Gå till innehåll

Bygga med insulationsskum?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag såg att en person på Reefcentral har använt insulationsskum (+epoxylim) i akvariet för att dölja en wavebox. Undrar om ni vet något mer om detta och om det är säkert att använda? Jag skulle själv vilja bygga något liknande över pumpar etc.

Här är länken till sidan med bilden:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=806339&perpage=25&pagenumber=5

Och här är produkten som jag tror har använts (Jaken hittade en tvåkomponentsvariant längre ner i tråden vilket antagligen är bättre och kanske den produkt som användes på bilden, har skickat ett pm till han som tillverkade den):

http://www.acehardware.com/sm-great-stuff-foam-12-pack--pi-1401725.html

Åsikter?

Mvh

Peter

post-1277-14468913159814_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna tråd från 2005 på forumet som behandlar samma ämne:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8082

Det är ingen som använt sig av "vanligt byggskum/polyuretanskum" här? Tycker det verkar mycket intressant om det skulle fungera med t.e.x. denna produkt från biltema:

"Fogskum

Enkomponent polyuretanskum. Kan användas vid t.ex. tätning runt fönster- och dörrpartier samt vid isolering, hopsättning, montering och utfyllning. Under härdningstiden expanderar medlet, ungefär till den dubbla volymen. Levereras i tryckbehållare."

Art-nr: 36-481 resp 36-482

Kostar 40 resp 50kr för 500/750ml.

Jag såg även någon TOTM som använde detta på botten av akvariet och satte fast sand på ytan av skummet i stället för att gå bare bottom.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg även någon TOTM som använde detta på botten av akvariet och satte fast sand på ytan av skummet i stället för att gå bare bottom.

Klart brilliant idé, förutsatt att det fungerar något sånär bra. Hur går detta med sandvändare? Hur blir algbeväxtningen på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Back to nature är gjorda i tvåkomponents polyuretanskum.

Jag tror att enkomponents vittrar sönder av vår starka belysning.

Ok, men hur är det om man täcker ytan med t.e.x. sand, borde det inte skydda materialet då? Och hur snabbt skulle det vittra sönder tror du, ett par år? Ett alternativ kanske är att lacka ytan om detta är möjligt (har för mig att det ska fungera men vet inte vilket lack det då var frågan om)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det verkar grymt! :D (också sugen på en wavebox)

Enda nackdelen med länken är att det är 500 kr för typ ett 12pack. Hade hellre köpt typ 2 st för 100 kr..

Mvh Fredrik

Den första länken samt bilden tror jag också är ett enkomponentsskum, dvs antagligen en liknande produkt som Biltema har ovan.

Hur är det med epoxylim, är alla dessa säkra för akvariet (han i länken ovan hade använt en genomskinlig epoxy och jag själv och många andra använder en tvåkomponent från Biltema som korallim)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en tvåkomponentsvariant.

FROTH-PAK™ is a two-component polyurethane spray foam that comes in both portable kits and refillable tanks.

Can FROTH-PAK be used for marine/flotation applications? trnsp.gif

Answer Yes, it can. The structure of two-component FROTH-PAK foam is closed cell, which makes it water resistant. FROTH-PAK foam will float in water just the same as a paddleboard or buoy. FROTH-PAK 1.75 density foam is recommended for marine/flotation applications. FROTH-PAK has been tested in-house in accordance with U.S. Coast Guard guidelines for flotation.

http://www.dow.com/buildingproducts/frothpak/index.htm

Men inte heller denna klarar uv-ljus

The foam should not be exposed to sunlight (UV) or it will break down over time.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en tvåkomponentsvariant.

FROTH-PAK™ is a two-component polyurethane spray foam that comes in both portable kits and refillable tanks.

Can FROTH-PAK be used for marine/flotation applications? trnsp.gif

Answer Yes, it can. The structure of two-component FROTH-PAK foam is closed cell, which makes it water resistant. FROTH-PAK foam will float in water just the same as a paddleboard or buoy. FROTH-PAK 1.75 density foam is recommended for marine/flotation applications. FROTH-PAK has been tested in-house in accordance with U.S. Coast Guard guidelines for flotation.

http://www.dow.com/buildingproducts/frothpak/index.htm

Men inte heller denna klarar uv-ljus

The foam should not be exposed to sunlight (UV) or it will break down over time.

Ja det kan ju ha varit den här varianten han använde, jag har mailat och frågat honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara att måla på någon epoxifärg, det finns ju t.o.m en firma som har epoxi för akvarier. När polyuretanen har stelnat så går den även att bearbeta med t.ex. träsåg, stämjärn och sanpapper.

/Janne

Så du tror att det är riskfritt att försöka sig på detta med biltemas produkt ovan?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att bygga en backrund med skum men det blev aldrig av eftersom det verkar vara lite oklart vilket skum som fungerar och inte. Men nu har man en ny tank här hemma som skall installeras så då kanske man skall passa på innan man fyller upp den.

Kollar man på Royal Exclusiv som har byggt en och annan cool tank, så använder de sig av något de kllar för PU-foam. Någon som vet vad det kan vara för ngt?

http://english.royal-exclusiv.de/index2.htm

Edit:

Hittade svaret på min fråga själv. PU står för polyurethane. Vilket TedB länkade till ett företag som hade i den andra tråden som nämns här över, aliba har ett flertal PU-skum i sitt sortiment http://splendorcn.en.alibaba.com/product/50134416/50619061/Silicone_Sealants_and_Glues/PU_Foam_or_Polyurethane_Foam.html

Borde finnas ngt motsvarande på Bauhaus eller liknande ställe tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att bygga en backrund med skum men det blev aldrig av eftersom det verkar vara lite oklart vilket skum som fungerar och inte. Men nu har man en ny tank här hemma som skall installeras så då kanske man skall passa på innan man fyller upp den.

Kollar man på Royal Exclusiv som har byggt en och annan cool tank, så använder de sig av något de kllar för PU-foam. Någon som vet vad det kan vara för ngt?

http://english.royal-exclusiv.de/index2.htm

PU = Polyuretan?

Här är en kille i Sverige som gjort sin bakgrund med enkomponents. Han ansåg att en tvåkomponents hade varit enklare att arbeta med dock:

http://hem.spray.se/cichlids/construction_background_alejandrocoronel.htm

En annan sak jag skulle vilja prova är att dölja mina streampumpar på liknande sätt som kostar över 500kr i butik:

post-1277-14468913160347_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det fanns något problem med polyuretan som innehöll fosfor - någon av BN:s konkurrenter hamnade i den fällan till en början med så det kanske är värt att tänka på.

Edit: Såg inte Ernies inlägg men det verkar vara en seriös firma eftersom de nämnde en av de stora nackdelar som jag haft med epoxi ett litet blåvitlysande "skär" över alltihopa

Om ordentlig blandning utförts skall normalt inget ohärdat material finnas kvar. Missar i blandningen kan resultera i att ytan blir vit när vattnet fylls i.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var något om fosforutfällning som skedde och det är väl inte så bra i saltvatten. Skall dock försöka få reda på närmare vad det gällde - det var bara en liten varningstanke som dök upp.

Edit

Om du menar epoxin så har jag aldrig sett någon påverkan på det biologiska livet men jag har bara användt det i sötvatten - iofs med väldigt känsliga fiskar så jag utgår från att det inte släpper något när det väl är härdat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PU e typ "fogskum" vad ja vet...vi brukar täta dörrar och skit med det på jobbet när vi monterar kolla märket sika:s grejjer och har lim och silicon och just skum va ja minns...däremot ska man väl också kolla med tillverkaren om den "fäller" ut nåt giftigt skit i vattnet...dock pallar det ej uv ljus..se http://www.sika.se/?get=files&action=view&id=13-6117 och sika fogskum...det är sånt vanligt fog skum som finns i handeln. men ja vet att det inte är så nyttigt..får man det på händerna kan det dels sitta i en vecka och sen brännas något. njaaa ja skulle inte ha det i burken. kanske nån kan testa det? på sikas hemsa finns även "säkerhets datablad"...dvs vad man ska veta om produkten.hur farlig den är för miljön osv.

typ klassisk frigolit då? och nåt som man har på som smälter det så det ser ut som sten/korall? nån som vet nåt om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite skillnad i giftighet på skummet när det är "färskt" och när det har genomhärdat... fast UV-beständigt kan vara bra. Annars får man göra en kompletterande målning med NM FS 023/80 epoxylack som man strör korallsand i, så borde det klara sig.

Men sen hur man gör för att få det snygggt och att inte bli en enda svällande slät massa är frågan. Man vill ju ha små ojämnheter och liknande och de gånger jag använt fogskum vill det gärna svälla på rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jobbat en del med med fogskum, kör man med enkomponents varianten som är lufthärdande så får man bubblor i fogskummen som aldrig härdar. Om man har en tjocklek som är mer än ett par centimeter. Vilket kan leda till att det hamnar i vattnet.

Om man ska foga fast något i katet ska man räkna med att det expanderar med kraft, det kan få oönskade effekter.

Till mitt malawikar så köpte jag en bakgrund som var gjord i skum, den funkade aldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu läst en hel del om detta och det verkar inte var farligare än att ha frigolit i karet när det har härdat (vilket jag har haft i flera år under sanden utan problem). Eftersom jag kommer att klä in materialet i sand tror jag inte att det kommer att brytas ner lika fort.

Enda frågan jag har kvar innan jag ger mig på och testar det här är vilka typer av lim man skulle kunna ha på ytan. Tanken är att jag formar först med skum och skär ut den form jag vill ha. Sedan tänkte jag ta ett genomskinligt lim och fästa sanden med.

Jag såg att Clas Ohlson hade ett spraylim som säkert skulle fungera bra praktiskt men jag är som sagt osäker på vilka lim som är säkra eller inte (jag blev första gången jag hörde det väldigt förvånad att det gick att använda "vanligt lim" i karet över huvudtaget).

Vilket genomskinligt lim har ni använt (jag vet att en del använder sådant lim till att fästa koraller med)? Alternativt använder jag mig av lack som Jojjen föreslår.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...