Gå till innehåll

Davids 140 liters Aquamedic Chromis


Dave

Rekommenderade inlägg

Snyggt Dave!

Nya aquascapingen blev ju snyggare än den gamla.... Bra med lite variation inemellanåt. SKulle kanske inte vara så rädd för att riva mina 80kg och börja om för att få lite variation. Kör med fällan uppe ett dygn till och kollar om jag får något napp nu annars skiter jag i det några dagar.

:smiley20::smiley20::smiley20:

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

...

Funderar på att skaffa en ytavriningsbox så jag kan dra ner vattnet till en sump under karet, så jag blir av med skummarpump, uvcslangar o värmare, sen köpa en nanostreamer o sen bygga in den med sten. Så man slipper se alla slangar etc

Dave

Tror att det skulle lyfta karet att få bort slangar och treknik. Jag tror det skulle vara snyggt med några blå skivanemoner och xenia också. Vad tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IMG_4421.jpgOk det var en fin formationering av stenarna, då jag var i götet o handlade hos en privatperson så gjorde jag om det igen.. DOH. Tyckte fiskarna hade för lite plats o simma på.

IMG_4431.jpg

IMG_4425.jpg

IMG_4420.jpg

IMG_4418.jpg

IMG_4417.jpg

IMG_4413.jpg

IMG_4412.jpg

IMG_4410.jpg

Inhandlade en gul montipora, birdsnest, xenia, den gröna thingyn (id?) och en större frag grön Acropora. Fick mer yta och fästa småfraggar och annat på. Blev mycket nöjd. Speciellt med att fiskarna fick större yta och röra sig på!

satte skummarepumpen annorlunda men den vibrerade för mycket för min smak, så jag satte den på samma tidsur som nattbelysningen så får de gå under natten. Har lite alger o måste nog ha lite mer då min Salaris o mina 9 eremiter blir utan mat annars. Det betyder med att jag inte kan höra karet då de två pumparna är mycket tysta. Fördel med tjockt proffslimmat glas.

Dave (ska sluta flytta sten nu, detta året... )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gott om bilder, tur man ej sitter på modem..

ser bra och trevligt ut med revet, riktig rev vägg där..

Mkt pumpar, slangar mm som syns. är möjligt att det ej går att flytta om det så de syns mindre. Men en sak som ser ut att sitta mitt ivägen på rutan (bild.6) är termometern som borde vara enkelt att sätt i ett hörn.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om inte din gula Montipora i själva verket är en Turbinaria reniformis. Du kan väl söka bilder på Google och kolla. Jag skulle limma upp de stenkoraller du har i sanden.

De gillar inte att flyttas runt utan vill ha ljus och vattenströmningar på samma sätt hela tiden.

Det är ju ett mycket snyggt kar. Enda problemet är väl att det redan börjar bli fullt på koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satte skummarepumpen annorlunda men den vibrerade för mycket för min smak, så jag satte den på samma tidsur som nattbelysningen så får de gå under natten.

Hur fräsht är vattnet som står kvar i skummaren efter den tid det ej varit nån cirkulation i skummaren. Tänkte mest att man hört att vattnet blir dåligt då det får stå länge.

tex strömavbrott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt!

Jag tycker det är ser snyggt ut men du har en mycet lodrätt LS vägg vilket gör at det blir svårt att fästa upp koraller där då de kommer skugga varandra.

Jo det e sant, men jag sätter dem inte under varandra, sen om det skulle bli skugga så får jag ta det då. Som Svärd säger, fragga o ge bort!

gott om bilder, tur man ej sitter på modem..

ser bra och trevligt ut med revet, riktig rev vägg där..

Mkt pumpar, slangar mm som syns. är möjligt att det ej går att flytta om det så de syns mindre. Men en sak som ser ut att sitta mitt ivägen på rutan (bild.6) är termometern som borde vara enkelt att sätt i ett hörn.

~Henrik

Roliga är att de slangarna syns mycket mindre nu! får bli en ytavriningsbox o en sump för att slippa dem helt. Ja den där termometern ska bort, hade jag glömt. Sen som du säger Scoby, många o stora bilder! inget för modemare.. he he. Men jag tycker själv det är skoj o titta på stora bilder, så man ser mer detalj än en liiten bild. Tror det uppskattas av många!

Jag undrar om inte din gula Montipora i själva verket är en Turbinaria reniformis. Du kan väl söka bilder på Google och kolla. Jag skulle limma upp de stenkoraller du har i sanden.

De gillar inte att flyttas runt utan vill ha ljus och vattenströmningar på samma sätt hela tiden.

Det är ju ett mycket snyggt kar. Enda problemet är väl att det redan börjar bli fullt på koraller?

jasså en turbinaria? intressant, tack för ID, ska kolla upp den! Ja, jag borde nog limma upp dem allihop, får se. Har beställt delteclim som är lila så det blir mer estetiskt... Sen börjar allt karet bli fullt med koraller! skoj skoj. Får snart bli ett större kar... :)

Hur fräsht är vattnet som står kvar i skummaren efter den tid det ej varit nån cirkulation i skummaren. Tänkte mest att man hört att vattnet blir dåligt då det får stå länge.

tex strömavbrott

Hm intressant tanke Wrang, tror du har rätt, ska göra så att jag låter skummaren gå en kvart varannan timme så löser sig det problemet?! enkelt o ställa in urverket!

en sak jag märkt är att fiskarna visar sig mer, då Chromisarna e ute o grejar så vågar sig resten ut, t.o.m min shrimpgoby e ute o frisimmar, satt mest i sin håla med sin pistolräka o kikade!

Framtiden innefattar då ytavrinningsbox o limma en sump, köpa en slags nanostreamer och ersätta de två pumparna.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

OK då har det hänt lite saker igen. Testar sedan idag ny skummare, en red sea prizm pro som jag lånat av insaltad här på forumet. Skillnaden mot den som följde med systemet är att denna tar ytvattnet!

prizm.jpg

sen har jag skaffat ett par nya innevånare: först en goby som skiftar sand (min peullaris fick stryk tills den dog av min salaris... så salarisen bor i fraggkaret nu). Denna är intressant då den håller sig en bit ovan sanden o silar. Så den syns och gör nytta samtidigt! har så fiiin o vit sand! Den heter Amblygobius bynoensis.

IMG_5031.jpg

Amblygobius-bynoensis.jpg

sen min favorit: En wrasse som är sååå vacker, simmar runt hela dagen o syns mest av alla Macropharyngodon bipartitus.

Macropharyngodon-bipartitus.jpg

Köpte även en mycket vacker Catalina goby, som är eldigt rödorange med starkt blått huvud, men den e fortfarande skygg o gömmer sig. LÄNK

Alla dessa skönheter är köpta på Ciklidhuset i Lerum ifrån deras senaste TMC sändning, hade mycket intressanta fiskar (synd jag har så litet kar... ) www.ciklidhuset.se

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan sitta och titta i karet i timmar, bara på den lilla rackarn...

Satte vidare uvc in och utlopp i utloppet för skummaren, så nu har jag en grej mindre som stör i karet. Bara en nanopump av något slag o sen bara... bara... fan blir dettahära.. ;)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Dave!

Funderar mer och mer på att lura på min sambo att skaffa ett kar till att ha i sovrummet med lite gobys o räkor. Men då lär man få smörja maskineriet ordentligt innan hon lär gå med på det. Isf blir det antingen ett 80 liters Molly eller ett AM Chromis! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Dave!

Funderar mer och mer på att lura på min sambo att skaffa ett kar till att ha i sovrummet med lite gobys o räkor. Men då lär man få smörja maskineriet ordentligt innan hon lär gå med på det. Isf blir det antingen ett 80 liters Molly eller ett AM Chromis! :)

I sovrummet? Skummarmaskineriet menar du då? Jag har precis varit uppe för tredje gången i natt och justerat min skummare på mitt AM Chromis då den får hela akvariet att vibrera och skåpet undertill fungerar som en resonanslåda...

Ursäkta om det blev lite off topic men jag är lite irriterad på Bioflotorskummaren som följer med AM Chromis just nu... I ärlighetens namn ska sägas att skummaren kan ibland fungera näst intill ljudlöst och utan vibrationer veckovis men bara för att sedan plötsligt bli helt omöjligt att få ordning på.

Det är tur att vår gamla frys allt som oftast vibrerar så att hela huset skakar annars hade akvariet märkts mycket mer och antagligen blivit ifrågasatt av min bättre hälft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel testa o sätt pvc slang mellan pump och skummarhuset och sen hänga slangen över den hållaren till vänster. Den som du skrivat dit för att sätta skummarhuset i = ljudlöshet!! Annars är det som du säger, pumpen får tuppjuck o börjar vibrera etc. Dock berodde det oftast på att en snigel satt emellan den och glaset. Men testa! jag limmade slangbiten med lite snabblim; sitter hårt och går att ta bort rätt lätt.

Hur gick det med putsarfisken du fick med i lådan till din levandesten?? visade den sig igen?

Lycka till o rapportera hur det gick!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sovrummet? Skummarmaskineriet menar du då? Jag har precis varit uppe för tredje gången i natt och justerat min skummare på mitt AM Chromis då den får hela akvariet att vibrera och skåpet undertill fungerar som en resonanslåda...

Hehe, nej, jag tänkte på hennes maskineri, samt att övertala henne att vi kan ha två kar igen, och att man mår psykiskt bra av att se fiskarna lite oftare än när vi bara är i storarummet där mitt andra kar är. Har lite planer på att justera skummaren på mitt eget lilla vis. Mer om det när karet ev. kommer i huset.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

sen min favorit: En wrasse som är sååå vacker, simmar runt hela dagen o syns mest av alla Macropharyngodon bipartitus.

Macropharyngodon-bipartitus.jpg

Köpte även en mycket vacker Catalina goby, som är eldigt rödorange med starkt blått huvud, men den e fortfarande skygg o gömmer sig. LÄNK

Alla dessa skönheter är köpta på Ciklidhuset i Lerum ifrån deras senaste TMC sändning, hade mycket intressanta fiskar (synd jag har så litet kar... ) www.ciklidhuset.se

Dave

Hur går det med din Macropharyngodon bipartitus? Är också lite sugen på en sådan men har läst att dom är svåra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...