Gå till innehåll

Kubakvarium vs vanligt akvarium


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ja 75x75x50 knaske inte är så dumt, men jag har bestämt mig för en kub nu. bestämmer jag mig inte kblir det inget av de tror ja ;) finns nog både nack och fördelar med allting.

angående pumparna får jag kolla lite till vad ja ska ha. men sammanlagt bör jag väl ha pumpar som pumpar i alla fall 3000l/h eller? sen om det är 2st eller 5st får jag se vad ni tror blir bäst..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det förrsesten ok att diskutera pumpar i den här tråden eftersom den handlar om akvarium?? för mig går det bra i alla fall :)

vill inte att tråden ska stängas ner bara

Klart det är okey? Dessuom är det ju du som har startat tråden;) Men ibland kan det vara bättre att skapa en ny tråd så andra får lättare att söka i forumet...

Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns t.om. de som har djupare än vad det är långt. Oregonreef.com är ett riktigt praktexempel.

Men då är det väll ingen kub, eller? Svarar du jo så har jag en kub som är 60 cm bred och 120 djup om jag sitter vid datorn! ;) Strunt i det förra men då förstår jag vad det är som ni gillar med dem!

Lycka till med ditt kar. Jag kommer följa utvecklingen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpar behöver man ju oavsett formen på karet så jag hade inte någon tanke på att det skulle kunna vara olämpligt i sammanhanget. Oavsett formen på karet tycker jag att pumparna skall ha ett insugskydd som är så långt att inte sjöharar, anemoner eller sovande fiskar fastnar där. Det betyder att jag tycker att för kuber blir det ofta bäst med cirkulationspumpar i en pelare i mitten med långa insugsrör i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då är det väll ingen kub, eller? Svarar du jo så har jag en kub som är 60 cm bred och 120 djup om jag sitter vid datorn! ;) Strunt i det förra men då förstår jag vad det är som ni gillar med dem!

Lycka till med ditt kar. Jag kommer följa utvecklingen!

Nä, det är absolut ingen kub. Jag bara drog upp den i sammanhanget att kuber ofta har ett bättre djup än standardakvarier och att en del av tjusningen ligger kanske just där. Då är Oregonreef ett steg i andra riktningen där man gjort det djupare än vad det är långt vilket lär ge en mäktig känsla. Men Oregonreef är mäktigt av så många anledningar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas. Tyvärr kommer du få dras med att folk har olika uppfattningar och även olika erfarenheter. Jag tycker det är bra att folk delger sina erfarenheter och vad de tycker och att det inte behöver vara saningen. Jag hoppas att inte jag virrade till det med att fråga vd som var den stora fördelen med kuber. Jag vet nu vad de ser i kuberna som sin charm och jag håller med dem i att de är vackra. Skulle jag vara intresserad av kub skulle jag leta efter bilder på GustavFs men även ChristerTs kuber. Båda otroligt vackra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nog finns det folk som är nöjda med sina maxi-jet'ar, eller har en fet pump med flera utblås osv. finns lika många lösningar som det finns akvarister. jag körde med små powerheads i mitt 105l och det funkade sådär. är nog lättare med powerheads i små burkar.

det var min personliga åsikt, jag kommer aldrig köra med powerheads igen (eller kanske i nanot, svårt att få plats med streamer där)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller streamers är det bara Tunze som gäller. Som pumpar är de jättebra, pumpar mycket, drar litet ström och brukar hålla bra.

Om du absolut vill ha streamers så var försiktig. Köp inga sjöharar, undvik anemoner som kan klättra, och använd nattlampa de första nätter efter du köpt ny fisk. Clowner speciellt står ofta i vattenytan och sover så det finns flera som hittat en nyinköpt på pumpen på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller streamers är det bara Tunze som gäller. Som pumpar är de jättebra, pumpar mycket, drar litet ström och brukar hålla bra.

Om du absolut vill ha streamers så var försiktig. Köp inga sjöharar, undvik anemoner som kan klättra, och använd nattlampa de första nätter efter du köpt ny fisk. Clowner speciellt står ofta i vattenytan och sover så det finns flera som hittat en nyinköpt på pumpen på morgonen.

nej det är inte just streamer som jag vill ha.. har själv ingen aning om jag vill ha.. har ingen uppfattning om det. vill bara ha bra saker som fungerar bäst i ett kubakvarium och som inte behöver kosta många tusen kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapa "utblåset" på en Maxijet så får du bredare stråle, tips.

Eftersom det är många viljor så hade jag köpt en av varje och provat ut själv vad som känns bäst. Om du tycker Maxijeten är dålig, ha den liggandes som reserv för rätt som det är så kommer du att behöva den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...