Gå till innehåll

Draedon's 360l


Draedon

Rekommenderade inlägg

fasen också.. det är något som har börjat knäppa i akvariet, hörs ibland.. 2 knäpp ganska tätt inpå varandra. undrar vad det kan vara, det har börjat nu senaste veckorna... troligtvis är det bara någon snäcka som "knackar" på rutan. men man vet ju aldrig vad för ohyra man kan få med stenen.... har hittat 1 krabba hitills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 329
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

fasen också.. det är något som har börjat knäppa i akvariet, hörs ibland.. 2 knäpp ganska tätt inpå varandra. undrar vad det kan vara, det har börjat nu senaste veckorna... troligtvis är det bara någon snäcka som "knackar" på rutan. men man vet ju aldrig vad för ohyra man kan få med stenen.... har hittat 1 krabba hitills.

Precis som du säger kan det vara sniglar eller ermiter. Det knäpper i glaset konstant i mitt kar av alla sniglar och ermiter som snubblar runder på rutorna och längs bottnen... Men visst det skulle kunna vara en manits eller pistolräka, men då hade du nog märkt att något försvinner, det har ju varit igång ett tag nu. Du har ju några byten som den skulle kunna fånga, såsom den lilla hepatusen ex. Håll utkik, kolla på dina sniglar när ljuset släcks, syns rätt lätt om man sitter där ett tag om det är deras skal som orsakar knäppningaran mot glaset :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju skumt att det börjat nu på sistonde, därför tror jag inte riktigt på mantis eller pistolräka.. och jag har inte märkt att något försvunnit mer än ett par snäckor, men dom kan lika gärna ha självdött pga dålig inkoppning (har varit med om det förut).

vi får se vad man hittar under "nattdyken" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat knåpa på överdelen nu (äntligen) så man slipper ha solbrillor på sig när man sitter i soffan..

Sen har jag gjort mig av med lite skivisar som satt på botten och gjort plats för en lila fungia :)

Testade att släppa i min porslinssnäcka igen (han har bott i sumpen), ville ju inte att stackarn skulle svälta. Men efter en natt i burken så har han käkat mjukkoraller så han kommer nog vara mätt där nere i sumpen ett tag igen... :skrattar:

kommer ett par bilder ikväll förhoppningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har jag inte skrivit det?

Vi kan ta en liten sammanställning..

Utrustning

Burk: helglas, 10mm, 120x60x50, bottenborrat med ytavrinningsfack.

Bänk: Hemmabygge i 2x5" reglar och 8mm MDF, 120mm datafläkt för ventilation

Sump: helglas, 6mm, 80x30x35 med bubbelfälla

Belysning: 250w MH med BLV 14 000k lampa, 2x30w T8 Sylvania Coralstar (kommer bytas mot Osram 67).

Cirkulation: 2x Tunze Stream 6000 med Multicontroller 7095, New-Jet 3000 som returpump.

Skummare: ViaAqua SK388 med Atman 2600l/h pump

UV-C: Deltec 20w med Maxi-Jet 1000l/h pump

Värmare: Jäger 150w

Övrigt: ~70kg LS, Reef Crystals salt, Strumpa med rowaphos i sumpen, diy-osmolator, tillsätter TM's bio-calcium/magnesium, Fauna Marin Ultra Min / Ultra Clam

Innehåll

Fisk:

Palettkirurg

2x A. Ocellaris

Hexataenia

LSD Mandarin

Banggai kardinal

Städpatrull/räkor:

25+ (dom föröker sig så jag har ej koll på exakt antal) snäckor av blandade sorter (tectus, astrea, nassarius)

Svart ormsjöstjärna

Eldräka

Pepparmintsräka

Koraller osv:

Acropora sp.

Olika montipora

Hydnopora

s. hysterix

Fungia

Euphylia

Xenia

Stjärnpolyper

Cladiella

Lobophyton

Sacrophyton

olika Zooanthus

3 sorters skivanemoner

4 sorters macroalger (än så länge, paletten gillar vissa av dom...)

m.m.

Med viss reservation för att jag har glömt något ;)

Är ev lite mer fisk på ingång.. En gul kirurg och 5 chromis + eventuella impulsköp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu måste jag bara göra om stenröset.. jag står inte ut med det längre. vill f*n inte ens titta på akvariet....

man har ju hört att det inte är bra att möblera om i burken, men vad är det som kan hända? vilka värden kan braka iväg och varför?

om jag tar möbleringen i flera omgångar, flyttar lite, väntar x antal veckor/månader(?) och sedan flyttar lite till?

vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det ser inte bra ut :P Tycker stenen tar för mycket plats i akvariet, blir just ingen simyta kvar för firrarna.. Skulle vilja ha det lite mer luftigt.

Det blev 5 chromis viridis. Min kusin var förbi JR och köpte dem åt mig, dom hade tydligen rätt många hemma!

lånar en bild från riffaquarium.com tills jag hunnit fota mina egna ;)

fischeklein.008.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker akvariet och 'stenröset' ser schysst ut.

men om du ska flytta runt mkt kan man ta det i omgångar, själv hade jag försökt få ut så mkt skräp som möjligt innan vid vanliga vattenbyten genom blåsa med powerhead på/under stenarna innan du tar ut vatten.

om du ska möblera om mkt kan du ta ut all sten först och fånga upp fiskarna sedan till annat akvarium. för mindre möblering (som du nämner med ta bort sten), hade jag låtit fiskarna + övriga stenen vara kvar. Kanske ta bort lite sten i mitten av 'stenröset' så det blir en liten 'ravin', och lägg den överblivna stenen i sumpen om du har det.

men mkt beroende på hur länge akvariet varit igång, hur mkt du tänkt möblera om, tid mm.. viktigaste är att våga prova..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga upp lite nya bilder.. batteriet i D80'n var slut, har inte laddat det sen jag fick hem kameran.. :P så jag fick plocka fram min sony kompaktkamera.

Fungian och chromisarna är nya, annars är det sig likt. Notera hur sjukt mycket halimedan har växt, måste gallra lite ifall den skulle krascha.

Hittade även en liten krabba under ett "nattdyk", har inte märkt att den har ställt till med något så den fick bo kvar. Har ju läst Gustavs gamla standardlänk, så jag är inte rädd för håriga krabbor :skrattar:

Gruset börjra vitna igen, var riktigt brunt ett tag.. och jag hade lite problem med cyano. Men nu börjar det försvinna. På bilden på fungian syns det tydligast att det inte är riktigt bra än....

post-2037-14468913409659_thumb.jpg

post-2037-14468913409867_thumb.jpg

post-2037-14468913410078_thumb.jpg

post-2037-14468913410189_thumb.jpg

post-2037-14468913410407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla positiva kommentarer, det värmer! :)

MEN... jag är fasen inte nöjd, det kommer jag troligtvis aldrig bli heller. Har inte varit nöjd med ett enda akvarium jag har haft, det är iofs bra för då strävar man alltid efter att göra det bättre. Det är både på gott och ont...

Tänkte i senare skede (framåt våren kanske...) möblera om enligt bilden så det blir en liten "ravin" i mitten där koraller kan sträcka ut och fiskarna får lite mer yta. Tänkte i samma veva placera pumparna i varsin Stream Rock så man inte stör sig lite mycket på dom.

post-2037-14468913412369_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, så som Sillen har sin sten vill jag inte ha det. Ta inte illa upp nu Jonas ;)

Det blir ravinen i mitten så småningom, orkar inte riktigt ta tag i det nu.

Första ska överdelen bli klar, bifogar lite bilder på hur långt/kort jag hunnit.

Limmade en glasbit i hörnen fram som reglarna står på så att det inte stänker upp vatten i ändträet.

Skickar med lite några fiskbilder också, håller på att försöka få kläm på mina nya kamera.. RTFM för hela slanten! :skrattar:

Sen undrar jag om båda mina clowner verkligen är ocellaris, den ena (minsta) är det garanterat då den är svenskodlad och jag vet vart den kommer ifrån. Den andra fick jag på köpet när jag och kusin köpte ett komplett kar. Är inte säker på om det är en ocellaris då den ser annorlunda ut i färgen jämfört med den lilla. Eller det kanske är skillnad i färg på en liten och en fullvuxen?

post-2037-1446891343117_thumb.jpg

post-2037-14468913431505_thumb.jpg

post-2037-14468913431781_thumb.jpg

post-2037-1446891343213_thumb.jpg

post-2037-14468913432428_thumb.jpg

post-2037-14468913432657_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, så som Sillen har sin sten vill jag inte ha det. Ta inte illa upp nu Jonas ;)

...

Borde det inte föras någon minimigräns på estetisk känsla för att bli medlem? ;)

Har du gått fotokurs? Så skarpa har väll inte dina bilder varit förut? Vad det gäller Ocellaris så kan de skilja mycket mellan olika individer. Jag hade tänkt själv att jag skulle köpa Perkula och inte Ocellaris när jag startade. Då frågade handlaren varför då Perkulan är mer känslig. Jag sa att jag tycket färgerna var vakrare för det var därför. Då fick jag gå runt bland deras kar och peka vilka som var finast. Jag kunde konstatera att jag inte såg skilnnaden då de varierar i teckningen! Slutsats. Det kan vara 2 Ocellaris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte föras någon minimigräns på estetisk känsla för att bli medlem? ;)

haha ;)

Har du gått fotokurs?

ingen fotokurs, men däremot en riktig kamera. Har köpt en Nikon D80.

Sen är ju min sambo utbildad fotograf, så hon ska få lära mig att fota :)

Bilderna kommer förhoppningsvis bli bättre framöver! Ska komplettera med en blixt till så jag kan köra med två och sedan ska ett macroobjektiv inhandlas så fort plånboken återhämtat sig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering: har köpt 2st. 30w T8 Osram 67. Ska mecka upp dom under morgondagen, hoppas dom är lika bra som alla säger ;)

Föresten, hur mycket brukar dessa rör kosta? Betalade 120,- st. för mina, tyckte det var lite saftigt för två små rör.

jag gav mellan 180-220Kr/st för mina 39watts T5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...