Gå till innehåll

Frågelåda: alger


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en uppsamlingstråd för frågor om alger, t.ex. "Varför får jag alger?" eller "Hur blir jag av med mina alger?"

Definitioner:

Alger = mikroalger, skitalger, sådana alger som vi inte vill ha.

Makroalger = de sexiga, stora algerna, sådant som varje akvarist bör vilja ha.

Tråden är tänkt för alla slags frågor: lätta och svåra, enkla och avancerade, korta och långa, allmänna och specifika.

Fråga på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan väl inviga tråden.

Lasse har i tråden "Algexplosion" bett mig utveckla mitt påstående om att man inte kan begränsa alger genom att begränsa fosfat.

Jag kan kanske börja mitt svar med att fråga: anser du Lasse själv, och kanske någon annan, att man kan begränsa/få stopp på alger genom att begränsa fosfatet? Anser du/ni att man kan kväva en algexplosion genom att få begränsa fosfatet, och varför tror du/ni det? Det är kanske så att du och jag Lasse är överens, och då finns det ju ingen mening att utveckla något, ungefär som att försöka bevisa att jorden inte är platt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad du försöker bevisa med dina konstiga inlägg patrik, men en sak är i alla fall säker, att algproblem i saltvattensakvarium till 98% är fosfat/kisel-silikatrelaterade

Greger, Du tror alltså på fullt allvar att man kan kväva alger genom att begränsa fosfatet? (jag låter kisel/silikatfrågan anstå än så länge).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att vara dum så ställer jag frågan om förtydligande ändå.

Vad menar du med att kväva?

Den som frågar är smart, för den personen vill veta någonting, och det bör alltid uppmuntras! :)

Med "kväva alger" menar jag bli av med algerna, göra sig kvitt algerna, få ett så algfritt akvarium som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, Har du någon praktisk erfarenhet bakom dina väldigt "självsäkra" inlägg?

Eller är det bara sånt du läst nånstanns på internet?

Jag har sammanlagt två års erfarenhet av växter i sötvatten, och nu börjar jag mer och mer - i praktiken - bli övertygad om att samma principer gäller i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dina teoretiska kunskaper betvivlar jag inte Patrik, men däremot dina praktiskta.. För teori och praktik går ibland skiljda vägar även fast dom inte borde.. Humlan tex.

Jo, men om Du betvivlar det jag påstår - och också ser i praktiken - kom med Din förklaring, istället för att åberopa Svärds berömda klassiker att slå folk med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men om Du betvivlar det jag påstår - och också ser i praktiken - kom med Din förklaring, istället för att åberopa Svärds berömda klassiker att slå folk med.

Finns väl egentligen inget att förklara? Jag tycker bara du verkar lite väl självsäker och jag tror det är stor skillnad på sötväxtburkar och saltvatten. Det är därför jag ifrågasätter dig och dina teorier.

Men ös på och experimentera med din burk och bevisa att jag har fel!

Inget illa ment, men jag tycker du gasar på lite väl mycket ibland.

Förklaringen till det Du observerar är inte alls den du tror...

Hur kom Du överhuvudtaget fram till att högre fosfat = alger?

Jag svarar på den frågan också.. För mig, som vanlig dödlig akvarist utan dina extrema kemikunskaper, så har jag märkt öka tillväxt på framförallt brunalger och även gröna när mitt fosfatvärde har stigit pga bla gammal rowaphos och övermatning.

När jag sedan har fått ner värdet har även algerna försvunnit.

Så då drar ju jag slutsatsen: mer fosfat = mer alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser helt klart att man kan begränsa alger och till och med bli av med oönskade alger genom att begränsa mängden fosfat. Jag har erfarenhet av det i verkligheten och jag har läst samma sak på oräkneliga ställen på nätet och i böcker.

Om du har en annan åsikt så tycker jag helt klart du ska testa den praktiken. Vore intressant att se ett välmående akvarium med färgstarka koraller och ett högt fosfatvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till samtliga!

Försök att hålla er till ämnet och diskutera i en konstruktiv anda. Respektera de som har praktisk erfarenhet likväl som teoretisk kunskap. Kan vi sammanfoga detta på ett ödmjuk sätt kan vi lära oss massor av varandra.

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med "kväva alger" menar jag bli av med algerna, göra sig kvitt algerna, få ett så algfritt akvarium som möjligt.

Ett algfritt akvarium är nog inte något man bör eftersträva. Inga alger => inga koraller eller anemoner.

Många av de "problematiska" algerna verkar dock frodas i mer näringsrika vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser helt klart att man kan begränsa alger och till och med bli av med oönskade alger genom att begränsa mängden fosfat. Jag har erfarenhet av det i verkligheten och jag har läst samma sak på oräkneliga ställen på nätet och i böcker.

Om du har en annan åsikt så tycker jag helt klart du ska testa den praktiken. Vore intressant att se ett välmående akvarium med färgstarka koraller och ett högt fosfatvärde.

Jag har inte påstått att ett högt fosfatvärde = färgstarka koraller. Det jag framhåller är att det inte går att fosfatbegränsa algerna. Jag har ju överhuvudtaget inte fört korallerna på tal.

Fosfatanrikningen testas nu för fulla muggar i mitt akvarium.

Hur som helst väntar jag helst med ett längre inlägg tills Lasse ger sin syn på saken. (hoppas att han nappar!) icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker bara du verkar lite väl självsäker och jag tror det är stor skillnad på sötväxtburkar och saltvatten. Det är därför jag ifrågasätter dig och dina teorier.

Men Draedon - förstår du inte? Du gör Dig själv en stor otjänst om du ifrågasätter mig som person. Ifrågasätt istället mina påståenden så har du mycket att vinna på. Att ifrågasätta bara av den anledning att jag verkar vara "kaxig" är ju märkligt.

Du har ju rätt att det är viss skillnad på sötvatten och saltvatten. Skillnaden är dock - tack och lov! - försvinnande liten vad gäller alger.

Men ös på och experimentera med din burk och bevisa att jag har fel!

Det är min avsikt, man måste ha en burk att visa upp för att övertyga, det förstår jag självklart, ge mig bara lite lite tid. smiley1.gif

Jag svarar på den frågan också.. För mig, som vanlig dödlig akvarist utan dina extrema kemikunskaper, så har jag märkt öka tillväxt på framförallt brunalger och även gröna när mitt fosfatvärde har stigit pga bla gammal rowaphos och övermatning.

När jag sedan har fått ner värdet har även algerna försvunnit.

Så då drar ju jag slutsatsen: mer fosfat = mer alger.

Jag har inga extrema kemikunskaper. Det mesta av det jag vet kommer från en kille vid namn Tom Barr, som har gjort den vetenskapliga verkligheten lättillgänglig för vanligt folk. Han förklarar mycket bra, och jag rekommenderar samtliga med intresse för alger att besöka hans hemsida och läsa. Informationen som finns där är oftast ljusår färskare än de böcker som man brukar hänvisa till. Jag har testat de flesta andra teorier, men de är just teorier utan verklighetsförankring. T. Barrs metoder - som egentligen är naturens/vetenskapens metoder - har fungerat oklanderligt för mig i praktiken.

Förresten, Draedon, du fattar inte hur det kliar i fingrarna att skriva ett inlägg, som faktiskt ställer upp en annan, mera verklighetsbaserad, förklaring till dina alger, än den förklaring som du fått via myter. Vi få se om Lasse orkar skriva den, annars skriver jag själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett algfritt akvarium är nog inte något man bör eftersträva. Inga alger => inga koraller eller anemoner.

Många av de "problematiska" algerna verkar dock frodas i mer näringsrika vatten.

Jag har ju i trådens början definierat alger som skitalger, mikroalger, de som vi vill bli av med. För mig är de alger som finns i korallerna heter zooxanthellae, symbiotiska alger. De vill vi ha kvar. Med ett algfritt akvarium menas därför ett akvarium som inte får algutbrott, som har ytterst minimalt med skitalger eller inga alls på rutorna, stenarna, inredningen, sanden osv. Underlättar det för förståelsen kan jag kalla algerna för "problematiska alger", det blir bara så långt att skriva. Hur vill ni att jag skriver? - Räcker det om jag skriver "skitalger" eller "mikroalger" för att vara extra tydlig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skriv gärna "skitalger" eller något liknande. :)

Jag vill inte ha några macro-alger i mitt kar, däremot så tillsätter jag växtplankton som föda till korallerna... så det är en svår definition på "bra" och "dåliga" alger.

För mig är Caulerpa skit och Valonia ingen större fara...

Men det var inte det tråden handlade... så strunta i det.

Länk till Tom Barr för oss lata och nyfikna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kanske uttryckte mig lite klantigt och det ber jag isf om ursäkt för, det är inte dig som person jag ifrågasätter utan ditt tillvägagångssätt.. att när du lägger fram dina teorier gör du det som om dom vore absoluta sanningar och inte teorier vilka säkert kan vara lite vilseledande. men nog om det, har varit tillräckligt mycket tramseri på forumet på sista tiden så vi släpper det..

Om det kliar i dina fingrar angående mina brunalger, så gör något åt klådan! ;)

Har man sagt A får man säga B..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kanske uttryckte mig lite klantigt och det ber jag isf om ursäkt för, det är inte dig som person jag ifrågasätter utan ditt tillvägagångssätt.. att när du lägger fram dina teorier gör du det som om dom vore absoluta sanningar och inte teorier vilka säkert kan vara lite vilseledande.

Jo, men mina teorier vad gäller alger - såväl skitalger som macroalger - är tyvärr så nära absoluta sanningar som vetenskapen synes ha kommit fram hittills. Resten däremot är myter. Och det är när man slår hål på vissa myter som det kan uppstå missförstånd, misstro, pajkastningar osv.

Saltvattenssidan har - enligt min uppfattning - släpat efter ordentligt vad gäller alg- och växtkunskap. Precis likadant var det på sötvattenssidan för inte så länge sedan, tills en viss kille vid namn Daniel "defdac" Larsson började upplysa den breda majoriteten vad som gällde. Daniel i Sverige och Tom på andra sidan Atlanten är de personer som jag betraktar som de mest framstående personerna inom hobbyn och med enorm kunskap vad avser akvatiska växter och alger!

Och som jag påpekat innan så är det precis samma orsak och verkan för skitalger som i sötvatten. Tyvärr gäller detta oavsett vad folk tycker om mig som person och karaktären på mina inlägg. Ett faktum kvarstår oavsett vem som framför det faktumet: Tom Barr, Defdac eller lilla jag. På samma sätt förblir en myt bara en myt, och det hjälper inte att upprepa myten hela tiden för att den skall bli sanning. Jag anser att fosfatbegränsning för att bekämpa skitalger är en myt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju inte jag läst allt du har skrivit, men förklara gärna lite mer eller länka till någon sida som beskriver detta med fosfat.

Och viktigast av allt, om det inte är fosfat som är orsaken till tex brunalger. VAD är det då? Och hur i hela friden kan mina alger försvinna när jag får ner fosfaten, det är inte så att det bara har hänt en gång..

Tänkte starta en uppsamlingstråd för frågor om alger, t.ex. "Varför får jag alger?" eller "Hur blir jag av med mina alger?"

hur blir jag då av med mina alger? rowaphos kan vi ju då glömma enligt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till dig som Kallar sig PatricksS. Du verkar ju sitta på en j---a massa kunskaper och har absolut inget dåligt självförtronde heller. Men jag tycker att du skall ta och tagga ner lite och inte låta så jädra självsäker.

Men jag vill ändå fråga dig angånde Fosfat. Varför försvinner mina Skitalger så fort jag börjar med fosfatremover??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...