Gå till innehåll

Plexi på botten av akvariet (när lägga dit)?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Som sagt, jag har ju hunnit fylla på vatten i akvariet nu, ca 800L och har plexiskivor som jag tänkte lägga ned under stenen. Skall jag lägga ned det nu direkt, eller hade det varit bättre om jag haft plexiskivorna på plats redan innan jag började fylla på vatten? (siliconade).

Är det försent att lägga ned dem nu?

Tänkte om det kommer in skit eller sand under dem senare? Min plan är iaf nu (om ingen kommer med bra argument mot) att lägga ned dem i karet och när stenen ska flyttas i så tar jag och sätter stenen på dem och på så vis tynger ned dem.

Vad tror ni andra?

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte hur stor risk det är men ändå en liten tanke, om man inte silikonar runt om så kanske det kommer att bildas giftiga gaser pga den låga syrenivån under denna skivan som kan sippra upp i karet, men de riskerna vet jag inte hur stora de är.

Småkryp letar sig säkert också in om det finns nåt ställe där de kan klämma sig in.

Du har inget badkar hemma? så du kan tappa ur en del av vattnet i och sedan silikona.

Tycker att du ska silikona men det är ju så j-kla surt att behöva slanga ur allt vattnet det är inget beslut man gärna vill ta men som sagt better safe than sorry.

Detta är bara min åsikt.... lycka till iallafall

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan du ju använda Deltecs korallim tex, om du tvunget vill försegla plattorna, så inget kommer under dem. Men samtidigt är det kanske ingen billig lösning.

Kör på med stenen ovanpå plattorna bara, ligger bara stenen på plats när du hivar i sanden så tror jag inte det är några problem. Men det är du själv som bestämmer. :)

*Edit: Kom på det också, at du kan ju såga PVC-rör till ringar på 5mm höjd, limma dessa på underisdan av plattorna, så kommer plattorna upp en liten bit, samtidigt som du fördelar stenarnas vikt på lite större yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden kommer inte på plats än på ett bra tag. Har tänkt låta allt sten och byggande bli klart och sedan pyttsa i sanden. Men risken är ju alltid att något åker under där ändå :)

Limma fast det med korall-lim blir ju ingen billig eller smidig lösning iaf :) hmm..

Synd att man var så ivrig och tappade på vattnet direkt att man inte tänkt på att silicona fast plexin =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte inte ha plexin för att ev riskera att stenen ska slå sönder botten om något skulle rasa, snarare att det verkar vara enklare att stapla om man har plexi på botten, plus att inte ev repa bottenglaset :) (varför vet jag iofs inte, för det spelar ju egentligen ingen roll?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Sätt plexin på ett par rörstumpar så att du kommer upp några cm ovanför bottenglaset.Sen när du tröttnat på sanden är det bara att suga upp den,då får du desutom bra cirkulation under stenarna. Förhoppningsvis mindre detrius vid/under stenarna.

MVh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det verkligen någon som råkat ur för bräckage pga att det saknas skydd på botten??

jag har aldrig haft några problem med stenen direkt på botten under de år jag hållit på i alla fall.(som mest 350kg sten)

Det beror väl lite på hur man riggar stenen...

Men Fredrik du har ju 15 mm glas... Det ska ju kräva ett rejält ras för att det ska spricka... Men om jag endå skulle ha valt en bottenskivor så skulle jag tätlimma dem! Kommer det något stenkorn mellan skivorna så blir ju det inte bli så lyckat eller hur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ju ha liggundelag men den vägra ju fästa och då sket jag i det, orkade inte köpa plexi, så jag kör ju utan.. att bottenglaset blir repat gör ju fan ingenting, och det var inte alls svårt att stapla ten utan bottenskydd.. så kör utan är mitt råd.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på hur man riggar stenen...

Men Fredrik du har ju 15 mm glas... Det ska ju kräva ett rejält ras för att det ska spricka... Men om jag endå skulle ha valt en bottenskivor så skulle jag tätlimma dem! Kommer det något stenkorn mellan skivorna så blir ju det inte bli så lyckat eller hur!

Jag tänkte närmast på om någon av Sgs medlemmar råkat ut för något,

jag har ju tappat sten i karet men det har aldrig hänt något - stenen "väger" ju inte lika mycket i vatten, och faller ju heller inte lika fort som i luft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Whatever.. tycker jag .

Om du lägger plexin i och stenen på sedan så kommer det inte så mycket vatten (nåra droppar kanske) in under plexin innan du lägger sanden. År du rädd för gasbildning mm under plexin så kan du ju alltid perforera den med en borrmaskin (hur mycket du orkar :-).

Du ska inte behöva släppa ut allt vatten nu bara för silikona plexin, eller?

Å andra sidan så är inte risken så där jättehög att man krossar bottenglaset utan plexi heller, bara om det är spänningar i glaset redan (pga dåligt ihopsatt akvarie vilket det inte ser ut att vara i det här fallet) och det skulle vara den utlösande faktorn i så fall. (jag ska nog inte komma med fler ideér så att du kan sova lungt i natt ;-)

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner som så att stapla på bara glasrutan på botten så är det risk för att stenarna sticker iväg och glider? Eller är det bara jag som tycker att bottenrutan skulle kännas riktigt "slippery" så att säga :)

Krossa bottenglaset är jag inte rädd för.

Har haft betydligt tyngre stenar i mitt 720 tidigare och det var "bara" 10 mm där och inte limmat av Globefish ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner som så att stapla på bara glasrutan på botten så är det risk för att stenarna sticker iväg och glider? Eller är det bara jag som tycker att bottenrutan skulle kännas riktigt "slippery" så att säga :)

Plexiglas är väl inte så mycket "strävare" än bottenglas?

Nä gör en ställning att bygga och fästa LSen på! Finns bara fördelar: Bättre cirkulation och bra gömställen för djuren bl.a.

Enkel variant i litet akvarium men möjligheterna är obegränsade:

ls-stod.jpg

kub-001.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte närmast på om någon av Sgs medlemmar råkat ut för något,

jag har ju tappat sten i karet men det har aldrig hänt något - stenen "väger" ju inte lika mycket i vatten, och faller ju heller inte lika fort som i luft

Ja, jag delar din uppfattning... Men det jag menade är att man kanske inte behöver låta en 25 kilos sten hänga fritt runt mittstaget i karet med hjälp av bomullstråd ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...