wrang Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Kan denna sidan vara till nån hjälp??http://www.vernier.com/probes/ea-bta.htmllite proberAmmonium ISE Nitrate ISE Calcium ISE Conductivity Probe ORP Sensor pH Sensorett annat mastodont byggeHowto: Use a Linksys Router as Wireless Reef Controller - WRRC Citera
uffe2 Postat 12 februari 2007 Författare Postat 12 februari 2007 Tyvärr, så verkar det som att dom fokuserar på att sälja sina egna interface-burkar (LabPro interface m.fl.) till en massa olika probar.Probarna verkar bara vara ett tillbehör till "Interface-produkterna" och därför finns det ingen användbar teknisk information om probarna.typ impedans karakteristik, linjäritets diagram, diagram för temperatur-beroende m.m.Kanske finns det någon på SG, som vet var man kan hitta sådan info ?Först och främst för probar till PH, calsium, ORP, conductivtet och nitrat.Kan denna sidan vara till nån hjälp??http://www.vernier.com/probes/ea-bta.htmllite proberAmmonium ISE Nitrate ISE Calcium ISE Conductivity Probe ORP Sensor pH Sensorett annat mastodont byggeHowto: Use a Linksys Router as Wireless Reef Controller - WRRC Citera
Lasse Postat 12 februari 2007 Postat 12 februari 2007 Tyvärr, så verkar det som att dom fokuserar på att sälja sina egna interface-burkar (LabPro interface m.fl.) till en massa olika probar.Probarna verkar bara vara ett tillbehör till "Interface-produkterna" och därför finns det ingen användbar teknisk information om probarna.typ impedans karakteristik, linjäritets diagram, diagram för temperatur-beroende m.m.Kanske finns det någon på SG, som vet var man kan hitta sådan info ?Först och främst för probar till PH, calsium, ORP, conductivtet och nitrat.Jo här fanns lite information. (http://www2.vernier.com/booklets/ise.pdf) Märk att för endast kloridsensorn finns en metod beskriven för saltvatten. På ammonium och nitrat finns bara sötvattensmetodik beskriven (bland intereferande joner näms K (ammonium) och ClO3 resp ClO4 (nitrat). Kalciumjonen nämns inte direkt vad gäller varken sött eller salt.MVH Lasse Citera
uffe2 Postat 19 februari 2007 Författare Postat 19 februari 2007 Jag har haft en hel del tekniska funderingar på sista tiden,men jag har besparat er alla dessa tekniska detaljer på forumet ;-)Nu börjar det stabilisera sig hur akvariedatorn ska vara utformad.Datorsystemet består av en huvudenhet ochsedan ansluts flertal externa IO-enheter.IO-enheter kan seriekopplas.Följande IO-enheter kommer jag att ta fram:- IO enhet för 8 relä (10A 230 V AC)- IO enhet med 8 triac styrning (16A 230 V AC)- IO enhet för 2 x ljusreglering steglös (0-10V)Huvudenheten är för lågspänning och kommer att ha följande funktioner inbyggda:- Ingång för 2 st temperaturgivare- Ingång för 2 st PH givare- Ingång för nivågivare för vattenpåfyllning- Ingång för nivågivare för larm av låg resp hög vattennivå i sumpen- Ingång för fuktsensor- Ingång för C02-givare för styrning av kalkreaktor - Anslutning RS-232 till PC för logga all input-data- Anslutning av mobiltelefon för GSM/SMS larm- Flashminne för lokal loggning (om man inte vill ha PC igång hela tiden)- Batteribackup för minst 24 h- Spänningssensor för indikera strömavbrott som genererar ett GSM larm- Uppdatering av programvara direkt ifrån PC ingången- Utgång för extern dispaly- Ingång för extern matknappSedan tillkommer fyra små knappar som monteras på boxen:- Matknapp- 3 st för konfiguration (OK, "+", "-") Citera
uffe2 Postat 19 februari 2007 Författare Postat 19 februari 2007 Här är ett kort på boxen och en spec för kontakterna.J1 för anslutning av externa boxar (flera kan seriekopplas)J2 för anslutinng av externa boxar (flera kan seriekopplas)J3 Ingång för 3+1 st nivågivare(digital), extern matknapp och 1 analog ingångJ4 Ingång för 2 temp.givare, 2 PH givare, 1x fuktsensorJ5 DB9 för anslutning av PC (RS-232)J6 DB9 för anslutning av mobiltelefon för GSM/SMS larm (vanlig modemkabel med RS-232 till mobilen)J7 DB15 för anslutning av extern displayNotera att alla ingångar har all nödvädig elektronik,så att det enda som behövs ett att ansluta givarna. Citera
uffe2 Postat 26 februari 2007 Författare Postat 26 februari 2007 Efter lite eftertanke, så ändrar jag min design av lådan igen.Detta beror på flera aspekter, dels vill jag göra konstruktionen bättre,mer kompakt och även göra den enklare att tillverka.Jag kommer att:a) Integrera in 16 st digitala relä-utgångar i boxen Separata kontakter för anslutning av:- 2 st PH-probarna (2 x BNC-kontakter)- 2 st tempgivare (RJ-45)- 1 st fuktgivare (RJ-11)c) Det ska vara möjligt att ansluta ett SD flash kortför att lagra alla mätdata (räcker för många års datalagring....)SD-kortet går sedan att flytta till PC för att föra in data i ex. Excel(för skapa vackra diagram ;-) ) eller till en websida.d) Integrera in två analoga utgångar för dimmerstyrning av MH och T5 rör Tyvärr så får jag inte plats med att vira detta på ovansidan av kretskortet (Europa-kort 100x160 mm), då alla kontakter tar upp nästan halva kortytan och virar jag på undersidan, så får jag inte plats med kortet i lådan pga av alla långa vir-ben.Dessutom är det ett rent helvete att montera och vira D-sub kontakter. (å jag har mängder med sådana)Därför tänker jag göra ett eget CAD:at kretskort.För detta behöver jag ha tillfällig tillgång till ett Cad program för PCB kort eller om någon kunde hjälpa mig med detta......Finns det någon hjälpsam saltis, som har en bra lösning på mitt problem ? Citera
remne Postat 26 februari 2007 Postat 26 februari 2007 Jag använder CadSoft Eagle! Det finns som freeware version.. Enda skillnaden mot deras köpevariant är att man endast kan ha "ett sheet" per fil. Och att kortet inte kan vara större än ett europakort.. Men det är fullt tillräckligt för det mesta.. + att man kan ju alltid köra flera kort med bara pinheader anslutningar sen eller liknande.Ealge är förövrigt grymt! Har jättebra komponentdatabas.. och skulle en viss komponent inte finnas så är det hur lätt som helst att "rita" egna. Den har kanonbraautoroutning .. ptja testa så får du se http://www.cadsoft.de/ .. kika på Guided tour.Ang. att läsa flash/sd/osv/ -kort. Det är väldigt mycket kod för det. Har kikat på det själv lite då jag håller på att bygga mig en egen mp3spelare.. Men det finns redanklara libbar för detta på nätet som du säkerligen kan implementera om du vill"låna" kod Efter lite eftertanke, så ändrar jag min design av lådan igen.Detta beror på flera aspekter, dels vill jag göra konstruktionen bättre,mer kompakt och även göra den enklare att tillverka.Jag kommer att:a) Integrera in 16 st digitala relä-utgångar i boxen Separata kontakter för anslutning av:- 2 st PH-probarna (2 x BNC-kontakter)- 2 st tempgivare (RJ-45)- 1 st fuktgivare (RJ-11)c) Det ska vara möjligt att ansluta ett SD flash kortför att lagra alla mätdata (räcker för många års datalagring....)SD-kortet går sedan att flytta till PC för att föra in data i ex. Excel(för skapa vackra diagram ;-) ) eller till en websida.d) Integrera in två analoga utgångar för dimmerstyrning av MH och T5 rör Tyvärr så får jag inte plats med att vira detta på ovansidan av kretskortet (Europa-kort 100x160 mm), då alla kontakter tar upp nästan halva kortytan och virar jag på undersidan, så får jag inte plats med kortet i lådan pga av alla långa vir-ben.Dessutom är det ett rent helvete att montera och vira D-sub kontakter. (å jag har mängder med sådana)Därför tänker jag göra ett eget CAD:at kretskort.För detta behöver jag ha tillfällig tillgång till ett Cad program för PCB kort eller om någon kunde hjälpa mig med detta......Finns det någon hjälpsam saltis, som har en bra lösning på mitt problem ? Citera
uffe2 Postat 26 februari 2007 Författare Postat 26 februari 2007 I CadSoft's freeware version, så får man inte ha större format än 100x80 mm, enligt deras hemsida.dvs halva europa-formatet.Jag har software library funktioner för att läsa/skriva för filformat FAT till flash,så det är en smal sak ;-)Jag använder CadSoft Eagle! Det finns som freeware version.. Enda skillnaden mot deras köpevariant är att man endast kan ha "ett sheet" per fil. Och att kortet inte kan vara större än ett europakort.. Men det är fullt tillräckligt för det mesta.. + att man kan ju alltid köra flera kort med bara pinheader anslutningar sen eller liknande.Ealge är förövrigt grymt! Har jättebra komponentdatabas.. och skulle en viss komponent inte finnas så är det hur lätt som helst att "rita" egna. Den har kanonbraautoroutning .. ptja testa så får du se http://www.cadsoft.de/ .. kika på Guided tour.Ang. att läsa flash/sd/osv/ -kort. Det är väldigt mycket kod för det. Har kikat på det själv lite då jag håller på att bygga mig en egen mp3spelare.. Men det finns redanklara libbar för detta på nätet som du säkerligen kan implementera om du vill"låna" kod Citera
remne Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 ah såpass.. Jag har inte behövt göra större kort än 100x80, men kanske är lite litet för hela din akvariedator. Du får helt enkelt fråga mr.piratkopia om du kan få låna det lite (obs. jag förespråkar icke olaglig programvara ! )I CadSoft's freeware version, så får man inte ha större format än 100x80 mm, enligt deras hemsida.dvs halva europa-formatet.Jag har software library funktioner för att läsa/skriva för filformat FAT till flash,så det är en smal sak ;-) Citera
uffe2 Postat 27 februari 2007 Författare Postat 27 februari 2007 Med 100x80 mm kretskort, så får jag inte ens plats med alla kontaktdon :-| ah såpass.. Jag har inte behövt göra större kort än 100x80, men kanske är lite litet för hela din akvariedator. Du får helt enkelt fråga mr.piratkopia om du kan få låna det lite (obs. jag förespråkar icke olaglig programvara ! ) Citera
uffe2 Postat 6 mars 2007 Författare Postat 6 mars 2007 Jag tänkte bygga in en dimmer funktion för belysningen med T5 och/eller MH i styrdatorn, så att man kan tona ner/upp belysningen dom sista/första timmarna.Vad ska man använda för interface ?Jag har sett att elektroniska T5 ballaster med dimmerfunktionoftast har en 1-10V ingång (I = typical 1 mA)(vid 0 V = off 1V= 0 % light.....10V = 100% light). Men sedan finns det ett antal andra interface för dimmer av ballaster ex:Dali, D54, AMX192, DMX512, DSI (kollade på Wikipedia).Vilket interface ska man bygga in ?Vilka interface är dyra att få på en ballast som man köper ?Det verkar som att på T5 är det 1-10V som gäller,men vad är det vanligaste och billigaste på elektroniska MH ballaster ? Citera
uffe2 Postat 6 mars 2007 Författare Postat 6 mars 2007 Jag läste precis att Dali kan signalera från ballasten till styrenheten att lampan är trasig. Användbart....? Citera
uffe2 Postat 6 mars 2007 Författare Postat 6 mars 2007 Utan att ha alla specar för Dali (kostar pengar att få specen !! ..suck... ), så verkar det vara ett asynkront interface med Manchester kodning och 1200 baud/s.Spänningen ska normalt vara 16 V, men kan variera från 9,5 V upp till 22,4 V.Kontrollern ska ha en strömbegränsare på max 250 mA.Max 64 enheter kan styrasHigh input > 9,5 Volt (high output > 11,5 Volt)Low input < 6,5 Volt (low output < 4,5 Volt)Jag har 12 V på styrdatorn, så det ska kunna fungera med 12 Volts matning och PNP "Open collector" matningsom styrs ifrån en 5 Volts pinne ifrån CPU.Sedan får man simulera async data och manchester kodningen i CPU's mjukvara.Jag måste ju säga att Dali verkar vara ett sten-ålders interface med mängder av begräsningar, konstigt val av spänning och dyrt att göra interface till !Dock så påverkar detta inte om man använder Dali till akvariets T5 eller MH belysning. Citera
Lasse Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Jag tänkte bygga in en dimmer funktion för belysningen med T5 och/eller MH i styrdatorn, så att man kan tona ner/upp belysningen dom sista/första timmarna.Vad ska man använda för interface ?Jag har sett att elektroniska T5 ballaster med dimmerfunktionoftast har en 1-10V ingång (I = typical 1 mA)(vid 0 V = off 1V= 0 % light.....10V = 100% light). Men sedan finns det ett antal andra interface för dimmer av ballaster ex:Dali, D54, AMX192, DMX512, DSI (kollade på Wikipedia).Vilket interface ska man bygga in ?Vilka interface är dyra att få på en ballast som man köper ?Det verkar som att på T5 är det 1-10V som gäller,men vad är det vanligaste och billigaste på elektroniska MH ballaster ?Det finns T 5 ballaster med digital styrning av dimmerfunktionen. Vi har det på jobbet på en del allmänbelysning.MVH Lasse Citera
uffe2 Postat 6 mars 2007 Författare Postat 6 mars 2007 Jag vet faktiskt inte riktigt ännu !Det mesta är gjort för att vara produktionsanpassat,men sedan är det ju en hel del programkod som ska skrivasså att den kan godtyckligt konfigureras. (idag hårdkodas alla parameterar direkt i programkoden)Alla komponeter är valda för att vara billig att tillverka.Just nu sitter jag och CAD-ar kretskorten.Det största problemet är väl att man måste bibehålla intresset ;-)Vi får se......Kommer denna att finnas till salu? Citera
remne Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Jag vet faktiskt inte riktigt ännu !Det mesta är gjort för att vara produktionsanpassat,men sedan är det ju en hel del programkod som ska skrivasså att den kan godtyckligt konfigureras. (idag hårdkodas alla parameterar direkt i programkoden)Alla komponeter är valda för att vara billig att tillverka.Just nu sitter jag och CAD-ar kretskorten.Det största problemet är väl att man måste bibehålla intresset ;-)Vi får se......Uffe, du borde ju helt klart lägga upp hela akvariedatorn som "open source" med komplett programkod och PCB/kretscheman, så att alla kan ta del av det Sen om alla inte kan etsa egna kort samt programmera processorn osv är ju en annan5a. Citera
AlienOne Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 Tjabba uffe jag ska själv köra på denna http://www.fairchildsemi.com/ds/RF/RFD3055LE.pdf 0-10v ut och styr den direct med picen på en pwm utgång Citera
uffe2 Postat 8 mars 2007 Författare Postat 8 mars 2007 Bra ide ! Jag tänkte också använda PWM utgången med en liten RC-krets och en OP AMP,(för spänningsförstärkning från 5 V (utgång på PIC) till 10 V),men upptäckte att jag inte hade någon ledig OP på kortet,utan var tvungen att sätta dit yttligare en IC.Nu börjar jag få riktigt ont om plats på kretskortet,så att slippa använda en extra IC är guld värt.Tjabba uffe jag ska själv köra på denna http://www.fairchildsemi.com/ds/RF/RFD3055LE.pdf 0-10v ut och styr den direct med picen på en pwm utgång Citera
uffe2 Postat 19 mars 2007 Författare Postat 19 mars 2007 Vad menar du med direkt på ?Har du inga motstånd eller kondensatorer som RC filter efter PWM ?Hur gör du omvandlingen från 0-5 Volt till 1-10 Volt ? ...eller driver du inte din PIC med 5 V ?Tjabba uffe jag ska själv köra på denna http://www.fairchildsemi.com/ds/RF/RFD3055LE.pdf 0-10v ut och styr den direct med picen på en pwm utgång Citera
AlienOne Postat 19 mars 2007 Postat 19 mars 2007 Dessa anvisnigar fick jag -gate to CPU (counter output)-source to GND-drain to +10V through 1k....10k resistorDimming signal will be avalible at the drain.samt att man ska ha en kondin mellan GND samt PWM för att elliminera överhörnig och få en ren DC för att veta kondningens värde måste man veta PWM's freqvenshoppas detta hjälpte Kul att jag kunde bidra med något Citera
uffe2 Postat 20 mars 2007 Författare Postat 20 mars 2007 Är inte säker på att detta är en så lyckad koppling, men kan kanske fungera under vissa förutsättningar.Här är några saker som kan vara lite problematiska:1) Mosfet Drain-Source strömstyrka är starkt beroende på temperaturen, vid en given spänning på Gate-Source. Detta gör att om elektronik-lådan är varm, så kommer din T5/Mh att lysa starkare, än om den vore kall. 2) Styrningen av belysningen är inte linjär, utan exponentiell av utspänningen på PIC-processorn.3) Du bör integrera utspänningen ifrån PWM utgången på PIC-en (eller efter MOSFET drain), dvs du har ett motstånd ifrån PWM utgången till gate (mosfet) och en kondensator till GND.Annars kommer ingången till T5/Mh armaturen vara en fyrkantsvåg.Visserligen kan säkert flera T5/Mh armaturer som är dimmbara ändå fungera, då dom kanske har en inbyggd integrator.Någon som vet mera om detta?Jag funderar på att göra en återkoppling med ett motstånd ifrån mosfet drain till mosfet gate ochpå detta sätt minska temperaturberoendet och man ökar även linjäriteten på pulsbredden.Det blir lite mer en "OP-AMP" av det hela.Dessa anvisnigar fick jag -gate to CPU (counter output)-source to GND-drain to +10V through 1k....10k resistorDimming signal will be avalible at the drain.samt att man ska ha en kondin mellan GND samt PWM för att elliminera överhörnig och få en ren DC för att veta kondningens värde måste man veta PWM's freqvenshoppas detta hjälpte Kul att jag kunde bidra med något Citera
stigigemla Postat 20 mars 2007 Postat 20 mars 2007 Jag skulle göra så här:[attach]13092[/attachVisst är det litet risk för temperaturdrift men har man litet säkerhetsmarginal på pulskvoten bör det inte spela någon roll.Dok1.doc Citera
gonzo Postat 21 mars 2007 Postat 21 mars 2007 En annan lösning på hemmafixad styrning.Jag började inte på en lika "låg" nivå, utan tog en Plc med tillhörande I/O-kort. Lösningen runt omkring är ganska standard.1 Reläenhet för alla utsignaler som i sin tur går till Stickkontackts-lister 2*6. De övriga går till större relä för att klara MH-styrningen.2 Insignaler är direktkopplade, används bara till några nivåvakter och flödesvakter.3 Analoga in behövde ett interface för att omvandla från lämpliga mv signaler till ett lämpligt värde in för att klara nogrannhet. ( A/D omvandlaren på I/O kortet är tyvärr bara 10 bitar )4 Analoga ut används för att styra T5 ballast ( Dimmning ) och hemma konstruerade 1 fas -- 1 fas frekvensomformning till vanliga pumpar. Detta konstruerades 1999. Nästan innan det fanns styrbara pumpar på marknaden.Själva PLC har ett teckenfönster med 4* 64 tecken, Funktionstangenter och keybord.Förutom själva styrningen av allt loggas också de 4 analoga signalerna för att senare hämtas in till en PC.PLC.pdf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.