Gå till innehåll

Kubakvarium vs vanligt akvarium


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej! sitter nu i valet och kvalet. hasde tänkt att jag skulle betälla min första grej till mitt saltvattenskar, nämligen själva karet. har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa ett kubakvarium eller ett vanligt.

dom jag väljer mellan är ett kubakvarium på 65x65x65 eller ett vanligt akvarium på 100x60x50 eller ett på 120x50x50.

själv tycker jag att kubakvarium är otroligt snyggt men det är väl lite nackdelar med det eller?

hur funkar det med ljus tillexempel till ett kubakvarium? finns det t5 armaturer som är 65 cm breda som ger tillräckligt med ljus till ett sådant kub kar??

Sedan så får det ju inte plats med något vidare stort sumpakvarium under en kub heller om man nu inte bygger bänken mycket större än vad själva kuben är, och det blir nog inte så snyggt.

ni får gärna hjälpa mig o komma fram till vilket som blir bäst.

OBS jag är helt nybörjare så ha lite tålamod :)

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Generellt är det bättre med djup än höjd på vanliga rektangulära akvarier.

kubar e coola... nackdelen är väl som du nämner ljustet, och att de kan vara höga och svårt att komma åt. men inget som ska hindra en om man vill ha det..

Du får säkert tips av andra här som har kub och deras lösning med ljus, sump mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var själv i samma val och kval när jag skulle uppgradera.. ungefär samma mått som du funderar på.

jag resonerade så här (detta är mina egna slutsatser/åsikter!)

Kubakvarium

+snyggt format

+Räcker med 1 MH armatur för att få bra spridning.

-Lurigt med ljuset om man ska köra T5.

-Mindre plats under burken för sump osv.

Rektangulärt

+Lättare med T5

+Mer plats under för sump och teknik

-Kub är alltid kub och det är snyggt ;)

-Behövs flera MH för att få bra spridning.

Jag valde tillslut ett rektangulärt, och jag har inte ångrat mig. även om det finns en liten plan någonstans i framtiden om en kub också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej där,

bor du i Töcksfors det var värst. Min gamle aikidotränare bor ute i skogen där nånnstans. Jag skulle ta kuben, men av rent estetiska skäl. Det är nog lite krångligare, du kan ha två "sumpar" i olika nivå. En övre med ev. refugium/sandbädd osv och en nedre med tekik. Har sett några dylika på RC, speciellt de som har refugium med DSB.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm tack för era svar men ni gjorde ine saken lättare för mig ;)

så om jag kör med ett rektangulärt kar så måste jag ha 2st MH lampor? har tänkt att jag ska ha 1st 250w MH + en ramp med t5 men det kanske blir klent då i ett rektangulärt? men det lutar kanske åt ett vanligt ändå på grund av att allt det tekniska är lättare att fixa , jag är ju nybörjare så jag har ju ingen erfarenhet av någonting.

men som sagt, ett kubakvarium är ju satans snyggt och det estetiska går ju nästan i första hand..

Jag står på noll igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej där,

bor du i Töcksfors det var värst. Min gamle aikidotränare bor ute i skogen där nånnstans. Jag skulle ta kuben, men av rent estetiska skäl. Det är nog lite krångligare, du kan ha två "sumpar" i olika nivå. En övre med ev. refugium/sandbädd osv och en nedre med tekik. Har sett några dylika på RC, speciellt de som har refugium med DSB.

mvh Mattias

hej, jepp det gör ja.. se där ja,, visste inte att det sprang omkring sånna där ninjas här ute i skogarna ;)

samma här,, skulle ja välja det snyggaste blir det utan tvekan ett kubakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringde nu till globefish och skulle höra med dom om dom kunde botta hål och bygga en kammare till mig och det var inga problem så det var ju helt perfekt för min del för sånt vågar jag mig inte på själv. och speciellt dyrt va de inte heller :)

men dom skickar ju inte akvarium :( :(

o jag har ca 40 mil till stockholm. skit tänkte jag. någon som vet om det finns nåt ställe i värmland där man kan köpa bra ahelglasakvarium?

eller är det värt att köra 80 mil för att hämta ett akvarium?

det kanske är en väldigt rolig affär sså det är värt att åka til bara för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringde nu till globefish och skulle höra med dom om dom kunde botta hål och bygga en kammare till mig och det var inga problem så det var ju helt perfekt för min del för sånt vågar jag mig inte på själv. och speciellt dyrt va de inte heller :)

men dom skickar ju inte akvarium :( :(

o jag har ca 40 mil till stockholm. skit tänkte jag. någon som vet om det finns nåt ställe i värmland där man kan köpa bra ahelglasakvarium?

eller är det värt att köra 80 mil för att hämta ett akvarium?

det kanske är en väldigt rolig affär sså det är värt att åka til bara för det?

jag åkte 90+ mil för att hämta mitt akvarium ;)

fiend och norrlandsligan åkte betydligt längre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringde nu till globefish och skulle höra med dom om dom kunde botta hål och bygga en kammare till mig och det var inga problem så det var ju helt perfekt för min del för sånt vågar jag mig inte på själv. och speciellt dyrt va de inte heller :)

men dom skickar ju inte akvarium :( :(

o jag har ca 40 mil till stockholm. skit tänkte jag. någon som vet om det finns nåt ställe i värmland där man kan köpa bra ahelglasakvarium?

eller är det värt att köra 80 mil för att hämta ett akvarium?

det kanske är en väldigt rolig affär sså det är värt att åka til bara för det?

Hör med David på http://www.akvarieinterior.com/ i Skoghall han kan nog bygga åt dig om du ber snällt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaja, då är det väl bara o sätta sig i bilen och åka då :)

när jag ändå är i stockholm måste det väl finnas några affärer som jag inte kan missa att besöka eller?

JR är ett måste, dom håller till i Täby. Sen finns ju korallrevet i södertälje.

Det är dom två jag har besökt, finns fler också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men blir inte 24w för klent till ett kar som är 65cm djupt?

Alla T5-längder har ungefär samma W/längdenhet på röret. Det innebär att ett 39W-rör över ett 90xYxZ cm akvarium ger samma W/volymsenhet som ett 24W ger över ett 60xYxZ. Så det spelar ingen roll om du kör t.ex. 39 eller 24 W över ett 65cm högt akvarium för det blir ungefär samma ljusmängd till botten. Antalet rör spelar dock roll. För MH gäller inte samma regler för de kan i viss mån ses som punktbelysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla T5-längder har ungefär samma W/längdenhet på röret. Det innebär att ett 39W-rör över ett 90xYxZ cm akvarium ger samma W/volymsenhet som ett 24W ger över ett 60xYxZ. Så det spelar ingen roll om du kör t.ex. 39 eller 24 W över ett 65cm högt akvarium för det blir ungefär samma ljusmängd till botten. Antalet rör spelar dock roll. För MH gäller inte samma regler för de kan i viss mån ses som punktbelysning.

ok, är det så de fungerar attlså. då vart man lite smartare ;)

men säg att jag skaffar mig ett rektangulärt akvarium på 100x60x50 då.. blir det för lite ljus med en 250w MH + en ramp med 2st t5 rör om jag ska ha mest lite lätta mjuk koraller och ett par räkor och nån fisk?

om det blir för lite bör jag då kompletera med en till 250w MH eller med mer t5 rör?

kan nämligen köpa 2st 250w MH billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JR är ett måste, dom håller till i Täby. Sen finns ju korallrevet i södertälje. Det är dom två jag har besökt, finns fler också.

Jag gjorde en sväng inför upphandlingen till köpcentrat och besökte i följande ordning:

1. Akvarielagret

2. Akvarieleasing

2. Korallrevet

3. JR/Triton Akvarium

Om jag skulle rangordna dom skulle jag vända listan upp och ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men säg att jag skaffar mig ett rektangulärt akvarium på 100x60x50 då.. blir det för lite ljus med en 250w MH + en ramp med 2st t5 rör om jag ska ha mest lite lätta mjuk koraller och ett par räkor och nån fisk?

Jag har ett som är 90*60*60 med 150W MH över, det räcker gott och väl för att det ska se snyggt ut samt att de mjukisar jag har klarar sig utmärkt på den belysningen.

Så jag tror nog att en st. 250W MH och ett par T5'or med blåljus kommer räcka gott och väl åt dig. Men får du tag på en 250W billigt, så kör på en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör på kub konceptet som du var inne på från början! sen MH + blå ljus, du har ju redan ett rektangulärt kar som du kan konvertera i nödfall ;)

ja det är ju såå snyggt tycker jag. sen har jag ju fått en väldigt bra ritning också på ett komplett system ;) och att det funbkar med 60cm ramper gör ju de lite lättare också, så nu lutar det år kubakvarium igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och Erik åkte raka vägen ned till Sthlm och snurrade runt och hämtade akvarier. Blev väl 150+ mil ! :D

Men det var det värt..

Sen hade vi en del olyckor på vägen, men det försöker man inte tänka på idag =)

jo det hade ju varit kul att åka på roadtrip,, men min ekonomi är inte så bra .. hade jag haaft gott om pengar hade ja ju kunnat åka till stockholm och köpa massa saker till mitt kar. men just nu har jag bara råd till själva karet och då känns det lite för långt att åka..

en del säger att jag kan spara pengar tills jag har råd att köpa mer än en sak, men problemet är att jag inte klarar att spara pengar så jag måste köpa direkt om jag inte ska slösa bort dom på annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...