslang på 5m i en båtaffär för 40:- Alternativet är silikonslang och "riktiga" kopplingar som begge kostar skjortan.

Kalla det lågbudget, men frågan är om det egentligen är så stor skillnad? Är man dum om man köper billigt eller är man dum om man köper dyrt? Jag tycker begge vägarna är rätt, men man ska nog tänka efter innan man köper slang för 1000:- om det nu går lika bra med en slang för 100:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla nån butik som säljer dammtillbehör,dom brukar ha svart veckad slang i olika dim.

svart slang tål uv bättre plus att man slipper alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...