Gå till innehåll

Erik & Lindas 420L


Datate

Rekommenderade inlägg

Det skadar nog inte att få ner lite "begagnat" vatten. Vad jag förstått bör man ha ca 60% nytt och runt 40% begagnat...men så mycket vill jag inte ta från mitt gamla. Det är ju betydligt mindre. Men kommer troligen ta 20L vatten från det vid varje vattenbyte (varannan vecka ungefär).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser lovande ut. 180L osmosvatten i karet, och fortfarande perfekt i våg...hoppas nu den håller sig så och inte sjunker nått.

Var nere på RZ och lämnade in en lista på vad jag behöver till sumpen...vi får se när den är klar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sakta går det framåt!

Har fyllt karet med 300L osmosvatten och igår kväll hällde jag i salt. Har nu stått å löst sig över natten, men fick tyvärr inte upp salthalten mer än till 1.020.

Ska se hur jag skall göra för att nå 1.024-1.025.

Sen blir det nog till att stoppa i ca 27kg LS ikväll eller imorron förmiddag. Skönt att det äntligen är på G!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du räknat och vägt rätt relativt tabellen som finns under artiklar? Var saltet fuktigt när du vägde det?

Lättast att få salthalten rätt innan du lägger i LS.

Vi mätte enligt tabellen, saltet var torrt, men så rymde hinkarna vi hade vattnet i, lite mer än 20 liter visade det sig, så det vart antagligen lite mer vatten än tänkt. Men vi räknade lite, och hällde i lite mer salt, och nu är den iaf på godkänd nivå enligt mätaren, nämligen 1,022. Men det blir nog till att hälla i ännu mera salt, optimalt vore ju 1,024-1,025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å så dök det upp ännu en fundering

Nu har vi ju kommit så långt så nu är karet fyllt med saltvatten, och stenen vi köpte en gång, och som legat i en balja med cirkulation en tid ligger i karet nu.

Vi upptäckte dessvärre att det blivit väldigt varmt i baljan med 2 cikulationspumpar, vi mätte temperaturen och den var över 30 grader. Men vi har iaf sett en filtrerare och en liten skivanemon, och den ser inte död ut iaf (å andra sidan brukar väl de inte dö lätt).

Så eftersom det nu vart sådan värmebölja i baljan, hur mycket tror ni dog? Rätt mycket gissar jag. Men nu funderar vi ju på när vi ska lägga i stenen som ligger i det lilla karet. Den mår prima och är full av liv. Men som sagt, när ska vi lägga ner den??

Hur länge ska vi vänta tills vi flyttar över fiskarna?

Och när vi flyttar på stenen från det lilla karet, hur ska vi göra med fiskarna där i då? Det kan ju inte bli särskilt bra vatten för dem. Ska vi ta vatten från karet (innan vi flyttar över stenen) i ett par hinkar, och låta fiskarna bo där?

För det kommer ju helt säkert bli nitrat och nitrit topp i nya karet..

Snälla ge mej klarhet i detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

adddo:

Jo, vi tänkte vänta med att lägga i nåt nytt, men vi har ju redan inkörd sten så att säga, och det är väl den här med.. frågan är ju bara om det blir någon rejäl topp på nitrit/nitrat.

GustavF: Vi har ingen aning om hur fort temperaturen gick upp, men den får ligga ett par veckor så får vi mäta värden under tiden.

Så vi funderar väl lite på hur vi ska göra med resterande stenen i karet som är "up and running". När vi flyttar över den stenen, ska vi flytta över fiskarna samtidigt då? Eller ska man vänta med att flytta fiskarna??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde väl inte vara några problem att flytta allt levande när ni flyttar över stenen, förutsatt att värdena ser bra ut och har gjort det ett par veckor. :)

<!-- / message --><!-- sig -->__________________

\\Bjarne.

<!-- / sig -->

Jo, självklart ska vi hålla koll på värdena innan vi flyttar över nåt levande dit. Vi tänkte att det kanske inte var så bra för fiskarna att bo i lite grumligt vatten, som det ju lätt kan bli när man flyttar med stenar fram och tillbaka.

Sen tänkte vi även att det kanske blir en ny topp om man lägger i ännu mera LS i karet senare.

Fast när jag tänkte till lite så ska det ju inte flyttas mer än ett par meter...

Tack för dina svar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi mätte vattenvärdena för första gången nu ikväll och värdena var följande:

pH: 8.3

kH: 10.6

No2: 0

No3: 100

Nh4: 0

Po4: 0.5

Visserligen bara ett första test då stenen lades i för 2 dagar sen, men nitraten ser ju inte rolig ut.

Hade jag haft sumpen igång hade jag dragit igång nitratfiltret, men det dröjjer säkerligen till nästa helg innan rören till sumpen kommer.

Fosfaten ser heller inte helt kul ut, men jag får väl skaffa ett fosfatfilter, eller lägga i en strumpa med RowaPhos i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär. Stenen ligger å "kurrerar" sig och allt går sin stilla gång. Skall ner till reefzone imorron och se om dom har något mot nitraten... Lite svårt att dra igång nitratfiltret utan att sumpen är installerad.

Var idag och hämtade ut ett paket och skaffade även lite kontakter.

Vet inte om detta kommer räcka, men en bit på vägen iallafall.

elarticklarwebbrt0.th.jpg

Fick oxå min nya ljusuppsättning alá Wrang. Har köpt hans gamla MH-armatur och skall använda allt eller delar över vårt kar.

belysningwebblx4.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skall ta och berätta lite om de nya ljusförutsättnignarna.

Körde tidigare med en armatur med 2x150W MH + 30W T8 ancitic.

Hade tänkt använda detta även till nya karet, men det kändes lite u underkant. Så...för någon månad sen var det en Peter från stockholm som hade en annons ute här på guiden. Ringde och fick ett såpass bra pris på sakerna så jag å bror min tog en tripp fram och tillbaka till storstan. Fick med oss Tunze Streamkit TS12, Deltec P500 kalciumreaktor (inkl. tillbehör), Deltec NF-509 samt en Sunbeam 2x39W T5 Ancitic.

Med andra ord hade jag då istället tänkt köra 2x150W MH + 2x39W T5.

Häromdagen annonserade Wrang ut sina MH-armaturer och efter lite mailande så blev det affär.

Det jag fick med var följande:

2 drivpaket för 150W

2 drivpaket för 250W

4 st små armaturer varav 2 färdigmonterade och lackade och 2st olackade

1armatur av en annan modell

Skyddsglas

4st lampor:

1st 150watt AquaConnect 14000K

1st 150watt Coralvue Reeflux 10000K

1st 250watt BLV 14000K

1st 250watt BLV 10000K

Nu har man med andra ord inte längre några problem med att inte ha tillräckligt med ljus. Skulle kunna vräka på med runt 2W/L om jag skulle vilja...men då skulle jag väl behöva fylla karet konstant. hehe

Risken för värmeproblem skulle nog oxå vara rätt stort...

Man kanske skall tillägga att elen ingår i hyran så... ;)

Frågan är nog mest vad man skall köra för uppsättning. Funderar en del på 2x150W + 1x250W + 30W T8 + 2x36W T5....borde kunna bli bra.

Andra förslag kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske skall tillägga att elen ingår i hyran så... ;)

Frågan är nog mest vad man skall köra för uppsättning. Funderar en del på 2x150W + 1x250W + 30W T8 + 2x36W T5....borde kunna bli bra.

Det är ditt 420L du ska förse med ljus?

Jag hade satsat på din nämnda kombo, 2x150 + 1x250 och resterande lysrör.

Kör som Wrang rekommenderade mig i en annan tråd, kör 2x150 i 8h och tänd upp 1x250 någon gång mitt på dagen under 4h. Får du värmeproblem är det bara att utesluta 1x250:n...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hallå!

Finns det några nya bilder på hur karet ser ut idag?

Har just läst igenom hela tråden och kommer kopiera skåpet, eventuellt sätta de två dörrarna ihop, och flytta "mellanväggen" till ena sidan.

Hur löser du ljuset? Kommer du använda sargen på något vis?

Hur kommer ni lösa överinning? Är det borrat eller blir det en box?

Väntar på svar med nyfikenhet! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var idag och hämtade ut ett paket och skaffade även lite kontakter.

Vet inte om detta kommer räcka, men en bit på vägen iallafall.

elarticklarwebbrt0.th.jpg

sätt upp några till direkt, blir alltid mer än vad man tror. jag satte först upp 6+2 uttag, det räckte inte långt.. drog upp 4 till... satte upp ytterligare 4 till... nu funderar jag på att köpa fosfatfilter och ev sätta upp en till mh-armatur.. då behöver jag 2 uttag till :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur löser du ljuset? Kommer du använda sargen på något vis?

Hur kommer ni lösa överinning? Är det borrat eller blir det en box?

Väntar på svar med nyfikenhet! :)

Ljuset kommer bestå av 3-4 delar.

Dels har jag en AquaMedic Sunbeam T5 2x39W som jag monterat i bakkant med 2 "vinkeljärn" i väggen...dock skall dessa flyttas ut ca 5cm från väggen då ena rören mest lyser på sargen och stödlisten i glas...

I framkant kommer jag "hänga" (genom att kroka fast reflektorn i sargen) ett 30W T8-rör.

Mellan dessa kommer jag montera upp Wrangs gamla svarta MH-armaturer på 2x150W samt att jag överväger att sätta upp en 250W MH mellan dessa som skall köras kanske 4h mitt på dagen.

Å ja...sargen använder jag absolut då den (förutom estetiskt) fungerar som överhoppningsskydd, samt stoppar det mesta av ljuset som annars skulle hamna i ögonen när man kollar TV.

Efter en massa överväganden hit och dit valde vi att inte borra karet utan istället satsa på en Tunze överrinningsbox som enligt många fått övervägande mycket positiv kritik. Tar ca 1000L7H och tar vatten både från ytan och bottnen.

Bilder skall vi försöka fixa upp...men det tror jag Linda får ordna. Har precis gjort upp affären på mitt gamla kar och sen är jag precis på väg att börjalimma PVCn till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för svaren Erik!

Är så mycket man måste tänka på när man ska ha ett nytt kar, och är fortfarande kluven angående överinningsbox eller om det ska borras. Får fundera vidare på den frågan...

Kommer få uppgradera med mer ljus jag med, kommer sälja med den armatur jag har nu till den som köper mitt Percula, men jag har också 4*39W från Interpet på ingående, via den där massbeställningen som Jaken håller i. Så lite ljus kommer det ju finnas. Funderar dock på 2*250W till detta karet, lite beroende på vad man hittar för belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sådär ja...dax för lite uppdatering.

Karet är nu i full gång, sånär som på sumpen som snart skall vara i drift. Håller på å limma de sista rördelarna nu ikväll.

Väntar även på våran nya skummare, en Deltec APF600 samt en fotodiod till tunze-pumpen.

Kan väl ta å skriva vad vi har i karet i nuläget.

Fisk:

4st Chromis viridis "Green Chromis"

3st Chrysiptera talboti

1st Chrysiptera parasema

2st Amphiprion ocellaris

2st Amphiprion sebae

1st Centropyge bispinosus "Coral Beauty"

1st Valenciennea strigata

1st Amblygobius phalaena

1st Ctenochaetus strigosus

1st Naso lituratus

1st Cirrhitichthys aprinus

Lägredjur:

2st Clibanarius tricolor "Blåbenad eremit"

1st Linckia laevigata "Blå linka"

Mängder med Trochus sp

1st Mespilia globulus

1st Lysmata amboinensis

1st "porslinssnäcka"

Koraller:

Cladiella sp

Sinularia dura

Sarcophyton sp

Lobophytum sp

Clavularia viridis

Rhodactis sp

Actinodiscus sp

Trachyphyllia geoffroy

Euphyllia paradivisa

Euphyllia ancora

Fungia

Xenia

Protopalythoa sp

Värdena är ok förutom aningen högt nitrat. Inväntar som sagt nya skummaren, och när sumpen är igång skall även nitratfilter och kalciumreaktor dras igång. Återstår att se om det även blir ett fosfatfilter framöver.

Belysningen är i dagsläget uppe på max med T5 och T8 och ca 5h MH (2x150W). Räknar med att nå max belysning innom 2-3v. Då skall karet belysas med:

1x30W T8 Actinic 12h

2x29W T5 Actinic 10h

2x150W MH 8h

1x250W MH 4h

Tillsätter:

Salifert AllInOne

Salifert Liquid Magnesium

Salifert Coral Calcium

Tropic Marine Tripple Buffer

Tropic Marine Pro-Coral A Elements

Tropic Marine Pro Coral Phyton

ClearFlo (bakteriekultur)

Matar med:

O.S.I Spirulina

Omega One Super Color

Salifert Energy Plus

Artemia

Räkor

Sallad

Nori

Räkmix

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att lägga upp lite nya bilder oxå. Håll till godo!

Helbild som synes.

p1010238webbkl4.th.jpg

Helbild igen.

p1010253webboy9.th.jpg

Helbild...

p1010239webbzb1.th.jpg

"Pumpande" Xenia.

p1010250webbcl2.th.jpg

Liten "Euphyllia ancora".

p1010245webbut5.th.jpg<A href="http://img227.imageshack.us/img227/2313/p1010245webbut5.th.jpg" ? border="0">

En fungia.

p1010244webbkg0.th.jpghttp://img215.imageshack.us/img215/8059/p1010244webbkg0.th.jpg"]

En Trachyphyllia geoffroyi.

p1010243webbkj1.th.jpghttp://img179.imageshack.us/img179/8356/p1010243webbkj1.th.jpg"]

En lite större Euphyllia paradivisa.

p1010242webbdw8.th.jpg<A href="https://www.saltvattensguiden.se/forumet/<a href=" target=_blank>http://img177.imageshack.us/img177/6405/p1010242webbdw8.th.jpg"]

Lite olika koraller.

p1010246webbll3.th.jpg<A href="https://www.saltvattensguiden.se/forumet/<a href=" target=_blank>http://img177.imageshack.us/img177/6975/p1010246webbll3.th.jpg"]

Korallmix.

p1010249webbzd2.th.jpghttp://img176.imageshack.us/img176/8501/p1010249webbzd2.th.jpg"]

Korallmix.

p1010248webbcm6.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär...då har det hänt lite till.

Rören i underskåpet är i princip limmade. Återstår att limma 2 skarvar på röret upp till karet, och sen testköra sumpen...blir spännande....huvva...

Belysningen är snart på max...bara MHt som skall ökas 2h. Skall vara klart till onsdag. Sen skall sargen modifieras lite och mittstaget på sargen som är av metall skall plockas bort så jag kan koppla in mittlampan på 250W.

Dvärgkejsaren får numera simma fritt utan att strigosusen anfaller honom.

Fick oxå igår reda på att min skummare kommit till grosisten och skall komma till reefzone till nästa helg. Då kommer nog vattnet bli bra mycket bättre...om det nu skulle vara dåligt...!?

Var idag hemma hos Magnus här på forumet och köpte lite sps-fraggar. Lite olika acroporor och montiporor...så vitt jag vet. Ni får gärna tipsa om vad det kan vara för nått. Lägger upp lite små bilder på de små liven.

p1010269webbio5.th.jpg p1010258webbpi7.th.jpg p1010259webbcj0.th.jpg

p1010260webbiu6.th.jpg p1010261webbqg1.th.jpg p1010263webbrc2.th.jpg

p1010264webbnv7.th.jpg p1010265webbzr2.th.jpg p1010267webbyq6.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


×
×
  • Skapa Ny...