Gå till innehåll

Draedon's 360l


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 329
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Min var väl i diameter som en handboll ungefär...

menar du med eller utan armar? min har nog en kropp med en diameter av en femkrona kanske. men riktigt långa och läskiga armar.. blev lite orolig nu om man ska våga ha kvar den eller passa på att plocka ur den innan den hinner gömma sig ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar du med eller utan armar? min har nog en kropp med en diameter av en femkrona kanske. men riktigt långa och läskiga armar.. blev lite orolig nu om man ska våga ha kvar den eller passa på att plocka ur den innan den hinner gömma sig ordentligt?

Trodde det var en grön du hade Magnus och att det var en nattsbild, därav färgen...

Men lyssna på kollegorna här för jag vet inget om denna stjärnan..

Gött att det rullar på annars, blir fint det här, mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla positiva kommentarer! inte för att bli stursk, men det känns äntligen (tog ett år) som man börjar få lite koll på läget ;)

här är lite dagsljusbilder, paletten ser jävligt mager ut :( får försöka göda upp den, den har iaf inga problem med aptiten.. käkade formula one så det skvätte runt munnen :skrattar: ska köpa lite formula two också, den innehåller väl mer grönt?

korallen på bild 1 vill jag gärna ha id på, fick den på köpet.. den hade växt upp ur en sten hos killen jag köpte allt av och han hade inte heller någon aning om vad det var. känns som en läderkorall av något slag.

det var inte längesedan acroporan på bild var brun som en hundskit, nu blev den mer och mer nästan ilsket grön.

post-2037-14468913278384_thumb.jpg

post-2037-14468913278567_thumb.jpg

post-2037-14468913278744_thumb.jpg

post-2037-14468913278932_thumb.jpg

post-2037-14468913279148_thumb.jpg

post-2037-14468913279318_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva med vitlök till paletten. Den kanske har tarmparasiter.

tack för tipset stig, ska mixa lite egen mat i helgen tänkte jag.. ska komma ihåg att blanda i vitlök!

men jag tror nästan att det är pga den har blivit dåligt matad, hoppas på det iaf.

Riktigt snyggt Magnus. Kul att se att din S.Hysterix klarade sig.

MVH/ Andreas

tackar! fraggade om hysterixen en gång till för ett tag sedan, sen dess har den växt så det knakar! från början var det 4 små grenar på stenen, nu har den växt ihop till en boll. har nog mycket att göra med att jag kör tropic marines Ca och Mg så nivåerna håller sig bra samt tilsätter fauna marins ultra min och ultra clam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att S.hysterix hör till en av dom mest snabbväxande sps,erna. Jag har oxo en som växer så det knakar. Min har jag fraggat ofrivilligt någon gång när jag flyttat den (lite ofösiktig ibland). Och fraggarna sätter samma fart i tillväxten. Jag använder oxo TM,s produkter så dom verkar effektiva.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser Gonioporan ut har du någon bild. De där med smala polyper tar mycket längre tid på sig att acklimatisera sig enligt min erfarenhet. Det som är positvt är att de är lite enklare.

Var den utslagen i affären innan du köpte den?

Jag brukar vara försiktig med ljuset när jag vänjer in Gonioporor. Man kan ha några mörka plastbitar man lägger ovanför vattnet och som skuggar där den står, sen kan man ta bort bit efter bit så den får mer och mer ljus.

Vill du klara den mer än ett år måste du mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser Gonioporan ut har du någon bild. De där med smala polyper tar mycket längre tid på sig att acklimatisera sig enligt min erfarenhet. Det som är positvt är att de är lite enklare.

Var den utslagen i affären innan du köpte den?

Jag brukar vara försiktig med ljuset när jag vänjer in Gonioporor. Man kan ha några mörka plastbitar man lägger ovanför vattnet och som skuggar där den står, sen kan man ta bort bit efter bit så den får mer och mer ljus.

Vill du klara den mer än ett år måste du mata.

Bifogar en bild, jag har inte köpt den.. fick den av en kompis som hade köpt den i butik efter att säljaren sagt citat: "den är inte speciellt svår, ganska lätt faktiskt". man blir ju lite sur på såna säljare.. nåja, nu är den i min burk och jag ska fn få ordning på den.

Först var polyperna helt indragna, men som ni ser på bilden börjar dom komma ut lite.

har läst lite olika saker ang ljus och cirkulation, vad rekomenderar du capote? har all världens möjligheter att placera den på olika sätt.

jag matar korallerna med fauna marins ultra clam och ultra min.

post-2037-14468913281245_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ledsen, men den där tror jag blir svår att klara. Goniopora bleker ofta innan den drabbas av t.ex. Brown-Jelly och din ser blekt och hopdragen ut.

Om du klarar den eller skaffar en ny så bör den stå i svag till medelström. Tentaklerna är känsliga för stark ström och det är också svårt att targetmata i kraftig ström. Bästa är vågrörelse så att tentaklerna slår ut och kan vaja fram och tillbaka. Det ska gå att vänja vid starkare ström då vi ofta har det i akvarium men det måste i så fall ske sakta precis som ljusacklimatiseringen.

Placering; man får titta på vilken art det är och placera den efter det. Goniopra är extra känslig för skador och man skall placera den så att man inte ställer den på någon "hud" för då kan man starta en infektion där.

Och den gamla skrönan om dåligt vatten kan man glömma, de vill ha näringsfattigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...