Gå till innehåll

Sand VS Korallkross


GimliX

Rekommenderade inlägg

"Korallkross ska det vara i rubriken"

Nu har jag kommit till det stadiet att jag ska ha i någon form grus i mitt akvarie. Har ett 102 liters akvarie som jag funderar på att ha sand i. Vad finns det för nackdelar och fördelar med sand och korallkross? Vad är bäst?

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att en vit sandbädd är ljusår vackrare än korallkross eller barebottom..

Sen om det är bättre har nog mer att göra med hur man underhåller karet och bottensubstratet i övrigt..

Vissa skulle aldrig stoppa i varken kross eller sand i burken pga bla detritus-samling mm..

Själv har jag ett tunt lager sand som jag byter ut nån gång / år ifall det samlas detritus, fosfat eller metaller i den, samt att den blir missfärgad.. So far so good..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer köra med 2-3 cm med finare vit sandbädd i mitt akvarie :)

Och sen så får man se hur man gör om man byter ut delar av den allteftersom den blir skitig eller ful.

Går ju alltid att rengöra och återanvända skulle jag tro?

Jag skulle inte rekommendera detta, eftersom det enda den sanden kommer att göra är att agera fosfatfälla och lortodling, 6-7 månader senare har du problem.

När det gäller sand så tycker jag att det antigen bara ska täcka botten eller vara en DSB - allt däremellan skapar bara problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer köra med 2-3 cm med finare vit sandbädd i mitt akvarie :)

Och sen så får man se hur man gör om man byter ut delar av den allteftersom den blir skitig eller ful.

Går ju alltid att rengöra och återanvända skulle jag tro?

Jag skulle inte rekommendera detta, eftersom det enda den sanden kommer att göra är att agera fosfatfälla och lortodling, 6-7 månader senare har du problem.

När det gäller sand så tycker jag att det antigen bara ska täcka botten eller vara en DSB - allt däremellan skapar bara problem.

Greger.

hur mycket är det mellan täcka botten och en DSB

eller hur mycket menar du med täcka botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 0.5-1.5cm tjock lager endast framför stenen på den synliga delen av botten och det drar på sig duktigt med skit. har några nassarius som bökar runt + att jag "slammsuger" botten vid vattenbyten. råkar man peta till en streamer så att korallgrossen rörs upp blir det ett rejält med "snö" i burken. kan ju inte vara så bra.. men jag gillar inte barebottom och att anlägga en dsb när burken redan är full gång verkar inte vara något något bra alternativ heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB vad är det?

Jag passr på att göra reklam för den utmärkta sökfunktionen på guiden. Kolla resultatet. Först en tråd som jag fann med en gång https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14331&highlight=dsb och sedan hela sökningen https://www.saltvattensguiden.se/forumet/search.php?searchid=378307 då jag sökte på DSB.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp sand är snyggare men svårare pga att den som tidigare nämnt virvlar upp om du har bra flås i karet. Jag har tidigare haft peullearis goby (diamond watchman goby) som fixade sanden åt mig, han silar den genom munnen, det är det ENDA han gör hela dagen.. hehe. Tyvärr dog min för ett par veckor sedan då min salaris faciatus tröttnade på honom (salaris är snälla men kan anfalla fisk som har liknande kroppsform) Men en sådan fisk kan hålla sanden ren o då menar jag kritvit! Så nu suger jag upp toppskiktet en gång i veckan och ersätter med lite ny sand. Funkar bra!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 2-3 cm korallkross, 3-5 mm.

Men funderar på att ta bort/byta ut det då det sammlar på sig så mycket skit!

Tror att min vatten kommer bli klarare utan gruset, vad tror ni?

Vore det inte bättre med ca 1cm fin sand, då sammlas ju skiten ovanpå sanden istället för att försvinna ner i sanden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...