Gå till innehåll

Kubakvarium vs vanligt akvarium


andreassofus

Rekommenderade inlägg

ja det är ju såå snyggt tycker jag. sen har jag ju fått en väldigt bra ritning också på ett komplett system ;) och att det funbkar med 60cm ramper gör ju de lite lättare också, så nu lutar det år kubakvarium igen.

Jag har en nyinförskaffad 60cm ramp och jag är mäkta nyfiken på vad jag ska hitta på med den, då jag har ändrat mina planer lite i all hast. Riktigt snygg är den också, så jag lutar nog åt att försöka köra en öppen kub med den. Problemet är bara att jag har varken planerat för ett 3:e akvarium eller en kub så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... =)

Jag får helt enkelt glutta på hur det går för dig så kanske jag kör igång ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag gränsar till att vara off topic men jag har en fundering på vad ni skriver. Vad är det sopm gör att ni tycker kuber är snyggare än rektangulära. Jag tycler inte det själv men har heller sett så många. Ta GustavFs som exempel. Mycket snyggt och välskött akvarium. Det ser genom tänkt ut och innehållet ger harmoni med MH glittret som pricken över i:et. Om han hade haft ett rektangulärt hade det säkert vara lika bra på alla punkter ovan. Jag tycker det generellt ärt snyggare med rektangulära men kan se fördelar med det kubiska. Kan någon upplysa mig om vad det är som gör att det är snyggare med kub?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gränsar till att vara off topic men jag har en fundering på vad ni skriver. Vad är det sopm gör att ni tycker kuber är snyggare än rektangulära. Jag tycler inte det själv men har heller sett så många. Ta GustavFs som exempel. Mycket snyggt och välskött akvarium. Det ser genom tänkt ut och innehållet ger harmoni med MH glittret som pricken över i:et. Om han hade haft ett rektangulärt hade det säkert vara lika bra på alla punkter ovan. Jag tycker det generellt ärt snyggare med rektangulära men kan se fördelar med det kubiska. Kan någon upplysa mig om vad det är som gör att det är snyggare med kub?

Smaken är som baken jonas! ;) vad är det som gör min passat snyggare än din saab? lika svår fråga att svara på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är som baken jonas! ;) vad är det som gör min passat snyggare än din saab? lika svår fråga att svara på ;)

Ja du Magnus! Då föärstår jag hur det ligger till. Om du tror din Passat är snyggare visar det bara på dålig smak!;) Skämt å sido så håller jag med dig. Men det är så många som säger det är snyggare med kuber och då även rekomenderar andra att ta det då det är snyggare. Hur kan någon veta vad andra tycker? Folk skriver inte att om du tycler är snyggare... eller att jag personligen tycker det är snyggare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är djup kontra längd som gör hela upplevelsen och därmed att kuber "känns" mer fascinerande. En bra kub är ju lika effektfull från vilket håll man än ser in i det, om det står mitt i ett rum.

Finns en del som väljer kortare burkar med större djup för att få till liknande effekt... En kub är väl yttersta udden på just detta scenario.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och god moegon på er!

efter många mom och men har jag bestämt mig för att det blir en kub.

tror det kommer att bli bra.

jag har en fråga till angående cirkulationen då, spelar måtten någon roll på karet när man köper cirkulationspumpar? eller är det bara vattenmängden som spelar in?

kuben är ju bara 65cm åt alla håll och innehåller 275l., men sen finns det ju rektanulära 275l akvarium som är betydligt längre.

frågan är alltså om man behöver lika kraftiga pumpar i kuben som ide rektangulära, eller ska man köpa fler mindre kraftiga i kuben eller så??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föredrar helt klart avlånga avkarium med större djup än höjd. Fiskar har större möjligheter att sträcka ut. Med avlånga akvarium tycker jag också det finns större möjligheter variera inredningen...

Har dock kvar en kub på 55x55x55 som jag använder som top-up/saltblandning/karrantänkar vilket kuben funkar utmärkt för då den tar liten plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för tipset.. är det bra pumpar då? står kanske ph för powehead?

Jajemen. Spana in t.ex Akvarielagunen på PH eller MJ serien, PH = Powerhead.

Skulle tro det är den där lilla filterkorgen och alla små plastprylar för styrning av jetstrålen som skiljer modellen åt, impellern är likadan. Har aldrig ägt en MJ annat en begagnad, så jag kan inte säga definitivt vad som skiljer dom åt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste alla fiskar sträcka ut sig?? har i och för sig inte tänkt att ha så extremt mycket fiskar,, mest lite koraller och så, och en och annan fisk och nån räka kanske. inga jättesvåra saker eftersom det är mitt första saltvattenskar. vill först se hur allt fungerar.

räcker det med 25-30kg levande sten i en sån kub som jag ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajemen. Spana in t.ex Akvarielagunen på PH eller MJ serien, PH = Powerhead.

Skulle tro det är den där lilla filterkorgen och alla små plastprylar för styrning av jetstrålen som skiljer modellen åt, impellern är likadan. Har aldrig ägt en MJ annat en begagnad, så jag kan inte säga definitivt vad som skiljer dom åt...

ok, ska kolla på de. har även kololat på andra pumpar so tex. tunze men dom är ju svindyra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamers är precis vad namnet antyder, dvs bredstrålande massförflyttande pumpar där istället en powerhead förflyttar vattnet i en smal lång stråle. Att jämföra en streamer med en powerhead tycker jag nästan är som att jämföra äpplen med päron, båda är frukter men smakar och ser olika ut. Men jag antar att dom flesta ändå vet vad som skiljer dom olika typerna åt...

Jag röstar för en hög med Maxijettar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...