Gå till innehåll

Bygga eget nitrat, fosfat och aktivt kol filter?


pimo

Rekommenderade inlägg

Har kollat runt lite på olika filter osv, och kommit fram till att det är väldigt dyrt.

Tänkte att man kanske kan bygga 3 egna små filter i pvc och fylla med rowa, aktivt kol och svavelkulor, sen koppla ihop dom och driva alla med en pump, funkar detta tro?

Gjorde en snabb bild i paint för att visa hur jag menar

post-2539-14468913220916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte varför det inte skulle gå, dock är t.ex absobtionsförmågan bättre när materialet "svävar", t.ex. Rowaphos:en.

I ditt exempel innebär att du måste ha en hävertfunktion i rören som går över kanten, eller är behållarna tättförslutna? Då måste du ha en gängfunktion på locken, men det räknade du med kan jag tänka mig.

Är det överrinning vi pratar om så får du nog dra upp kanten på dessa behållare så rörböjen kommer under kanten på behållaren.

Hur löser du det med om materialet svävar iväg till nästa behållare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt min egen fyrkantig reaktor med plexi skivor (dim 10x10x40cm) och kör med ett rör som går till botten, 2cm ovan utloppet är en borrad plexiskiva sedan på skivan har jag en fin filtermatta sedan rowaphos, sedan filtermatta och aktivtkol ovanpå det och en filtermatta i toppen. Då får man 2 media i en reaktor, plus att det är HYFSAT lätt att byta kolen typ 2ggr innan man byter rowan.

Så man skulle kunna ändå bygga 3 st reaktorer, i en köra rowa+kol i nästa köra svavelkulor och i sista köra någon korallsand för att få även en Kalciumreakotr på köpet, UTAN co2. Det fanns någon tråd som diskuterade detta, känns vettigt då vattnet som kommer ut ur svavelfilteret har lägre pH typ 7.2 eller ngt... Men kolla detta vidare, detta var bara en tips...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite på olika filter osv, och kommit fram till att det är väldigt dyrt.

Tänkte att man kanske kan bygga 3 egna små filter i pvc och fylla med rowa, aktivt kol och svavelkulor, sen koppla ihop dom och driva alla med en pump, funkar detta tro?

Gjorde en snabb bild i paint för att visa hur jag menar

Typ nått i denna stilen.. Men du vill lägga rowan först och minska flödet genom denna..

normal_Filter%20batteri.JPG

Detta filter går i dagsläget. Det körs med Rowa i första pluggen som svävar, svavel i andra, kalk i 3:e och aktivt kol i 4:e.. Det är tom phskillnad på in och ut sidan i kalkreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man skulle kunna ändå bygga 3 st reaktorer, i en köra rowa+kol i nästa köra svavelkulor och i sista köra någon korallsand för att få även en Kalciumreakotr på köpet, UTAN co2. Det fanns någon tråd som diskuterade detta, känns vettigt då vattnet som kommer ut ur svavelfilteret har lägre pH typ 7.2 eller ngt... Men kolla detta vidare, detta var bara en tips...

Där knäckte du en tanke. Skicka utloppsvattnet från svavelkulorna (som sker droppvis) till en ny behållare med korallsand. Naturligtvis måste behållaren med korallsanden ha cirkulation, men det löser man med en återcirkulerande pump.

Får man inte problem med att t.ex fosfat fäller ut från korallsanden när PH:t sjunker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte optimalt skulle jag tro.

Bättre att ha separat Nitratfilter kan jag tänka mig.

Alltså är vi där igen;


  • Första systemet kör svavelkulor + korallsand - låg genomströmning
  • Andra systemet kör fosfatfilter + kolfilter - hög genomströmning

Det är helt enkelt svårt att få båda att fungera optimalt.

Men OK, men skulle kunna ha en avstickare från utloppet från kalkreaktorn in i fosfatfiltret, även fast den matas med pump och hög genomströmning, eller skulle den gå bakvägen? Är inte helt 100% på om det är genomförbart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj här hade många svarat.

Det är precis som saxmarks exempel jag menar.

svavelkulor kanske jag ska köra separat då?

Ursäkta för en dum fråga, men varför köra korallgrus i en reaktor?, för att stabilisera ph och kh eller?

Hur kraftig cirkulation är lämpligt för detta?

Kan man köra uvc på samma loop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta för en dum fråga, men varför köra korallgrus i en reaktor?, för att stabilisera ph och kh eller?

Hur kraftig cirkulation är lämpligt för detta?

Kan man köra uvc på samma loop?

Korallgruset i reaktorn är just medlet. När Ph sjunker fäller kalken ut och blir vattenlösligt och på en kalciumreaktor använder man kolsyra för att sänka Ph:t. Med detta följer även mineraler och annat godis som finns bundet i korallgruset, men kan även få för sig att fälla ut fosfater om det är bundet i korallgruset...

Eftersom Ph:t sänks utifrån svavelkulorna har man ju förmodligen gjort en del av jobbet för att få kalkreaktorns funktion att gå igång och därmed inget behov av kolsyra för att sänka Ph-värdet.

Detta i teorin...

Låg cirkulation menas "några droppar per sekund" och hög dito c:a 500-1000l/h. Lite anpassningssak om man kör Rowaphos då den inte får sätta sig som ett lock i cylindern, utan sväva lite lagomt.

Blir en bra fin loop med att avsluta med UV-C på den där längan. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju väl ändå lättlöst med en bypass på vattnet ut ur rowa/kol filtret till nitratfiltret för att få ut typ några droppar per sekund ur "kalkreaktorn"...

Med tanke på att det är bara några droppars cirkulation genom svavelfiltret, lär den nog knappast sväva, så att mata den underifrån gör man bara för att få bättre spridning av vattnet genom mediat eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju väl ändå lättlöst med en bypass på vattnet ut ur rowa/kol filtret till nitratfiltret för att få ut typ några droppar per sekund ur "kalkreaktorn"...

Med tanke på att det är bara några droppars cirkulation genom svavelfiltret, lär den nog knappast sväva, så att mata den underifrån gör man bara för att få bättre spridning av vattnet genom mediat eller?

Svavlet ska inte sväva om man är ute efter en nitratreducerande effekt, dvs det ska inte vara syresatt. Därav det låga flödet.

Och ja, i teorin borde matningen av svavel+kalk filtret fungera som du säger, men fosfatabsorbering (som eventuellt skulle fällas ut av kalken) passerar då inte genom Rowan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har dessa filter från Aquablogg. Funkar bra för mig.

1, rowa

2, Aktivt kol

3, Svavelkulor

4, Kalk "reaktor"

PH ut ur svavelkulor = ca 7,4¨

pH ur kalk "reaktor" = ca 7,7

Det går ca en droppe per sekund ur "kalk reaktorn".

Flöde ur Rowan 300 l/h

Flöde ur aktivr kol 200 l/h

Alla flöden kommer ur en och samma pump.

MvH

Appen

post-809-14468913270065_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ nått i denna stilen.. Men du vill lägga rowan först och minska flödet genom denna..

normal_Filter%20batteri.JPG

Detta filter går i dagsläget. Det körs med Rowa i första pluggen som svävar, svavel i andra, kalk i 3:e och aktivt kol i 4:e.. Det är tom phskillnad på in och ut sidan i kalkreaktorn.

Var kommer denna ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt en T-koppling efter mitt fosfatfilter. En slang går till nitratfiltret. Den andra slangen ut i sumpen. Jag har satt en liten kran på slangen till nitratfiltret och på det viset så kan jag styra en mindre mängd av flödet från fosfatfiltret till nitratfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär, va ett litet tag sen jag startade denna tråden, men nu är jag igång med en del av bygget.

Håller på att bygga en fosfatreaktor i akrylplast mha nc maskin på skolan till att börja med.

Blir det bra så gör jag nog 2 likadana, en till svavelkulor och en till kalk.

Förhoppningsvis är delarna klara imorgon!, då blir det bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...