Gå till innehåll

Frågelåda: alger


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Och viktigast av allt, om det inte är fosfat som är orsaken till tex brunalger. VAD är det då? Och hur i hela friden kan mina alger försvinna när jag får ner fosfaten, det är inte så att det bara har hänt en gång..

Äntligen kommer den verkligt relevanta frågan! Jag låter Lasse framföra sina synpunkter när han har tid, och skriver mitt inlägg lite mindre vetenskapligt och tillgängligt för alla, oavsett kunskapsnivå.

Okej, så länge du kommer ihåg dessa tre saker, så kommer du att vinna alla dina eventuella algbataljer:

1. Alger orsakas först och främst av NH4/amonium-spikar.

2. I andra hand orsakas alger av syrebrist.

3. Slutligen orsakas alger av svajiga CO2 nivåer.

Dvs.

1. NH4/ammonium-spikar får bl.a. du när du inför för mycket fisk på en gång (dvs. plötslig ökning av fiskandning, fiskbajs och fiskurin). Eller om din skummare pajar och du har för lite biologisk filtrering att ta hand om all ammonium som produceras i ditt kar.

2. Tillfällig syrebrist kan uppstå när man möblerat om karet och virvlat upp massa "skit", bakterier och annat gojs, vilket gör att syrebehovet stiger, men systemet klarar inte av det ökade syrebehovet.

3. När syrebehovet stiger ökar oftast CO2-nivån. CO2-nivån kan också variera ganska ordentligt mellan dag och natt, och kan i och för sig inte vara tillräckligt för att i sig orsaka en algexplosion, men i kombination med de två första punkterna så får man en algsoppa.

Detta är VAD som orsakar algerna. Som du ser har det inget med fosfatet att göra. Du kan visserligen få gröntvatten av alldeles för mycket fosfat, men då krävs det att du aktivt häller i en rejäl nypa av pulvret KH2PO4.

Sedan finns det sådana intressanta frågor som "Hur kan alger veta när de skall blomma?", "Hur förebygger man att punkterna 1-3 inte inträffar?", "Vad kan man göra för att åtgärda en pågående alginvasion?" osv. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Till dig som Kallar sig PatricksS. Du verkar ju sitta på en j---a massa kunskaper och har absolut inget dåligt självförtronde heller. Men jag tycker att du skall ta och tagga ner lite och inte låta så jädra självsäker.

Men jag vill ändå fråga dig angånde Fosfat. Varför försvinner mina Skitalger så fort jag börjar med fosfatremover??????

Tycker du det? Ja, det kan man tycka, det är ju ett fritt forum, även om stämningen förpestas med sådana inlägg. Hur som helst så låter jag bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, länka gärna till var du hittat den här kunskapen.

För mig låter dina förklaringar som möjliga orsaker till plötslig algblomning... men inte en konstant kraftig algtillväxt. Svängningar i värden och brist på olika ämnen kan leda till "panikåtgärder" såsom blomning, nödskott osv. Men det låter inte som något som långvarig bidrar till tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Onödigt inlägg av isak, men jag undrar precis samma sak

Mitt kar har varit igång i 3-4 månader nu och det finns inga skitalger i det.

efter att det varit igång några veckor började det dock dyka upp endel skitalger på ls och rutorna, då mätte jag fosfaten och den låg på 1 mg/l.

Nästa dag beställde jag "aquaphos" som sänkte min po4 till nästan 0, och då försvann alla alger som börjat växa och inga nya skitalger har dykt upp då jag har hållt fosfatvärdet lågt.

Kan du förklara det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, skojar du, jag uppgraderar samma minut som jag får lite pengar över och får ett "Okej då" från frun! ;) Dock gillar jag inte jättestora kar, de känns klumpiga och tar evigheter att fylla med det man vill fylla. Det perfekta karet hade nog varit runt 100 - 200 liter, typ en Red Sea Max eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen kommer den verkligt relevanta frågan! Jag låter Lasse framföra sina synpunkter när han har tid, och skriver mitt inlägg lite mindre vetenskapligt och tillgängligt för alla, oavsett kunskapsnivå.

Okej, så länge du kommer ihåg dessa tre saker, så kommer du att vinna alla dina eventuella algbataljer:

1. Alger orsakas först och främst av NH4/amonium-spikar.

2. I andra hand orsakas alger av syrebrist.

3. Slutligen orsakas alger av svajiga CO2 nivåer.

Dvs.

1. NH4/ammonium-spikar får bl.a. du när du inför för mycket fisk på en gång (dvs. plötslig ökning av fiskandning, fiskbajs och fiskurin). Eller om din skummare pajar och du har för lite biologisk filtrering att ta hand om all ammonium som produceras i ditt kar.

2. Tillfällig syrebrist kan uppstå när man möblerat om karet och virvlat upp massa "skit", bakterier och annat gojs, vilket gör att syrebehovet stiger, men systemet klarar inte av det ökade syrebehovet.

3. När syrebehovet stiger ökar oftast CO2-nivån. CO2-nivån kan också variera ganska ordentligt mellan dag och natt, och kan i och för sig inte vara tillräckligt för att i sig orsaka en algexplosion, men i kombination med de två första punkterna så får man en algsoppa.

Detta är VAD som orsakar algerna. Som du ser har det inget med fosfatet att göra. Du kan visserligen få gröntvatten av alldeles för mycket fosfat, men då krävs det att du aktivt häller i en rejäl nypa av pulvret KH2PO4.

Sedan finns det sådana intressanta frågor som "Hur kan alger veta när de skall blomma?", "Hur förebygger man att punkterna 1-3 inte inträffar?", "Vad kan man göra för att åtgärda en pågående alginvasion?" osv. ;)

Att man får algblomningar av ändrade förhållanden osv ser jag som en självklarhet. Men i ett akvarie som stått orört i ett år där det finns syre nog osv, så kommer det alltid finnas 'skitalger' sålänge det finns fosfater i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att motbevisa det får du skaffa fram ett algfritt akvarie med fosfater i vattnet Patrik :)

Bör tillägga att det räknas inte om det är ett 100 litersakvarie med 200 turbosniglar o två sjöharar i. ;)

Har även för mig att du förespråkar macroalger för att få ner nitrat och även fosfatvärdet? Om det är så så säger du ju emot dig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, länka gärna till var du hittat den här kunskapen.

Den kunskapen finns oftast utspritt på en mängd olika ställen, och man få gå och plocka guldkorn här och var under ett en längre tid och sedan testa själv i sitt eget kar (under ett par år), men du kan med fördel börja i alla fall läsa på:

1. www.barrreport.com (gratis i nerbantad version, för att få tillgång till forum och artiklarna krävs medlemskap, ca 10 $ / år kostar medlemskapet. För mig väl värt pengarna.)

2. http://www.thekrib.com/Plants/

3. http://www.aquaticplantcentral.com/ (gratis, och har en bra näringskalkylator)

4. http://reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=176 (särskilt de gamla inläggen, då Tom fortfarande skrev där innan han öppnade egen sida).

5. http://www.zpet.se/ (väljs forum för växter och alger, där brukar defdac skriva ofta)

6. http://www.plantswap.se/forum/ (den relativt nyöppnade svenska sidan, mycket bra!)

Som sagt, principerna för sötvatten och saltvatten vad gäller alger är densamma, bry dig därför inte om att vissa av länkar handlar om växter. Det diskuteras alger friskt.

Eller så frågar du här på forumet - ett alternativ för den lite lata akvaristen.

För mig låter dina förklaringar som möjliga orsaker till plötslig algblomning... men inte en konstant kraftig algtillväxt. Svängningar i värden och brist på olika ämnen kan leda till "panikåtgärder" såsom blomning, nödskott osv. Men det låter inte som något som långvarig bidrar till tillväxt.

Har Du konstant kraftig algtillväxt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Onödigt inlägg av isak, men jag undrar precis samma sak

Mitt kar har varit igång i 3-4 månader nu och det finns inga skitalger i det.

efter att det varit igång några veckor började det dock dyka upp endel skitalger på ls och rutorna, då mätte jag fosfaten och den låg på 1 mg/l.

Nästa dag beställde jag "aquaphos" som sänkte min po4 till nästan 0, och då försvann alla alger som börjat växa och inga nya skitalger har dykt upp då jag har hållt fosfatvärdet lågt.

Kan du förklara det?

För det första kan du inte sänka PO4 till för skitalger begränsande nivåer. Vet du vilka nivåer vi snackar om för att på riktigt begränsa skitalger med fosfat?

För det andra - hur lång tid tog det innan du märkte skillnade?

Och för det tredje - kan du berätta lite mer om karet och hur du skötte det då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen kommer den verkligt relevanta frågan! Jag låter Lasse framföra sina synpunkter när han har tid, och skriver mitt inlägg lite mindre vetenskapligt och tillgängligt för alla, oavsett kunskapsnivå.

Okej, så länge du kommer ihåg dessa tre saker, så kommer du att vinna alla dina eventuella algbataljer:

1. Alger orsakas först och främst av NH4/amonium-spikar.

2. I andra hand orsakas alger av syrebrist.

3. Slutligen orsakas alger av svajiga CO2 nivåer.

Dvs.

1. NH4/ammonium-spikar får bl.a. du när du inför för mycket fisk på en gång (dvs. plötslig ökning av fiskandning, fiskbajs och fiskurin). Eller om din skummare pajar och du har för lite biologisk filtrering att ta hand om all ammonium som produceras i ditt kar.

2. Tillfällig syrebrist kan uppstå när man möblerat om karet och virvlat upp massa "skit", bakterier och annat gojs, vilket gör att syrebehovet stiger, men systemet klarar inte av det ökade syrebehovet.

3. När syrebehovet stiger ökar oftast CO2-nivån. CO2-nivån kan också variera ganska ordentligt mellan dag och natt, och kan i och för sig inte vara tillräckligt för att i sig orsaka en algexplosion, men i kombination med de två första punkterna så får man en algsoppa.

Detta är VAD som orsakar algerna. Som du ser har det inget med fosfatet att göra. Du kan visserligen få gröntvatten av alldeles för mycket fosfat, men då krävs det att du aktivt häller i en rejäl nypa av pulvret KH2PO4.

Sedan finns det sådana intressanta frågor som "Hur kan alger veta när de skall blomma?", "Hur förebygger man att punkterna 1-3 inte inträffar?", "Vad kan man göra för att åtgärda en pågående alginvasion?" osv. ;)

Jag saknar dock en förklaring till varför mina alger försvinner när jag använder rowaphos.. För enligt dina argument är det helt onödigt iom att fosfat inte har något med saken att göra. Du måste förstå att jag tycker det är märkligt när mina erfarenheter säger tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man får algblomningar av ändrade förhållanden osv ser jag som en självklarhet. Men i ett akvarie som stått orört i ett år där det finns syre nog osv, så kommer det alltid finnas 'skitalger' sålänge det finns fosfater i vattnet.

Hur då orört menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur då orört menar du?

Utan ommöbleringar av sten alltför stor 'omrörning' i sandbotten, med samma rutiner vad gäller matning dagligen o.s.v.

Orelevant egentligen, jag kan omformulera mig om du vill. Ett akvarie som har goda syrenivåer, goda co2 nivåer och är allmänt stabilt i sina värden.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Du konstant kraftig algtillväxt?

Tack för länkarna. Ska studera dem närmare.

Jag har mkt liten algtillväxt. Jag har långa stunder kört utan skummare och med ganska kraftig belastning på karet men ändå klarat mig utan algproblem. Jag har till och med matat akvariet med levande phytoplankton (=alger) för att stimulera en tillväxt av filtrerande djur.

Kan du förtydliga om du menar att dina 3 orsaker som alla handlar om ostadiga värden orsakar en kraftig tillväxt av alger eller om de orsakar en plötslig blomning? Om du skulle odla alger, skulle du då ge dem ljus och näring eller skulle du utsätta dem för ostadiga vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknar dock en förklaring till varför mina alger försvinner när jag använder rowaphos.. För enligt dina argument är det helt onödigt iom att fosfat inte har något med saken att göra. Du måste förstå att jag tycker det är märkligt när mina erfarenheter säger tvärtom.

Jag säger som Barr: ett akvarium är ett ecosystem i miniatur. Något kommer att växa där. Det är vi som avgör vad som kommer att växa där.

Macroalger och koraller konkurrerar med skitalger på flera sätt, bl.a. förser de karet med stabilitet och ljuskonkurrens. När du, med hjälp av Rowan, drar ner på mängden tillgänglig fosfat i karet jämnar du ut förhållandet mellan nitrat och fosfat. Detta är gynsammare för de goda alger, säkert även de som finns i koraller. På detta sätt får du får någonting annat att växa istället, dvs. macroalger och/eller koraller. När du har ett fosfatöverskott så finns det brist på nitrat, som gör att de goda algerna inte trivs, men det gör däremot skitalgerna, för som jag sa alldeles i början och hävdar fortfarande så går det inte att fosfatbegränsar skitalger. Att de "plötsligt" försvinner med rowa:n beror har samband med rowa:n, men inte på det sätt som många tror. Det är inte fosfatbegränsningen i sig som blir begränsande med rowan.

Vet du vilka nivåer som krävs för att kunna fosfatbegränsa skitalger? Ca 20 ppb, dvs. part per billion. Det är 0,0000020. Fråga Lasse om du kan uppnå sådana förhållanden med Rowan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som Barr: ett akvarium är ett ecosystem i miniatur. Något kommer att växa där. Det är vi som avgör vad som kommer att växa där.

Macroalger och koraller konkurrerar med skitalger på flera sätt, bl.a. förser de karet med stabilitet och ljuskonkurrens. När du, med hjälp av Rowan, drar ner på mängden tillgänglig fosfat i karet jämnar du ut förhållandet mellan nitrat och fosfat. Detta är gynsammare för de goda alger, säkert även de som finns i koraller. På detta sätt får du får någonting annat att växa istället, dvs. macroalger och/eller koraller. När du har ett fosfatöverskott så finns det brist på nitrat, som gör att de goda algerna inte trivs, men det gör däremot skitalgerna, för som jag sa alldeles i början och hävdar fortfarande så går det inte att fosfatbegränsar skitalger. Att de "plötsligt" försvinner med rowa:n beror har samband med rowa:n, men inte på det sätt som många tror. Det är inte fosfatbegränsningen i sig som blir begränsande med rowan.

Vet du vilka nivåer som krävs för att kunna fosfatbegränsa skitalger? Ca 20 ppb, dvs. part per billion. Det är 0,0000020. Fråga Lasse om du kan uppnå sådana förhållanden med Rowan.

Med detta menar du alltså att 'skitalger' växer lika kraftigt i 0,0000020 som i 5,0?

Eller kan det vara så att rowan som kanske sänker fosfathalten från 5,0 till 0,01 (nu drog jag till med nåt men du förstår min poäng?) gör det enklare för eventuella algätare att hålla akvariet rent från 'skitalger'?

För vi är väl åtminstone överens om att rowaphos faktiskt sänker fosfathalter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Macroalger och koraller konkurrerar med skitalger på flera sätt, bl.a. förser de karet med stabilitet och ljuskonkurrens. När du, med hjälp av Rowan, drar ner på mängden tillgänglig fosfat i karet jämnar du ut förhållandet mellan nitrat och fosfat. Detta är gynsammare för de goda alger, säkert även de som finns i koraller. På detta sätt får du får någonting annat att växa istället, dvs. macroalger och/eller koraller. När du har ett fosfatöverskott så finns det brist på nitrat, som gör att de goda algerna inte trivs, men det gör däremot skitalgerna, för som jag sa alldeles i början och hävdar fortfarande så går det inte att fosfatbegränsar skitalger. Att de "plötsligt" försvinner med rowa:n beror har samband med rowa:n, men inte på det sätt som många tror. Det är inte fosfatbegränsningen i sig som blir begränsande med rowan.

Säger du inte emot dig själv nu?

Du skrev:

1. Alger orsakas först och främst av NH4/amonium-spikar.

2. I andra hand orsakas alger av syrebrist.

3. Slutligen orsakas alger av svajiga CO2 nivåer.

Algtillväxten orsakades ju INTE av en obalans i förhållandet mellan fosfat och nitrat??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som Barr: ett akvarium är ett ecosystem i miniatur. Något kommer att växa där. Det är vi som avgör vad som kommer att växa där.

Macroalger och koraller konkurrerar med skitalger på flera sätt, bl.a. förser de karet med stabilitet och ljuskonkurrens. När du, med hjälp av Rowan, drar ner på mängden tillgänglig fosfat i karet jämnar du ut förhållandet mellan nitrat och fosfat. Detta är gynsammare för de goda alger, säkert även de som finns i koraller. På detta sätt får du får någonting annat att växa istället, dvs. macroalger och/eller koraller. När du har ett fosfatöverskott så finns det brist på nitrat, som gör att de goda algerna inte trivs, men det gör däremot skitalgerna, för som jag sa alldeles i början och hävdar fortfarande så går det inte att fosfatbegränsar skitalger. Att de "plötsligt" försvinner med rowa:n beror har samband med rowa:n, men inte på det sätt som många tror. Det är inte fosfatbegränsningen i sig som blir begränsande med rowan.

Vet du vilka nivåer som krävs för att kunna fosfatbegränsa skitalger? Ca 20 ppb, dvs. part per billion. Det är 0,0000020. Fråga Lasse om du kan uppnå sådana förhållanden med Rowan.

Så om min torsdagströtta skalle tolkar dig rätt så är det så här (jag tar det på min nivå = dagisnivå):

hög fosfathalt = brist på nitrat som är näring för dom "snälla algerna" och även koraller(?) och det gör att skitalgerna trivs bättre och växer därefter.

men om man med rowaphos/whatever sänker fosfathalten så blir det jämnvikt mellan nitrat och fosfat och det i sin tur gynnar bra alger/koraller men skitalgerna trivs inte alls.

med andra ord så KAN man alltså bekämpa skitalger med rowa precis som vi hela tiden har sagt, fast anledningen till att den funkar är inte som vi trott.

har jag tolkat dig rätt då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första kan du inte sänka PO4 till för skitalger begränsande nivåer. Vet du vilka nivåer vi snackar om för att på riktigt begränsa skitalger med fosfat?

För det andra - hur lång tid tog det innan du märkte skillnade?

Och för det tredje - kan du berätta lite mer om karet och hur du skötte det då?

Nej jag vet inte vilka nivåer man behöver i teorin, men jag vet att det fungerade i praktiken för mig att begränsa algtillväxten mha aquaphos.

Det tog ca 3 dagar för fosfaten att gå ner till för mig omätbar nivå, och jag märkte skillnad på algerna då, försvann och kom inga nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att motbevisa det får du skaffa fram ett algfritt akvarie med fosfater i vattnet Patrik :)

Bör tillägga att det räknas inte om det är ett 100 litersakvarie med 200 turbosniglar o två sjöharar i. ;)

Har även för mig att du förespråkar macroalger för att få ner nitrat och även fosfatvärdet? Om det är så så säger du ju emot dig själv.

Jag gör mitt bästa i att skaffa ett akvarium, men inte algfritt, utan tvärtom, algfyllt. icon10.gif Fritt från skitalger, och full med macroalger! Ett macroalgskar är dock inte lika snabb i tillväxt som en CO2-berikat växtkar, därför tar det lite tid för algerna att fylla ut burken.

Massa turbosniglar och sjöharar har jag inte råd med, hehe.

När jag förespråkar macroalger för att få ner nitrat och fosfat så menar jag att det med macroalger går - relativt enkelt - att styra nitrat och fosfatnivåer som man själv vill ha det. Så här tänker jag:

- vill man få det väldigt väldigt fosfatfattigt så är det bara se till att man har doserar ett par ppm nitrat (och dosera spårelement/Ca/KH) så sköter makroalgerna resten

- vill man få det väldigt väldigt nitratfattigt så behöver man inte göra någonting alls (ja förutom att ha macroalgerna), möjligen dosera lite spårelement/Ca/KH.

- vill man få det både fosfat- och nitratfattigt så är det bara att pytsa i pyttepytte lite nitrat, så vet dels du själv hur mycket nitrat du doserar, och dels att fosfatet håller sig så långt nere som det bara går. Observerar du att fosfatet ändå byggs upp så går man bara upp ett litet snäpp i nitratdoseringen, tills du ser att fosfatet förbrukas helt (bortom vad du kan mäta i a f). Trots nitratdoseringar kan man uppnå en balans där man doserar precis så mycket nitrat att både nitrat och fosfat förbrukas nästan helt.

Nu vet jag inte vad som allmänt brukar rekommenderas för korallernas skull, men någonstans på guiden här läste jag att nitratnivån inte bör ligga på noll. Stämmer det? Om det gör det så är det ju helt perfekt att dosera nitrat så man alltid har ett par ppm nitrat, och när man har ett par ppm nitrat så är det nästan en garanti för att fosfatnivån håller sig mycket mycket låg. Man bör dock som vanligt också dosera lite spårelement och Ca/KH, men de flesta här har ju stenkoll på Ca/KH ändå.

Tillsätter man på detta vis nitrat själv, så kan man ha kvar sin skummare, den är mycket bra för vattnets syresättning! - men den blir inte lika livsviktig som i kar utan macroalger. Då kan man skumma skiten ur sitt kar och ändå ha god makroalgstillväxt, mycket stabila, höga och fina syrenivåer och stabil CO2-nivå, något som sammantaget är nästan en helgardering mot skitalger.

OBS! Den här metoden förutsätter dock att man har ett ordentligt stort makroalgsrefugium om man inte kan ha makroalger i visningstanken. Eller ha macroalger direkt i sitt huvudkar. Men jag förstår naturligtvis att det är inte alla som kan ha det, och mitt förslag är därför ett alternativ till de andra, sedvanliga metoder.

Macroalger fanns säkert på 80-talet också, men den avgörande skillnaden - såvitt jag förstår - mellan det som var då och det som jag föreslår nu är nitratdoseringen. Doserar man nitrat själv får man makten att styra näringsupptaget lite som man vill. Men som sagt: en liten klump med macroalger kommer att göra varken till eller från i en stor och mycket hårt belastad burk. Macroalger är, trots sina fördelar, inget mirakelmedel!

------

Jag vill passa på och be samtliga på Saltvattensguiden om ursäkt för mina inlägg, som kan ha uppfattats (och uppfattas) som aggressiva. Detta var aldrig meningen, och uppenbarligen inget som jag märkt själv. Mot bakgrund av flera missförstånd och att det påtalades av flera, så inser jag nu att det säkert är mig det är fel på och att jag måste bli noggrannare i sättet jag skriver på. Tack för Era påpekanden, och förlåt - det är ärligt menat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med detta menar du alltså att 'skitalger' växer lika kraftigt i 0,0000020 som i 5,0?

Eller kan det vara så att rowan som kanske sänker fosfathalten från 5,0 till 0,01 (nu drog jag till med nåt men du förstår min poäng?) gör det enklare för eventuella algätare att hålla akvariet rent från 'skitalger'?

För vi är väl åtminstone överens om att rowaphos faktiskt sänker fosfathalter?

Jag menar att för att få ett totalt stopp på tillväxten av skitalger så behöver man gå så långt som 20 ppb. Sådana förhållanden existerar nog långt ute på öppet hav, men sannolikt aldrig i ett akvarium. Din andra förklaring låter långt mycket troligare. Vad gäller frågan huruvida rowaphosen sänker fosfater och med hur mycket är nog Lasse till mycket större hjälp än jag, på den punkten vågar jag inte uttala mig om alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknar dock en förklaring till varför mina alger försvinner när jag använder rowaphos.. För enligt dina argument är det helt onödigt iom att fosfat inte har något med saken att göra. Du måste förstå att jag tycker det är märkligt när mina erfarenheter säger tvärtom.

Jag förstår helt klart att du tycker att det är märkligt, men å andra sidan tycker jag att det är märkligt också, särskilt mot bakgrund av att jag läst om flera algdrabbade kar där personerna ifråga använder rowan. Jag håller på och undersöker det närmare as we speak så att säga, läser på flera ställen men också ställt frågan direkt till Barr .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik vi har ju språkats vid tidgare! Kan du på något sätt hjälpa mig att bli av med min Macroalg? Finns det något sätt att bli av med algen utan att hämma tillväxt hos mina koraller eller färgbildning? Mao kan jag begränsa Macroalgen utan att mina koraller påverkas, alltså kan jag inverka negativt på algen på något sätt, för utom att den konsumeras av en algkonsument, utan att mina SpS påverkas negativt?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14498&highlight=makroalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du förtydliga om du menar att dina 3 orsaker som alla handlar om ostadiga värden orsakar en kraftig tillväxt av alger eller om de orsakar en plötslig blomning? Om du skulle odla alger, skulle du då ge dem ljus och näring eller skulle du utsätta dem för ostadiga vattenvärden?

Om jag skulle få för mig att odla skitalger, så skulle jag ge dem ljus och näring, helt klart. Du är på rätt spår, Dykaren, du har lärt dig av erfarenhet, och jag ifrågasätter inte det utan tvärtom, håller ju med dig, och jag förstår vad du är ute efter.

Så här uppfattar jag att det ligger till, det har jag testat i praktiken och således inget jag bara läst mig till.

Det absolut enklaste, snabbaste och lättaste sättet för att få en algblomning är att tillsätta NH4, dvs. ammonium. Den mest lättillgängliga källan för det är urin. Är man inte kissnödig just när man skall genomföra experimentet så går det nästan lika bra med säg Blomstra, eller annan krukväxtgödning. Kolla bara på innehållsförteckningen så att du ser att den verkligen innehåller NH4/ammonium. Jag vet att Blomstra gör. Har man inte lust att pinka i karet eller hälla i Blomstra så kan man köpa mer fisk än vad systemet kan hantera just då och släppa i akvariet. Man får också en ammoniumspik. Just om att mycket fisk på en gång orsakar algblomning vet varenda någorlunda erfaren akvarist, så det är ju inget konroversiellt hoppas jag.

Förklaringen till det är att skitalgerna ligger alltid på lur i akvariet, oavsett hur låga nitrat- och fosfathalter vi har (nu snackar jag inte om ppb, utan om ppm). Skitalgerna har ett känsligt system i sina gener som gör att de ligger och "sniffar" hela tiden efter först och främst ammoniumtoppar men också förändringar i syre- och CO2-halt.

Så fort skitalgerna märker ens en stark antydan till en ammoniumspik så blommar de upp, eftersom de är s.k. "tidiga kolonisatörer" och har under miljoner år lärt sig att utnyttja varenda liten möjlighet som erbjuds.

När det gäller guppande nivåer av syre och CO2 så blir algblomningarna - såvitt jag kunnat uppleva det - inte alls så kraftiga, men tillräckligt för att vara irriterande och skitalgerna fortsätter växa, sakta men säkert.

Ett annan bra tips att odla grönvatten är att tillsätta ordentligt med KH2PO4, dvs. snabbt höja fosfathalten med ett par ppm. Grönvattnet brukar då komma inom tre dygn eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...