Gå till innehåll

Något för alla teknikfrälsta?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Nej antagligen inte, men här är ett exempel på hur ett välskött kar utan skummare, små vattenbyten, med endast 4x54w T5 och inte mycket annat kan se ut:

http://www.advancedaquarist.com/2006/2/aquarium

Och här ett annat bra skummarlöst exempel från Finland:

http://haaga.aqua-web.org/082006/index.htm

Jag tycker det säger lite om hur mycket vi låter oss påverkas av all marknadsföring i den här hobbyn. Jag tror fler och fler kommer inse att man inte behöver lägga en förmögenhet på en massa utrustning i framtiden för att nå fina resultat och det tror jag kommer gynna hobbyn.

Jag tror att många som kommer hit som nybörjare blir avskräckta av att borra sumpar, lära sig om all teknik som måste införskaffas och behärskas och kostnaden för dessa och hellre väljer att inte börja alls.

Mitt kar tillhör också kategorin very low tech och det enda jag har gjort när jag bytte från sötvatten var att byta ut mitt innefilter mot en skummare, öka cirkulationen och öka ljuset. Jag har nu kört utan skummare i en dryg månad och kommer antagligen fortsätta så eftersom jag inte märker någon skillnad på mina vattenvärden (och att jag vet att skummaren tar bort mycket nyttigt från vattnet). Detta innebär att mitt saltkar nu har mindre teknik än mitt sötvattenskar och det trodde jag själv var omöjligt när jag började för knappt två år sedan.

En annan sak jag tycker man borde ta med i beräkningarna är att en ökad mängd teknik leder till ett mer komplicerat system där riskerna ökar. Krascher och olyckor är tyvärr inte ovanliga i hobbyn. Jag har läst om många krascher på detta och andra forum och nästan uteslutande är det något mekaniskt eller del av tekniken som ligger bakom (rör, kalkmixer etc, etc). Jag råkade själv ut för en liten vattenolycka med stora konsekvenser tack vare min ytterskummare eftersom jag var dum nog och litade för mycket på tekniken.

Nu hjälper och underlättar tekniken självklart i många fall och jag har full förståelse för att själva byggandet och tekniken i hobbyn är en stor del för somliga, inklusive mig själv, men jag tycker inte man ska känna som nybörjare eller om man har begränsade resurser att mängder av teknik är ett krav för att ta del av den här fantastiska hobbyn, för det är det inte.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag säger som jag sa förra gången Haagas akvarie var upp av just den anledningen.

"Frågan är om han kommit dit han är om han inte använt tekniken, han körde bl. a. ZeoVit tills för ett år sen, men fick aldrig riktigt till doseringen. Nu har han ett skapligt rev som konsumerar en del. "

Man måste även känna till historian bakom ett akvarie, annars blir det lika vilseledande.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Clownen, kul att du testar att köra low tech, men drygt en månad är inte så lång tid att köra utan teknik, ok du har skummare vilket troligen är den viktigaste yttre tekniken man behöver ( kanske förutom vattenbyte). Jag hoppas att du kan skriva om ett år att ditt kar är lika fint som idag. Jag försöker inte vara pessimistik men jag tror inte på low tech i längden.

well thats my 5 cent of brain

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne

Ja jag vet detta och att han slutade med skummare för drygt ett år sedan men det har gått tillräckligt lång tid för att tydligt se utvecklingen i hans system så vilseledande skulle jag inte kalla det. Bakgrunden till hans kar står även att läsa i länken. Om det hade blivit en försämring eller stagnation i hans kar hade jag kanske hållt med dig men om man jämför bilderna för ett år sedan så tror jag nog att vi kan konstatera att han inte bara har lyckats bibehålla en lika hög nivå som när han körde med skummare etc utan karet har utvecklats och blivit ännu vackrare.

Sedan är ju alltid frågan om karet hade sett ännu bättre ut om han behållit tekniken. Jag tror inte det personligen, och antagligen inte han heller.

Jag har skickat honom ett mail igår och frågat honom om han vill presentera sitt kar här på guiden så då kanske vi kan får fler svar om han ställer upp.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till Peter!

Du kommer säkert att lyckas också utan teknik. Det finns ju uppenbara fördelar med den linjen; lägre kostnader, tystare akvarium o.s.v.

Kanske minskar man marginalerna något och att det krävs mer av akvaristen; kunskap, övervakning o.s.v. men det är bara vad jag tror. Jag har ju föär övrigt samma mossiga inställning till en massa annat också.

Jag har ju haft salta burkar i så många år att jag hade lowtech akvarium i början för det fanns ingen vettig teknik att få tag i. Jag tycker att det har blivit enklare och enklare beroende på teknikutvecklingen att få djuren att överleva och utvecklas väl. Kanske dags för pendeln att slå tillbaka nu mot mindre teknik men med samma goda resultat. Jag tycker man läser om det här och där att folk börjar plocka bort teknik.

Ska bli spännande att följa hur det går för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Clownen, kul att du testar att köra low tech, men drygt en månad är inte så lång tid att köra utan teknik, ok du har skummare vilket troligen är den viktigaste yttre tekniken man behöver ( kanske förutom vattenbyte). Jag hoppas att du kan skriva om ett år att ditt kar är lika fint som idag. Jag försöker inte vara pessimistik men jag tror inte på low tech i längden.

well thats my 5 cent of brain

MvH

Appen

Nej om inte de två länkarna ovan övertygar dig om detta så lär inte heller jag göra det ;) . Om jag märker att det inte fungerar så är jag den första att erkänna det.

Det var just skummaren jag nu varit utan i en dryg månad, vet inte om du missförstod.

Observera att jag på inget sätt försöker hävda att low tech är bättre eller att man är dum som slösar bort pengar på teknik. Jag bara försöker säga att det finns alternativ till de som är lite teknofoba eller har brist på pengar. Själv tillhör jag den senare kategorin och jag hade gärna skaffat en del teknik om jag hade haft råd/utrymme för att göra livet lättare för mig.

Jag ska ha kvar skummaren och testar och ser hur det går.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om han skulle börja med LS från början, tror du att det skulle vara möjligt att göra det utan skummare och teknik? Nu när han har ett stort rev som konsumerar en hel del näringämnen, så går det att köra det utan skummare.

Du har just nu satt målsättningen för mitt nästa projekt! Nu får det bli ett Molly eller en annan mindre kub vars mål är att få ett väl fungerande rev av stenkoraller kanske inte med palettfärger men färggrant ändå.

Nu har jag stuckit ut näsan igen......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om han skulle börja med LS från början, tror du att det skulle vara möjligt att göra det utan skummare och teknik? Nu när han har ett stort rev som konsumerar en hel del näringämnen, så går det att köra det utan skummare.

Du får nog definiera ordet teknik Janne, men jag är övertygad om att det skulle gå utan skummare även från början även om det kanske skulle ta lite mer tid/kräva fler vattenbyten. Varför skulle inte det gå? Jag har sett flera studier där enbart LS har fått ner nitriter/ammoniak/nitrater effektivt från ett nystartat kar.

Notera att jag inte vill kommentera andras kars förutsättningar i fortsättningen, det användes bara för att visa hur ett rev kan se ut utan skummare, något som många kanske inte skulle känna till (kanske eftersom det är få som är dumma nog att våga säga att tekniken inte är ett krav för att uppnå utmärkta resultat i hobbyn ;) ).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker att trenden går mot mindre teknik,vilket jag välkommnar,inte minst för att fler ska få möjlighet med denna hobby,jag har dsb och caulerpa i sumpen,som verkar ha kommit igång bra,det är väl så att ska man köra naturliga metoder,får man räkna med

att det tar längre tid att få bra värden,sen tycker jag att det är intressant att använda vodka zeovit sockermetoden mm,men skummare kommer jag aldrig att sluta med,den ser jag som burkens lungor och lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det går att köra lowtech på ett kar det har ju alla som kör nanokar redan bevisat, de byter också procentuellt mer vatten i sina system än vad andra gör.

Jag hade igång mitt 240L utan annat än vattenbyten varannan vecka, pumpar och ljus, ca,kh och mg tillsatser efter behov.

Så det var också väldigt lowtech och var igång i lite mer än 1år, det som var dåligt med mitt system var att jag hade för mycket fisk, 1kirurg 2clowner 1blennid och 5 Banggaier på totalt ca 300L vatten, det räckte inte med vattenbyten för mig för att hålla algtillväxten i schack, kör man lowtech får man se till att näringsexporten sker på något annat sätt än via skummning.

Mina koraller var fina och växte väldigt bra och jag mätte fram "omätbart" på nitrat och fosfat, algerna i karet tog hand om näringsämnena fortare än vad jag kunde byta vatten, resultatet för mig blev ett akvarium med mycket alger men det var ett stabilt och välmående kar, hade gott om småkryp och den levande stenen såg bara mer och mer levande ut.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, ja ha du som du ju sa så missförstod ( läste fel) ditt inlägg. Du skriver: "Det var just skummaren jag nu varit utan i en dryg månad, vet inte om du missförstod."

Jag har testad samma för ca 1 år sedan försökte ersätta skummaren med svavelfilter och täta vattenbyte, bytte ca 15% per vecka,,,,, men algerna kom ganska snart och tog överhanden totalt. Detta ledde till att jag la ner mitt kar och sålde av allt. Har nu startat om igen, men denna gång kommer skummaren att stanna kvar i sumpen:-) Men kommer även att starta upp svavel filter igen.

Hoppas att du kommer att lyckas med ditt projekt även om jag tror att köra utan skummare är dömt att misslyckas i längden. Jag vet att skummaren tar/fäller ut mycket nyttigt men den tar även ut mycket guck som vi inte behöver. Skummaren syresätter även vattnet på ett bra sätt. Downside är att det låter mycket från den.

Vad är det för vattenvärde som du loggar?

Har du sett något på algtillväxen?

Har du hög belasting i karet?

Vad har du för koraller?

Ligger pH't konstant?

Tycker att detta är ett intressant ämne och ser framemot mera info och uppdateringar.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till Peter!

Du kommer säkert att lyckas också utan teknik. Det finns ju uppenbara fördelar med den linjen; lägre kostnader, tystare akvarium o.s.v.

Kanske minskar man marginalerna något och att det krävs mer av akvaristen; kunskap, övervakning o.s.v. men det är bara vad jag tror. Jag har ju föär övrigt samma mossiga inställning till en massa annat också.

Jag har ju haft salta burkar i så många år att jag hade lowtech akvarium i början för det fanns ingen vettig teknik att få tag i. Jag tycker att det har blivit enklare och enklare beroende på teknikutvecklingen att få djuren att överleva och utvecklas väl. Kanske dags för pendeln att slå tillbaka nu mot mindre teknik men med samma goda resultat. Jag tycker man läser om det här och där att folk börjar plocka bort teknik.

Ska bli spännande att följa hur det går för dig!

Hej Capote

Ja i mitt fall så spelar det även in att skummaren stör en del när den står precis brevid soffan i vardagsrummet. Jag håller också med om att marginalerna minskar och att köra skummarfritt ser jag inte som optimalt i bl.a. följande lägen:

1. Karet är nytt.

2. Något oväntat inträffar som att en fisk dör/anemon fastnar i pumpen.

3. Vid dosering av t.e.x. vodkametoden.

Jag kommer därför ha kvar skummaren för dessa och andra tillfällen som kan tänkas uppstå.

Det som utveklats under åren är väl framförallt kvaliteten på salt, bättre cirkulationteknik, bättre belysning? Jag tror personligen att cirkulationen är en av få tekniska detaljer där de flesta ligger i underkant. Jag ska investera i en wavebox så fort jag får råd t.e.x.

Observera också att detta inte är en debatt kring skummares vara eller icke vara. Skummaren är något jag skulle rekommendera alla att skaffa från början just för att öka marginalerna men tror jag absolut inte det är omöjligt att köra även från början utan denna teknik. Anledningen varför jag främst väljer att köra utan skummare på prov är att jag kör med mycket levande phytopankton och zooplankton och jag anser att skummaren plockar bort mycket av dessa samt mycket annat nyttigt från vattnet (räklarver, aminosyror etc, etc).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är så Janne att det behövs något som tar hand om näringen fram tills man har ett etablerat rev så kan man lösa det på annat sätt än genom skumning. Man får helt enkelt anpassa sin matning till den totala biomassan man har i karet vilket innebär att man har lite fisk och matar sparsamt under tiden som man etablerar korallerna. Man kanske väljer "ogräs" först och ettablerar de svårare arterna vid ett senare tillfälle. Man får "sk - a" den där häftiga fisken eftersom jag ännu inte byggt upp det som skall ta hand om hans avfall.

Appropå Capotes erfarenheter att det är lättare nu så tror jag att det är så men av andra skäl än tekniken. Se bara på det här forumet. Hur snabbt sker inte kunskapsutbytet. Det var omöjligt förr - då skulle man leta ner sig till biblioteket - beställa boken och vänta. Nu är man verkligen otålig om man inte vet svaret på några timmar. Har vi inte kunskapen/erfareheten här så finns det säkert på något annat forum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, ja ha du som du ju sa så missförstod ( läste fel) ditt inlägg. Du skriver: "Det var just skummaren jag nu varit utan i en dryg månad, vet inte om du missförstod."

Jag har testad samma för ca 1 år sedan försökte ersätta skummaren med svavelfilter och täta vattenbyte, bytte ca 15% per vecka,,,,, men algerna kom ganska snart och tog överhanden totalt. Detta ledde till att jag la ner mitt kar och sålde av allt. Har nu startat om igen, men denna gång kommer skummaren att stanna kvar i sumpen:-) Men kommer även att starta upp svavel filter igen.

Hoppas att du kommer att lyckas med ditt projekt även om jag tror att köra utan skummare är dömt att misslyckas i längden. Jag vet att skummaren tar/fäller ut mycket nyttigt men den tar även ut mycket guck som vi inte behöver. Skummaren syresätter även vattnet på ett bra sätt. Downside är att det låter mycket från den.

Vad är det för vattenvärde som du loggar?

Har du sett något på algtillväxen?

Har du hög belasting i karet?

Vad har du för koraller?

Ligger pH't konstant?

Tycker att detta är ett intressant ämne och ser framemot mera info och uppdateringar.

MvH

Appen

Tack för att ni för en lugn debatt, jag vet att detta är ett känsligt ämne för en del men jag tycker det är kul om vi kan diskutera detta på ett konstruktivt sätt.

Hej igen Appen

Det var just med tanke på syresättningen som jag inte skulle rekommendera att man kör utan skummare när man använder vodkametoden, vilket jag även i fortsättningen kommer att använda om jag märker att nitrat/fosfat börjar stiga.

Jag har inte märkt någon algtillväxt men detta kan troligen bero på att jag kör med algenex för tillfället. Nitrat/fosfat/silikat är nere på noll som vanligt, ingen skillnad sedan jag slutat använda skummaren. PH ligger stabilt kring 8-8.3. Jag har normalbelastning i karet och matar väl lagom mycket och försöker att ge så mycket levande zoo och artemia som möjligt och ska bl.a. skaffa ca tio räkor som kommer att bidra en hel del. Utöver detta ger jag fryst mysis/artemia/flingor.

Om algerna kommer tillbaka och vattenvärdena blir sämre börjar jag med skummaren igen, ingen tvekan om saken. Jag tror heller inte att normalanvändaren använder så mycket levande som jag gör och då hade antagligen inte heller jag sett någon övertygande anledning att köra skummarfritt.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick och nattade barn, sen vet man inte var man ska börja. Jag är fullt övertygad om att det går att driva en low-tech burk till en viss nivå. Men att ha Haagas burk som referens tycker jag blir lite fel, för den har byggts upp på teknik. Sen när man har ett fulländat rev så tar man bort tekniken och då är jag inte förvånad att det fortsätter att gå bra. Jag är tveksam till att det skulle gå att få till ett liknande med bara LS.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det kan både gå bra och dåligt,men som nybörjare eller starta nytt då behövs nog allt en skummare,dom flesta teknikfel är ju oftast kalkmixern ,sen att man glömmer och öka gångtiden på kalkreaktor när koraller börjar växa,kan man bara stilla sin köplust när man stratar karet så kanske det går utan skummare men det är dumt att chansa,och alla har ju inte samma fördel som Svärd att ha två kar i gång,då finns ju alltid ett reserv kar i fall det händer något man inte klarar upp.men oftast orsakar man det mesta själv på ett eller annat sätt.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick och nattade barn, sen vet man inte var man ska börja. Jag är fullt övertygad om att det går att driva en low-tech burk till en viss nivå. Men att ha Haagas burk som referens tycker jag blir lite fel, för den har byggts upp på teknik. Sen när man har ett fulländat rev så tar man bort tekniken och då är jag inte förvånad att det fortsätter att gå bra. Jag är tveksam till att det skulle gå att få till ett liknande med bara LS.

/Janne

God morgon Janne, hoppas de små sov gott det gjorde tyvärr inte min som har hosta.

Det är som sagt omöjligt att sia om hur ett kar hade sett ut om en viss utrustning inte fanns från start. Det kanske t.o.m. hade sett bättre ut idag om det varit skummarlöst från start eftersom skummaren i MIN SYN TEORETSKT SETT kan ha ha tagit bort NYTTIGA näringsämnen för korallerna och därmed kanske lett till sämre tillväxt hos koraller i VISSA kar. Men som sagt det är lönlöst att spekulera om detta, det håller jag med om.

Jag har heller aldrig påstått att Haagas exempel är ett lowtech från start utan bara ett exempel på hur ett kar kan se ut utan skummare i över ett år (en tillräckligt lång tid i min mening för att kunna konstatera att det fungerar mer än väl i HANS EXEMPEL). Länken beskriver som sagt karets historia. Men nu lämnar vi detta exempel va?

Hej,det kan både gå bra och dåligt,men som nybörjare eller starta nytt då behövs nog allt en skummare,dom flesta teknikfel är ju oftast kalkmixern ,sen att man glömmer och öka gångtiden på kalkreaktor när koraller börjar växa,kan man bara stilla sin köplust när man stratar karet så kanske det går utan skummare men det är dumt att chansa,och alla har ju inte samma fördel som Svärd att ha två kar i gång,då finns ju alltid ett reserv kar i fall det händer något man inte klarar upp.men oftast orsakar man det mesta själv på ett eller annat sätt.Mvh stefan

Som jag sagt tidigare i tråden; jag anser att skummare är en av många bra tekniska lösningar de allra flesta bör använda från start och även senare men när jag fick frågan om jag trodde att skummare var ett krav från början nekade jag till detta och det står jag fast vid. Jag har kört utan skummare i mitt yngelkar från dag ett med endast lite LS och makroalger som sköter filtreringen och aldrig haft några problem med mina vattenvärde. Den här tråden handlar inte främst om skummare utan att man som ny i hobbyn inte måste göra saker och ting mer komplicerade/dyra än de egentligen behöver vara.

Nästan varje gång det kommer någon ny till forumet så får han eller hon veta att man "måste" ha en sump för att få plats med en lång lista med utrustning etc, etc, etc som både kostar en massa pengar och som kräver en hel del kunnande vilket gör att många utesluts från hobbyn. Det är detta jag tycker är lite tråkigt och vill visa att det faktiskt går att ha ett framgångsrikt kar utan en massa utrustning från start (dit räknar jag inte skummare, bra cirkulation, rätt belysning, och kalkwasser).

Det är också ett faktum att tekniken i många fall komplicerar processen och bidrar till förhöjda risker vilket på sikt inte sällan resulterar i att olyckor sker. Det skulle vara intressant att se hur ofta det är en kalkmixer, pump, rör etc som har orsakat en olycka som fått ödesdigra konsekvenser för karet eller varit en anledning till varför akvarister har slutat med hobbyn. Samtidigt finns det en hel del tekniska lösningar som förhindrar olyckor så det är ingen lätt gränsdragning det är jag fullt medveten om.

Det ska bli intressant och följa Svärds kar från start utan skummare och se hur en duktig akvarist kan lyckas med detta så kanske vi får en bra referensbild. Jag tror även att Lasse har funderingar på att köra skummarfritt från start just med tanke på att skummaren för bort mycket nyttigt från vattnet. Ni får säga till om detta inte stämmer och gärna utveckla era resonemang kring detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med dig peter,det gynnar hobbyn om det går att visa att man inte behöver alla prylar,bara för några år sen,var det helt tekniksjukt,med alla olika filter mm mm.

men jag tycker mig känna att folk vill köra mer ekologiskt,flera saltvänner håller på eller

ska köra dsb eller miracle mud,absolom här på forum tänker oxå köra skummarlöst,får be

honom dokumentera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med dig peter,det gynnar hobbyn om det går att visa att man inte behöver alla prylar,bara för några år sen,var det helt tekniksjukt,med alla olika filter mm mm.

men jag tycker mig känna att folk vill köra mer ekologiskt,flera saltvänner håller på eller

ska köra dsb eller miracle mud,absolom här på forum tänker oxå köra skummarlöst,får be

honom dokumentera.

Hej Crille

Ja det är lite dit jag hoppas att vi är på väg. Dvs lite mer biologer och lite mindre tekniker. Och det är precis som du säger det är ju inte bara den levande stenen som bidrar till att hålla vattnet rent. Sanden, makroalger, koraller som t.ex. xenia, musslor, svampar, levande phytoplankton, vodka etc spelar också en viktig roll i min mening.

Det skulle vara kul om Absolom ville kommentera detta också.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,själv har jag stängt av allt det tekniska,ska en bart köra med alg rening,men nu har jag ju inte så mycket fisk i karet längre,men är akvariet lågt belastat så då kommer det att funka,sen är det ju var man lägger nivån, jag har tröttat på att stå med armarna i karet eller tvätta maskiner och pumpar i ättika,ett färgglatt acropora kar har jag lagt på hyllan det får bli det som blir,men till ett acro kar,dit kommer man bara med antingen apparater eller doserings vätskor och skummare,även kunskap,tålamod,stort hobby konto och en välldigt förstående fru,Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...