Gå till innehåll

Kubakvarium vs vanligt akvarium


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej! sitter nu i valet och kvalet. hasde tänkt att jag skulle betälla min första grej till mitt saltvattenskar, nämligen själva karet. har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa ett kubakvarium eller ett vanligt.

dom jag väljer mellan är ett kubakvarium på 65x65x65 eller ett vanligt akvarium på 100x60x50 eller ett på 120x50x50.

själv tycker jag att kubakvarium är otroligt snyggt men det är väl lite nackdelar med det eller?

hur funkar det med ljus tillexempel till ett kubakvarium? finns det t5 armaturer som är 65 cm breda som ger tillräckligt med ljus till ett sådant kub kar??

Sedan så får det ju inte plats med något vidare stort sumpakvarium under en kub heller om man nu inte bygger bänken mycket större än vad själva kuben är, och det blir nog inte så snyggt.

ni får gärna hjälpa mig o komma fram till vilket som blir bäst.

OBS jag är helt nybörjare så ha lite tålamod :)

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Generellt är det bättre med djup än höjd på vanliga rektangulära akvarier.

kubar e coola... nackdelen är väl som du nämner ljustet, och att de kan vara höga och svårt att komma åt. men inget som ska hindra en om man vill ha det..

Du får säkert tips av andra här som har kub och deras lösning med ljus, sump mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var själv i samma val och kval när jag skulle uppgradera.. ungefär samma mått som du funderar på.

jag resonerade så här (detta är mina egna slutsatser/åsikter!)

Kubakvarium

+snyggt format

+Räcker med 1 MH armatur för att få bra spridning.

-Lurigt med ljuset om man ska köra T5.

-Mindre plats under burken för sump osv.

Rektangulärt

+Lättare med T5

+Mer plats under för sump och teknik

-Kub är alltid kub och det är snyggt ;)

-Behövs flera MH för att få bra spridning.