Gå till innehåll

Salarias vs E.bicolor?


linkano

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av att ha Ecsenius bicolor och Salarias fasciatus ihop? Jag har en E.bicolor och skulle gärna ha en Salarias om möjligt för att hålla efter alger. Har bara 120 L för dem att simma i tyvärr. Någon som kan ge mig ett råd?

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min bicolor har alltid spöat upp salariasen, gäller nog att ha ett större kar om man ska ha båda

här e det tvärt om för mig.. min salarias äter konstant men när jag hade bicoloren så tyckte jag mest att han låg i nån håla och tugga lite då och då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade att hålla 2 E. bicolor och en S. fasciatus i ett 450 l. Det slutade med att den dominerande bicoloren var den enda som överlevde. Den mobbade helt enkelt ihjäl de andra två (salarisen var dubbelt så stor som "terroristen").

Altså, nej jag skulle inte rekommendera att hålla dem ihop (å andra sidan är variationen i aggressivitet mycket stor mellan individer).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, där ser man vad bra att ha några att fråga! Jag anade som ni förstår att det kan bli problem i så liten burk, och efter att fiskarna väl är i akvariet kan det vara svårt att ändra sig. Men då får min E.bicolor (Hjördis) ingen Salarias vän/ovän utan får jobba på egen hand.

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kan väl tillföra bara att min bicolor inte heller äter av algerna i karet. Så att köpa en för det ändamålet är nog ganska meningslöst.

"Revsäker" är det nog si och så med.

Min tuggar varje dag på någon korall. Har man tur väljer han någon som man inte är så rädd om, som det har varit för mig på sistone (Lobophytumen)

Koraller han tuggar på (inte just nu):

Acroporan

furcatan (åt upp hela polyper)

Clavurlarian

Gorgonian

Lobophytumen

Sarcophyton

Xenian

Koraller han aldrig varit på:

Skivisarna

Knapparna

Hydnoporan

caliendrumen

Fungian

Vissa bicolors är säkert bättre/sämre än andra!

Det är en mycket fin och uppskattad fisk hos oss, och har ett gulligt ansikte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett mina bicolor äta på koraller. Men de är inte så effektiva på alger heller. Salarisen är däremot mycket effektiv som algätare. Men de äter sällan något annat än algerna så jag skulle inte rekommendera dem till kar mindre än tusen liter. De brukar svälta ihjäl efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...