Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Jag ser mig tvungen att åter igen omvärdera mina senaste funderingar och börja faktiskt om från början. Med det menar jag att börja dosera KNO3, KH2PO4 och mikrogödning (järn m.m.), såsom jag tänkte mig när jag startade tråden. Jag tyckte mig nämligen märka en ordentlig nytillväxt på makroalgerna nästan uteslutande när jag i smyg ingrep med oorganisk gödning. Under julhelgen var jag hemifrån i två dagar, och när jag kom tillbaka såg jag caulerpa racemosa (den druvaktiga) ligga i karet likblek och döende. Innan avresan hade jag ca 0,25 ppm fosfat, och ca 25 ppm nitrat. Jag gissar på att fosfatet föll ännu lägre under de två dagar som jag var borta, och caulerpan fick därför för sig att dö/förökas sexuellt. Även mina röda alger visade lite likbleka fläckar här och var. Inte bra.

Nu tänkte jag testa köra enligt Toms egna doseringar för saltvatten nedan, givetvis anpassat till min burk:

I dose the Kent stuff at 5mls per 80 liters 2-3x a week.

I dose KNO3 at about 1/8 teaspoon for this same volume 2x a week.

A "speck" of PO4 after things have grown in 1x week. About 0.2ppm.

www.barrreport.com

För mitt kar får det bli:

1. ca 2 ml Mikro+ (dvs. järn- och övrig mikrogödning) x 2-3 ggr/v

2. ca 0,2 g KNO3 x 2-3 ggr/v

3. en knivsudd fosfat x 1-2 ggr/v

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ser mig tvungen att åter igen omvärdera mina senaste funderingar och börja faktiskt om från början. Med det menar jag att börja dosera KNO3, KH2PO4 och mikrogödning (järn m.m.), såsom jag tänkte mig när jag startade tråden. Jag tyckte mig nämligen märka en ordentlig nytillväxt på makroalgerna nästan uteslutande när jag i smyg ingrep med oorganisk gödning. Under julhelgen var jag hemifrån i två dagar, och när jag kom tillbaka såg jag caulerpa racemosa (den druvaktiga) ligga i karet likblek och döende. Innan avresan hade jag ca 0,25 ppm fosfat, och ca 25 ppm nitrat. Jag gissar på att fosfatet föll ännu lägre under de två dagar som jag var borta, och caulerpan fick därför för sig att dö/förökas sexuellt. Även mina röda alger visade lite likbleka fläckar här och var. Inte bra.

Nu tänkte jag testa köra enligt Toms egna doseringar för saltvatten nedan, givetvis anpassat till min burk:

www.barrreport.com

För mitt kar får det bli:

1. ca 2 ml Mikro+ (dvs. järn- och övrig mikrogödning) x 2-3 ggr/v

2. ca 0,2 g KNO3 x 2-3 ggr/v

3. en knivsudd fosfat x 1-2 ggr/v

Back on track - och nu kommer det att gå bättre Patrik - det är jag övertygad om

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Back on track - och nu kommer det att gå bättre Patrik - det är jag övertygad om

MVH Lasse

Tack Lasse, så här i backspegel ser man saker och ting ur en bättre vinkel än när man är mitt i smeten. Nu håller jag tummarna och tänkte återkomma med en rapport om förändringarna om/när dessa väl märks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar som att du kommer att överdosera våldsamt. Jag tillsätter järn varje dag. 5 droppar (0,3ml) järnsulfat - citronsyrechelat som innehåller ungefär 3% järn2 till 3,5 kubikmeter vatten.

Beträffande fosfaten skulle jag börja med att tillsätta 0,1 ppm = 2mg per dag om testen visar noll och för att kunna dosera vettigt skulle jag göra en stamlösning på ungefär en procent. (En struken tesked på 200 ml vatten?) Jag tycker din metod visar på ungefär 100mg?

När det gäller nitraten skulle jag också först testa innan jag börjar dosera.

I det fallet skulle jag också göra en stamlösning och tillsätta ungefär 1 ppm per dag (20 mg) om testet visar noll.

Kollräkna gärna - Jag kan ha räknat fel. Men som alltid när det gäller saltvatten stressen är den största faran.

Har du ett bra aktivt kol kan det vara bra att filtrera för Caulerpan avger gift när den dör.

Ett alternativ i diskussuionen kan också vara att Caulerpan dött för att den är intolerant mot något ämne en annan alg avger.

Simma lugnt och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar som att du kommer att överdosera våldsamt. Jag tillsätter järn varje dag. 5 droppar (0,3ml) järnsulfat - citronsyrechelat som innehåller ungefär 3% järn2 till 3,5 kubikmeter vatten.

Räcker det, Stig? Den doseringen känns rent spontant väldigt obetydlig, men den verkar alltså vara tillräcklig i ditt fall? Hur har du kommit fram till den mängden - börjar du märka något negativt om du doserar mer? Mindre?

Beträffande fosfaten skulle jag börja med att tillsätta 0,1 ppm = 2mg per dag om testen visar noll och för att kunna dosera vettigt skulle jag göra en stamlösning på ungefär en procent. (En struken tesked på 200 ml vatten?) Jag tycker din metod visar på ungefär 100mg?

När det gäller nitraten skulle jag också först testa innan jag börjar dosera.

I det fallet skulle jag också göra en stamlösning och tillsätta ungefär 1 ppm per dag (20 mg) om testet visar noll.

Jo, det var precis min tanke, jag ville tillsätta maximalt 0,3-0,4 ppm fosfat och ca 5 ppm nitrat per vecka, men jag orkade inte räkna på det, utan tog Toms exempel och mer än halverade mängderna. Jag tar gärna emot färdiga uträkningar, så stort tack, Stig!! Jag använde nu en färdig räknare och kom fram till följande:

1. NITRAT

För att få 1 ppm NO3 från KNO3 i 30 liter vatten (min burk) behöver jag lösa 5 gram (ca 1 tsk) KNO3 i 500 ml vatten och dosera lite knappt 5 ml. Jag behöver alltså doser 5 ml av denna stamlösning fem gånger i veckan så får jag ca 5 ppm nitrat. Kan det stämma?

2. FOSFAT

För att få 0,1 ppm PO4 från KH2PO4 i 30 liter vatten behöver jag lösa 1 gram (ca 1 krm) i 500 ml vatten och dosera 2 ml av den stamlösningen. Här kan det räcka att dosera 2 ml av stamlösningen två-tre gånger i veckan så är man garanterat en fosfatnivå på ca 0,2-0,3 ppm i veckan. Kan någon bekräfta?

Räknare jag använt finns här: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php

Har du ett bra aktivt kol kan det vara bra att filtrera för Caulerpan avger gift när den dör. Ett alternativ i diskussuionen kan också vara att Caulerpan dött för att den är intolerant mot något ämne en annan alg avger.

Det här har jag faktiskt inte alls tänkt på. Det har diskuterats flitigt huruvida plantor i sötvatten har någon allelopatisk verkan, men jag har för mig att man kom fram till att det inte kunde visas vetenskapligt att sötvattensväxter tillämpar allelopathy. Jag sökte lite snabbt i ämnet, och fann att det synes finnas studier som styrker det du Stig skriver: att allelopathy är ett faktum att räkna med i sammanhanget, men enligt vissa stuider verkar det främst vara vissa phytoplanktonblomningar som har sådan skadlig effekt. Jag kan nog fördjupa mig i det något senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är det receptet jag använt för att göra min järncitratlösning.

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Enligt den beskrivningen bör jag använda 5- 16 droppar om dagen. Mycket järn färgar gulgröna koraller gröna och jag tycker mina gröna koraller färgar bra med denna dos. De hade blekare grön färg utan järntillsats. Beträffande järn i ett Caulerpakar har jag haft litet Rowaphos på botten som algerna häftade sina rhizomer i. Den tog alltså slut i och med att jag skördade Caulerpa. Men jag skulle tro att Caulerpan tog upp järn den vägen eftersom det var kalksand kvar i karet.

Beträffande antagonism mellan olika algsläkten har jag haft olika Caulerpaarter i samma kar som vuxit ihop och var svåra att skilja på när jag skördade. Men de häftade inte på de brunalger eller Kulalger jag hade i samma kar. Men kalkalger häftar på båda typerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Idag doserade jag ca 1/16 del av en tesked KNO3, en liiiten knivsudd KH2PO4, ca 1-2 ml Mikro+ (ungefär som TMG), ett par ml av löst natriumbikarbonat och CaCl2 enligt Randys recept.

Anledningen till doseringen är att mina näringsnivåer måste ha slagit bottennivå, eftersom Caulerpa började käka sin egen gammal vävnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka, Morphriz, det var länge sedan!

Jag är väl medveten om allas bildönskemål, men plz ge mig ett par veckor, jag har ju återupptagit gödningen först för drygt en vecka sedan (efter att ha varit ordentligt förvirrad om låga näringshalter), så några enormt vackra macroalglandskap kan jag ju inte visa upp än. Många macroalger har gått ner sig rejält pga näringsbrist, så det tar väl någon vecka innan macrosar kommer igång på allvar.

Saltisar är ju kända för att vara tålamodiga! ;)

P.S.

Fulldospuls enligt ovan idag igen:

1/16 del av en tesked KNO3, en liiiten knivsudd KH2PO4, ca 2 ml Mikro+ (ungefär som TMG), ett par ml av löst natriumbikarbonat och CaCl2 enligt Randys recept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"I’d also advise using only iron supplements that have the iron chelated to an organic molecule. The iron sold for freshwater applications is sometimes not chelated because free iron is more soluble in the lower pH of freshwater tanks. I’d avoid those products for marine applications. It will likely still work (as many of the studies in the scientific literature use free iron in seawater), but probably not as well because it may precipitate before it has fully fortified the system with iron."

http://advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm

Detta har jag tänkt på lite med, men det är min vanliga skeptisism :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

vilken koncentration Fe siktar du på egentligen? Vad var det för kar Tom körde den mixen i?

mvh Mattias

Ingen egentlig koncentration, Tom körde ca 5 ml någon mikrogödning som han envisas med att kalla "Kent's stuff" för 80 liter, så jag tog och delade bara helt sonika för mina 35 liter. Nu kör jag 2 ml två gånger i veckan, än så länge med Mikro+ men kanske behövs det TMG, ingen aning. Dock verkar det som om att även Mikro+ tar, för jag tycker mig observera att bladen blir mörkgröna efter tillsats av det. Inget jag vill eller vågar mäta i alla fall. icon10.gif

För övrigt är Barr verkligen noga med att påpeka att fosfat skall inte tillsättas i större omfattning än typ 0,2 ppm, och då endast i välplanterade burkar (pga risk för grönvatten), men samtidigt skriver han något i stil med "add traces liberally". Jag tolkar honom att det är inte så farligt att tillsätta mikrogödning lite fritt, men så klart visar det sig först om ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"I’d also advise using only iron supplements that have the iron chelated to an organic molecule. The iron sold for freshwater applications is sometimes not chelated because free iron is more soluble in the lower pH of freshwater tanks. I’d avoid those products for marine applications. It will likely still work (as many of the studies in the scientific literature use free iron in seawater), but probably not as well because it may precipitate before it has fully fortified the system with iron."

http://advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm

Detta har jag tänkt på lite med, men det är min vanliga skeptisism :)

mvh Mattias

Jupp, har också läst och tänkt på det där, därav min fundering med TMG. Jag har dock för mig att Mikro+ brukar vara bra chelaterad, men visst går det att testa med TMG också, det är bara frågan om att skaffa den. Vet inte om jag just nu tycker att det är värt att köpa TMG, det återstår ett par veckors testning för att se huruvida Mikro+ verkar i praktiken. För övrigt är det jäkligt skönt att föra en avslappnad diskussion med dig, Mattias, utan att bli ifrågasatt hela tiden. :smiley20:

Testningen med kemikalierna är nu på sin andra vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han menar nog att han doserar lite av Kents passade tillsatser, typ järn. De beror lite på vad det är för alger och växter i karet. Ett rent macro kar(eller blandat macro/korall) behöver andra saker än kar med sjögräs, de senare växer oftast nära kuster med tillgång till närningsämnen från avrinningsvatten. Han kan väl köra med Kents sötvattens micro iofs.

Kents lista: http://www.kentmarine.com/saltwater/

De har en spårelements blandning och en Fe.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han menar nog att han doserar lite av Kents passade tillsatser, typ järn. De beror lite på vad det är för alger och växter i karet. Ett rent macro kar(eller blandat macro/korall) behöver andra saker än kar med sjögräs, de senare växer oftast nära kuster med tillgång till närningsämnen från avrinningsvatten. Han kan väl köra med Kents sötvattens micro iofs.

Kents lista: http://www.kentmarine.com/saltwater/

De har en spårelements blandning och en Fe.

mvh Mattias

Aha, bra att veta! - tack för länken, Kents "Essential Elements" verkar vara intressantast då, säljs det i Sverige?

Jag har i och för sig frågat Barr om det är okej att köra med TMG, och han tyckte följande:

TMG is not that rich, Flourish is too low in Cu IMO/IME.

Så jag antar väl att det inte är så farligt med Mikro+ heller. Dunno, men det visar sig hoppas jag. Mikro+/TMG och vattenbyten borde kanske borga för ett allsidigt tillskott, under förutsättning att man kör Balling-metoden samtidigt för KH/Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, Mattias. Jag har klurat länge och väl på vad som kan orsaka Caulerpakrashar, och det tycker jag mig veta nu, däremot en annan intressant grej - som jag nu har kunnat verifiera efter Barrs egna slutsatser och erfarenheter - är att en tillsats av PO4 leder till att Caulerpa (flera sorter) tappar sina blad. Bladen som lossnar är fasta, mörkgröna och fina, så det är ingen sporuleration det är frågan om. Då är man en algart fattigare i karet men en erfarenhet rikare. Eeexellent!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett det på lite fler ställen, inte just Caulerpa dock. Höga halter påverkar flera röda så de tappar "delar" utan att nödvändigtvis hänge sig åt sexuell förökning. En del av delarna är livsdugliga och kan planteras om. Vad har du för arter i nu?

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett det på lite fler ställen, inte just Caulerpa dock. Höga halter påverkar flera röda så de tappar "delar" utan att nödvändigtvis hänge sig åt sexuell förökning. En del av delarna är livsdugliga och kan planteras om. Vad har du för arter i nu?

mvh Mattias

Höga halter - då pratar vi fortfarande om fosfat antar jag? Har i alla fall sett precis det du beskriver på en av mina röda arter. Återkommer med artlistan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höga halter - då pratar vi fortfarande om fosfat antar jag? Har i alla fall sett precis det du beskriver på en av mina röda arter. Återkommer med artlistan.

Japp, fosfat vare jag menade. Såg en röd "bubblig" stamalg på Karlstads Akavariebutik i höstas. Den satt på en bit LS i ett dåligt skött guppy FOWLR nano som hade en del algproblem. Den "ramlade" isär. De växande delarna mådde jättebra men den vann ingen volym efterssom den tappade grenar hela tiden. Flera verkade vara av åsikten då att höga, för FO då, halter nitrat och fosfat får en del alger att betee sig så. Barr bla är ju inte av den åsikten utan han skyller bara på fosfat. Förutom det guppyhotellet har jag bara hört talas om det i kar där fosfat doseras.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men det är precis som du säger: fina blad som "ruttnar" vid roten, och/eller för röda alger att dessa får gröna områden som sprider sig och algen faller isär. Bladen verkar också gå att omplantera. Detta har hittills inträffat för mig vid fosfatdoseringen.

Idag fulldospulsade jag igen, med 1/16 tsk KNO3, 1 ml Mikro+ samt ca 2 ml bikarbonat och CaCl2 vardera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, såg din tråd på Barrreport. Tom är lite jobbig ibland, ibland redogör han inte överhuvudtaget för hur han tänker. Sen är han som mig i avseendet att han spottar ur sig en massa teorier och 2 veckor senare har han glömt vad som motiverade dem.. :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


×
×
  • Skapa Ny...