Gå till innehåll

Sjöhare tråd


Hulteke

Rekommenderade inlägg

Får i em hem en sjöhare och när man söker på forumet här så får man upp en del info, dock spritt i en massa trådar. Om man tar hjälp av Live Aquaria - vilket jag gör ofta och gärna - ser man följande snabbfakta:

<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%"> <tbody><tr bgcolor="#99ccff"><td>Care Level: Expert Only

</td></tr> <tr bgcolor="#99ccff"><td>Tank Conditions: 72-78°F; sg 1.023-1.025; pH 8.1-8.4; dKH 8-12

</td></tr> <tr bgcolor="#ffffcc"><td>Max. Size In Aquarium: Up to 1'

</td></tr> <tr bgcolor="#ffffcc"><td>Color Form: Black, Brown, Tan

</td></tr> <tr bgcolor="#ffffcc"><td>Temperament: Peaceful

</td></tr> <tr bgcolor="#ffffcc"><td>Reef Compatible: Yes

</td></tr> <tr bgcolor="#ffffcc"><td>Diet: Herbivore

</td></tr> <tr bgcolor="#99cc99"><td>Origin: Indo-Pacific

</td></tr> <tr bgcolor="#99cc99"><td>Family: Aplysidae

</td></tr></tbody> </table> Det står också om att de, vid irritation, skada eller död avger giftigt bläck. Är det ngn som har erfarenhet av detta? Hur känsliga är de? Sprutar de ut bläck när man plockar upp dem? Tänkte ha den gående både hemma i det jag driftar. Har förstått att de är ena baddare på att käka viket gör min nystartade 300litersbalja något liten. Man vill ju inte plocka med den om den dödar hela burken!

Stödmatning, vad ger ni då?

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Min erfarenhet av dom är att dom är rätt "dumma" = äter & skiter i stort sett. Ena monster på att äta långa håralger och är en räddare i nöden vid stora invasioner. Dom har aldrig ställt till med något problem för mig och pratet om "bläcket" är helt nytt för mig...

Vi hade 3st till att rensa rent hus i 2000L-baljan jag driftar och där blev det kliniskt efter bara 3-4 dagar. Resterande tiden fick dom nästan svälta så idag har vi avyttrat oss alla utom den sista, som dock mår bra... i en 2000L-burk, värt att påpeka.

Därmed sagt att jag skulle inte köpa en och ha konstant i en större balja hemma. Jag skulle överväga att antingen dela den med andra i min bekantskapskrets så det får "flytta runt" lite nu & då, eller koncentrera sig på algätande blennies.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salarias är också en bra betare, men inte långväga likt en hare.

Man kan säga att haren gör grovjobbet, sedan håller fasciatus nere uppkomsten...

Det går just nu 2st i 2000L-karet och magarna är konstant bulliga till sprängningsgränsen, så dom svälter inte. =)

Själv är jag spekulant på att populera min kommande burk med någon annan Salarias variant, bara för att vara lite annorlunda.

Nog om blennies...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

/.../ och söt är den också ;)

Ha ha ha! Rolig kille! Verkligen skitsöt! Frågan är om de gör jobbet? Knappast eller? Har en sån till mitt driftarkar och det funkar så där, smo med sniglarna. Visst käkas det men inte på ngt sätt heltäckande.

Lägger upp en bild på mitt nystartade kar. VM i fosfat får man väl anta!?

dsc05444ja7rw9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håv. Ur påsen, alternativ bara hälla i påsen i karet om du inte är rädd för butikens vatten... (efter utdrygande av vattnet vill säga) Skulle för mitt liv inte ta i den med händerna. =)

Köpt på Triton igår och de tog den nog med nävarna men de är väl härdade eller nåt! :)

Som sagt, återkommer med bilder på fulingen. Är det ingen som har ngn bra bild att lägga upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar helt ramq's uppfattning.

Jag har haft en sjöhare i omgångar i mitt 425-literskar. De är fruktansvärt effektiva på att hålla alger borda, men har samtidigt en mycket stor aptit. Om man långsiktigt får en sjöhare att överleva i ett 300-400-litersakvarium utan stödmatning så har man andra problem med vattenkvalitet mm ;) Idén att ha en shöhare under en period är därför god.

Jag har haft en sjöhare som dessvärre stimlades sönder till 75% i en cirkulationspump (de är dessvärre ganska dumma). Jag fick inga problem med bläck eller annan efter denna händelse. Min ersättningssjöhare svalt ihjäl efter det att jag fått ordning på vattenkvaliteten och skräpalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog mina med händerna.

/Karro

Jag med.. efter att jag samlad mod ett par minuter och tagit ett par klunkar starköl :skrattar:

Dom blir ju stela som pinnar när man börjar peta på dom, så det är inte så farligt egentligen..

ok. förstår. De behöver mat som alla andra. Vad stödmatar man med då?

Har ngn bra bilder?

algtabletter som man matar sötvattensmalar med kanske kan vara något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hanterade min med bara händerna, verkade vara hur fredlig och ofarlig som helst.

jag hade min i ett 220 liters som bara har cirkulation, levandesten och 4 T-8 lysrör som enda teknik. Med andra ord så finns det oftast något att äta om man gillar alger.

Men det räckte inte till för min hare.

Han höll rent och snyggt i mitt kar i lite mer än ett år, sen svalt han ihjäl:ledsen:

Hade tänkt att börja stödmata med såntdär som man virar in riset i när man käkar sushi, "Nori" tror jag det heter. Men jag han inte!

En dag så låg han där han brukade ligga under dagen (är ju bara ute på efermiddagen och kvällen) men hade en mycket ljusare färg än normalt.

Men nu är det snart dax att skaffa en ny, eller det kanske finns ågon i trakten runt falkenberg som behöver en fodervärd till sin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

Då har jag fått hem ngt av det fulaste jag har sett i saltisvärlden! Eller döm själva. Lägger upp en radda kort, från diskbänk till karet. Tog i gällande storlek men det är för att Du verklig skall inse skönheten hos Harry. Håll till godo:

Den första bilden är på påsen som ligger på köksbänken. Det ser ut som ngt som har fastnat i ett stort filter, eller det som man får upp ur avloppet i duschen när man rensar där ... Eller?

dsc05458yo4ra4.jpg

Hällde över Harry i en plastburk för att kunna koppa vettigt. Inte för att det klargjorde något men i allafall ...

dsc05464ac3zr8.jpg

Så här ser han ut i karet. Ser ni ögat? (sorry för stora bilden men vill förmedla exakt hur osnygg han är, Harry med hela svenska folket!) :)

dsc05468tp1.jpg

Avslutar med ett riktigt studentkort!

dsc05472wo9.jpg

Mvh.

Ricard

url%5D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...