Gå till innehåll

TIPS - Bra flöde bakom eller under LS med Stream pump


wrang

Rekommenderade inlägg

Fick tipset idag att för att lättare få mycket flöde bakom ens LS eller under så sätt en Stream pump på högkant ner i ett 50mm rör å vidare ut under LS eller bakom den. Splitta upp sedan med Y-korse 50mm å förminska i Y:et till 25mm.

Bara det totala utloppet blir minst 50mm så tar ej pumpen stryk

Kanon ide tycker jag :smiley20:

Tack PWIN

post-736-14468913151736_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon ove

Hadde väll i åtanke att ha minst 3st utblås. problemet som man får om man kör en vanligt rör som 16-20mm att hålen slammar igen efter ett tag å 50/25 borde det funka kanon kom vi underfull med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter helt klart som en toppenidé.. Synd bara att man knappt har råd att lösa en streamer.. Annars kan man ju hänga denna jigg i en vire som man drar upp en aning så har man ju bubbelmaskinen klar som den andra killen hade i sitt kar som han skummade ett par ggr / dygn..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonlösning.

Undrar om man kan köra den där MJ-streamer modden som amerikanarna kör, fast lite modifierad. Med längre rör till utblåset. Detta tål att funderas på.:smiley24:

http://www.mjmods.com

Video på hur man gör finns här.

http://www.reefvideos.com/reefshowcase_04_content.html

Funderade oxå över detta, borde funka fint!

Är det någon som betällt delar till modden?

Är intresserad vid ev sambeställning. // Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Men för oss dödliga med begränsade resurser så är ju trots allt 1100 för 12KL/h helt ok pengar.. Om man nu bortser från att 50mm GF kostar fläsk.. Men denna lösningen borde ju gå att göra lika bra med grå avloppspp eftersom den ej behöver limmas och det gör ju inget om den läcker.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt en liknande lösning till min tvåvägs surgedevice ide, jag tror att det funkar aldeles utmärkt med envägs pumpning oxå. Däremot är jag tveksam till om streampumparna passar till detta ändamål. Du fungerar ju delvis genom att skapa ett vattenflöde, mha venturi effekt, runt själva pumpen som bildar en droppformad flödeszon som är större än själva pumpen. Om man stör den riskerar du att få en situatation där streamern bara pumpar runt samma vatten.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Funderar vidare om det funkar för pumpen eller om den mår bra ang detta. Vore shyst att ha en bakom LS som blåser rent några gånger på max flöde å bara som cirkulation annars

Går att styra detta med ISK:en om man vill

6200 20000L/h

alt

6100 12000l/h

Hjälp om mer funderingar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias du har lite rätt i ditt antagande, en viss mängd vatten cirkulerar runt pumpen, men största delen av vattnet kommer i rörsystemet som avsett.

Pumpen jag kör med är en 8500 liters Tunze Stream kopplad till 50 mm rör, utblåsen är 25 mm har kört detta ca 20 månader och har inte stött på några problem ännu.

post-755-14468913197164_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang det är nog lite overkill att köra 20000 liter i ditt kar, du behöver många utblås för att inte motståndet skall bli för stort med en så stor pump. Men visst det är ingen nacktdel med en reglerbar pump men en 12000 liter räcker garanterat. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias du har lite rätt i ditt antagande, en viss mängd vatten cirkulerar runt pumpen, men största delen av vattnet kommer i rörsystemet som avsett.

Pumpen jag kör med är en 8500 liters Tunze Stream kopplad till 50 mm rör, utblåsen är 25 mm har kört detta ca 20 månader och har inte stött på några problem ännu.

Per. Detta var en fin bild.. Men står du inte på fel sida om bordet när du tog den ? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang det är nog lite overkill att köra 20000 liter i ditt kar, du behöver många utblås för att inte motståndet skall bli för stort med en så stor pump. Men visst det är ingen nacktdel med en reglerbar pump men en 12000 liter räcker garanterat. /Per

Jo det är sant räcke kanske med en 8500 för mig med

Per. Detta var en fin bild.. Men står du inte på fel sida om bordet när du tog den ?

Tjena falköga. Klart att han står vid fel sida då fotot togs :skrattar:

men antar att foto var ifrån då han byggde upp karet och de var tomt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...