Gå till innehåll

Grundläggande saltvattenskemi?


Sillen

Rekommenderade inlägg

:snurrig: :snurrig: :snurrig: :snurrig: :snurrig: :snurrig:

Jag blir fullståndigt snurrig! Jag har nu en period försökt att få saltvattenskemin att stämma. Jag får inte ihop det och destomer jag läser ju snurrigare blir det. Är det någon som har en bra text (bok, nätet eller annat media) som har en enkel förklaring så att jag får ihop det lite mer. Jag tyckte att jag började fatta men ack!

Snälla hjälp mig med vad jag ska läsa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en som Ingvar Hellmalm har skrivit... läs och få gråa hår ;)

edit: såg att jag slarvade rejält när jag konverterade till pdf, både formatering och bilden blev lidande.. har en bättre version på laptopen, den här versionen blev "fulkonverterad" nu medans jag skrev inlägg och insåg att worddokumentet var för stort.

kan lägga upp den andra versionen imorgon bitti..

saltvattenskemi.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är banne mig inte ensam...

Saltvatens litteratur kan i all ära vara bra, men när man börjar prata om negativt och possitivt laddade joner behövs en baskunskap bok i kemi om man inte hänger med... (Förslag gärna både på svenska och engelska).

Känner mig själv urkass på kemi... har ni någon förslag på litteratur, alternativt länk, som tar grunderna från "botten".

Det jag eftersträvar är helst en riktig "BASIC WATERCHEMIST BOOK FOR DUMMIES (Alt. LINK)"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi kan låsa in dig med Lasse ett par dagar;)

Tror du hans kunskap går att överföra med telepati?:smiley17:

jag har en som Ingvar Hellmalm har skrivit... läs och få gråa hår ;)

...kan lägga upp den andra versionen imorgon bitti..

Jag har bara snabbt läst igenom och den verkar kunna ge ytterligare grå hår. Men lägg gärna ut den som är korrekt för att skapa en bättre förutsättning att behålla några hårstrån i orginalfärg!

Du är banne mig inte ensam...

Saltvatens litteratur kan i all ära vara bra, men när man börjar prata om negativt och possitivt laddade joner behövs en baskunskap bok i kemi om man inte hänger med... (Förslag gärna både på svenska och engelska).

Känner mig själv urkass på kemi... har ni någon förslag på litteratur, alternativt länk, som tar grunderna från "botten".

Det jag eftersträvar är helst en riktig "BASIC WATERCHEMIST BOOK FOR DUMMIES (Alt. LINK)"...

Då söker vi samma. Det står rätt bra i Knops bok men jag känner mig inte hemma efter att ha läst den. Ger snarare fler frågetecken!

Känns skönt att det är fler än jag som inte fattar. Tyvärr kan jag inte komma till Hbmannen annars kunde det varit ett bra tillfälle för någon att ha lite grundläggande förklaringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om att det kan vara svårt att få en överblick om kemidelen.

Här är en övergripande länk om de viktigaste parametrarna och hur de relaterar till varandra. Gå sedan in under länkarna additional reading om du vill ha mer detaljerad information om en viss del. Hoppas att det kan hjälpa dig:

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Här är också en kemiräknare som räknar ut hur mycket av en viss produkt man ska dosera för att komma till önskad nivå:

http://jdieck1.home.comcast.net/chemcalc.html

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om att det kan vara svårt att få en överblick om kemidelen.

Här är en övergripande länk om de viktigaste parametrarna och hur de relaterar till varandra. Gå sedan in under länkarna additional reading om du vill ha mer detaljerad information om en viss del. Hoppas att det kan hjälpa dig:

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Mvh

Peter

Och den länken tar upp grundläggande kemi???

Jag menar från grunden.. Tex hur ozon påverkar syremolekylen osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi kan låsa in dig med Lasse ett par dagar;)

Då det är grunder inom kemi vi pratar om i denna tråd så hoppas jag personligen på att Lasse och många andra som besitter mer än väl "grundläggande kunskaper" och engagemang forsätter att utveckla sina teorier och därmed intressanta debatter vilket i sin tur förhoppningsvis kommer resultera i allmän acceptans/avfärdande.

Det är vad akvariestik och detta forum handlar om enligt min mening. Dvs. Att söka/byta erfarenhet och information och för att slutligen debattera för sin tes.

Men allt för ringa diskussioner förs i grundläggande kemi här på SG!

Alla förutsätts ha dessa grundläggande förkunskaper innan man kliver in denna "avancerade hobby"... Om så vore fallet så tror jag i alla fall att diskussioneran skulle vara mer fokuserade på kemi, och därmed mera fokus på att skapa bästa möjliga levnads betingelser/processer för det levande vi har i våra kar.. (vilket jag personligen ytterst tycker det handlar om. Inget ont sagt att någon inte strävar efter det, men att förstå vad/varför det är en annan sak...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om att det kan vara svårt att få en överblick om kemidelen.

Här är en övergripande länk om de viktigaste parametrarna och hur de relaterar till varandra. Gå sedan in under länkarna additional reading om du vill ha mer detaljerad information om en viss del. Hoppas att det kan hjälpa dig:

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Här är också en kemiräknare som räknar ut hur mycket av en viss produkt man ska dosera för att komma till önskad nivå:

http://jdieck1.home.comcast.net/chemcalc.html

Mvh

Peter

Kändes tung för att vara grundläggande för min nivå. Ska ge mig i kasty med den under helgen så får vi se om jag fattar.

Kan bara säga att det känns mycket bra att få respons på sin tråd. Jag är osäker på om det finns den grundläggande delen jag söker. Det verkar i alla finnas ett behov av kunskapen. Jag har en längre tid försökt få ihop en så enkel artikel som bara förklarar lite riktvärden på mätningar för en nybörjare. När jag då har försökt få ihop det utan att förklara hur man ska åtgärda har jag hamna i egna funderingar.

Jag tror det finns någon som har text som förklarar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av crille

vi kan låsa in dig med Lasse ett par dagar

Då det är grunder inom kemi vi pratar om i denna tråd så hoppas jag personligen på att Lasse och många andra som besitter mer än väl "grundläggande kunskaper" och engagemang forsätter att utveckla sina teorier och därmed intressanta debatter vilket i sin tur förhoppningsvis kommer resultera i allmän acceptans/avfärdande.

Det är vad akvariestik och detta forum handlar om enligt min mening. Dvs. Att söka/byta erfarenhet och information och för att slutligen debattera för sin tes.

Men allt för ringa diskussioner förs i grundläggande kemi här på SG!

Alla förutsätts ha dessa grundläggande förkunskaper innan man kliver in denna "avancerade hobby"... Om så vore fallet så tror jag i alla fall att diskussioneran skulle vara mer fokuserade på kemi, och därmed mera fokus på att skapa bästa möjliga levnads betingelser/processer för det levande vi har i våra kar.. (vilket jag personligen ytterst tycker det handlar om. Inget ont sagt att någon inte strävar efter det, men att förstå vad/varför det är en annan sak...)

__________________

...Jonas MAlm...ONE ...

(FYI! Om inte inlägget är undertecknat "Moderator" så avser det min privata åsikt. Med start 4/10-06 )

förlåt mig:ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av crille

vi kan låsa in dig med Lasse ett par dagar

Då det är grunder inom kemi vi pratar om i denna tråd så hoppas jag personligen på att Lasse och många andra som besitter mer än väl "grundläggande kunskaper" och engagemang forsätter att utveckla sina teorier och därmed intressanta debatter vilket i sin tur förhoppningsvis kommer resultera i allmän acceptans/avfärdande.

Det är vad akvariestik och detta forum handlar om enligt min mening. Dvs. Att söka/byta erfarenhet och information och för att slutligen debattera för sin tes.

Men allt för ringa diskussioner förs i grundläggande kemi här på SG!

Alla förutsätts ha dessa grundläggande förkunskaper innan man kliver in denna "avancerade hobby"... Om så vore fallet så tror jag i alla fall att diskussioneran skulle vara mer fokuserade på kemi, och därmed mera fokus på att skapa bästa möjliga levnads betingelser/processer för det levande vi har i våra kar.. (vilket jag personligen ytterst tycker det handlar om. Inget ont sagt att någon inte strävar efter det, men att förstå vad/varför det är en annan sak...)

__________________

...Jonas MAlm...ONE ...

(FYI! Om inte inlägget är undertecknat "Moderator" så avser det min privata åsikt. Med start 4/10-06 )

förlåt mig:ledsen:

Nix... tänker aldrig förlåta dig Crille.. Aldrig! Ha ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snälla:kram: ,skämt åsido jag tycker det här med kemi,på en nivå som även noviser förstår är välkommet,tycker lasse och stig förklarar bra

Jag med och jag tycker det är en del av charmen att Lasse och Stig som exempel kan ha diskusioner i samma forum som jag och andra nybörjare!

Noviskunskap sökes!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snälla:kram: ,skämt åsido jag tycker det här med kemi,på en nivå som även noviser förstår är välkommet,tycker lasse och stig förklarar bra

Ja, instämmer helt, Stig och Lasse är stora talanger för SG, och de är mer än väl Uppskattade!!!!!!

Men jag hoppas även de uppmuntrar "vidare grundläggande kemikunskaper"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara en glad amatör som inte bryr mig så mycket om avancerade facktermer och djuplodande utlägg som är Lasses specialitet hehe.. Han är oerhört duktig men man kan lyckas lika bra ändå utan dessa kunskaper. Jag kör på denna enkla formel.

1: Ha så näringsfattigt vatten som möjligt

2. Se till att Ca, mg, Kh är bra

3. Använd sunt förnuft och dina ögon

4. Använd bra ljus och gärna mycket. T5 eller Mh spelar ingen roll bara ljuskällorna är kavalitetsvaror (inte kinesiska lågprislampor t.ex)

5. Byt vatten! så mycket som du har råd med

6. Se till att du har en osmos och byt filtren var 8-12 månad, gärna ett silikatfilter efter.

7 jag har säkert glömt något men är det viktigt så återkommer jag.

Jag tycker att jag har lyckats ganska bra trots mina minst sagt bristfälliga vattenkemikunskaper. Jag är inte heller begåvad med sk gröna fingrar för krukväxter och dyl brukar dö efter jag har haft kontakt med dem. Grannes gräsmatta brukar vissna om jag har passerat den. så illa är det men som tur är så är inte koraller några växter utan djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara en glad amatör som inte bryr mig så mycket om avancerade facktermer och djuplodande utlägg som är Lasses specialitet hehe.. Han är oerhört duktig men man kan lyckas lika bra ändå utan dessa kunskaper. Jag kör på denna enkla formel.

1: Ha så näringsfattigt vatten som möjligt

2. Se till att Ca, mg, Kh är bra

3. Använd sunt förnuft och dina ögon

4. Använd bra ljus och gärna mycket. T5 eller Mh spelar ingen roll bara ljuskällorna är kavalitetsvaror (inte kinesiska lågprislampor t.ex)

5. Byt vatten! så mycket som du har råd med

6. Se till att du har en osmos och byt filtren var 8-12 månad, gärna ett silikatfilter efter.

7 jag har säkert glömt något men är det viktigt så återkommer jag.

Jag tycker att jag har lyckats ganska bra trots mina minst sagt bristfälliga vattenkemikunskaper. Jag är inte heller begåvad med sk gröna fingrar för krukväxter och dyl brukar dö efter jag har haft kontakt med dem. Grannes gräsmatta brukar vissna om jag har passerat den. så illa är det men som tur är så är inte koraller några växter utan djur.

Jag är chockad, återigen håller jag med dig svärd! :skrattar: speciellt "sunt förnuft och använd dina ögon", och det verkar ju även vara en av Lasses grundpelare, trots alla utsvävningar med molekyler hit och joner dit som en annan dödlig inte fattar ett sk*t av ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här basala informationen som flera eftersöker är svår att ta i den form som ett forum är. Jag håller ju en sådan kurs för anställda i zooaffärer och liknande och då pratar jag i ca 3 timmar allt som allt. Jag ställer gärna upp på träffar, akvarieföreningar och liknande och håller föredrag i ämnet och jag har också haft i tankarna att skriva ner olika delar i forumet här. Det är dock ett ganska omfattande jobb och det får komma lite pö om pö.

Tack för alla goda kommentarer (tänk att jag fick ett plus från Svärd också:ler: )

Jag ögnade igenom artikeln Capote länkade till och den kan nog vara en bra början även om jag inte förstog han syn på nitrit helt.

MVH Lasse

Ps - Kom och tänka på att det är tur att Svärd inte har några grundläggande vattenkemikunskaper - hur skulle vi andra i så fall ha en chans mot hans kar då?:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ögnade igenom artikeln Capote länkade till och den kan nog vara en bra början även om jag inte förstog han syn på nitrit helt.

MVH Lasse

Ja, den kan man ju undra över, vi vet ju också vad som är nästa steg i cyceln och där var han ju mer tydlig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och den länken tar upp grundläggande kemi???

Jag menar från grunden.. Tex hur ozon påverkar syremolekylen osv...

Ja det tycker jag, jag vet att Sillen inte är en nybörjare och tycker själv att det är relationen mellan olika parametrar som kan vara svårt att förstå. Jag är ganska säker på att sillen känner till vad MG ,CA, KH osv är och trodde han mer behövde hjälp med att få en bild av hur parametrarna påverkar varandra. Han sa att han hade "svårt att få det att gå ihop". Jag sa också att det fanns mer under länkarna i artikeln, bla. den länk som Capote gav. Sedan vet jag inte om jag skulle kalla hur ozonet påverkar syremolekylen för varken grundläggande eller speciellt nödvändigt för att förstå saltvattenskemin på en grundläggande nivå. Eller??? ;) Jag har väldigt dålig koll på detta samband men känner att jag klarar mig bra ändå.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska säker på att sillen känner till vad MG ,CA, KH osv är och trodde han mer behövde hjälp med att få en bild av hur parametrarna påverkar varandra. /Peter

Även om det är svårt att generalisera och man vill vara så 'korrekt' på molekyl nivå, tror det skulle vara intressant för många med en artikel som är "basic", med hur parametrarna påverka varndra som Peter skrev.

Finns alltid massor av dokument att läsa,, men tror ej alla orkar sätta sig in i kemins värld fullt ut (jag är en av dem iallfall)..

Är nog också mer än jag som tillsatt kemikalier och funderat på hur det påverkar andra värden, samt vilka metoder som är alternativet mm.

Typ olika 'formler'/scenarion/åtgärder skulle vara intressant,

Tex:

Scenario:

---------

Jag har mätt och har:

(I) Lågt Ca

(II) Högt Ca

(III) Lågt Mg

Påverkan:

---------

(I) Lågt Ca -> Högre KH

(II) Högt Ca -> Lägre KH

(III) Lågt Mg -> Lägre KH och Ca

Åtgärder:

---------

(I) Buffra Ca genom alt: x, y eller z

osv...

Detta tilsammans med "idela" värden, (se nedan) skulle vara bra lathund för ngt att sträva efter som nybörjare.

nitrit = 0

nitrat = 0-5

fosfat = 0

ph = ~8,2

kh = 8-12

calcium = 420

mg = 1300

OBS som sagt innan av andra, bästa är att se hur de i akvariet mår, men tror det kan vara till hjälp med en sort enkel 'guide', ngt som har ngt sådant dokument eller länk?

~Henrik (med lite reservationer för de ideala vattenvärdena och de olika sceanarion snabbt beskrivit ovan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK Peter!

Jo jag är defenitivt nybörjare men jag tror du har tolkat min fråga rätt. Jag vet vad ämnena är (tror jag) men blir osäker så fort jag går vidare då jag inte får ihop processerna. Jag har ännu inte tagit mig i kragen och läst din länk men tror att den kan vara bra för mig. Lite orolig är jag dock att jag saknar lite grunder som kommer innan då artikeln var rätt klurig. Jonas har också rätt då det är grunder jag är ute efter. Nu var det för min del inte just ozonet men jag försöker få någon form av lästips för nybörjare.

Jag vill nu att vi återgår till tråden tanke och det är att ge oss nybörjare lite lästips för att förstå vad som händer i karet och varför. Nu kan dessa lästips vara allt från förklaring på skillnaden på kisel och silicat till hur processerna fungerar.

Texten ser jag nu är lite rörig men det bjuder jag på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh 12 är på tok för högt. Bra kh med stenkoraller är 6.5-8.0

som sagt det finns olika sätta att se på saker, inget är "lag"...

Tex: de rekommenderar 7-12 på wetwebmedia som jag personligen håller bra kvalitet på sina svar, samt en av författarna har skrivit en bra 'basic' bok:

"The Conscientious Marine Aquarists" som jag har.

http://www.wetwebmedia.com/alkalinity.htm

in Reefkeeping rekommenderar de 7-11dKH

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Tror syftet med denna tråden är att förstå grunderna i kemin och hur olika saker påverka varandra, och vad man som akvarist kan göra åt saker om man vill det.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...