Gå till innehåll

Laggemans nya 420 liter's Juwel


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tjenare. Jag hade (om jag förstår dig rätt) samma problem med sargen. Detta löste jag genom att kapa i sargen så at6t boxen gick ner såpass långt att jag fick insuget på den nivå jag ville ha.

På mitt kar sitter en 10cm hög sarg av plast, och den gick bra att kapa i med en bågfil och en mattkniv.

Tack för tipset Erik, har tänkt på detta också. Det är kapat på baksidan sedan innan så jag vet hur den ser ut i genomskärning.

Hur var det Erik, hade du någon glas-kant på insidan av karet för att stadga upp det eller är det endast sargen som hjälper till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ups...läste det men så glömde jag bort att svara. Sorry!

På vårt är det en glaskant både fram och bak som är ca 6cm breda. Samma glastjocklek som karet i övrigt...dvs 10mm.

På mitten sitter även ett tvärstag som är 10cm brett.

Så på Wromaks modell finns ingen risk för att glaset skall bogna.

Satt även ett metallstag på mitten av sargen dvs mitt över glaslisten i mitten. Denna tock jag dock bort för att kunna köra en extra MH-lampa imellan mina 150Wattare. Ger ingen större förlust av stabilitet på sargen så länge man inte drar och sliter på mitten av den.

Hoppas det gav några svar. /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Erik.

Mysko att Juwel inte har det på sitt kar. Nu när det är fullt så bågnar det som mest 4mm på var ruta, 8 totalt över mitten. Men det får duga.

Ska vid tillfälle lägga en sträng silikon på insidan av sargen där den möter glaset, så att det inte kan rinna emellan vatten ifall någon fisk skulle få för sig att skvätta precis vid rutan eller nåt.

Ska fylla på lite mer grus bara sen är karet färdigt för inplantering av fler koraller. :) Men det blir inte idag, allt för mycket på schemat.

God Jul allesamman. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Erik.

Mysko att Juwel inte har det på sitt kar. Nu när det är fullt så bågnar det som mest 4mm på var ruta, 8 totalt över mitten. Men det får duga.

Ska vid tillfälle lägga en sträng silikon på insidan av sargen där den möter glaset, så att det inte kan rinna emellan vatten ifall någon fisk skulle få för sig att skvätta precis vid rutan eller nåt.

Ska fylla på lite mer grus bara sen är karet färdigt för inplantering av fler koraller. :) Men det blir inte idag, allt för mycket på schemat.

God Jul allesamman. :)

Det där med staget låter konstigt. Jag har exkat samma kar, och i den sitter två stag. Dock ej i glas, utan det är inbyggt i sargen. Två plaststag som går tvärs över. Angående överfyllningen sitter det ju även en lapp med en linje klistrad i ena sidan. Visar max vattennivå. Saknar du den kan jag säga att den är 3 cm under glaskant och kant i kant med underdelen av sargen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med staget låter konstigt. Jag har exkat samma kar, och i den sitter två stag. Dock ej i glas, utan det är inbyggt i sargen. Två plaststag som går tvärs över. Angående överfyllningen sitter det ju även en lapp med en linje klistrad i ena sidan. Visar max vattennivå. Saknar du den kan jag säga att den är 3 cm under glaskant och kant i kant med underdelen av sargen.

Hm, mysko. Får kolla upp det när jag kommer hem i morgon ifall den förra ägaren har kapat dessa stag. Låter väldigt dumt ifall så är fallet. Men tack för upplysningen!

God Jul & Gott nytt akvarium Jimmy !

Helt underbar uppbyggnad av stenen..*Dregglar* mycket snyggt !

Fina fiskar har du också skaffat dig,vad är det för kejsare du skaffat dig,svårt o se på bilden.

Tack Sunny! Det är en Korankejsare. http://www.wetwebmedia.com/marine/fishes/angels/pomacanthus/koran.htm

Ska fixa så mittendelen av stenen kommer längre in i karet, som det är nu så är det allt för långt fram mot framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite uppdatering:

Funderar på att sälja karet och skaffa ett AM Chromis istället i väntan på att vi skaffar hus. Tjejen vill inte ha fler kar(förståeligt men trist :)) och jag får mer och mer att göra på jobbet. Tanken som den är nu är att iaf byta skummaren mot en MCE600 så länge då jag inte har tid att fixa med sumpen, utan det får köras som mitt gamla Percula, sumplöst. Ska ta mig en funderare under dagen och kvällen så får vi se om det kommer upp någon annons eller vad som sker. Grejen är dessutom den att jag kan hämta ett AM Chromis till helgen och får det till ett jäkligt bra pris. När man sedan ser sådana kar som tex Dave's så blir man extra sugen. Samtidigt känns det svårt att göra sig av med alla fiskar man fått starka känslor för. Vissa av dem har jag dessutom inte sett i handeln sedan jag köpte mitt exemplar, så...

Men än är inte slaget över. :) Får se vad som händer helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du ändå är inne på skyummare och nytt kar men även Daves tråd kan jag inte låta bli att fråga om skummarjustering som du nämner i Daves tråd. Jag förstod det som om du skulle justera den så den blev extremt tyst. Jag är nyfiken så berätta gärna mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, så här ligger det då till.

Tjejen och jag ska innom några års tid flytta till hus, om vi bara hittar en tomt vi tycker bra nog om, och eftersom karet nu inte blev riktigt som jag tänkt mig med sump osv, så har jag faktiskt sålt karet, 50kg sten och en del fisk. Nu har jag mitt 220-liters så länge tills jag får min kub jag beställde idag och den skall levereras färdig med ytavrinning. Skåp till denna kommer jag antingen göra av ett IKEA skåp med förstärkningar och överbyggnad som den som Joney har på sitt 506-liters. Farsan är dessutom möbelsnickare så om jag frågar snällt hjälper han mig nog också.

Hade det inte vart för att Erik(Datate) har ett så snyggt kar så hade jag nog inte sålt mitt Percula och köpt Juwell-karet. Jag gjorde ingen förlust på affären iaf, så den trösten har jag, och mitt nya kar är dessutom billigare ändå, så där blir pengar över till skåpet också.

Så fram tills att vi flyttar till hus då jag kan få mig ett lite större kar med lite drakfisk och kirgurger/kejsare, så får det bli en kub med sidan 65cm.

Får ta och skapa en ny tråd om det karet så fort jag får hem det eller har gjort underskåpet färdigt.

/Jimmy.

Nu när du ändå är inne på skyummare och nytt kar men även Daves tråd kan jag inte låta bli att fråga om skummarjustering som du nämner i Daves tråd. Jag förstod det som om du skulle justera den så den blev extremt tyst. Jag är nyfiken så berätta gärna mer!

Jag hade för avsikt att helt enkelt stänga av den, byta ut mot en MCE600 och göra mig av med originalskummaren. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjenixen Henrik. Min kub hoppas jag få hem väldigt snart, blev lovad max 6 veckors levernastid, och det var det idag. Ska ringa i morgon o höra var det tar vägen i morgon.

Hus och tomt ligger ett par år framåt i tiden. :)

Jag har ett 220-liters igång just nu, sen står ett 100-liters och ett 54 liters på golvet, det mindre med massa prylar i och det större ska på tippen vid tillfälle.

Planerna för kuben är nog bara att köra på som jag gjort hittils, eventuellt kanske någon liten stenis så måningom, men tycker det är nice med massa skivisar och annat mjukt i karet. :) Man är en mjukis kanske... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare Jimmy,

låter som du har en tolernat sambo med alla akvarier, men du e ju 'mjukis' ;)

samma här, letar tomt sedan kan man planera nästa akvarium efter tomtens storlek, hehe :)

hoppas kuben kommer snart... då får du hålla oss uppdaterade och bortskämda med foton..

~Henrik

Tjenixen Henrik. Min kub hoppas jag få hem väldigt snart, blev lovad max 6 veckors levernastid, och det var det idag. Ska ringa i morgon o höra var det tar vägen i morgon.

Hus och tomt ligger ett par år framåt i tiden. :)

Jag har ett 220-liters igång just nu, sen står ett 100-liters och ett 54 liters på golvet, det mindre med massa prylar i och det större ska på tippen vid tillfälle.

Planerna för kuben är nog bara att köra på som jag gjort hittils, eventuellt kanske någon liten stenis så måningom, men tycker det är nice med massa skivisar och annat mjukt i karet. :) Man är en mjukis kanske... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare Jimmy,

låter som du har en tolernat sambo med alla akvarier, men du e ju 'mjukis' ;)

samma här, letar tomt sedan kan man planera nästa akvarium efter tomtens storlek, hehe :)

hoppas kuben kommer snart... då får du hålla oss uppdaterade och bortskämda med foton..

~Henrik

Ja, ingen är mer lycklig än jag här hemma, vi hade en liten deal, att jg fick ha ett akvarium igång, sen var det upp till mig hur stort det var. Så jag är väl en mjukis. :smiley9: Tro mig, jag började tänka stort, men kom fram till att det var bättre att vänta tills vi kommer i hus, man har större möjligheter att planera in det från start på det viset samt att man inte vill flytta stora kar, det är bara jobbigt. Har haft 720, 576, 420 och 320 liters, och kör nu på 220, och snart på 274. Man får hitta en lämplig volym när man bor i lägenhet liksom.

Jag har fått hem min armatur från Joney och har köpt en nu 250W 14000K BLV från Fastlight via Mikkel och har bara sumpen kvar att planera och köpa in glas till förutom bänken som kommer vara ganska standard, IKEA möbel med förstärkta sidor runt om.

Funderar på att bygga sumpen i plast faktiskt, då det är enkelt att skära till själv om man skulle vara missnöjd med något och behöva fixa till den. Den kommer ju inte att synas ändå så. :) Bilder kommer på allt så fort ja gfår hem karet och kan börja sätta ihop eländet, jag har lärt mig att skynda långsamt genom åren som saltis. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...