Gå till innehåll

Laggemans nya 420 liter's Juwel


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hallå folks.

Efter att ha spanat in tråden om Erik & Lindas 420L kar, så blev jag mer och mer sugen på ett lite längre kar än mitt nuvarande Aqua Medic Percula 90, som iofs inte är något som helst fel men ett lite längre kar som ger mer simyta åt mina kirurger passar mig bättre. Så efter att ha spanat runt på Blocket ett bra tag så kom jag över ett Juwel kar med ställning, BTN-bakgrund, filter o grejor för ett bra pris. Köpet inkluderade körning till Malmö från Helsingborg och leverans upp på andra våningen utna hiss. :)

Väl uppe började jag med att städa ur karet. Bakgrunden får säljas, likaså ytterfiltret från Eheim. Grusen som låg i fick en enkelbiljett till soptippen.

Bild på gruset:

http://www.laggeman.nu/akvarium/juwel/03.jpg

Efter att jag tagit ut det mesta av gruset såg karet ut så här:

http://www.laggeman.nu/akvarium/juwel/02.jpg

Jag hade gjort en skiss på hur jag tänkte mig att skåpet skulle se ut, tanken var att bygga ett helt nytt skåp och klä detta med fuskträ.

Skiss på detta:

http://www.laggeman.nu/akvarium/juwel/01.jpg

Jag har ett 220-liters kar med aluram som är tänkt att fungera som sump, men efter många turer fram och tillbaka så blev det istället att jag kopierar den variant som Erik och Linda gjort, nämligen att man stagar upp originalskåpet istället.

Tekniken som skall ingå:

Skummare:

Deltec TS1250

UVC:

11W damm-UV

Cirkulation:

1 st Tunze TS07 (Tack tilll Ahab och ChristerT för fästdetaljer!!!)

1 st Marea Stream 3200

Retur från sump (Inte bestämt vad för någon än.)

Ev. någon mer cirk-pump, får se hur jag gör.

Fosfatfilter:

Deltec FR509

Nitratfilter:

Hemmabygge ála Dez3d

Belysning:

400W MH

4*36W Interpet T5

Moonlight hemmabygge ála Dez3d

Det är mycket jobb nu innan jul, så karet får ligga på andra plats i prio-listan, men tanken är att jag ska skruva ihop skåpet om jag hinner idag. Köpte mig tom. en skruvdragare bara för detta. :) Det tyckte jag att jag var värd.

Komer mer bilder så fort jag satt ihop bänken.

/Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska bli intressant med ditt nya akvarium.

alltid kul när man har lite erfarenhet från tidigare akvarium och saker som man tänkte på tills nästa burk när man bygger och fixar, så det blir säkert bra.

glöm ej bilderna på nya bänken, ska bli intresant och se..

ska du ha DSB i det nya? har för mig du var inne på det tidigare för det andra akvariet, men blev aldrig av då eller?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade djup sandbotten på mitt lilla 100-liters men kommer köra med ett tunnare lager i detta karet.

Har meckat med bänken under tiden maten stått på spisen, men nu är det dags o äta. Sen ska jag till Landskrona och byta fraggar. :)

Återkommer under kvällen med bild på bygget.

/Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice.

Jag själv sitter med ett Juwel Rio400 och är inne på att antingen dra igång detta, eller vänta och köra igång mitt 720L. Har, precis som Erik & Linda, planer på att bygga om bänken utan att göra åverkan på designen.

I det karet kommer jag i så fall försöka satsa på 3x70W MH eller T5:or.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inget om det men skall du borra karet eller köra med en ytavrinningsbox?

Såg min kompis nya Juwel kar i helgen med välvdframruta grymt snyggt.

Satt visseligen 4x58watt T8 men fick lite tankar jag med att byta kar och belysning men nej får hålla mig även denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inget om det men skall du borra karet eller köra med en ytavrinningsbox?

Såg min kompis nya Juwel kar i helgen med välvdframruta grymt snyggt.

Satt visseligen 4x58watt T8 men fick lite tankar jag med att byta kar och belysning men nej får hålla mig även denna gång.

Min första tanke var att borra och använda mig utav de genomföringar jag faktiskt redan köpt, men efter lite läsning om någon som fick sprick atvärs över botten från borrhålet, så blev det en box ändå. Kommer bli en Tunze-box med tillhörande slang, samma som Erik använder till sitt.

Det blev inget gjort igår då jag och tjejen var på bio, men ikväll är det tänkt att jag ska fortsätta med montering av bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, dags för en liten update!

Jag har idag gjort slag i saken angående flowbox och det blev en CPR Överinningsbox 5000L/H jag köpte av Sunny här på forumet. Ska bara fixa en returpump nu också som kan vara lagom.

Bild på boxen:

CR1518.jpg

Möbeln har fått sina stag och nu är det bara bakstycket som ska på samt mittenbiten som har flyttat fram från baksidan ska eventuellt få någon form av upphängning så den inte bara sitter fastklämd mellan botten- och bänkskivan.

Bild på stagen:

http://www.laggeman.nu/akvarium/juwel/04.jpg

Bild på karet när det är "färdigt"(saknas bakstycke och gångjärn till mittendörren):

http://www.laggeman.nu/akvarium/juwel/05.jpg

Ikväll är det firmafest, så då lär jag inte få gjort så mycket, ska ta o börja med borttagning av bakgrunden i morgon om jag får tid, ska jobba 6-12, sen ut till Zoogiganten och efter det ska där komma någon och kolla på mitt Percula, sedan på kvällen är det fest igen. :) Söndag kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar ju se fint ut! Kan du inte rapportera om dom har något kul på Zoogiganten, funderar på en tur dit på söndag.

Ska se vad jag kan göra. :)

Då kanske vi ses ;)

Funderar på att åka dit på söndag med....

Det ser bra ut Jimmy, håll oss uppdaterade ;)

mvh Emil

Tack! Det ska jag göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stig.

Jag bara tänker på om det skulle gå, överst på karet sitter ju en sarg som verkar vara i plast. De enda tvingar jag har att tillgå är inte så långa i kläm-delen så de går ned på rutan, utan skulle bara gripa om själva sargen, vilket säkert skulle få den att bågna inåt. Man kanske måste tappa ur lite vatten för att få ner bågen? Ska se om det ökar när jag fyller på mer vatten. Ska ha i mer sten också, så det är inte mer än kanske 75 liter vatten till, och om det inte ökar nämnvärt så får det gå. Det är ju byggt utan stag, så det måste ju funka utan.

Har fått sålt mitt Percula idag, så julen har verkligen kommit till stan. :)

Har köpt en överinngingsbox av Sunny, som nu kommit på plats, dock så var det två små sprickor i den, som måste limmas innan den tas i bruk, och så ska det inhandlas en returpump så klart. Och lite rör/slang mellan dessa och huvudkaret. Funderar dessutom på att köpa en ny sump, det karet jag har nu på 54 liter är lite litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du flera tillräckligt långa tvingar kan det kanske gå att fixa ändå. En bräda framför akvariet och en bakom. Ett stort suddgummi mellan framrutan brädan upptill för att fördela trycket. Sedan behövs bara en tving nere vid golvet och en ovanför ramen.

Frågan är bara: Kommer du genom stativet med tvingen vid golvet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag släppt i fiskarna och fyllt upp med vatten. Jag har kommit underfund med att jag måste gör anågot åt min överinningslåda, antingen måste jag kapa i den eller skaffa en annan! Vattennivån ligger under inloppet på boxen, då den itter på sargen som är ca 60mm hög, och jag tror inte at jag vill riskera läckor genom at höja nivån så högt så nivån isf kommer ligga över glaskanten. En enkel lösning är då att kapa upp lite i boxen så vattennivån kommer ett par mm ovan inloppet, men det känns också dumt då det är en helt ny oanvänd box. Ifall någon har en idé om detta så är en kommentar välkommen. :)

Kan ju berätta om en liten mardröm jag hade inatt. "Vaknade" av att jag hörde ett porlande och for in i storarummet där karet står. Hela framrutan håller på att släppa i silikonet och det sprutar ut i små strålar på båda sidorna. Detta kan inte vara sant tänkte jag och knep mig i armen, men inte fasen vaknade jag för det. Bara att börja slänga in handdukar och tömma karet.

När jag vaknade på riktigt i morse så var jag snabbt inne för att titta till karet och det var som tur var helt och tätt. :) Sådant kan göra en svettig utan ansträngning.

Bilder på karet kommer under dagen, måste låta sandpartiklarna som far runt lägga sig lite först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder som utlovat. :nya bilder:

Ljuset i karet just nu bstår av en dubbelramp T5 med ett vitt och ett blått ljus 54W,

en MH 150W som sitter i det Percula som andreasofus har köpt(Lugn Andreas, rampen användes bara i ett par minuter för att se hur det blev med det ljuset. :)) samt en TwinStarter från Interpet med en Daylight Plus och en Arctinic Blue.

post-1377-14468913465586_thumb.jpeg

post-1377-14468913465776_thumb.jpeg

post-1377-14468913465977_thumb.jpeg

post-1377-14468913466169_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Crille! :smiley9: Men jag är faktiskt inte riktigt nöjd själv. Vänster-röset består utav två pelare som sitter ihop med en "bro", så det bildar en genomsimning, men den högra pelaren sittar allt för långt fram mot rutan, ska justera den lite in mot mitten av karet, annars är jag faktiskt nöd med resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare. Jag hade (om jag förstår dig rätt) samma problem med sargen. Detta löste jag genom att kapa i sargen så at6t boxen gick ner såpass långt att jag fick insuget på den nivå jag ville ha.

På mitt kar sitter en 10cm hög sarg av plast, och den gick bra att kapa i med en bågfil och en mattkniv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag berättade i ett av inläggen ovan så drömde jag inatt att mitt kar läckte.

Efter att jag skrivit mitt förra inlägg tyckte jag at det hördes konstigt inne ifrån stora rummet, och gick in dit. Det visade sig att jag fyllt karet över kanten av glaset, där plasten börjar, och detta hade nu resulterat i en fin liten läcka. Vattnet rann ner längs rutan i en smal liten ström som sedan droppade ner längs ett par kablar och vidare ner i förgreningsdosan som av en ren händelse låg just där vattnet kom ner, och i denna var Interpet armaturen och doppvärmaren inkoplad. Snabbt som en oljad blixt var man ute i hallen och skruvade ur säkringen. Sen var det bara att börja dra fram handdukar och hårfön på förlängninssladd.

Just i detta ögonblick när jag håller på och torkar upp vattnet och är skitförbannad på mig själv för att man inte har mer vett i skallen, så kommer sambon hem och undrar varför jag inte börjat med maten som jag hade lovat. Ett tyst morrande :arg::censur: och sedan en snabb förklaring om vad som hänt lugnade henne och hon hjälpte mig att torka upp samt byta ut förgreningsdosan.

Hinner jag ska jag åka upp om Clas Ohlson i morgon och köpa en jordfelsbrytare då vi inte har jordade uttag i vår lägenhet.

Vad har jag då lärt mig av detta? Jo, antingen måste jag sluta drömma eller börja läsa i den drömtydarbok som tjejen har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...