Gå till innehåll

Bygga med insulationsskum?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Cyanoakrylat är annars vanligt använt i akvariet för att fästa fraggar och sådant.

Jag vill helst begränsa mig till Clas Ohlson eller Biltema, vet du om dessa firmor har denna produkt? Eller är vanligt superlim (i gelform) samma sak?

Jag såg även ett foglim från Casco Marin & Teknik från Clas Ohlson (art nr 34 3900-3):

"Nya generationens miljöriktiga foglim som limmar nästan allt. Tål söt och saltvatten, bensin och hushållskemikalier, Tätar för gott både över och under vatten. Mycket stark elastisk lagning. Perfekt för bilen, båten, husvagnen mm. "

Kan det vara något? Sorry om jag tjatar men jag vill vara säker på detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte Epotex som ernie länkade till precis vad du vill ha annars? Finns åtminstone massor med sötvattensakvarier där det använts till att kapsla in just bakgrunder gjorda i skum och det finns säkert nån som har provat det till saltvatten med goda resultat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Epotex är enligt egen erfarenhet väldigt drygt, så köper du ett kilo, lär det räcka ganksa länge. Jag gjorde en bakgrund till mitt gamla 720, och där gick inte ens hälften åt. Ändå lackade jag 2, ibland 3ggr på sina ställen. Tänk på att det börjar härda ganska fort, så ta inte för mycket åt gången, då härdar det innan du hínner stryka ut det. :)

Var inte dumsnål, ta något som fungerar. Det lönar sig i längden. Med tanke på vad man lägger ut på övrig utrustning så är den kostnaden en liten del, om man vill ha ett bra resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Epotex skulle nog vara den bästa lösningen. Ska försöka hitta detta i Finland och som Laggeman säger det är ju ingen idé att vara dumsnål (det var mer en fråga om vilket som var säkrast och nu verkar det som Epotex är det).

Tack för alla tips, meddelar hur det går senare!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det måste ju finnas gott omm båtbyggare i Finland,kolla om du hittar nån som laminerar båtar lr kajaker etc. Dom brukar använda epoxy i alla dess former.Du kanske kan få köpa en liten skvätt,du lär ju inte behöva mycket.All båtepoxy jag känner till är helt fria från lösningmedel,så när det har härdat så är det ett dött material,inget som kan läcka ut,däremot tål vissa uv dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Akvariehobby har inne så kan ju annars jag gå och köpa en burk och skicka mot självkostnad. Kolla med dem vad det kostar så kan jag plocka upp en burk och skicka med valfritt postalternativ.

Tänk på att det förmodligen är brännbart och så, säkert vissa regler för sånt. Har för mig att de i sollentuna inte skickar lim till gotland t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det förmodligen är brännbart och så, säkert vissa regler för sånt. Har för mig att de i sollentuna inte skickar lim till gotland t.ex.

Det är nog för att Gotlänningarna har lite långtråkigt under vinterhalvåret och använder det till annat kanske ;) ? Nej det skulle som sagt inte vara några problem att skicka det till Finland men jag tyckte att portot på över 250kr var alldeles för mycket för en halvliter lack. Ska kolla upp om det finns billigare sätt för dem att skicka.

Tack så mycket för erbjudandet att skicka det till mig Gustav men jag ska nog lösa det på annat sätt. Om det stämmer som Ernie säger, så verkar det ju fungera med annan båtlack också (det kanske bara är ytterligare ett sätt att tjäna pengar genom att kalla det för akvarielack)?

Jag pratade med en duktig kille som har butik (söt) här i Helsingfors och han rekommenderade följande:

Sika top seal 117: vad jag förstår är det en form av betong som är säkert i karen och som används av offentliga akvarier när de ska bygga upp egna stena etc. Lasse eller någon annan kanske känner till mer om detta? Företaget var dock svenskt och 25kg var minimum om man ville beställa (drygt 50 kr/kg).

Nanten injektionharts: skulle fungera som lack efteråt. Detta skulle kosta 50 eur för en liter.

Uula färger: används för att färga bakgrunden, har ännu inte hittat något om detta.

Ska höra runt lite på forum här i Finland om någon säljer dessa ingredienser privat. Annars blir det nog lite dyrt.

Meddelar hur det går.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 år senare...

Om man vill göra verkligt fina fejkstenar och är villig att öda litet möda, så kan man kolla in den här artikeln: http://www.aquatic-gardeners.org/articles.html och längst ner "Jyrki Granath DIY Artificial Rocks". Baserar sig på BTN -tekniken och ska hålla lika väl i saltvatten ;)

Annars kan man ju klämma ner rätt så många olika material i karet bara man noga målar över hela ytan med något skyddande lack (som skyddar materialet utan att avge något själv).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Jag har tänkt om och tänker göra rätt. Varningstexterna på Hornbachs fogflaskor var ju inte så inspirerande. Det får bli Fauna Marins egna skum, med akvarielack över, intryckt LS, skalgrus och korallsand över det. Det blir gött! Planen är att lyckas göra en djup, grottliknande spricka där korallerna kan växa på sidorna, och en snygg kam närmast ytan för flakmontiporor, hystrix och lite acros.

Nu ska det silikonas sump... :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...