Gå till innehåll

Något för alla teknikfrälsta?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Bryter mig in å funderar lite. Om man skulle tillsätta AragaLive Live Sand i sumpen å köra denna mörkt skulle det funka som nedbrytnings del och dosera lite mat för "sanden" antingen som vodka, socker eller nån annan kolkällla

E lite sugen att testa med detta men vågar eller känner mig osäker med detta.

30kg i sumpen

http://www.hausriff.ch/ kör väll med denna metod?

http://www.hausriff.ch/113548/71701.html

jag kör med den sanden i sumpen+caulerpa,tar väl lite tid innan dsb:n kommer igång.

men det är grymt mycket smådjur där,jag tillsätter kolkälla oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

jag kör med den sanden i sumpen+caulerpa,tar väl lite tid innan dsb:n kommer igång.

men det är grymt mycket smådjur där,jag tillsätter kolkälla oxå.

Har förstått att det skall vara bättre att tillsätta en kolkälla så man ej svälter djuren och tillsätta ny sand några gånger per år för att komplettera med nya djur då en sådan här bädd annars blir övermättad av en viss sort och minskad funktion...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja där ser man det testet måste vara nyss släpp nu är frågan bara hur tillförlitligt och hanterbart det är men klart intressant. Den som har testat strontium vet hur omständigt det är och svårt att få ett tillförlitligt värde.

Nja den har funnits ett tag, det finns även en tillverkare till som funnits länge, jag kommer inte ihåg namnet nu. Den är nog ganska tillförlitlig, den är nog snarare mer lik en ca-test och de brukar fungera.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja den har funnits ett tag, det finns även en tillverkare till som funnits länge, jag kommer inte ihåg namnet nu. Den är nog ganska tillförlitlig, den är nog snarare mer lik en ca-test och de brukar fungera.

/Janne

Är det en titreringstest Janne, dvs du droppar i en lösning tills du får ett färgomslag?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förstått att det skall vara bättre att tillsätta en kolkälla så man ej svälter djuren och tillsätta ny sand några gånger per år för att komplettera med nya djur då en sådan här bädd annars blir övermättad av en viss sort och minskad funktion...

ingvar hellmalm,ympade med LS,har jag för mig,det funkar nog bättre,för riktig levande

sand är ju svår att få tag i.satt och kollade sumpen,kommit lite gul svamp,en liten röd

mjukis,och massor av vita rörmaskar,jag ska rengöra rutan,och prova fotografera.jäkligt kul att kolla allt småliv där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad tyckte du om mina sumpar Lasse? det var väl inte mycket att se.

Näe de e klart - men jag får väl erkänna att det var desto mer att se i de stora karen. Tack för titten - den gav en del idéer. Det har gått bra med fraggarna - får se hur de utvecklas i sin nya omgivning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du,stefan molin fick lite av den vackra gröna kulformade caulerpan,så nu ligger han oxå på på golvet,och spanar i sumpen,skämt å sido,tror jag att caulerpan och DSB i samspel,genererar fler kryp,ser bara fördelar med caulerpa,verkar syresätta en del med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du,stefan molin fick lite av den vackra gröna kulformade caulerpan,så nu ligger han oxå på på golvet,och spanar i sumpen,skämt å sido,tror jag att caulerpan och DSB i samspel,genererar fler kryp,ser bara fördelar med caulerpa,verkar syresätta en del med.

Nackdelen med Caulerpan är kanske att de lätt förökar sig (kanske inte rätt ord) och dör vilket även kan smutsa ner vattnet. Anledningen till detta tros vara brist på näringsämnen. Risken kan man även minska genom att tillsätta järn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnet kommer även att främja algtillväxten i huvudakvariet, har du problem med för höga näringshalter och doserar järn kommer du garanterat få problem med alger.

Peter har inte du haft problem med alger, tillsätter du järn?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder K-Z, ordinationen på deras flaskor är oftas helt galet. Det är många faktorer som spelar roll, vilket salt, vilka konsumenter och antalet man har. Jag doserar 0,15 ml per dag och man bör kontrollmäta ibland för att kunna justera nivån. Initialt kan man dosera mycket mer om man ligger dåligt till, de har även kommit ut med en mer koncentrerad variant då det visat sig att många ligger dåligt till.

/Janne

PS Har du varit nere på Revet? Jag var där på lunchen igår och köpte gul turbinaria, A. parilis turkos, A. longicyathus och A. echinata. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar järn och jod för Caulerpan. Jag har haft en del Caulerpakrascher men det är bara en art åt gången som kraschar i karet. Och ser man det och river ur det mesta av den arten som kraschar stoppar det. Caulerpan med kulor har aldrig kraschat hos mig.

Det har bara kraschat när det vuxit för tätt så att cirkulationen blivit för dålig i mitten - botten av nystanet.

Jag har litet Caulerpa i alla småkar - det lugnar yngel och ensamma fiskar om de får mer gömställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg i några tidigare inlägg att någon var intresserad av mina erfarenheter med miracle mud, har dock inte börjat med detta ännu, men mudden är beställd och borde anlända någongång nästa vecka. Har tidigare kört ett 100 liters kar med enbart caulerpa i samt några acropora fraggar. Detta startade jag enbart för att testa ifall detta system kunde vara något för mig, karet belystes med 2x24 watt T5 rör, ca 10 kg levande sten samt 9 kg levande sand.

Hade karet igång i ca 8 månader och sådana resultat jag fick då hade jag aldrig tidigare fått.

Acropororna blev färggrannare, några bruna fraggar blev färgare och polyperna var utfällda/utdragna som aldrig tidigare. Att färgerna på acroporerna blev mer färgade tror jag beror på belysningen T5.

Tillväxten på korallerna var bra, och karet kryllade av smådjur, organismer som simmade bland caulerpan samt sanden. Köpte under testperioden en suncoral som notera, aldrig matades för hand, utan enbart överlevde pga djurlivet från akvariet. Den förökade sig t.o.m 4 gånger sin storlek på ca 6 månader.

Nackdelar med caulerpan var att den dog ut efter 8 månader i karet, detta beror främst på att jag inte hade trimmat den på ca 3 veckor, tidigare trimmade jag den ca 2 gånger i veckan, så jag kan tänka mig att näringsämnena i karet tog slut och därför dog caulerpan ut. Med miracle mud systemet så kommer jag ha belysningen tänd 24 timmar per dygn och detta skall med 99% säkerhet utesluta caulerpadöden.

En annan fördel med miracle mud systemet är att jag slipper skummaren, detta är nästan ett måste för min del då jag har mitt nya kar i källaren och jag vill inte riskera mögel och fuktskador, Skummaren är den största fuktskaparen till mitt kar då jag kör med T5 8x54 watt med huv som ventileras ut i det fria via hål i källareväggen.

Finns flera fördelar med miracle mud systemet men jag orkar inte skriva ner alla dessa men jag kan lägga ut erfarenheterna med systemet under dess livscykel, från installation till en förhoppningsvis framgång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder K-Z, ordinationen på deras flaskor är oftas helt galet. Det är många faktorer som spelar roll, vilket salt, vilka konsumenter och antalet man har. Jag doserar 0,15 ml per dag och man bör kontrollmäta ibland för att kunna justera nivån. Initialt kan man dosera mycket mer om man ligger dåligt till, de har även kommit ut med en mer koncentrerad variant då det visat sig att många ligger dåligt till.

/Janne

PS Har du varit nere på Revet? Jag var där på lunchen igår och köpte gul turbinaria, A. parilis turkos, A. longicyathus och A. echinata. DS

Hade dom mycket koraller eller var det på väg att ta slut??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De fick en leverans i torsdags, den var inte så stor, det vara färre sorter men lite mer av varje. Jag tyckte specielt om den gula turbinaria som lyser upp med sin ljusgula färg och A. parilis som jag har haft tidigare, den blir jätte turkos, K-Z har en sån på sin hemsida för att visa hur fina korallerna kan bli med ZeoVit, man ser den i olika stadier.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,calerpan växer så det knakar,mängder av olika smådjur i sumpen,nu verkar det som nitratet är borta är omätbart, och PHt steg lite,än så länge bara fördelar,får väl dosera järn som man gjorde förr i tiden när man gick över till helglaskar,lägga lite spik i gruset,men det kanske inte är lika lämligt i salt som i sött,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lagt spik i gruset till dina Crypocoryne också.

Jag funderade lite på att lägga gammal Aquaphos i botten på caulerpacaret men sedan beslöt jag mig för järncitratdroppar.

Fast egentligen vore det väl smartare att ha litet järn vid fäste för Caulerpan. Om det fungerar bra hade man väl kanske litet mindre järn i vattnet till algerna på rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med Caulerpan är kanske att de lätt förökar sig (kanske inte rätt ord) och dör vilket även kan smutsa ner vattnet. Anledningen till detta tros vara brist på näringsämnen. Risken kan man även minska genom att tillsätta järn.

jo,det är ju det farliga,men jag gör som stig lärde mig skördar ordentligt,så får man hoppas det klarar sig,jag har nämt i en annan tråd att jag mixar i caulerpa i mitt frysfoder,då kommer kanske lite näring tillbaks till caulerpan,jag har kört denna mix som huvudfoder 1,5 månader,och ser inget negativt,alla fiskar äter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...