Gå till innehåll

DIY Skummare


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Har skissat lite på en skummare till mitt kommande 375 liters projekt med 200 liter sump (totala vattenvolymen blir väl runt 450 liter).

Skulle detta kunna fungera?

Tanken med hålskivan är att det inte ska komma ut så mycket bubblor i returvattnet.

Och riktningen på pumpen är jag osäker på, tror ni det är bättre att vända på det?

Röret ner från ytavrinningen är 40mm.

Kranarna för att lättare kunna ställa in nivån i den.

Hur stor pump tycker ni blir lagom? 2000l/h?

Tänkte använda 16mm rör in och ut ur pumpen.

Kom gärna med synpunkter.

post-2410-14468913167321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med bredare stigarrör byggde själv en för ett tag sedan å ångrar att man tog 50mm stigrör.

Tror att det blir bättre skum med större stigrör som Bubbelking eller ATI har

Mitt retur rör är ett 32mm som jag satt en 90graders krök ner mot botten ca 5-10mm från botten får ut lite bubblor men det gör inget då det ej kommer vidare och stannar precis utanför skummaren. Har mitt utlopp från kalkreakorn där det kommer ut ifrån skummaren

Till skummaren kör jag med en Aquabee 2000/1 så man får lite mer tryck i det hela då luften bromsar snurret har jag fått för mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med bredare stigarrör byggde själv en för ett tag sedan å ångrar att man tog 50mm stigrör.

Tror att det blir bättre skum med större stigrör som Bubbelking eller ATI har

Tackar för tipset.

Mitt retur rör är ett 32mm som jag satt en 90graders krök ner mot botten ca 5-10mm från botten får ut lite bubblor men det gör inget då det ej kommer vidare och stannar precis utanför skummaren. Har mitt utlopp från kalkreakorn där det kommer ut ifrån skummaren

Kröken inne i reaktorn menar du?

Likadant som grotech har på sina?

Till skummaren kör jag med en Aquabee 2000/1 så man får lite mer tryck i det hela då luften bromsar snurret har jag fått för mig ;)

Känns ju vettigt.

Fungerar det att använda 2x MJ 1000 pumpar tro? Om en skulle pajja då har man ändå lite skummning.

Naturligtvis skulle den pajja när man e på semseter eller nått. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha så smal reaktorkammare som 120 mm med en aquabee 2000 som dispergatorpump bör du nog ha den pumpen 20 - 30 cm över botten på skummaren för att skilja av luftbubblorna bättre. Du bör ha minst en liter reaktorkammare per hundra liter vatten över dispergatorpumpen för att få en skaplig skumning. Om du gör toppen på reaktorkammaren konisk samlas det mindre skit på insidan av locket.

Diametern på stigarröret har mycket att göra med hur mycket luft skummaren kan svälja. För mycket luft i ett för smalt stiggarrör blåser sönder skummet. Bubbelking och Master har ungefär 10 cm diameter på stigarröret för 2000 liter luft per timme.

Om du tror att firmorna som gjort ett antal provexemplar på sina skummare är litet duktigare tar du bara till litet extra storlek på rörets diameter så du gör din skummare litet större eftersom det antagligen blir litet sämre mix i reaktorkammaren i din skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den påminner mycket om skummaren jag har tängt bygga så detta blir intressant!

Fast jag bygger gärna min när du har utvärderat din:)

Den enda skilnanden jag skulle göra renst spontant är att ta utloppet från ytan i skummaren och där igenom minska antalet mickrobubblor från skummaren. Typ din alt 3 fast med lite längre rör mitt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg som den av version 2 som saknar kopp i botten och vänd pumpen uppochner.. Dvs inloppet skall vara under utloppet.. Annars så har du bara skum som går runt i pumpen.. Sen hade jag nog personligen flyttat kranen till utloppet på T korset på utgången och sett till att toppen på T:t är lägre än toppen på röret i skummarkoppen.. På såvis så gör det inte lika mycket om kranen sätts igen.. Som sagt.. Så skulle jag gjort. Och jag har haft otur när jag har tänkt förr. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Version 4.

Lite ändringar gjorda igen.

Utökat diametern på kammaren till 160mm rör istället.

Lagt till en skiljeskiva nära botten, för att ta undvika att bubblor kommer in i pump och utlopp.

Konformad topp på reaktorkammaren.

Anledningen till att jag satt kranen under t-korset från avrinningen är att jag kan stänga kranen och ta ur skummaren för service utan att stänga av retur pumpen från sumpen.

Kan naturligtvis att f-lytta tkorset längre ner, men i detta läge förstår jag inte vitsen med det. Om jag däremot sätter kranen på överflöded sidan, då spelar det nog roll.

Funderar bara på om detta kan bli för stort till vatten mängden jag kommer ha?

Vill ju inte att det ska skumma för mycket heller.

Eller kan man bara minska på pumpen till 1000l/h, och utöka med större pump om det behövs?

Om jag känner mig och min familj rätt så kommer karet förmodligen bli ganska hårt belastat, då är det ju inte fel att ha en skummare som fixar det.

Annars tycker jag det verkar som en lösning som borde fungera ganska bra.

Kom gärna med fler ideer.

post-2410-14468913168894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytta upp inloppet till din closed loop pump så att det hamnar ovanför skivan..

Yupp då gör vi det.

Hur löser man detta med skummarkoppen, så den blir lätt att ta av för rengöring?

Såg wrangs variant med bajonettfattning, men den verkar lite bökig att tillverka med begränsat antal verktyg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle flytta inkommande vatten till toppen på reaktionskärlet. Det är ju i reaktionskammaren bubblorna skall möta vatten. Stigarröret används för att avskilja vatten från skummet. Inte reaktionskammaren.

Jag tror du får för dålig avskiljning av bubblor från returvattnet. Gör du skivan perforerad i vänsterkanten fördelar sig flödet jämnare över en större yta och bubblorna avskiljs bättre. Det är därför fabrikanterna har en skiva med en massa hål i före utloppet från skummaren.

Avloppsrör med diametern ungefär 100 mm har en nitrilgummipackning som är ganska bra. Anpassar du rören till den packningen bör det kunna bli lika tätt som ett avlopp + att du garanterat får tag i en ny om den skulle börja läcka efter några år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle flytta inkommande vatten till toppen på reaktionskärlet. Det är ju i reaktionskammaren bubblorna skall möta vatten. Stigarröret används för att avskilja vatten från skummet. Inte reaktionskammaren.

Det var min tanke oxå, blev bara inte så på ritningen.

Jag tror du får för dålig avskiljning av bubblor från returvattnet. Gör du skivan perforerad i vänsterkanten fördelar sig flödet jämnare över en större yta och bubblorna avskiljs bättre. Det är därför fabrikanterna har en skiva med en massa hål i före utloppet från skummaren.

Då borrar vi bara hål i skivan.

Avloppsrör med diametern ungefär 100 mm har en nitrilgummipackning som är ganska bra. Anpassar du rören till den packningen bör det kunna bli lika tätt som ett avlopp + att du garanterat får tag i en ny om den skulle börja läcka efter några år.

Ah, Smart...

Tackar för tipsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...