Gå till innehåll

SPS + T5 fungerar!


Niclas

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är just färgsammansättningen som stör mig. Jag kan aldrig få så vitt och fint ljus med T5 som jag har på mitt 828L kar. på 600L karet har jag just nu 4st 39w ATI rör men jag vet att 2 rör på var sin sida inte blir riktigt rättvist för det borde vara minst 6 rör för att få styrkan och ett bättre ljus men jag står fortfarande fast att lysrör gärna upplevs som gult oavsett vad det står för kelvin på dem. Jag har 6st 14000k rör liggandes som jag tyckte var alldeles för gula.

Du vet inte vad du pratar om! Pröva Fauna Marins 15.000k eller deras DUO rör exempelvis! Snacka om vitt ljus!

Sen måste man ha rätt armatur och reflektorer! Det är otroligt mycket mer kräm med rätt prylar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande intresserad och du har rätt i att jag kanske inte vet vad jag pratar om men jag får fortsätta och ta reda på mer och framförallt se på mer rör. Christian! jag kommer att hälsa på dig fram igenom och kolla på din belysning också. Du har väl dessa rör från Fauna Marin också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också några Aquascience spezial som ensam rör över småkar. Jag är inte nöjd med färgen!

Var på JR i går och där körde de med varannan spezial och varannan Actinic. Det är ett snygg ljus!

Jag tycker ljuset från det nya Aquablue spezial är betydligt snyggare än Aquasciences som ensamrör. Dessutom ger det röret högre PAR värde även om det ser ut att ge mindre ljus.

Till mitt fraggkar där jag är mer noga med ljuset har jag tre Aquablue + ett Actincrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också några Aquascience spezial som ensam rör över småkar. Jag är inte nöjd med färgen!

Var på JR i går och där körde de med varannan spezial och varannan Actinic. Det är ett snygg ljus!

Jag tycker ljuset från det nya Aquablue spezial är betydligt snyggare än Aquasciences som ensamrör. Dessutom ger det röret högre PAR värde även om det ser ut att ge mindre ljus.

Till mitt fraggkar där jag är mer noga med ljuset har jag tre Aquablue + ett Actincrör.

Aquascience DUO är det rör som är riktigt vitt (om det är det man är ute efter...)

Sedan tycker jag det är svårt att klämma fram bra färg från ex alla SPS ur samma rör kombination. Aquablue ger sk "plakativa" färger och är specialutvecklat för att ge högt SPS-PAR värde men ger inte fluoricerande färger eller lila färger enligt min erfarenhet. Där fungerar ett kraftigt blått/lila ljus bättre. Mycket "Aquablue-ljus" bleker färgen på vissa av mina koraller - det tappar färg och blir grå eller vita. andra blir superfina exempelvis blå Acropora.

Kanske ska man testa Korallenzeuchts nya rör som innehåller mer rött spektrum. Ska fungera bra för Stylopora och Possilopora. Ger säkert också bra "plakativa" färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta påminner mig om när jag hade Malawiciklider och då röd zebra, den fisken ville ingen ha i naturlig färg så alla använde groluxrör för att få dem rödare. Är det kanske så att T5 bara är en stor bluff för att färga korallerna till onaturlighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska man testa Korallenzeuchts nya rör som innehåller mer rött spektrum. Ska fungera bra för Stylopora och Possilopora. Ger säkert också bra "plakativa" färger.

Kul att detta kom upp då jag funderat på detta rör också hur det ser ut på riktigt

Product description: Particularly for reef aquariums this new T5 serves lighting as however lighting or as additive for the HQI. This new spectrum was tested and developed particularly for SPS korallen. High life span, high-quality, German Qualitaetsprodukt.Die tube has one approx. 5-6%igen red part, this is very important for kleinpolypige Steinkorallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men Svärd - i en här tråden har du nog slagit rekord i korkade uttalanden...

Är du så tveksam så ska du vänta lite och låt T5 rören få lite tid - de är ju nyutvecklade. Sedan måste du se NÅGRA olika rör innan du uttalar dig. Eller varför inte läsa på lite...? Inte bara tro... (eller snarare "misstro"...)

(Antar att det är samma sak med "guran" - det ska vara gitarrer och stärkare från 50-talet annars får det vara... Å då kör du då med spunnen G-sträng också förstås...?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte riktigt samma färger på T5 och MH . Där har Svärd rätt.

Om man tittar på spektrumet har MH en tråd på en våglängd i det blå området och de flesta lysrör blått över ett bredare område. Och det ser olika ut på många koraller.

Dessutom växer koraller annorlunda i MH ljus jämfört med T5. Antagligen beroende på det mer spridda ljuset från T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men Svärd - i en här tråden har du nog slagit rekord i korkade uttalanden...

Är du så tveksam så ska du vänta lite och låt T5 rören få lite tid - de är ju nyutvecklade. Sedan måste du se NÅGRA olika rör innan du uttalar dig. Eller varför inte läsa på lite...? Inte bara tro... (eller snarare "misstro"...)

(Antar att det är samma sak med "guran" - det ska vara gitarrer och stärkare från 50-talet annars får det vara... Å då kör du då med spunnen G-sträng också förstås...?)

Korkat uttalande år stå för dig men om jag nu mest skriver korkade utalande här inne som du och en del andra tycker varför har jag ett så fint och välfungerande akvarium? för om jag har så mycket fel om det mesta så borde väl jag ha en stinkande hamnbiotop? Jag har just nu ett kar med MH och ett kar med T5 och jag gillar båda karens belysningar men det är en stor skillnadnu faktiskt men med T5 så måste man ha mer blått på för att tycka om ljuset, för med enbart t.ex ATI Spezial som då ska vara ett 50/50 rör så drar ljuset åt det lila/rosa hållet och det ser man inte direkt men är så avslöjande om jag ser på MH karet. Sen sitter jag här och småskrattar åt det sista du skriver hihi...Du snackar om att jag kommer med rekord i korkade uttalanden! Du slog mig med hästlängder så nu har du fått tillbaka stafettpinnen hahaha..

P.s Jag tycker om dig ändå Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid vilket ljus växer de bredare? T5?

Ja det stämmer för mig med och jag antar att det beror på att vissa koraller inte behöver sträcka sig mot en ljuskälla där ljuset är starkare utan kan breda ut sig mer under T5 där ljuset är mer jämnfördelat (precis som hos växter). Vissa tror att T5 är "svagare" än MH och att korallerna därför måste sträcka sig för att komma närmare rören och därmed skulle få ett mer vertikalt växtsätt. Detta har jag inte märkt och jag är övertygad om att detta är fel i de flesta fall.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korkat uttalande år stå för dig men om jag nu mest skriver korkade utalande här inne som du och en del andra tycker varför har jag ett så fint och välfungerande akvarium? för om jag har så mycket fel om det mesta så borde väl jag ha en stinkande hamnbiotop? Jag har just nu ett kar med MH och ett kar med T5 och jag gillar båda karens belysningar men det är en stor skillnadnu faktiskt men med T5 så måste man ha mer blått på för att tycka om ljuset, för med enbart t.ex ATI Spezial som då ska vara ett 50/50 rör så drar ljuset åt det lila/rosa hållet och det ser man inte direkt men är så avslöjande om jag ser på MH karet. Sen sitter jag här och småskrattar åt det sista du skriver hihi...Du snackar om att jag kommer med rekord i korkade uttalanden! Du slog mig med hästlängder så nu har du fått tillbaka stafettpinnen hahaha..

P.s Jag tycker om dig ändå Magnus

Jag gillar allt dig med, Svärd! Din burk är fin så det ska vi inte ta ifrån dig! Ledsen över att du fortfarande inte förstår vad jag menar...

Men jag fick dig faktiskt att skriva att du GILLADE dina T5...!!!!

Välkommen in i T5-världen - du har mycket roligt att upptäcka där! Vill du ha ett vitare rör - pröva Fauna Marins "Aquascience DUO" som är en blandning av deras vita 15.000k rör och deras blårör! Fler rör i olika kelvintal och av olika tillverkare kommer!

(Å jag måste erkänna att jag faktiskt har en gammal VOX AC50 i garderoben fast jag inte använder den...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...