Gå till innehåll

Frågelåda: alger


PatriksS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Min felskrivning. Euphyllia spec. menade jag

MVH Lasse

Värre var det igår när jag skulle svara på den dagliga frågan på ett danskt forum. Man frågade vad ett släkte som hette facidea kallades på danska ? fick tre alternativ. De va bara att gissa sej till att det var faviidae dom menade och klicka i månkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilken belastning det var i det karet... NOT!

Det var ju ett jättebra exempel på hur man håller borta skitalger i ett normalt revakvarium med fiskar.

Patrik, det är jättevackert med makroalgsakvarier också. Men de är just Makroalgsakvarier, inte KORALLrevsakvarier. Jag förstår också att man måste göda ett sådant akvarium det kan vem som helst räkna ut. Du bevisar inte ett dugg med dina inlägg.

Jakob, belastningen (fiskar/räkor) i det karet skulle ha kunnat mångdubblats utan att mikroalgerna tog över. Den biomassa som du ser på bilderna är kapabel till mycket. Mitt kar planerar jag också att ha mer belastning i.

Det är skönt att höra att i alla fall Du förstår att man måste göda där. Det är inte många som förstår det. Vissa tror att gödning med nitrat och järn (möjligen lite fosfat) skulle slå ut livet i ett saltvattensakvarium. I det akvarie göds det med både nitrat, fosfat och mikrogödning (typ TMG). TMG och dylikt innehåller bl.a. järn och koppar.... Dags att förfasa sig. icon10.gif

Vad gäller din parallell till korallrevsakvarium så råkar jag veta att ett inlägg från Lasse är på väg, och jag vill inte gå händelserna i förväg. Låt oss vänta på vad han har att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, ta det lugnt nu sluta hacka personligt på folk , Patrik har ju sagt vad han strävar till, ett Makro alg kar! Låt han få göra som han vill. Förövrigt så tycker jag att denna tråd är intressant och lärorik. Jag tror som du att makroalger kan hjälpa till att hålla bort slaskalger pga konkurrensförhållandet mellan de två sorterna. Tycker att du (Patrik) har en del intressanta inlägg, även om jag inte håller med om allt. Det skulle vara intressant att få ta del av några bilder på ditt Nano kar. Så sluta med person på hopp och argumentera på ett sätt som kan föra vår hobby framåt.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fastnat för alger Patrik är du läs sugen kan jag rekomendera boken "Algae" av Linda E.Graham och Lee W.Wilcox ISBN 0-13-660333-5 Vad använder du för mätutrustning när du doserar ??? Är det salfiert ??

Coolt, tack för litteraturhänvisningen, Ted, skall verkligen kolla upp det.

Jag doserar utifrån svar på doseringsräknare. Dvs. jag låter en dator räkna ut hur mycket t.ex. KNO3 det behövs för att höja nitratnivån till säg 2 ppm. Den mängden som jag får fram tillsätter jag. Detta gör jag mot bakgrund av att jag blivit ganska övertygad om att nitrattesterna i saltvattnet kan vara missvisande (alla minns väl Lasses inlägg). Fosfat har jag inte mätt alls, och är inget jag tillsätter regelbundet, kanske 0,2 ppm en gång i veckan - om alls. Även där tar jag hjälp av räknare. Det finns rätt många sådana på nätet. Om du är intresserad kan jag posta länkarna till dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, ta det lugnt nu sluta hacka personligt på folk , Patrik har ju sagt vad han strävar till, ett Makro alg kar! Låt han få göra som han vill. Förövrigt så tycker jag att denna tråd är intressant och lärorik. Jag tror som du att makroalger kan hjälpa till att hålla bort slaskalger pga konkurrensförhållandet mellan de två sorterna. Tycker att du (Patrik) har en del intressanta inlägg, även om jag inte håller med om allt. Det skulle vara intressant att få ta del av några bilder på ditt Nano kar. Så sluta med person på hopp och argumentera på ett sätt som kan föra vår hobby framåt.

MvH

Appen

Tack för stödet. Det kan kännas motigt och ledsamt att hela tiden behöva försvara sig och framstå som en "bad guy". Bilderna kommer, även om det inte är mycket att se än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt, tack för litteraturhänvisningen, Ted, skall verkligen kolla upp det.

Jag doserar utifrån svar på doseringsräknare. Dvs. jag låter en dator räkna ut hur mycket t.ex. KNO3 det behövs för att höja nitratnivån till säg 2 ppm. Den mängden som jag får fram tillsätter jag. Detta gör jag mot bakgrund av att jag blivit ganska övertygad om att nitrattesterna i saltvattnet kan vara missvisande (alla minns väl Lasses inlägg). Fosfat har jag inte mätt alls, och är inget jag tillsätter regelbundet, kanske 0,2 ppm en gång i veckan - om alls. Även där tar jag hjälp av räknare. Det finns rätt många sådana på nätet. Om du är intresserad kan jag posta länkarna till dessa.

Ok intressant vad e de för program har du länk ?? Om du är övertygad om att nitrat testerna är missvisande hur vet du då vilket värde du har i karet ?? Måste vara klurigt att veta hur mycket du ska höja om du inte vet utgångvärdet. Jag tycker ditt mission är mycket intressant och det är roligt att se att du strävar efter en riktig biotop för dina kommande sjöhästar. Hur långt är verket skridet ? vad har du för alg arter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok intressant vad e de för program har du länk ??

Jag använder "Fertilator" på www.aquaticplantcentral.com (registrera dig bara först där).

Om du är övertygad om att nitrat testerna är missvisande hur vet du då vilket värde du har i karet ??

Svaret är enkelt: jag vet inte mina värden. smiley1.gif Och egentligen så bryr jag mig inte så mycket heller. Ja, jag vet att det låter heltokigt. Innan folk hoppar på mig som vanligt, så vill jag framhålla att jag inte har en enda SPS i min burk, bara två små ricordeor. Jag kör efter en modifierad variant av Estimative Index, som går ut på att man tillsätter en viss känd mängd näring, som skall säkerställa att i detta fall macroalger har tillgång till allt vad de kan tänkas behöva hela tiden och växa med maxhastighet. På så sätt blir man lite oberoende av foderinputen (jag doserar inte fosfater utan det får fodret ge mig). En gång per en eller två veckor gör man ett större vattenbyte och sveper bort eventuell näringsanrikning (ca 50 % vattenbyte). Men det går också att dosera mindre och göra vattenbyten mer sällan.

[quote

Hur långt är verket skridet ? vad har du för alg arter ?

Jag velade fram och tillbaka en lång stund och funderade på vad jag ville ha, läste på och begrundade infot. Köpte skummare, bytte bort skummare. Satte i biobollar, tog ut dem och nu åter satt i dem. Under tiden doserade jag ingenting - var alldeles för uppskrämd för det av alla råd om låga nitrater/fosfater. När jag nu för bara en-två veckor tillbaka såg att mina alger - även de som överlevt Caulepakrashe började gå ner sig, så kunde jag inte tåla det längre. På samma sätt som det är uppslitande för säg Svärd att se en skön och sällsynt Acropora dö, så kunde inte jag heller se mina alger förtvinna.

Därför bestämde jag mig för att vårda makrosarna tillbaka, och satsa på dem. Gödningen har därför kommit igång för en vecka sedan. Gödning i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Inga gissningar längre, ingen skrämselpropaganda, utan gammal hederlig Estimative Index som jag känner mycket väl. Oveb är också väl förtrogen med metoden i fråga, och känner också till att Barr har bevisat att det fungerar i saltvatten. Min erfarenhet av doseringarna hittills är att det verkar vara det som saknats hela tiden.

Hoppas återkoma imorgon med en förteckning över mina algsorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik jag arbetar för Eneye vår produkt kan både mäta och dosera nitrat och amonium helautomatisk du kan tillomed göra det från din mobil om du har en med webläsare.

Hehe, man är ju frestad som fan, men möjligen får det bli lite senare, när jag fått tag på ordentlig belysning och uppgraderat till större kar. Stort tack dock för informationen, hoppas jag inte glömmer det när jag väl får lite stålar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 80 talet så hade man ingen aning om nivåer och vikten av vattenbyten mm. inte jag och andra som jag känner heller. Det fanns inte vad jag vet något test för nitrat & fosfat, karet funkade bra några månader till trådalgerna dök upp och sen var det en ojämn kamp som trådalgerna vann till 90%, jag vet inte hur ofta jag tog ut all sten och skrubbade bara för att 2 veckor senare konstatera att det såg likadant ut igen. man var en rookie utan någon som helst kunskap i vattenkemi och biologi men man kämpade på ändå. Vill bara lägga in en liten brasklapp om att någon tidigare sa något i stil med att macroalger kanske är ett bra sätt att hålla skitalger i schack i ett revakvarium, det vill jag ändå sätta mig emot för macroalger är också alger som lika gärna kan konkurera med Zooxanthellerna precis som bryopsisen om man ska ha de mängder så att de gör verkan mot skitalger, dessutom så är det inte naturligt med så mycket macroalger och koraller. Här måste vi dra en gräns mellan 2 skilda värdar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm vilket är bäst, mikro alger eller makro alger? ( helst inga) vi vet ju att nästan alla har algproblem. Vore kul om vi kunde komma fram till något som gör att vi slipper dom alla:-)

MvH

Appen

Nä men, vad säger du, macroalger skall alla ha. icon10.gif

En lösning på problemet med algerna kan vara att stoppa sin korallburk proppfull med koraller från dag 1. Då har du både närings-, ljus- och platskonkurrens från dag 1 och slipper förhoppningsvis gå igenom massa inköringsalger. Vad tycks? En dyr lösning dock, kanske värd att prova på i nanoformat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är uppe du också, Jörgen. :) Tack för infon, kommer du på något mer om hur det var då lyssnar jag gärna, försöker förstå historiken. Jag läste också något någonstans att man använde mangroveskott på den tiden, kan det stämma?

Inget som jag känner till men jag hade ingen större koll på den tiden faktiskt, det var bara min kärlek till hobbyn som fick mig att fortsätta.

Hmmm vilket är bäst, mikro alger eller makro alger? ( helst inga) vi vet ju att nästan alla har algproblem. Vore kul om vi kunde komma fram till något som gör att vi slipper dom alla:-)

MvH

Appen

jag har inga problem med alger i mitt revkar och jag kör zeolit+ vodka, fosfatremovers, snäckor, inga problem där. De alger som är besvärligast är dinoflagellater och är hemska, jag har sänk mina näringsnivåer i 600L till omätbart och silikaten är också omätbar, ändå frodas de. Nu gjorde jag en drastisk åtgärd. Jag hade en halv flaska algen-ex och körde en egen variant då jag skulle behövt en hel eller mer, jag mörklade karet i en vecka och körde en algen ex kur varannan dag, flaskan räckte 3 gånger och idag tände jag upp några timmar för första gången på en vecka och inget brunt än men jag ropar inte hej ännu för dessa illbattingar är tuffa motståndare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är uppe du också, Jörgen. :) Tack för infon, kommer du på något mer om hur det var då lyssnar jag gärna, försöker förstå historiken. Jag läste också något någonstans att man använde mangroveskott på den tiden, kan det stämma?

Mangroveskott är relativt vanligt i staterna's refugier. Tror inte många i Sverige använder det dock, men om jag inte mins helt fel så mixtrade Christian med det för ett par år sen (wrang) kan ha varit nån annan.. minns inte, men om du söker på mangrove här på forumet borde du få en del träffar.

Adddo-Bjarne på frugans dator (Hon kollar Borat på min! BÄSTA filmen på länge haha)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett skummarlöst system för 4-5 år sedan!

Det var på 80 liter och hade kanske 7-8 kg ls och filtrerades med mangrove. Som mest hade jag ca 30 st mangroveplanter i karet, men den längsta tiden hade jag 10 plantor. Utöver mangroven hade jag 3-4 sorters macroalger som jag skördade 1 gång i veckan.

Akvariet belystes av en 55w pc lampa och direkt soljus fram till ca 11-12 på dagen.

Fungerade mycket bra med låg fiskbelastning, 2 clowner, några räkor och flera olika mjukkoraller.

Inga som hellst skräpalger och jag bytte nästan aldrig vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mangroveskott är relativt vanligt i staterna's refugier. Tror inte många i Sverige använder det dock, men om jag inte mins helt fel så mixtrade Christian med det för ett par år sen (wrang) kan ha varit nån annan.. minns inte, men om du söker på mangrove här på forumet borde du få en del träffar.

Så sant jag körde med 10st mangrove i min sump. skulle gärna köra med det igen men utrymmet är begränsat och att det var lite pyssel med dessa. etx Torka bort salt på bladen för bättre levnad

Körde både med i sand och hängande fritt. Skall visst ta upp skiten olika hur de sätter sina rötter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, följande alger har jag än så länge:

Caulerpa racemosa ecad macrodisca

Caulerpa sertularioides

Caulerpa taxifolia

Neomeris annulata

Chlorodesmis fastigiata

Chaetomorpha sp.

Halimeda (kanske tuna eller macrophysa)

Plus ett par röda algarter som jag inte identifierat än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu följt tråden med stort intresse. Jag har inte lyckats förstå allt ni skrivit men det finns en sak som förvånat mig och det är att ni inte diskuterat ljustsbetydelse. Är jag helt ute och cyklar så säg till men annars får ni gärna ta hur ljuset påvärkar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mangrove är något som jag lurat på ett tag, men aldrig planerat seriöst för.

Calfo och Fenner skriver i sin utmärkta bok "Reef Invertebrates" följande konklusion om Mangrove som filter:

"They are weak nutritient export mechanisms in the aquarium because they do not produce stable or harvestable mass quickly. For the aquarist looking for a vegetable filter, there is a long list of algae, plants and seagrasses that can provide greater harvestable mass for nutritient export".

Mangrove är ju däremot vackert att se på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu följt tråden med stort intresse. Jag har inte lyckats förstå allt ni skrivit men det finns en sak som förvånat mig och det är att ni inte diskuterat ljustsbetydelse. Är jag helt ute och cyklar så säg till men annars får ni gärna ta hur ljuset påvärkar!

Ja, det har du rätt i, Sillen, ljuset har inte diskuterats, trots att det är mycket viktigt.

Det är nog allmänt känt att mera ljus innebär snabbare näringsupptag (till en viss gräns) och inget kontroversiellt. Därför klarar många att köra macroalger i refugier som belyses relativt svagt: näringsupptaget med svagt ljus är långsam, tillväxten är också långsam, och då räcker det enbart med skiten från fiskarna/fodret för att förse macroalgerna för den långsammare tillväxten. Men säg att du sätter en 150 MH 10 000K över ett 50 liters refugium så är risken mycket stor för macroalgerna att lösas upp eller sporulera utan extra gödning. Mera ljus = större näringsbehov, högre tillväxt, ganska naturligt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant jag körde med 10st mangrove i min sump. skulle gärna köra med det igen men utrymmet är begränsat och att det var lite pyssel med dessa. etx Torka bort salt på bladen för bättre levnad

Körde både med i sand och hängande fritt. Skall visst ta upp skiten olika hur de sätter sina rötter.

Ja, jag undersökte ett tag hur det skulle vara att köra med mangrove, men avstod av samma skäl som du nämner, Christian. Uttrymmet under lampan och torka bort salt. Dessutom är mangrove ganska långsamma på att ta upp näringen i förhållande till macroalger, och växer därför långsamt. Det kan ju också vara svårt att sälja mangroveskott, jämfört med roliga/färgstarka alger. :) Men fördelen med mangrove är ju att ett akvarium kan se mycket naturligt ut, som en kustbiotop, och man ser både underdelen och delen över vattnet - det kan ge lite extra dimension till akvarieupplevelsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...