Gå till innehåll

Vikten av aminosyror i akvariet


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte vi kunde föra en diskussion om hur viktiga aminosyror är för koraller (och andra invånare) och hur dessa används och tas upp av bl.a. koraller i våra kar.

Det finns idag många flytande amino preparat på marknaden som sägs vara viktiga för korallernas tillväxt och hälsa. Är det någon som har synpunkter på dessa produkter och om de fungerar överhuvudtaget?

Vilket är bästa tillvägagångssättet för att se till att korallerna får i sig rätt aminosyror itillräckliga mängder?

Finns det ett generellt förekommande underskott av rätt aminosyror hos de koraller vi har eller får de i sig tillräckliga mängder genom vanlig mat som ges till akvariet?

Dela gärna med er av era kunskaper på detta lite okända område.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det kan vara på sin plats att förklara vad aminosyror är. Aminosyror är inte några exotiska och svåråtkomliga ämnen. Aminosyrorna är byggstenarna i proteiner, ett protein är en polymer av aminosyr på mellan 50 och 30 000 aminosyror. Är det ett polymer med färre än 50 aminosyror brukar man kalla det en peptid. Den bindning som binder samman aminosyrorna i ett protein kallas peptidbinding.

När det gäller människor så får vi i oss aminosyror genom kosten, och är det någon vi inte får i de flesta fall bygga om andra aminosyror till de aminosyror vi behöver. Vissa aminosyror kan människan inte syntetisera, dessa kallas 'essentiella aminosyror' dessa måste vi få i oss i kosten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat dosera detta sedan 14dagar tillbaka. kör med 3 droppar varje dag (1droppe/100liter)

doserar det i karet på morgonen då man skall gå till jobbet

Märket jag testar med är

ReefStar Aminos 16 Aminosäuren

amino.jpg

(Alanin, Arginin, Glycin, Histidin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Methionin, Phenylalanin, Prolin, Serin, Taurin, Threonin, Tryptophan, Tyrosin, Valin)

http://reefstar.de/english/aminos_eng.htm

ReefStar Aminos stimulates the growth of coral polyps. By enlarging the tissue surface, they are in a much better position to absorb hardness constituents and trace elements from the water, causing the corals to grow faster and to develop robust tissues and intensive colours; in short, to be healthy. Aminos enables weak corals to regenerate quickly.

Kan ej riktigt komma med resultat men tror att min ena lilafärgade montipora börjar bli brunare men ändå har den lila i botten men själva polyperna är bruna.

Vet ej om det beror på detta men karet ser okey ut annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en definition av aminosyror är en bra utgångspunkt tycker jag.

Jag känner till att koraller kan få i sig aminosyror på två sätt:

Det ena är genom att proteinrika partiklar förs in aktivt genom korallens oralöppningar och därigenom bryter ner proteinerna i användbara aminosyror. Detta kräver dock att födan är anpassad så att korallen har möjlighet att fånga och svälja partiklarna varför långt ifrån all mat är lämplig för arten i fråga.

Det andra sättet är genom lösta aminosyror dvs dissolved amino acids (vet inget bättre ord på svenska) som t.ex. brytits ner av bakterier. Dessa "färdiga" aminosyror finns i vattnet och kan tas upp direkt av korallerna utan att de behöver passera korallpolypens mun.

"Dissolved amino acids, the building blocks of proteins, can be eaten by filter feeding invertebrates that trap the substances in mucous molecular nets. The amino acids are able to pass through the tissues directly into the organism without the need to pass through an oral opening."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt kemisnack går in genom ena örat och ut genom andra för mig..

men däremot så har jag sett en tydlig skillnad på min koraller sedan jag började med fauna marins aminosyror och lite annan korallmat.. växer bättre, polyperna sträcker ut bättre och dom ser helt enkelt bättre ut på alla sätt och vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en definition av aminosyror är en bra utgångspunkt tycker jag.

Jag känner till att koraller kan få i sig aminosyror på två sätt:

Det ena är genom att proteinrika partiklar förs in aktivt genom korallens oralöppningar och därigenom bryter ner proteinerna i användbara aminosyror. Detta kräver dock att födan är anpassad så att korallen har möjlighet att fånga och svälja partiklarna varför långt ifrån all mat är lämplig för arten i fråga.

Det andra sättet är genom lösta aminosyror dvs dissolved amino acids (vet inget bättre ord på svenska) som t.ex. brytits ner av bakterier. Dessa "färdiga" aminosyror finns i vattnet och kan tas upp direkt av korallerna utan att de behöver passera korallpolypens mun.

Jag repeterar en frågeställning från tråden om min burk som jag ju låtit bli en kravlös tummelplats för alla diskussionsglada eller så är det från nån PM-diskussion, det pågår ju mycket sånt numera.

Jag tycker i alla fall den hör hemma här.

Skummning tar bort bl.a. proteiner. Dessa skulle istället idealt kunna brytas ned till "dissolved amino acids" till nytta för våra koraller. Om man skummar får man alltså brist också på aminosyror och tillsätter sedan dessa. Onödigt?

Min tes är att nedbrytningen protein->aminosyra är undermålig i akvariemiljön och att vi därmed kan hamna i den märkliga situationen att vi har överskott på proteiner och brist på aminosyror i ett dåligt skummat akvarium.

Sant eller falskt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag repeterar en frågeställning från tråden om min burk som jag ju låtit bli en kravlös tummelplats för alla diskussionsglada eller så är det från nån PM-diskussion, det pågår ju mycket sånt numera.

Jag tycker i alla fall den hör hemma här.

Skummning tar bort bl.a. proteiner. Dessa skulle istället idealt kunna brytas ned till "dissolved amino acids" till nytta för våra koraller. Om man skummar får man alltså brist också på aminosyror och tillsätter sedan dessa. Önödigt?

Min tes är att nedbrytningen protein->aminosyra är undermålig i akvariemiljön och att vi därmed kan hamna i den märkliga situationen att vi har överskott på proteiner och brist på aminosyror i ett dåligt skummat akvarium.

Sant eller falskt?

Den hajkroken orkar jag inte nappa på ikväll Capote - men lugn :ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man jämför innehållet i Wrangs preparat ovan, med det som PatrikS (med hjälp av J.Svärd) presenterar i Capotes tråd, så ser man att innehållet är minst sagt snarlikt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10170&page=25

Skillnaden är att aminosyrorna i det senare preparatet har prefixet L-.

De aktuella aminosyrorna kan ha två olika molekylkonfigurationer, D och L. Dessa är spegelbilder av varandra. Frågan är ju alltså vilken av konfigurationerna som är aktuell för koraller. Jag tycker mig ha funnit lite information som tyder på att L-konfigurationen är vanligast i levande organismer. Här lägger dock min bättre hälft (som snart skall disputera i molekylär-/mikrobiologi) in en brasklapp om att hon tror sig minnas att D-konfigurationen finns i bakterier och annat "smått". På Wikipedia kan man läsa mer om aminosyror.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid

När man Googlar på "corals" + "L-amino", får man ett antal träffar som handlar om att åldersbestämma korallskelett. Som jag förstår det så görs detta genom att mäta förhållandet mellan D- och L-konfigurationen i skelettet. En levande korall har L-amino, men så fort korallen dör så "sönderfaller" aminosyran i D-konfiguration.

Gör ett litet utdrag ur följande länk.

http://www.earth.utah.edu/geoantiquities/ancient-evidence/dating.htm

The amino acid dating method involves the ratio of L-amino acids and D-amino acids, which are different configurations of the same amino acid. These different configurations are called optical isomers. The amino acid most often used in dating methods is called isoleucine. Living organisms contain only L-isoleucine. Upon death the L-isoleucine configuration interconverts, called racemization or epimerization, with D-isoleucine until equilibrium is reached. Datable materials include shell, bone, antler, dental tissue, and wood.
Nedanstående länk kan kanske också ge lite intressant läsning.

Min tanke: Om nu koraller vill ha samma aminosyror som vi människor (vilket det åtminstone finns indicier för), skulle man då kunna använda sånt "bulkpulver" som det hänvisas till ovan. Det lär ju i alla fall vara billigare än motsvarande akvarieprodukt.

OBS! Detta är bara ett tankeexperiment, och jag uppmanar på inget sätt någon att pröva detta, förutom PatrikS så klart. ;)

http://www.detectingdesign.com/aminoaciddating.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kemisnack igen.. in ena örat, ut andra.. förstår inte varför jag inte kan ta till mig av den här infon :skrattar:

...

Vi håller väl inte på med den här hobbyn för att det skall vara roligt? Seriöst och lite halvtråkigt skall det vara. ;)

Allvarligt talat så är nog det mesta av teoretiserandet inte nödvändigt för att lyckas få ett vackert och välmående akvarium. Den dagen jag väl sätter igång mitt kar så kommer jag satsa på gamla beprövade metoder och erfarenheter. Dock är det några på guiden, jag själv inkluderad, som ser ett egenvärde i att hålla intressanta diskussioner. Om det sen resulterar i något praktiskt användbart för hobbyn så är det ju bara en bonus. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det så använder antagligen korallen aminosyror, i varje fall delvis, till att underlätta kalcifieringen och därmed en ökad växttakt (från The Reef Aquarium 3):

"Corals continuosly secrete an organic matrix composed largely of the amino acid aspartic acid, and this matrix serves as a framework upon which the calcium carbonate skeleton is deposited".

Vidare skriver Sprung/Delbeek i boken att:

"It has not been demonstrated whether additions of this amino acid alone stimulates growth than simply adding protein rich food to the aquarium".

Om det faktiskt är så att koraller och musslor etc kan tillgodogöra sig tillräckligt med aminosyror genom maten så kanske det är överflödigt att dosera extra preparat.

Är det någon som vet hur snabbt proteinerna i fiskmat omvandlas av bakterier till aminosyror?

Den mat, dvs proteiner, som inte korallerna kan fånga då de flesta koraller är väldigt selektiva med vad de kan konsumera måste då komma korallerna till nytta genom den fria formen (aminosyror).

Ett bra alternativ tycker jag är att förse akvariet med den mat koraller och musslor fångar naturligt på reven. Detta är främst olika arter med phytoplankton (olika koraller tar i viss mån upp olika arter) samt zoo plankton (rotifers). Jag tillsätter två arter av phytoplankton samt zooplankton och vuxen artemia. Phyton tas främst upp av mjuka koraller och musslor etc. Zoo plankton tas mest upp av stenkoraller.

Detta är som sagt en naturlig näringskälla som korallerna är anpassade att ta upp genom konsumtion. Jag antar också att dessa aminosyror kan användas av korallerna på ett effektivt sätt (essentiella) då de utvecklats och existerat i samma miljö under så lång tid. Om man matar med levande är det heller inte mycket som försämrar vattenkvaliteten i jämförelse med t.ex. pellets.

Angående skummarens roll och risken att för mycket aminosyror skummas bort ur ett näringsperspektiv så tror jag att det kan finnas en risk att så kan ske även om det är svårt att veta eller mäta.

Angående skummaren och aminosyror skrev jag följande sammanfattning om detta i Capotes tråd:

"Under förutsättning att korallerna har ett underskott av tillgången på (essentiella) aminosyror i akvariet så ser jag det som en negativ aspekt av skumningen att dessa skummas bort och paradoxalt nog borde tillsättas manuellt och därmed måste en ökad belastning bemötas med en ännu högra grad av skumning."

Om tillsatsen av flytande aminosyror är effektiv så borde man märka en skillnad i växttakten när man tillsätter produkterna. Om det är så att det finns tillräckligt med rätt aminosyror genom vanlig torr/frysfodermatning (vilket de flesta använder) borde man inte märka någon skillnad vid ytterligare dosering. Ett tredje alternativ är att skillnaden är ytterst marginal. Allt detta förutsätter att de amino produkter som marknadsförs idag innehåller aminosyror som korallerna kan ta upp och använda vid kalcifieringen. Jag tror det är väldigt svårt att kunna avgöra om en tillväxt har skett tack vare nivån av aminosyrorna utan att göra noggrannare experiment. Personligen tror jag att skillnaden i de flesta fall är marginell men sedan så kanske det påverkar andra aspekter som t.ex. tätheten i skelettmassan. Lägre nivåer med aminosyror skulle kunna innebära skörare skelett vilket våra koraller i regel har jämfört med vilda exemplar. Nu spekulerar jag dock bara och skillnaden i tätheten beror nog främst på andra faktorer som uppkommer genom de preparat vi använder vid kalcifieringen eller cirkulation etc, etc.

Det bästa som jag ser det är att mata med de former av levande foder som jag beskrev utan att ha någon skumning som eventuellt bidrar till ett underskott. Detta förutsätter ju självklart att det är möjligt att köra utan skummare sett ur ett reningsperspektiv och att det finns ett reellt underskott av aminosyror. En mellanväg är att köra med skummare och levande men detta medför också att mer måste doseras för att komspensera det fria aminosyror eller källor till aminosyror som skummaren tar bort.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag repeterar en frågeställning från tråden om min burk som jag ju låtit bli en kravlös tummelplats för alla diskussionsglada eller så är det från nån PM-diskussion, det pågår ju mycket sånt numera.

Jag tycker i alla fall den hör hemma här.

Skummning tar bort bl.a. proteiner. Dessa skulle istället idealt kunna brytas ned till "dissolved amino acids" till nytta för våra koraller. Om man skummar får man alltså brist också på aminosyror och tillsätter sedan dessa. Onödigt?

Min tes är att nedbrytningen protein->aminosyra är undermålig i akvariemiljön och att vi därmed kan hamna i den märkliga situationen att vi har överskott på proteiner och brist på aminosyror i ett dåligt skummat akvarium.

Sant eller falskt?

Tintomara har gett ett utmärkt svar på samma fråga i min tråd. Ett stort tack Rebecka. Jag tar mig friheten att lyfta över den hit så kan vi fortsätta med aminosyrediskussionen här

Citat:

Ursprungligen postat av Capote viewpost.gif

Jag är nu en dålig kemist så hjälp mig på traven: Detta är kanske en korkad fråga. De aminosysror som finns i handeln och som vi tillsätter våra akvarium; varför stannar de i den fria formen. Är protein-->aminosyra irreversibel?

Jag är inte säker på att de stannar i den fria formen... jag skulle tro att fria aminosyror är bakteriegodis. :) Vad jag menar är att jag tror att det i första han är bakterierna som "berikas" med aminosyrorna. Men det är som sagt vad jag tror. Hur det sedan gick för bakterierna är en annan historia.

Angående kemin så är inte protein-->aminosyra irreversibel som sådan, men det går åt ca 10ggr mer (minns inte den exakta siffran och orkar inte kolla, jag är trötter) energi för att bygga ihop aminosyrorna till ett protein än vad man får ut av att bryta isär dem. Därav följer att det är lättare att bryta ned protein (kan t.o.m ske spontant) än att bygga upp dem.

Citat:

Jag tänker så här: Vi vill ha aminosyror. Det finns en naturlig process från protein till aminosyror. Om den processen är undermålig eller för långsam i akvariet så vi får en uppbyggnad av proteiner men brist på aminosyror.

Det är ingen risk för att proteiner ska ansamlas, det är alldeles för lätt att bryta ned dem. Du skulle förresten märka om det ansamlades proteiner. Det är vad som händer när maten ligger kvar på botten för att ingen vill äta den. Hursomhellst är det genomsnittsliga proteinet en ganska inaktiv molekyl när den ensam svirrar runt i vattenmassan, och det bildas INTE några oorganiska näringsämnen när proteinet bryts ned till aminosyror (det sker först när aminosyrorna bryts ned). Vad jag menar är att protein är ganska harmlöst i akvariet, så länge det förblir protein.

Visst kan det vara så att den normala nedbrytningen innebär att bakterierna norpar de flesta fria aminosyrorna, så att man måste tillsätta aminosralösning för att få upp koncentrationen av fria aminosyror. Visst kan det vara så att aminosyrorna tas upp direkt igenom "huden" på korallerna, medan ett protein är för stort för att gå den vägen. Men man måste komma ihåg att ett protein är inte stort i jämförelse med en bakterie. Kan korallen äta bakterier kan den äta proteiner. Sedan är jag tveksam till om fria aminosyror har så lätt att diffundera igenom slemlagret som omger korallpolyperna, skulle snarare gissa på att de fastnar i slemet och följer med samma väg som protein och bakterier.

Citat:

Visst tar man bort avfall som egentligen just har påbörjat sin väg mot önskvärda ämnen, men man liter inte på att nedbrytningen har tillräckliga muskler.

Jag skulle tro på att detta är "hemligheten" bakom varför man skummar+tillsätter aminosyror. Lite samma filosofi som mejerierna har när de gör minimjölk: Först skummar de bort allt fett, och med det det mesta av alla vitaminer, proteiner och mineraler med. Sedan tillsätter man nytt fett, samt vitaminer och mineraler... och eventuellt protiener också. Därefter homogeniseras blandningen för att den inte ska skikta sig. Då har man fått en mjölk som åtminstone på pappret har samma näringsinnehåll som vanlig mjölk, men med en standardiserad fetthalt på 0.1%.

__________________

Mvh

/* Rebecka */

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopierar över Clownens inlägg också.

Tintomara:

Intressant inlägg om proteiner. Jag undrar också lite över hur lätt fria aminosyror kommer korallen till nytta. Jag har ett citat från Sprung/Delbeek (2005) om detta:

"Dissolved amino acids, the building blocks of proteins, can be eaten by filter feeding invertebrates that trap the substances in mucous molecular nets. The amino acids are able to pass through the tissues directly into the organism without the need to pass through an oral opening."

Kolla gärna den här trådlänken om aminosyror i akvariet om du är intresserad:

https://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=14921

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från inläggskopieraren....

Rebecka hann svara så jag kopierar hit det också.

Nu ska jag försöka förstå vad hon skriver....

Citat:

Ursprungligen postat av Lasse viewpost.gif

Det finns vissa rön som tyder på att bakterier kan ta upp amminosyror från vattnet (något förslag att koraller via mucus kan det också) och det är väl den enda vägen och gå om du skummat bort proteinerna som bakterierna annars använder för att komma åt aminosyrorna för att bygga kroppsegna proteiner (och samma för korallerna).

Bakterieer kan allt. De är jordens verkliga härskare. :)

Skämt åsido. Det beror på vilken bakterie det är frågan om... skulle tro att bakterier som inte bär en massa onödigt DNA för biosyntes, förökar sig snabbare om det finns aminosyror tillgängliga. När man odlar bakterier på labb så finns det ju vissa som kan växa i ren stärkelse (inga proteiner eller fetter överhuvudtaget) och en del som kräver att växa i blod eller mjölk (alla biologiskt aktiva aminosyror närvarande). Det är så man brukar göra när man behöver en grov uppfattning om vad det är för bakterie man har.

Denna snygga bild illustrerar visserligen om växternas biosyntes av aminosyror, men många bakterier är lika duktiga eller bättre (och de använder ungefär samma syntesväg):

http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/e19/19e.htm

En lite mer invecklad bild (men den är rolig, man kan klicka runt i den och få up detaljer:)): http://www.genome.jp/kegg/pathway/map/map01150.html

Nu vet jag inte riktigt vilka bakterier som är bäst på biosyntes, ofta brukar man bekymra sig mer om dem som inte syntetiserar alls eftersom många av dem är patogener (om bakterien t.e.x. bara klarar att växa i blod, är det en stark misstanke om att det är en sjukdomsalstrare). Men jag skulle tippa på att våra älskade cyanobakterier är duktiga på att tillverka aminosyror. Jo, jusst det ja, aminosyrasyntes kräver en kvävekälla...

Snabblänk:

"S
ome bacteria can use atmospheric N2 by a process called nitrogen fixation, in which N2 is reduced to NH3 at the expense of energy in the form of ATP. Although relatively few species of bacteria are capable of nitrogen fixation, most bacteria, fungi, and plants can use nitrate (NO3-), which is a common constituent of soil, by reducing it to NH3 via electrons derived from NADH or NADPH. Finally, all organisms are able to incorporate ammonia (NH3) into organic compounds.

NH3 is incorporated into organic molecules primarily during the synthesis of the amino acids glutamate and glutamine, which are derived from the citric acid cycle intermediate a-ketoglutarate. These amino acids then serve as donors of amino groups during the synthesis of the other amino acids, which are also derived from central metabolic pathways, such as glycolysis and the citric acid cycle (Figure 2.42). The raw material for amino acid synthesis is thus obtained from glucose, and the amino acids are synthesized at the cost of both energy (ATP) and reducing power (NADPH). Many bacteria and plants can synthesize all 20 amino acids. Humans and other mammals, however, can synthesize only about half of the required amino acids; the remainder must be obtained from dietary sources (Table 2.2).
"

Mitt tillägg: Rovdjur och parasiter är sämre på att syntetisera aminosyror än växtätare. Ganska självklart egentligen, men om SPS föredrar zoo och mjukisar föredrar phyto så kan man *gissa* att SPS har ett större behov vissa aminosyror. Men jag har ändå väldigt svårt för att tro att *fira* aminosyror är ett normlt kosttillskott för SPS ute i naturen.

__________________

Mvh

/* Rebecka */

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oook. Läste inte den här tråden förren nu. Skrev ett till inlägg i din tråd som kanske kan vara värt att flytta över med? Det är egentligen ett svar/tillägg till en sak som Lasse sade tidigare i den tråden och handlar om bakteriernas möjlighet att själva producera aminosyror från scratch (kort sagt: de kan sånt).

Edit: Ojdå, du hade redan gjort det. :o)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt nog råkar jag ha doktorerat på cellers aminosyraupptag och vissa saker står klart för mig:

Fria aminosyror i vattenmassan utgör troligen inte en naturlig diet för koraller pga att dessa molekyler är rena hårdvaran som kvävekälla för mikroorganismer. Dvs de kommer att konsumeras omgående och koncentrationerna hålls därmed låga i vattnet kring korallreven. Däremot konsumerar ju koraller aminosyror som de får genom nedbrytning av plankton och annan fångst i maghålan. Denna nedbrytning av proteiner till aminosyror och små peptider (vanligen di- och tripeptider) är ett grundkrav för att kunna importera molekylerna in i cellen genom plasmamembranet - proteiner är på tok för stora för att importeras. Själva transporten över plasma membranet sköts av transportörproteiner som ofta kallas permeaser och som har olika substratspecificitet. Dvs en typisk cell har ett ganska stort antal permeaser i plasmamembranet som förser cellen med olika typer av näringsämnen. De flesta celler har ett helt batteri av just aminosyrapermeaser som tar upp olika typer av aminosyror eftersom aminosyror är energimässigt kostsamma att syntetisera och utgör den klart bästa kvävekällan för cellen. Och här kommer vi till essensen i resonemanget: koraller borde kunna ta upp fria aminosyror från vattenmassan utan problem om det doseras till akvariets vattenmassa genom sina permeaser. Frågan är bara om dessa aminosyror klarar sig tillräckligt länge i akvariets vattenvolym med tanke på att varenda mikroorganism (och alg!) också kommer att försöka ta upp fria aminosyror som tillsätts. Kanske leder aminosyratillsatsen bara till ökad baterietillväxt i akvariet som i sin tur blir foder till korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu glöder detta ämne...

Aminosyror är nyttiga men kortlivade i vattenkolumnen. Proteiner ej direkt användbara utan de måste gå över aminosyror till korallerna. Aminosyror är ingen "naturlig" föda för korallerna konstarerat både Claes och Rebecka men det är ju inte Formula 1 pellets heller för vi har ju ett fångat rev.

Bakterier gynnas och det har vi ju mångfald glädje av och skulle det vara så att aminosyrorna endast ger bakterietillväxt är det inte fy skam heller.

Alla käkar aminosyror även alger. Om vi håller tillbaka algerna med traditionella metoder, fosfatreduktion, näringsreduktion, ljusoptimering o.s.v.

Proteiner är ganska harmlösa skriver Rebecka, vilket ju inte är den traditionella synen . Det är först när de de passerat aminosyror som de blir icke önskvärda. I den gamla skolan försökte man ju få bort dessa genom skummning redan på proteinstadiet för minska belastningen på denitrifikationen.

Å andra sidan skriver både Claes och Rebecka att aminosyror förmodligen är kortlivade.

Har vi möjligtvis olika aminosyror; Nyttiga som tas upp av koraller och onyttiga som ej tas upp av koraller?

Om det skulle vara så kan man ju tänka sig att det är en bra idé att skumma bort huvuddelen av proteiner och sedan sätta till nyttiga aminosyror och få bra levnadsvillkor för de lägre djuren. Jämför med Tintomaras liknelse om lättmjölken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vi möjligtvis olika aminosyror; Nyttiga som tas upp av koraller och onyttiga som ej tas upp av koraller?

Det man i dagligt tal kallar aminosyror är inte fler än 20 olika molekyler. Alla proteiner består i grunden av olika kombinationer av dessa 20 olika molekyler.

Att någon av dessa skulle vara helt onödig för korallers proteinsyntes verkar otroligt. Aminos, som det redogjordes för tidigare i tråden innehåller 16 olika aminosyror, att just de övriga fyra skulle vara onödiga tror jag inte.

Men, skummaren tar väl bort annat än bara proteiner/aminosyror?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man i dagligt tal kallar aminosyror är inte fler än 20 olika molekyler. Alla proteiner består i grunden av olika kombinationer av dessa 20 olika molekyler.

Att någon av dessa skulle vara helt onödig för korallers proteinsyntes verkar otroligt. Aminos, som det redogjordes för tidigare i tråden innehåller 16 olika aminosyror, att just de övriga fyra skulle vara onödiga tror jag inte.

Men, skummaren tar väl bort annat än bara proteiner/aminosyror?

Du har inte funderat på att vissa aminosyror är essentiella, medans de andra kan omvandlas från dessa och på så vis inte behöver tillsättas. Nu tror inte då att koraller har 16st aminosyror som är essentiella.

btw, det finns fler än 20 aminosyror...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...