Gå till innehåll

Snabb MH-effekt fråga


ramq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad kan gå fel med en MH?

Men visst, köra med värdelösa koreanska MH-ballaster och reflektorer ur stålullsborstad ugnsplåt, så visst... Ljuskällorna räknar jag med att bli det första man får byta ut i en sån där.

Fan tro't. Känns mer och mer lockande med 3x250W och Spiderlight reflektorer. Magnetiska ballaster kastar folk efter en så det är alltid en bra start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan gå fel med en MH?

Men visst, köra med värdelösa koreanska MH-ballaster och reflektorer ur stålullsborstad ugnsplåt, så visst... Ljuskällorna räknar jag med att bli det första man får byta ut i en sån där.

Fan tro't. Känns mer och mer lockande med 3x250W och Spiderlight reflektorer. Magnetiska ballaster kastar folk efter en så det är alltid en bra start.

Ja magnetiska drosslar funkar klockrent gentemot elektroniska som många har haft strul med och det är väl ett känt faktum att elektronik är känsligt. Spiderreflektorerna är nog bättre än hemmagjorda men vill du ha maximalt ljusutbyte så får du ta Lumen arc eller diamondreflektorer istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag konstaterade tidigare; vill man gå high-end så finns alltid dom reflektorerna. Kan ju vara värt att tänka på när man börjar närma sig gränsen för vad 250W levererar -> köp Lumen Arc.. vips! Ännu mer ljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter att terrorisera er med MH-frågor...

Senaste given är 3x150W och om man skulle ramla in på det spåret så har jag en liten fundering som många redan gjort idag - retrofit MH på "bygghalogen".

Vad tror ni om dom här? Länk

Typiska Rusta-grejjer finns också, även om jag hittade dessa på Duolight till rätt bra priser, 143:- för 1000W.

Man nämner "sockel R7s" på alla modellerna, men det talar väl inte om längden på halogenstaven? Vad är det för längd på en 150W HQI-stav - kontra 150/500/1000W halogenstav?

Reflektorerna ser nämligen mycket bättre ut på 500/1000W armaturerna och jag är lite fundersam på att man skaffar en sån armatur istället för 150W-modellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var precis iväg på Rusta och handlade mig en sån där 49:- 500W Halogen "bygglampa". Syns att dom är billiga, men dom lär säkert lysa ändå. =)

Ska till att mecka upp den och se innanmätet på den. Är definitivt RX7s socklar på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlade på mig en domkraft för 129 spänn och passerade lampavdelningen, 49:- bygglampa, 500W:

post-2432-14468913262519_thumb.jpg

post-2432-14468913262714_thumb.jpg

Får jag bara tag på en MH-lampa 150W så vet jag med säkerhet att man skulle kunna använda dessa att bygga med. Bygelfäste finns redan med på köpet, ett härdat glas och en rätt OK reflektor. IP44-skyddad också så det är ingen risk för saltstänk i elen. Gjord i gjutjärn så den har bra kylegenskaper, samtidigt som den är lätt.

Armaturen mäter endast 17x17cm så den borde platsa på vilken installation som helst. Bara att komplettera upp med:

Reaktor 150W, 19.34€

Tändare, 19.98€

+lite kabel

Vad sägs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där hade jag inte hängt över karet utan att byta skyddsglaset mot ett uv blockande.

Det har väl debatterats tidigare om vad just ett UV-blockerande glas innebär. Vill minnas att slutsatsen var att det var ett vanligt glas, härdad eller inte förtäljer inte historien...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nyfiken.. dessa armaturer skulle ju ta upp betydligt mindre plats och säkert gå att modda så att man kan sätta det som altrar värme uppe på vinden ovanför akvariet? Hmm

Med extern drossel kan du dra in dom i nästa rum om du så vill. 10m är inga problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, e de så de visste jag faktiskt inte. Mötte en kille på marinakvariet som hade fått en spricka i glaset på sin mh. Där ljuset läckt ut genom glaset hade de gjort en vit fläck som en laserstråle på hans LS. Men de måste vart för att där inte var nåt glas alls då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag hem en Aquastarlight Future på 1x250W, köpt av Fredrik (inte Fiend-fredrik) här på SVG.

Är lite brydd över lampan i den; märkningen är "Sylvania Metalarc HSI-TD 250W/D" och skall enligt uppgift vara på 6500K, men jag hittar föga intressant på google eller Sylvanias sidor?

Sedan funderar jag på hur jag ska köra den temporärt över lillburken tills vidare. Armaturen mäter 60x20cm och burken är 75x35, vilket gör att jag måste snickra ihop några stag likt Arcadias "Overtank Luminar" med fötter på sidorna... Tänkte inte hänga den från taket då det är bara någon månad innan burken flyttar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det beror på längden låter jag vara osagt, men både 70W och 150W använder RX7s sockeln, medan 250W och uppåt använder Fc2 som är helt annorlunda.

Så om någon har en trasig, eller på annat sätt använd/obrukbar dubbelfattad 150W lampa tar jag gärna emot den, enbart för att se om fästet passar. (Och nej, jag slänger inte iväg 700 spänn på en ny lampa)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt 70w MH i fäste för 150w bygglampa. Men jag tror inte att 150w MH passar. Osrams 150w är 18 mm längre än 70 wattaren. http://www.osram.se/Bilder/PDF/Allm%c3%a4nbelysning/Urladdningslampor.pdf

...vilket i sin tur är varför jag köpte 500W Halogenarmaturen istället för den lilla 150W.

150W Halogen = 70W MH

500W Halogen = 150W MH

Visst är det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...