Gå till innehåll

Draedon's 360l


Draedon

Rekommenderade inlägg

Så sant som det är sagt Stig!

Ska sätta upp ett guppy hotell i köket när 360l burken är klar, måste ha något att titta på när man dricker morgonkaffet ;)

Hur länge kan man förvara sten i en tunna? Ligger mörkt med värmare och 10x cirkulation. fyller på vatten lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 329
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

herregud säger jag bara! fick mail från djuraffären X ang pris på en sump, 105l sump med måtten 100x30x35 utan mellanväggar/bubbelfälla skulle kosta 1200,-

vilket ockerpris.. nu tar jag en gammal 100l burk jag har och kör som sump så länge, så köper jag en ny när jag är till huvudstaden där det inte råder totalt överpris..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

herregud säger jag bara! fick mail från djuraffären X ang pris på en sump, 105l sump med måtten 100x30x35 utan mellanväggar/bubbelfälla skulle kosta 1200,-

vilket ockerpris.. nu tar jag en gammal 100l burk jag har och kör som sump så länge, så köper jag en ny när jag är till huvudstaden där det inte råder totalt överpris..

Kolla in på blocket om du inte hittar ett beg kar. De brukar vara mycket billiga. Jag betalade 150 kr för mitt. Sedan mäter du till hur stora glasskivorna ska vara och limmar fast dem med silikon. Tror du kan komma under 200 kr plus lite jobb.

Bestämm bara hur måtten ska vara så hittar du säkert ett om du söker lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen med blocket är att när man hittar något lämpligt så finns det antingen i kiruna eller i malmö... är ner till stockholm lite titt som tätt med jobbet, så jag får väl svänga förbi globefish vid tillfälle och köpa en ny sump, 700,- spänn skulle dom ha.. lite skillnad mot 1200,- här hemma. kör på min gamla burk som sump så länge.

behöver lite råd nu.. håller på att dra rör till/från sumpen. på röret från returpumpen har jag nu 3 "knäböjar" och där det mynnar ut i akvariet testade jag att sätta 2 st långa 90 böjar efter varandra, men då hamnade utloppet inget bra, vill ha det närmre ytavrinningsboxen så man inte stör sig lika mycket på det. tänkte sätta en vanlig 90 graders böj på slutet, tror ni det stör flödet mycket? pumpen är på 3000l/h och jag vill ha 2500l/h genom sumpen, borde väl vara lugnt med 3 långa böjar och en vanlig?

2 mjukisfraggar och en sps har letat sig i burken, dom var ivriga att flytta in ;)

xenian var lite sur först, men nu är den fullt utslagen och pumpar som vanligt.

har försökt med lite aquascaping, men det är inte min starka sida.. men det blev ok, ska i med ett par tre stenar till som ligger i lillburken som det sitter koraller på.

post-2037-1446891318183_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen hade jag gått ut med en stump rör och sedan en 45 böj som pekar ner mot utan, från böjjen med ett rör som man fasar i den vinkeln som man vill ha det.. Och sist med inte minst. Glöm inte lufthålet ovanför ytan.. (Som jag själv inte har orkar borra i mitt rör.. :) )

Edit : Bifogar en bild på min egna otrolig vackra lösning. Och med en lösning som min så kommer inte nån ens att titta i ditt kar utan bara beundra din fina lösning.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där j-a lufthålet ja, får inte glömmas :)

kladdade lite på en bild för att visa hur jag menade, första bilden är med 2 långa böjar, och då hamnade utloppet så långt in i karet så jag störde mig på det, bild 2 är som jag vill ha det om inte en vanlig 90 böj stör flödet för mycket?

pumpen ska ju trycka vattnet 1,6m upp och helst omsätta 2500l/h genom sumpen.

post-2037-14468913182721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag har jag varit rörmokare :)

fixat klart alla rören och fixat luftintag till durson efter en modell på dursostandpipes.com. hittade en 90 graders böj som jag saknade, sorry saxmark.. jag måste vara din drygaste kund hitills :skrattar:

nu saknar jag bara en liten detalj för att systemet ska vara komplett, nämligen sumpen.. den kommer på onsdag, väntan är olidlig ;)

post-2037-1446891319361_thumb.jpg

post-2037-14468913193824_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådärja, efter tips från boja här på forumet så hittade jag på en glasmästare som ska fixa en sump åt mig. den blir klar på onsdag, så i slutet av nästa vecka ska allt vara ihopkopplat. :)

så du lyckades efter många om och men pracka på en stackars glasmästare att bygga en sump ;) till bättre pris oxå kanske än dom andra alternativen?

ser förövrigt ut som du börjar närma dig mållinjen innan jul tomten är här oxå?? hehe, ser bra ut annars! fortsätt så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så du lyckades efter många om och men pracka på en stackars glasmästare att bygga en sump ;) till bättre pris oxå kanske än dom andra alternativen?

haha, jag lyckades till slut! och styvt en femhundring billigare än ockrarna på en viss djuraffär ;)

bild på ljuset kommer, ska mecka upp den ena 250w armaturen imorgon.. och på fredag drar jag till stockholm med jobbet, lyckades klämma in ett besök på JR i schemat så jag kan hämta en till 250w armatur (blir säkert mer grejer också, börjar alltid klia i fingrarna när man är där :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, jag lyckades till slut! och styvt en femhundring billigare än ockrarna på en viss djuraffär ;)

bild på ljuset kommer, ska mecka upp den ena 250w armaturen imorgon.. och på fredag drar jag till stockholm med jobbet, lyckades klämma in ett besök på JR i schemat så jag kan hämta en till 250w armatur (blir säkert mer grejer också, börjar alltid klia i fingrarna när man är där :) )

oki, trodde du redan hade kastat upp 250 wattaren nu när du varit så snabb ;) OM det kliar ja... tur att det inte är lika farligt om man går in till en bil handlare hehe. det får bli lite impuls köp på fredag då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om vattnet är bra på fredagen så är det stor risk för impulsköp :)

har mätt idag och allt var bra, stenen åkte bil 1 mil ungefär så man tycker inte att den borde tagit så stor skada. tillsätter även bakteriekultur dagligen. alla koraller, skivisar, knappar osv som satt på stenen verkar stortrivas redan och jag fick en jäkla massa liftare med stenen som också verkar trivas, snäckor, stjöstjärnor och en riktigt snygg krabba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag har det varit en händelserik dag, först var Kimmo aka Bjerlk_Ferlock (eller hur sjutton du stavar ;) ) på besök. Hoppas fraggarna klarar resan hem! Kimmo passade även på att köpa min 150w mh armatur, vilket var rätt bra för då var jag tvungen att skruva upp 250 wattarn över burken. Så jag satte kusin vitamin i arbete (bild1) så armaturen kom upp (bild2). Nu när armaturen är på plats så insåg jag att det nog räcker med en 250w, blev bra ljus i hela burken. Tänkte kroka upp 2st. 30w osram rör sen som komplement.

Sen checkade jag av vattnet, allt var kanon och vattenvärden mellan de två burkarna var nästan identiska. så då blev det flytt av allt. blev nästan att jag "gjorde en Lasse" ;) kommer fortsätta med bakteriekulturen ett tag till och hålla noga koll på värdena. Koraller, fiskar och de andra lägre djuren verkar då trivas.

Ska möblera lite också, nu är allting bara "kastat" ner i burken. ska plocka ur en stor sten, så fort min mithrax behagar att krypa ut.. den lilla jäkeln... :)

Så fort jag har smält maten och druckit ur min "kalla" så ska jag och en kompis koppla in en tillfällig sump så jag kan köra igång skummaren. Tänker köra med skummare fast det verkar bli poppis att köra utan.

På fredag bär det av till stockholm och ett besök på JR mellan mötena, tänkte köpa ett uvc och lite annat krams. Sen är det enda som är kvar att snickra klart överdelen.

Vad ska man göra sen då? Känns lite tomt när projektet snart är klart, får börjar skissa på ett nytt akvarium direkt :skrattar:

post-2037-14468913198738_thumb.jpg

post-2037-14468913199032_thumb.jpg

post-2037-14468913199308_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar!

har meckat lite mer på kvällen och ställt in en temporär sump, tyvärr blandade jag vattnet helt gaaalet och hamnade på 1.032 så jag sitter och väntar på att osmosen ska späda ut det litegrann ;)

knäppte lite fler bilder.. bild 1 vill jag gärna ha id på, den har väldigt långa polyper när det trivs.. vilket jag inte riktigt får den att göra. har dock sett en liten förbättring när jag ställde den lite mer skuggigt.

och ja jag vet.. jag måste gnugga ren sumpen lite mer ;)

post-2037-14468913202976_thumb.jpg

post-2037-1446891320321_thumb.jpg

post-2037-14468913203409_thumb.jpg

post-2037-14468913203643_thumb.jpg

post-2037-14468913203866_thumb.jpg

post-2037-14468913204098_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...