Gå till innehåll

Draedon's 360l


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 329
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

var du för lat för att gnugga ren sumpen från alger så du byggde dig en ny ist? för det ser ut att vara samma mått m.m. hehe

exakt! varför skrubba när man kan köpa nytt? ;)

nej då, det är inte riktigt så.. jag skaffade en mindre sump (20cm kortare) för att få plats med en 10l hink brevid till osmolatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

exakt! varför skrubba när man kan köpa nytt? ;)

nej då, det är inte riktigt så.. jag skaffade en mindre sump (20cm kortare) för att få plats med en 10l hink brevid till osmolatorn.

oki, hehe låter som du strular med glasmästaren för att få billiga sumpar ;) kunde du inte ha byggt den längre så du kunde ha gjort ett sötvattens fack i sumpen ist för en hink brevid? eller fattade jag helt fel på dig? man vet ju aldrig vad fredags ölen ställer till med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte fasen var den billig tyckte jag.. 900 pix krävde dom mig på. mja.. nog kunde jag gjort den längre och ha en del till färskvatten, funkar iofs lika bra med hink.

kommer inte ihåg hur jag resonerade när jag beställde sumpen, men jag vill minnas att jag tänkte igenom det hela... fast säker kan man aldrig vara :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla mig borta när jag såg detta magnus, Skitsnyggt bygge, gillar verkligen ditt upplägg på sumpen.. Gott om plats och den monteringen på UVC:n sen.. Keep up the good work.. Hoppas nu din palett inte stryker med.. Skulle så fallet vara så har du ju gjort vad du har kunnat iaf.. UVC och Vitlök.. Vad mer kan en firre begära.. :).. Se det positivt om den vänder buken upp.. Mer gravöl till dig. Men mer bilder på ditt bygge inom kort. Gärna lite helhet nu när man har sett porrhörnan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Magnus!

Jag håller tummarna för Paletten. Jag såg att du fick frågor om varför du har hink till osmosvattnet. Är inte det mycket enklare än att bära hinken och sedan hälla över vattnet i färskvattendelen, eller? Själv har jag din lösning med skillnaden att jag har en dunk i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar!

vi håller tummarna för "doris"..

ang sumpen och osmosvatten.. anledningen till att jag inte gjorde sumpen längre och med ett fack för påfyllningsvatten var att jag tyckte det var bättre för osmosvatten att stå i en försluten hink/dunk istället för att bara ligga still i ett fack, det har ju gått att lösa med en liten cirk pump. men men.. egentligen känns det hugget som stucket för mig, lika lätt att bara sätta in hinken vid osmosen när den är slut som att fylla på ett fack.sen går hinken att placera på fler ställen i skåpet ifall jag nu skulle behöva "golvplats" för något mer i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

doris är pigg och äter som en häst, pricken är dock oförändrad.. kanske skulle köpa en flaska stop parasite eller vad det heter?

fick en ny invånare idag, en Cypraea sp. som är ca 6cm lång. stor rackare till snigel med ett blankt och glänsande skal.

han satt sig på framrutan, så bild 2 är tagen från ena kortsidan rätt hårt inzoomad, kvalitén blev där efter också...

post-2037-14468913341881_thumb.jpg

post-2037-14468913342139_thumb.jpg

post-2037-14468913342346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vad det du sa om mig Stig när vi träffades sist. Det är tydligen inte bara jag som blivit gammal och gaggig:ler:. Men bara lugn - ungtupparna får lära sig det också vad det lider - och som vanligt var vi först med kunskapen:smiley20: (om hur det är att bli gammal!)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en sådan (Mauritia arabica) och den har käkat på min Gonioproa =/ så nu får den vara i mitt ytavrinningsfack tills vidare...

var in och kikade på den sidan tidigare, blev inte så mycket klokare.. fick dock lite mer info på reefcentral när jag frågade om den.

den är snygg som f*n, men jag vill ha mina mjukisar i fred, så den får åka tillbaka till affären..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ju mer jag tittar på min burk desto mer missnöjd blir jag. det här är inte vad jag vill ha.. har lust att hiva ut skiten och börja bygga nytt. men det känns lite surt när man precis har blivit klar med det här bygget, men samtidigt stör jag mig på det faktum att jag inte är nöjd. grubbel grubbel, ville bara gnälla av mig lite.... ska starta nano nu i månadsskiftet så förhoppningsvis glömmer jag iaf tillfälligt hur jävligt det ser ut i 360'n...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ju mer jag tittar på min burk desto mer missnöjd blir jag. det här är inte vad jag vill ha.. har lust att hiva ut skiten och börja bygga nytt. men det känns lite surt när man precis har blivit klar med det här bygget, men samtidigt stör jag mig på det faktum att jag inte är nöjd. grubbel grubbel, ville bara gnälla av mig lite.... ska starta nano nu i månadsskiftet så förhoppningsvis glömmer jag iaf tillfälligt hur jävligt det ser ut i 360'n...

Magnus exakt såhär känner jag med, vill bara hiva ut skiten ibland.... Men gör inget förhastat, du ångra dig, tror mig....

Jag är så in i h*lvets trött på mina partiklar och att sanden blir brun på vissa ställe mm att jag bara skulle kunna lägga ner skiten direkt. MEN sen kommer det dagar när vattnet är hyfsat fritt från partiklar och sjöstjärnorna har varit i farten igen så sanden är vit och fin, vid detta tillfälle älskar jag mitt kar och är väldigt glad över att jag har det...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag kommer inte göra något förhastat... inte än ;)

men inom en rätt så snar framtid kommer jag tömma den här burken och göra om.

det är mest stenröset jag inte är nöjd med, samt måtten på burken. så troligtvis kommer jag hiva ur ungefär hälften av stenen och bygge om överdelen för att "kapa" bort 15cm på höjden och samtidigt göra om ytavrinningsfacket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...