Gå till innehåll

Snabb MH-effekt fråga


ramq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej, jag menar att använda 3st 150W.

Skulle det fungera, eller behöver jag kliva upp till 3st 250W?

Du kan ju ha olika effekt på olika platser. Jag hade det i min förra burk. Lite mer ovanför korallpelaren med acropororna och lite mindre i "havet", där jag hade mindre ljuskrävande prylar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle antingen köra med 3x 250w MH + 2x80w T5 actinic eller 8x80w T5.

Men nu när jag kört mina 5x250w MH ett tag ångrar jag mig mer och mer.

Inte bra du som ångrar dig , skälv kör jag 4 x 400w. Skulle bara vilja kasta ut dom o köra T5 24 st 54w rör över hela karet 12 rör vadera sida men de är lätt o vara efter klok Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte e lite på samma spår som Doris och Chrilleus tycker T5 e schysst eftersom man oftast kan välja bland större variationer för att lättare få det ljuset man vill ha och samtidigt slippa värmeproblem.

Och som Doris nämner att man får bredare spektrum..

Ska själv Sälja min fina MH armatur snart då jag tänker gå helt över till T5

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med T5 från start och tycker att det funkar bra. Fördelarna överväger i mina ögon MH och det är kul att fler "börjar inse det nu" (blev lite idiotföklarad för knappt två år sedan av en del här på forumet när jag förespåkade T5 :) ).

Däremot kommer jag nog att köra med 150w samt T5 när jag uppgraderar under förutsättning att jag inte behöver skaffa kylare. Man kan få lite glittereffekt med T5 om man sätter ordentlig cirkulation på ytan även om det inte blir samma sak.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle antingen köra med 3x 250w MH + 2x80w T5 actinic eller 8x80w T5.

Jag är inne på följande alternativ:


  • 150 + 250 + 150 + 250 + 150
  • 150 + 250 + 250 + 150
  • 250 + 250 + 250

Som jag nämnde i en annan tråd; det finns definitivt mycket mer byggmaterial för 250W än 150W. Har fastnat för Spiderlight-reflektorn då dom ligger väldigt bra i kurs, knappa 500:-, självklart E40-anpassad. Som bekant gäller dubbelfattning om man ska köra 150W och det verkar tämligen begränsade antal byggmaterial på det fronten.


  • Första alternativet skulle vara uppbyggt på att gradvis öka ljuset på dagarna, från 3x150 till kompletterande dubbla effekten av ytterligare 2x250.
  • Andra alternativet är egentligen en variant på första alternativet. Känns som bara ett mindre steg från första exemplet.
  • Tredje alternativet skulle kanske känns smakfullt, men skulle det räcka till för att belysa 200cm längd på karet? Sedan har man lite möjlighet till att styra ljuset gradvis på det här sättet med en 2-stegsraket av MH...

Det klart, skulle man satsa på kanske fem 150W skulle man kanske få lite draghjälp med byggnationen med att köpa bygglampor och helt enkelt byta lampa och komplettera upp med rätt drossel+tänddon. Det blir knappast Spiderlight reflektor-kvalité på grejjorna och nyttan med det hela kan nog ifrågasättas. Varför slunga ut "el-cheapo" grejjer som ändå inte kommer prestera som man vill? Är 2-stegsraketen verkligen av värde?

Kostnaden att driva 5x150 istället för 3x250 i ren strömförbrukning är nog försumbar, men detaljkostnaden är helt annorlunda. Tre lampor är alltid billigare än fem lampor, vilken fattning det än är på dom.

Shit. I slutändan blir det säkert bara 3x150 om jag hittar bra reflektorer.

...eller gör jag som alla MH-ägare som ångrar sig nu och kör med T5:or rättigenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte från 3x250W Mh till 6x80W + 6x18W lysrör, och kommer inte byta tillbaka :)

Vad fick dig till att köra 6x80 + 6x18 istället för t.ex 2 x 6x39?

Ser du någon ekonomisk fördel med det upplägget, är det mer praktiskt eller är du bara och jagar "totalt antal watt"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fick dig till att köra 6x80 + 6x18 istället för t.ex 2 x 6x39?

Ser du någon ekonomisk fördel med det upplägget, är det mer praktiskt eller är du bara och jagar "totalt antal watt"?

Av praktiska och ekonomiska skäl. 18Wattarna med armaturer och reflektorer hade jag sen tidigare. Dessa har jag längst till vänster i burken, där jag bara har skivisar och mjukisar. Under 6x80W armaturen har jag två stora anemoner, samt diverse stenisar :)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11467&page=5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett väldigt imponerande akvarium och det har jag nog poängterat några gånger... Förstår absolut att du tog 6x80 då du redan hade dom andra prylarna.

I just det här fallet planerar jag på att köra nercabbat, alternativt utan lock på huven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3x150w räcker och vill du så kompletterar du med lite T5 rör. Kolla in denna läckra ramp 3x150w med 2st 54w T5 rör och månljus för 499€ men på Auktion så får du den betydligt billigare

http://cgi.ebay.de/Real-light-HQI-Lampe-3x150W-2x54W-T5-Moonlight-180cm_W0QQitemZ120044813361QQihZ002QQcategoryZ100327QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in denna läckra ramp 3x150w med 2st 54w T5 rör och månljus för 499€ men på Auktion så får du den betydligt billigare

Jo tack, jag har kikat på den där, riktigt fin faktiskt.

Jasså 3x150 borde räcka. Ja då har jag lite efterforskningar att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...