wrang Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Fick tipset idag att för att lättare få mycket flöde bakom ens LS eller under så sätt en Stream pump på högkant ner i ett 50mm rör å vidare ut under LS eller bakom den. Splitta upp sedan med Y-korse 50mm å förminska i Y:et till 25mm.Bara det totala utloppet blir minst 50mm så tar ej pumpen strykKanon ide tycker jag Tack PWIN Citera
oveb Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Arean på 2 st 25:or är mindre än en 50:a, fast det har du väl redan tänkt på ? Det behövs 4st 25:or... Citera
wrang Postat 9 oktober 2006 Författare Postat 9 oktober 2006 Tack för infon oveHadde väll i åtanke att ha minst 3st utblås. problemet som man får om man kör en vanligt rör som 16-20mm att hålen slammar igen efter ett tag å 50/25 borde det funka kanon kom vi underfull med. Citera
Saxmark Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Låter helt klart som en toppenidé.. Synd bara att man knappt har råd att lösa en streamer.. Annars kan man ju hänga denna jigg i en vire som man drar upp en aning så har man ju bubbelmaskinen klar som den andra killen hade i sitt kar som han skummade ett par ggr / dygn.. Citera
DaTrucka Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Kanonlösning.Undrar om man kan köra den där MJ-streamer modden som amerikanarna kör, fast lite modifierad. Med längre rör till utblåset. Detta tål att funderas på.http://www.mjmods.comVideo på hur man gör finns här.http://www.reefvideos.com/reefshowcase_04_content.html Citera
jens karlskrona Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Kanonlösning.Undrar om man kan köra den där MJ-streamer modden som amerikanarna kör, fast lite modifierad. Med längre rör till utblåset. Detta tål att funderas på.http://www.mjmods.comVideo på hur man gör finns här.http://www.reefvideos.com/reefshowcase_04_content.htmlFunderade oxå över detta, borde funka fint!Är det någon som betällt delar till modden?Är intresserad vid ev sambeställning. // Jens. Citera
Tedb Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Riktigt smart lösning med streamern men e de inte bättre att ha en typ Hlp pump på utsidan (closed loop) så e de lättare att göra ren den. Och den blir ju lättare att göra osynlig med. Citera
Saxmark Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Mmm.. Men för oss dödliga med begränsade resurser så är ju trots allt 1100 för 12KL/h helt ok pengar.. Om man nu bortser från att 50mm GF kostar fläsk.. Men denna lösningen borde ju gå att göra lika bra med grå avloppspp eftersom den ej behöver limmas och det gör ju inget om den läcker.. Citera
morphriz Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Jag har tänkt en liknande lösning till min tvåvägs surgedevice ide, jag tror att det funkar aldeles utmärkt med envägs pumpning oxå. Däremot är jag tveksam till om streampumparna passar till detta ändamål. Du fungerar ju delvis genom att skapa ett vattenflöde, mha venturi effekt, runt själva pumpen som bildar en droppformad flödeszon som är större än själva pumpen. Om man stör den riskerar du att få en situatation där streamern bara pumpar runt samma vatten. mvh Mattias Citera
wrang Postat 20 oktober 2006 Författare Postat 20 oktober 2006 Funderar vidare om det funkar för pumpen eller om den mår bra ang detta. Vore shyst att ha en bakom LS som blåser rent några gånger på max flöde å bara som cirkulation annarsGår att styra detta med ISK:en om man vill6200 20000L/halt 6100 12000l/hHjälp om mer funderingar Citera
pwin Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Mattias du har lite rätt i ditt antagande, en viss mängd vatten cirkulerar runt pumpen, men största delen av vattnet kommer i rörsystemet som avsett.Pumpen jag kör med är en 8500 liters Tunze Stream kopplad till 50 mm rör, utblåsen är 25 mm har kört detta ca 20 månader och har inte stött på några problem ännu. Citera
pwin Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Wrang det är nog lite overkill att köra 20000 liter i ditt kar, du behöver många utblås för att inte motståndet skall bli för stort med en så stor pump. Men visst det är ingen nacktdel med en reglerbar pump men en 12000 liter räcker garanterat. /Per Citera
Niclas Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Lite off topic, men är det inte dags för lite bilder från din burk Per? Det var länge sedan om jag inte missat något... Den var ju väldigt fin förut! Citera
adddo Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Var det inte ett tag sen du la ut nya bilder oxå Niclas? Citera
Saxmark Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Mattias du har lite rätt i ditt antagande, en viss mängd vatten cirkulerar runt pumpen, men största delen av vattnet kommer i rörsystemet som avsett.Pumpen jag kör med är en 8500 liters Tunze Stream kopplad till 50 mm rör, utblåsen är 25 mm har kört detta ca 20 månader och har inte stött på några problem ännu.Per. Detta var en fin bild.. Men står du inte på fel sida om bordet när du tog den ? Citera
wrang Postat 21 oktober 2006 Författare Postat 21 oktober 2006 Wrang det är nog lite overkill att köra 20000 liter i ditt kar, du behöver många utblås för att inte motståndet skall bli för stort med en så stor pump. Men visst det är ingen nacktdel med en reglerbar pump men en 12000 liter räcker garanterat. /PerJo det är sant räcke kanske med en 8500 för mig medPer. Detta var en fin bild.. Men står du inte på fel sida om bordet när du tog den ? Tjena falköga. Klart att han står vid fel sida då fotot togs men antar att foto var ifrån då han byggde upp karet och de var tomt Citera
drakfisk Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 går det inte med en tunze nanostreamer under ls Citera
Stefan molin Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Hej,du får göra en sån här,då får du dubbel effekt på pumpen fast mjukare stråle,ett 110mm pvc + en 90böj en platta till pumpen och en lagom öppning för extravatten,en 110mm bred vatten stråle ca 1m i sekunden.det är bara ett test än så länge men sen ska de ner i hörnena.Mvh stefan Citera
wrang Postat 25 oktober 2006 Författare Postat 25 oktober 2006 Kan du förklara Stefan hur du menar med att du dubblar flödet med att sätta ett större rör som utblås och en extra öppning vid pumpen Citera
Stefan molin Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Hej,har en 6060 i botten 6000L,i springan ovanför plattan sugs det in nästan lika mycket så det funkar ungefär som en större venturi,Mvh stefan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.