Gå till innehåll

Något för alla teknikfrälsta?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej,själv har jag stängt av allt det tekniska,ska en bart köra med alg rening,men nu har jag ju inte så mycket fisk i karet längre,men är akvariet lågt belastat så då kommer det att funka,sen är det ju var man lägger nivån, jag har tröttat på att stå med armarna i karet eller tvätta maskiner och pumpar i ättika,ett färgglatt acropora kar har jag lagt på hyllan det får bli det som blir,men till ett acro kar,dit kommer man bara med antingen apparater eller doserings vätskor och skummare,även kunskap,tålamod,stort hobby konto och en välldigt förstående fru,Mvh Stefan

Det är lite roligt att du säger att man måste ha skummare etc för att ha färggranna koraller. Flera av mina koraller har blivit betydligt mer färglada sedan jag slutade använda skummaren för en dryg månad sedan: Skillnaden är i flera fall stor :) . Enda andra variabeln som ändrats i karet är att jag använt Algenex men detta ska väl förmodligen inte påverka färgen på korallerna? Flera av mina mjuk/läderkoraller verkar även dessa trivas bättre nu och är större och mer sällan stängda mot tidigare. Detta kan kanske eventuellt bero på att de nu får bättre tillgång till den levande födan än tidigare då skummaren sög bort mycket av detta. Tiden får utvisa dock och jag drar inga slutsatser, men so far so good.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

D Detta kan kanske eventuellt bero på att de nu får bättre tillgång till den levande födan än tidigare då skummaren sög bort mycket av detta. Tiden får utvisa dock och jag drar inga slutsatser, men so far so good.

Mvh

Peter

Den tesen ansluter jag mig till. Om du har näringsfattigt vatten och zoxen inte behövs i samma omfattning eftersom korallerna käkar levande så borde klorofyllen synas bättre i oförändrade ljusförhållande. Jag har sett (om än under kort tid) en positv utveckling på korallernas tillväxt sedan jag slutade skumma under 8 timmar per dygn då jag matar levande. Som sagt tiden får utvisa men även hos mig så far soo good...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig användt en skummare i något av mina kar hemma - varken vid start eller senare. Dock har jag bra cirkulation i karen. 600 liters Eheim kompakt i 27 litrarna och 1000 liters Ehiem Kompakt i Mollyt (där hade jag också en intern cirkulation på ca 600 liter i det första lilla facket under startfasen på tre veckor)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, funderar på vart den illaluktande sörjan i koppen tar vägen om man inte skummar:död:

Den blir fina koraller, flitiga sniglar, grävande maskar, roliga mantisar, någon liten alg, lite caluerpa, lite andra smådjur som blir mat till mandarinen och lite annat smått och gott......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

caulerpan växer ändå,maskarna är feta,smådjur har jag massor av i sump-DSB:n,det enda jag saknar är roliga mantisar,då är det bara fina koraller kvar,och det har jag inte.

det blir ett dillemma,slänger jag ut skummaren så får jag fina koraller,hmmm,nix det vågar jag inte:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

caulerpan växer ändå,maskarna är feta,smådjur har jag massor av i sump-DSB:n,det enda jag saknar är roliga mantisar,då är det bara fina koraller kvar,och det har jag inte.

det blir ett dillemma,slänger jag ut skummaren så får jag fina koraller,hmmm,nix det vågar jag inte:x

Ha du skummaren kvar och låt oss "dödspiloter" ta risken:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var intressant att höra att Lasse aldrig kört med skummare, ens från start. Kul att man inte är den enda kamikazepiloten här ;) .

Jag förstår resonemanget att man undrar vad den illaluktande geggan som skummaren filtrerar bort tar vägen om man inte använder skummare. Det gjorde/gör jag själv också men faktum är att mina vattenvärden är perfekta och det luktar inget från vattnet samtidigt som korallerna har bättre färger och även verkar växa snabbare (än så länge).

Ytterligare en positiv aspekt som jag inte tror jag inbillar mig är att jag inte behöver tillsätta lika mycket tillsatser som tidigare för att hålla vattenvärdena på en bra nivå. Finns det en möjlighet att skummaren även tar bort en del av det vi doserar i karet? Då tänker jag på pulvertillsatser för CA,KH och MG? Detta har jag inte tänkt på eller hört talas om tidigare i så fall.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett en analys på skummarsörja och den innehöll en del kalcium. Annars var det mest vad det borde vara och inte så mycket spårämnen som man brukar misstänka. Men det var bara ett kar vid ett tillfälle.

(Kanske det var på Advanced Aquarist).

Ja det är främst för CA som jag märkte skillnaden, och som jag tidigare haft problem att hålla uppe. Intressant, undrar hur stor skillnaden är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga en till positiv effekt jag märkt i karet. Kalkalger har nu börjat sprida sig på min levande sten vilket det inte har gjort tidigare (dock på pumpar, glas tidigare). Däremot har det inte börjat växa på glaset igen som jag gjorde helt rent när jag flyttade karet (pumparna kan jag inte säga något om eftersom dessa är täckta med kalkalger)!? Eller också är det så att det tar längre tid för kalkalgerna att växa på glaset men det tror jag inte för bakglaset kunde jag tydligt se tillväxt efter 1-2 veckor (kanske längre tid att få fotfäste?). Mycket märkligt.

Om detta beror på att jag slutat skumma eller om det beror på AlgenEx vet jag inte (eller något annat/kombination). Märker också en skillnad att det växer snabbare där det är strömt som bl.a. Capote skrev i en tidigare tråd.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalium/potassium -brist är en av många anledningarna till Tissue Necrosis. Nedan beskrivs händelseförloppet så man kan ställa en diagnos om det händer, men det bästa är väl att köpa ett test. K-Z har både test och K-balance som man kan tillsätta. Jag tillsätter själv kalium. AS har ju alltid haft potassium, så det är igentligen ingen nyhet. Troligen så är det väl en kombination av att man nu för tiden har mycket SPS:er och stark skummning(Vissa i alla fall).

A potassium leak[deficiency] is relative easy to indicate. It first starts with a fading pink on Stylophora, Pocilopora & Seriatopora, followed by weak / no growth an STN in this corals.

After this you notice weak / no growth in Montipora, especially plate forming, with fading coloration turning to brown, followed by STN.

Acropora stop growth, fading to brown, become lighter tissue with washed out coloration, followed by tissue lost (STN or RTN). Blue corals only show light blue coloration.

Corals also loose their possibility to stay in strong light, tissue get burned in corals they are placed in the highlight areas, while normally they where healthy.

This situation can be caused by different things, for example heavy stocked tanks (lots of consumers), a leak of this element in the used salt mix, export via strong skimmer etc.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag vill höja en liten varnandes hand i samband med skummare eller inte. (jag av alla:smiley3: ).

När jag beslutat mig för att inte använda skummaren så har mitt motdrag blivit att se till att jag har en biologisk filtrering (de hatade nitratfabrikerna). Varför? Jo mitt resonemang går som följer: De effektiva skummarna är effektiva på en sak som man normalt inte tänker på - nämligen att lufta ut kväve som ammoniak. Detta utluftade kväve kommer aldrig in i nitrifikationscykeln och reduceringengen av kvävelasten kan nog vara en bit över 50%. Med denna minskning följer att de ur nitrifikationshänseende effektivitetsdålig levande stenarna kan få svårt att klara en högre belastning om skummaren faller bort. Det är av denna anledning som jag kör både biobollar (dränkta) och skumgummifilter. Eventuellt algproblem får man lösa på annat sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl inget kaliumtest på marknaden och att tillsätta t.ex kalium från korallen-zucht är att leka med elden för kaliumhalten ska vara 380mg/l och endast lite för mycket så dör korallerna likväl som om man har för lite att då tillsätta något som man inte har en aning om hur mycket man har i vattnet låter för mig vansinnigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne det var ett intressant och användbart inlägg som kan hjälpa en att tolka variationer i färgskiftningar hos olika sps.

Lasse: Tror du att syresättningen från skummaren i viss mån kan kompletteras med starkare cirkulation eller eventuellt om man skulle köra med skummaren några timmar/dygn?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt första Nano var en av mina teorier att en kraftig cirkulation skulle ta hand om en del av ammoniakavgången - då framförallt om du får vågrörelse i ytan. Har inget som motbevisar detta och tyvärr inget bevis heller på att det fungerar.

Skummning ibland hm... Den kraftigaste utsöndringen av ammonium/ammoniak från fisken sker hos de allra flesta fiskar i direkt samband med ätandet och smältningen av den. Där skummningen gör bästa nyttan är då i samband med matningen - men det vill du ju inte eftersom du vill att korallerna skall kunna ta föda också. En skumning med avsikt att driva ut ammoniak under natten exempelvis är helt fel för då frigörs oftast ingen ammonium (om inte karet är fullt av nattaktiva djur förstås). Ett alternativ till utdrivning av gaser med hjälp av skummare är med hjälp en kraftig genomluftning, exempelvis i sumpen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryter mig in å funderar lite. Om man skulle tillsätta AragaLive Live Sand i sumpen å köra denna mörkt skulle det funka som nedbrytnings del och dosera lite mat för "sanden" antingen som vodka, socker eller nån annan kolkällla

E lite sugen att testa med detta men vågar eller känner mig osäker med detta.

30kg i sumpen

http://www.hausriff.ch/ kör väll med denna metod?

http://www.hausriff.ch/113548/71701.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang

Ja det skulle nog fungera men varför inte köra lite ljus 24/7 med makroalger istället? Det tycker jag borde vara bättre med tanke på:

Bättre näringsexport med makroalger

Mer djurliv som lever bland algerna och som matar karet

Utjämnar pH (om ljuset är på under natten).

Angående vodkan är jag lite osäker; det skulle nog bli mer bakterier i sanden tack vare vodkan och att det därmed blir effektivare.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...