Gå till innehåll

clownfiskar


drakfisk

Rekommenderade inlägg

Hej jag undrar en sak om clownfiskar .Av någon anledning så har dom blivit mina favoriter kan man blanda alla släkte eller va det nu kallas .Har ingen fisk alla har bara ett rev kar med lägre djur .tex kan man blanda dom riktigt röda med svarta clowner . För på art beskrivningarna står det bara att det är lätt att hålla dom .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Godafton....

"Vem muckar med en Frenatus" frågar sig Capote här ovanför!

Inte jag iallafall.

Korallrevsakvaristik är för mig en underbar hobby, men nu är det så att jag hamnat i en ohållbar situation.

Jag kan verkligen inte göra någonting i karet förrens min Frenatus-hona attackerar mig!

Detta kan låta oehört löjligt, men då är det bara att komma hem till mig och känna hur kul det är att bli biten.

Den attackerar verkligen maniskt som att den har rabies eller liknande och att plantera en korall resulterar i att jag står och försöker mota med något medans jag med andra handen gör det jag ska. Inga problem om jag inte hade haft extremt lite plats att sticka emellan händerna i huven.

Karet är extremt jobbigt att jobba i och detta gör det totalt ohållbart.

****Det går inte att håva upp fisken****

Jag har brytit nog med acroporor i fejden med fisken, och igen den är alldeles för snabb.

Det går heller inte att ta den när den sover då den håller till bakom ca 100kg ls.

Fiskfälla!!! Har en 29 andra fiskar som likväl kan hamna där!!

Jag älskar mina fiskar, men denna har plågat mig i ca två år, den har verkligen tagit det roliga ur allt hur fånigt det än låter.

Hur tar jag helt enkelt kål på den (Trodde aldrig jag skulle fråga nått sånt)??

Fångar jag den är det ännu bättre, men i dessa nästan 1000liter är det snudd på omöjligt utan att riva ur karet??

Bild på fisken:

post-1621-14468913572829_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Godafton....

"Vem muckar med en Frenatus" frågar sig Capote här ovanför!

Inte jag iallafall.

Korallrevsakvaristik är för mig en underbar hobby, men nu är det så att jag hamnat i en ohållbar situation.

Jag kan verkligen inte göra någonting i karet förrens min Frenatus-hona attackerar mig!

Detta kan låta oehört löjligt, men då är det bara att komma hem till mig och känna hur kul det är att bli biten.

Den attackerar verkligen maniskt som att den har rabies eller liknande och att plantera en korall resulterar i att jag står och försöker mota med något medans jag med andra handen gör det jag ska. Inga problem om jag inte hade haft extremt lite plats att sticka emellan händerna i huven.

Karet är extremt jobbigt att jobba i och detta gör det totalt ohållbart.

****Det går inte att håva upp fisken****

Jag har brytit nog med acroporor i fejden med fisken, och igen den är alldeles för snabb.

Det går heller inte att ta den när den sover då den håller till bakom ca 100kg ls.

Fiskfälla!!! Har en 29 andra fiskar som likväl kan hamna där!!

Jag älskar mina fiskar, men denna har plågat mig i ca två år, den har verkligen tagit det roliga ur allt hur fånigt det än låter.

Hur tar jag helt enkelt kål på den (Trodde aldrig jag skulle fråga nått sånt)??

Fångar jag den är det ännu bättre, men i dessa nästan 1000liter är det snudd på omöjligt utan att riva ur karet??

Bild på fisken:

Eftersom jag har lite samma problem med mina A. frenatus så fick jag tipset av Bo Österberg att fiska upp dom. Köp några krokar i lämplig storlek, fila av hullingarna, agna med en bit räka och sedan är det bara att vänta på att det nappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet hur jag skall ta min percula! Jag stoppar ned armen och när den anfaller kommer jag med håven i den andra handen.

En tanke, men den attackerar och går blixtsnabbt in i revet igen, inte som andra clownarter som håller till i fria vatten vid ytan den här rackaren utan den stryker tätt längs koraller och sten.

Du såg säkert min hyper-intelligenta huv när du var hos mig Stig, det trånga utrymmet + en meters djup på karet gör det klurigt.

Men jag ska testa, tack för tips.

Idealet hade varit att fånga båda två och lägga dom i ett lekkar, då dom lagt rom flera gånger.

Hanen är lättare att fånga då den sover i min anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har lite samma problem med mina A. frenatus så fick jag tipset av Bo Österberg att fiska upp dom. Köp några krokar i lämplig storlek, fila av hullingarna, agna med en bit räka och sedan är det bara att vänta på att det nappar.

Det gamla cowboy-tricket tänkte jag inte på, får ge håven en chans till.

Fisken lär ju inte få bestående men av kroktricket (tyvärr) så det är annars enda chansen.

Tack ska ni ha..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jag hade ett lekpar av frenatus (honan 12cm) så jag vet vad ni talar om. Det var en "pest" fisk tog död på flera andra anemonfiskar även i andra hörnan på mitt 3000l kar och gav spö även till en clarcy som var ännu större. Jag försökte fånga den i över ett år innan jag lyckades med en mikrokrok betad med en mysis. Den gick till de sälla jaktmarkerna. Det var den aggresivaste fisk jag haft under alla mina år som akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...